مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آزمون UKCAT

آزمون UKCAT

یکی از آزمون‌های مهمی که برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی در بریتانیا می‌توانید در آن شرکت کنید، آزمون UKCAT است. این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون می‌توانید در کشورهای همسایه اقدام به ثبت نام جهت شرکت در آزمون کنید. آزمون UKCAT توسط 30 دانشگاه در انگلستان موردتایید است و شانس متقاضی را برای پذیرش در رشته‌های پزشکی بالا می‌برد.

معرفی آزمون UKCAT

آزمون UKCAT مخفف عبارت The UK Clinical Aptitude Test برای آن دسته از متقاضیانی که برای تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان و دندانپزشکی در انگلستان را نشانه گرفته‌اند، است. برای این منظور باید در سال آخر دبیرستان باشند یا فارغ التحصیل این مقطع شده باشند چرا که از نمرات این آزمون فقط می توان برای سال تحصیلی پیش رو استفاده کرد.

در آزمون UKCAT با توجه به سوابق تحصیلی که دارید و آموزه هایی که داشته اید باید به سؤالات جواب دهید تا در این زمینه‌ها به خوبی محک بخورید و در کنار رزومه ی تحصیلی و معدل GPA مقطع دبیرستان و بسته به صلاحدید دانشگاه های انگلستان، عملکرد شما در مصاحبه، برای درخواست پذیرش شما تصمیم گیری خواهد شد. آزمون UKCAT اکنون در حدود 130 کشور جهان برگزار می گردد که بیش از هزار مرکز آزمون خواهد شد و در 30 دانشگاه انگلستان مورد پذیرش است. ضمنا مراکز آزمون نیز از طریق مؤسسه ی Pearson VUE مشخص می شوند.

توجه داشته باشید که آزمون UKCAT برای کشورهای نیوزیلند و استرالیا با نام UCAT ANZ شناخته می شوند که در این مطلب برگزاری و اعتبار آن را برای دانشگاه‌های انگلستان بررسی می کنیم. برای دریافت اطلاعات کامل این مطلب را از دست ندهید.

زمان برگزاری آزمون UKCAT

آزمون UKCAT هر سال تقریبا در یک زمان مشخصی برگزار می شود که شرح دقیق تاریخ برگزاری آزمون UKCAT به صورت زیر است:

از 1 جولای تا 6 اکتبر زمان های برگزاری آزمون می باشد و متقاضیان باید از طریق سایت Pearson VUE اقدام به ثبت نام نمایند. لذا چنانچه قصد ادامه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های کشور انگلستان را دارید باید در آزمون UKCAT ثبت نام کرده و در آن شرکت کنید تا با کسب نمره ی مدنظر دانشگاه‌ها بتوانید پذیرش آن ها را کسب کنید.

کاربرد آزمون UKCAT

تمامی آزمون هایی که در کشور انگلستان برگزار می شوند اهداف خاص و فراتر از موضوعات رشته های تحصیلی انتخابی را دنبال می کنند. با توجه به سخت بودن و محک زدن جدی متقاضیان، قبولی در آن‌ها و یا کسب نمره ی بالاتر از میانگین، قطعا نه تنها راه را برای پذیرش متقاضیان فراهم می کند بلکه فواید و کاربردهای جانبی نیز دارد. که آزمون UKCAT انگلستان نیز دقیقا همین است. فوایدی که با شرکت کردن و کسب نمره عالی در این آزمون عاید شما خواهد شد در حداقل ترین حالت ممکن شامل موارد زیر هستند:

  • تا حدود نیمی از پروسه ی پذیرش شما در دانشگاه های انگلستان در گرو کسب نمره ی حد نصاب در آزمون UKCAT است.
  • با کسب نمره ی عالی احتمال دریافت پیشنهاد شغلی در رشته های انتخابی برای شما بالا می رود.
  • بسیاری از دانشگاه‌ های برتر انگلستان نتایج این آزمون را در کنار سایر آزمون ها قبول دارند و این یعنی می توانید با کسب نمره مدنظر دانشگاه شانس خود را برای قبولی محک بزنید.
  • با محک خوردن شما در 5 بخش آزمون UKCAT به راحتی می توانید ثابت کنید که قادر به استفاده از معلومات دوره دبیرستان برای دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه هستید.


شرایط و قوانین آزمون UKCAT

آزمون UKCAT با شرایط و قوانینی که وضع کرده مشخص می¬‌کند که متقاضیان ملزم به رعایت چه مواردی برای برگزاری منظم و بی عیب و نقص آزمون و همچنین بدون هیچ مشکلی برای خود و سایر افراد هستند، قوانینی که در صورت رعایت نشدن می¬ تواند منجر به عدم دریافت نمرات یا حتی محرومیت از شرکت در آزمون UKCAT را تا زمانی مشخص در پی داشته باشد.

برخی از این قوانین عبارتند از:

  • تا زمانی که مقطع دبیرستان را تمام نکرده باشید شرکت کردن در آزمون UKCAT به جز برای کسب آمادگی فایده ای ندارد چرا که اعتبار آن تنها برای سال تحصیلی جاری است.
  • از همراه بردن هرگونه وسیله ی الکترونیکی مانند موبایل حتی در حالت خاموش نیز باید اجتناب کنید.
  • همراه داشتن هرگونه جزوه و برگه ی یادداشت اکیدا ممنوع است.
  • صحبت کردن با سایر متقاضیان حتی در مورد مسائل نامربوط به آزمون و فراهم کردن موجبات تقلب بزرگ ترین تخلف در آزمون UKCAT محسوب می شود و حتی محرومیت را در پی خواهد داشت.
  • ورود به جلسه ی آزمون فقط با پاسپورت معتبر و کارت ورود به جلسه ی آزمون امکان پذیر است.
  • به هیچ عنوان حق خروجی هیچ چیزی حتی برگه سفید خالی هم از آزمون ندارید و هیچ وسیله ای را هم نمی توانید وارد جلسه ی آزمون کنید.
  • در صورت کنسل کردن آزمون UKCAT پول پرداختی عودت داده نمی شود.
  • در فرم UCAS فقط می توانید نام 5 دانشگاه انگلستان را برای شانس پذیرش خود قید کنید و نهایت فرصت شما نیز تا 15 اکتبر است.

دوره ها و کلاس های مرتبط با آزمون UKCAT

همیشه سعی کنید در آزمون های مختلف بین المللی و محلی به جز در مواردی که آزمون انتخابی بسیار راحت است حتما از دوره‌ها و کلاس ها استفاده کنید که آزمون UKCAT نیز یکی از آنهاست. مزیت بزرگی که این کلاس ها و دوره ها دارند این است که می توان به صورت آنلاین نیز در آن ها شرکت کرد و حتما نیاز به مراجعه ی حضوری ندارید و این یک خبر فوق العاده است.

اما لیستی از بهترین دوره های آزمون UKCAT را آماده کرده ایم که شامل موارد زیر هستند:

Blackstonetutors

در این دوره و کلاس ها از منابع بسیار حرفه ای که توسط اساتید مجرب و برترین های هر دوره ی آزمون جمع آوری شده به همراه مربیان خصوصی کارآزموده به شکل های کلاس های حضوری، آنلاین و مجازی استفاده می شود تا متقاضیان را به حداکثر آمادگی لازم برساند.

KAPLAN

مؤسسه KAPLAN که قطعا نام آن برای تمامی دانشجویان بین المللی آشناست، از جمله مؤسسات بسیار معتبر در زمینه ی کلاس های آمادگی هر آزمونی از جمله UKCAT محسوب می شود که با در اختیار گذاشتن هزاران نمونه سؤالات و حدود 10آزمون شبیه سازی شده در کنار ارائه نکات و راهکارهای تست زنی به یکی از بهترین گزینه ها تبدیل شده است.

MedEntry

یکی دیگر از مؤسسات معتبر در زمینه ی برگزاری کلاس ها و دوره های با کیفیت برای آزمون UKCAT است که هر سال تعداد زیادی از متقاضیان را به سمت خود جذب می کند. این مؤسسه در زمینه ارائه نکات و استراتژی بسیار موفق ظاهر شده است.

Matrix

کلاس های مؤسسه ماتریکس به شکل مختص آماده سازی، مختص تعطیلات و کلاس های هفتگی برای آزمون UKCAT برگزار می شوند و در آن تمامی نکات لازم و سؤالات بسیار مهم و حیاتی با متقاضیان کار می شود.

نمره قبولی آزمون UKCAT

آزمون UKCAT دارای 5 بخش کلی است که نمرات 4 بخش اولیه به صورت مجزا تعیین شده و در نهایت میانگین آن تعیین می گردد. هر یک از 4 بخش ابتدایی آزمون UKCAT بین 300 تا 900 نمره را به خود اختصاص داده یعنی با توجه به اینکه نمره منفی برای این آزمون در نظر گرفته نشده، حداقل نمره 1200 و حداکثر 3600 خواهد بود.

بخش پنجم آزمون نمرات آن به صورت 1تا 4 تعیین می گردد که نمره دهی آن بدین صورت است که اگر جواب کاملا درستی داده باشید، نمره کامل و اگر جوابی نزدیک به صحیح داده باشید هم نصف آن را دریافت خواهید کرد. اما توجه کنید که چیزی به نام نمره ی قبولی برای آزمون UKCAT تعریف نشده و براساس نمره دریافتی خود و حد نصابی که هر دانشگاه تعیین کرده باید برای پذیرش آن دانشگاه اقدام کنید.

معمولا حد نصابی که دانشگاه‌ ها تعیین می کنند نمره ی بالای 2800 است و این یعنی برای هر 4 بخش حداقل از 900 نمره، 700 کسب کرده باشید و برای بخش آخر نیز حداقل 2 نمره دریافتی باشد. با این حال بهترین کار مراجعه به وب سایت دانشگاه پذیرنده و اطلاع از نمره ی تعیین شده برای آزمون UKCAT است.


زمان اعلام نتیجه آزمون UKCAT

آزمون UKCAT به نحوی است که بلافاصله پس از اتمام آزمون و خروج از مرکز برگزاری یک کپی از عملکرد شما در این آزمون به شما داده می شود تا بتوانید هر چه سریع¬تر برای اخذ پذیرش دانشگاه های مدنظر اقدام کنید. البته نسخه رسمی نمرات نیز تا 24 ساعت پس از اتمام آزمون در سایت Pearson VUE قابل دسترسی است.

در هر تاریخی از آزمون UKCAT که شرکت کنید حداکثر تا تاریخ ‍15 اکتبر فرصت دارید تا از طریق پر کردن فرم UCAS و مشخص کردن حداکثر 5 دانشگاه برای سازمان مربوطه مشخص کنید تا نمرات شما را به صورت اتوماتیک برای آنها ارسال کنند. توجه داشته باشید که در این مرحله براساس نمره کسب شده، رزومه و حتی در صورت نیاز عملکرد شما در مصاحبه تصمیم گیری خواهد شد که با درخواست شما برای تحصیل در رشته‌ های پزشکی یا دندانپزشکی در دانشگاه مذکور موافقت شود یا خیر.

تعداد سؤالات آزمون UKCAT

آزمون UKCAT از 5 بخش تشکیل شده که شامل تعداد سؤالات زیر است:

  • بخش استدلال کلامی یا Verbal Reasoning یا VR: که 44 سوال و 22 دقیقه زمان برای جواب دادن
  • بخش Quantitative Reasoning یا استدلال کمّی یا QR: که 36 سؤال و 25 دقیقه برای پاسخگویی
  • بخش استدلال خلاصه یا Abstract Reasoning یا AR: که 15سؤال با 14 دقیقه زمان اختصاص داده شده!!
  • تصمیم گیری یا Decision Making یا DM: که 26 سؤال با 32 دقیقه زمان برای جواب دادن
  • قضاوت موقعیتی یا Situational Judgment یا SJ: دارای 68 سؤال و 27 دقیقه زمان پاسخ دهی

فرایند و پروسه آزمون UKCAT از ابتدا تا انتها

برای اینکه بتوانید در آزمون UKCAT ثبت نام کنید ابتدا باید در سایت مؤسسه ی Pearson VUE ثبت نام کرده و حساب کاربری بسازید و پس از آن اقدام به رزرو آزمون کنید. این تاریخ از 4 ماه می شروع می گردد. اطلاعات خود را به صورت کامل و صحیح وارد کنید چرا که هرگونه مغایرت اطلاعاتی عواقب شدیدی خواهد داشت.

ثبت نام شما تا تاریخ 5 اکتبر امکان پذیر است که البته جزء ثبت نام با تأخیر محسوب شده و باید هزینه اضافی بپردازید البته باید توجه داشته باشید که ثبت نام با تأخیر فقط برای کسانی امکان پذیر است که در زمان تعیین شده ثبت نام کرده باشند.

در روز آزمون در طی مدت زمان 2 ساعت اختصاص داده شده باید به 229 سؤال پاسخ دهید که چون آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می گردد نتایج آن بلافاصله منتشر شده و تا 24 ساعت پس از آن در سایت Pearson VUE به صورت رسمی قابل دسترسی است.

پس از آن تا تاریخ 15اکتبر فرصت دارید تا با تکمیل فرم UCAS 5 دانشگاه انتخابی خود را مشخص کنید تا سازمان مربوطه براساس انتخاب شما، نمرات کسب شده ی شما را برای دانشگاه¬های انتخابی ارسال کند. دانشگاه ها نیز براساس عملکرد شما در دبیرستان، CV و GPA و همچنین مدرک زبان و غیره نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش درخواست شما اقدام می کند.

اعتبار بین المللی آزمون UKCAT

در مطالب قبلی بیان شد که آزمون UKCAT مختص کسانی است که بخواهند در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور انگلستان در مقطع لیسانس در دانشگاه های آن پذیرش بگیرند که تعداد این دانشگاه ها به عدد 30 می رسد. لذا از لحاظ اعتبار خارجی یا بین المللی نمی توانید از نمرات آن استفاده کنید هر چند زمزمه هایی به گوش می رسد و تقریبا نیز در فاز نهایی آن به سر می برد که این آزمون در تمام جهان کاربرد داشته باشد و نام آن نیز تغییر کند که به احتمال قریب به 100% برای سال تحصیلی 2021 اجرایی گردد.

بخش بندی‌های مختلف آزمون UKCAT

آزمون UKCAT از بخش های مختلفی تشکیل شده که در این قسمت به توضیح دقیق هر یک از آنها می پردازیم:

بخش اول آزمون UKCAT به نام منطق کلامی یا Verbal Reasoning:

  • در این بخش 44 سؤال طراحی شده که 22 دقیقه برای پاسخگوی مهلت دارید و این یعنی برای هر سؤال 30 ثانیه فرصت دارید. هر 11 متنی که در این قسمت آورده شده حدود 750 کلمه است و تقریبا بین 3 تا 6 سؤال برای هر متن طراحی شده است که باید بتوانید استدلال و نتیجه گیری خوبی انجام دهید. در برخی موارد نیز باید تعیین کرد که جواب ها غلط و یا درست هستند.

بخش دوم آزمون UKCAT به نام منطق کمّی یا Quantitative Reasoning:

  • این بخش از آزمون UKCAT دارای 36 سؤال با 25 دقیقه زمان برای پاسخ دادن است. برخی سؤالات نیز نیازمند چندین بار محاسبه هستند. سؤالات نیز معمولا به شکل نمودار و جدول هستند که به بررسی و تفسیر آنها بپردازید.

بخش سوم آزمون UKCAT به نام استدلال انتزاعی یا چکیده یا Abstract Reasoning:

این بخش دارای 55 سؤال با 14 دقیقه زمان پاسخگویی است که سؤالات به شکل ارتباط دادن اشکال مختلف با گزینه های موجود، حدس شکل بعدی در بین گزینه ها، تکمیل عبارات سؤال با شکل صحیح مربوطه و مرتبط کردن شکل های دو مجموعه به یکدیگر خواهد بود.

بخش چهارم آزمون UKCAT به نام تصمیم گیری یا Decision Making:

  • این بخش از آزمون UKCAT دارای 26 سؤال و مدت زمان 32 دقیقه است. سؤالات طراحی شده با متن داده شده مرتبط هستند و یا از روی نمودار و جدول طراحی شده اند و در برخی موارد اطلاعات اضافه ای به شما داده خواهد شد که هیچ کمکی به پاسخگویی سؤال شما نخواهد کرد و نکته ی انحرافی هستند.

بخش پنجم آزمون UKCAT به نام قضاوت موقعیتی یا Situational Judgment:

  • در این بخش 68 سؤال طراحی گردیده که برای پاسخ دادن به آنها باید از 27 دقیقه زمان داده شده استفاده کنید. این بخش دارای 20 سناریوی مختلف در زمینه ی مراقبت های بهداشتی است و همکاری تیمی در این موقعیت-هاست که دارای 68 آیتم است که هر سناریو بین 3 تا 6 آیتم دارد.

زمان مصاحبه ی آزمون UKCAT

در بخش های گفته شده برای آزمون UKCAT بخش جداگانه ای برای مصاحبه قرار داده نشده است. بعد از اینکه در آزمون شرکت کردید نتایج شما طبق لیست دانشگاه هایی که در فرم UCAS معین کرده اید فرستاده خواهد شد. پس از اینکه نتایج شما برای بررسی فرستاده می شوند شاید در پروسه ی پذیرش شما در دانشگاه انتخابی وقت مصاحبه هم تعیین شده باشد تا در کنار عملکرد شما در دوران دبیرستان، به عنوان فاکتور سوم تأثیرگذار در قبولی شما در نظر گرفته شود. در هر صورت این مصاحبه ارتباطی با بخش های آزمون یا جزئی از آن ندارد.

بایدها و نبایدهای آزمون UKCAT

در این بخش اصولی را به شما آموزش می دهیم که رعایت آنها در موفقیت شما برای آزمون بسیار تأثیرگذار هستند .

این موارد به شرح زیر خواهند بود:

  • در آزمون UKCAT هیچ سؤالی نمره منفی ندارد پس اگر سؤالی را خالی بگذارید اشتباه بزرگی کرده اید.
  • همراه داشتن کارت ورود به جلسه و پاسپورت معتبر الزامی است و نباید آنها را فراموش کنید.
  • نباید به هیچ سؤالی بیش از وقت معین شده زمان بدهید. قبل از آزمون محاسبه کنید که تقریبا برای هر سؤالی چقدر زمان دارید.
  • در آزمون UKCAT باید مدیریت زمان را تمرین کنید چون به هر میزان آمادگی هم که داشته باشید ولی نتوانید زمان را مدیریت کنید هیچ فایده ای نخواهد داشت.
  • شرکت در جلسه ی آزمون در زمان تعیین شده و حتی 15 دقیقه زودتر کاملا الزامی است.

ظرفیت شرکت کنندگان در آزمون UKCAT

ظرفیت شرکت کنندگان برای آزمون UKCAT به میزان خاصی تعیین نشده و هر فرد تا زمانی که مقرر شده می تواند برای آن ثبت نام کرده و تاریخ آزمون دلخواه خود را رزرو کند اما باید یک نکته ی بسیار مهم را مدنظر قرار دهید که ظرفیت هر مرکز آزمون محدود است.

به همین دلیل سؤال می پرسند که چرا مطرح می شود هر چه زودتر و تا قبل از تکمیل ظرفیت مراکز آزمون برای آزمون UKCAT اقدام کنید؟ چون مراکز آزمون ظرفیت محدودی دارد و مجموع ظرفیت‌ های مراکز آزمون تعیین کننده ی ظرفیت کل آزمون است به همین دلیل هیچ موقع از طرف مرکز برگزاری سقف تعداد تعیین نمی شود و به هر تعداد که این مراکز بیشتر شوند یا کشورهای بیشتری این آزمون را به رسمیت بشناسند، ظرفیت کلی ثبت نام نیز بالاتر خواهد رفت.

هزینه کلاس‌های آزمون UKCAT

در بخش های قبلی بهترین کلاس و دوره های مرتبط با آزمون UKCAT را نام بردیم که برای سال 2021 این موارد توصیه شده هستند و بهترین منابع هم شمرده می شوند. قطعا هزینه ی ثبت نام در این کلاس ها می تواند بسیار متفاوت از مؤسسه ی دیگری باشد که دلیل آن می تواند بخاطر سابقه ی اساتید و مؤسسه، میزان قبولی شرکت کنندگان با رتبه های برتر، نوع خدمات ارائه شده مانند کلاس حضوری، آنلاین، تعداد سؤالات و آزمون های کار شده و حتی تعداد آزمون های شبیه سازی شده و غیره باشد که مجموعا با یکدیگر شهریه ی کلی آزمون UKCAT را برای این کلاس ها تعیین می کند.

چنانچه مایل باشید در دوره و کلاس های مؤسسه ی Blackstone Tutors شرکت کنید هزینه ی ثبت نام در دوره های آن با خدمات گفته شده در عناوین قبلی، 150 پوند است در حالیکه برای مؤسسه ی Ukcatmaster معادل 195 پوند خواهد بود. مؤسسه ی MATRIX نیز 795 دلار از متقاضیان دریافت می کند.


هزینه شرکت در آزمون UKCAT

برای شرکت در آزمون UKCAT در سال 2021 هزینه ی ثبت نام تعیین شده که بسته به اینکه شهروند کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا باشید یا خیر و در چه تاریخی برای آزمون UKCAT اقدام کنید باید شهریه ی بیشتری بپردازید. البته در نظر داشته باشید متفاوت بودن شهریه ی آزمون در تاریخ های جداگانه به معنی متفاوت بودن یا سختی و راحتی نسبی آزمون ها نیست بلکه به دلیل میزان تقاضای بیشتر در مقطع مشخصی است که شهریه ی آزمون را بالاتر برده است.

هزینه ی شرکت در آزمون UKCAT برای تاریخ های 1 جولای تا 31 آگوست معادل 55 پوند و برای تاریخ 1 سپتامبر تا 6 اکتبر نیز 80 پوند است به شرطی که در هر دو حالت شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا باشید. در غیر این صورت اگر شهروند کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا باشید صرف نظر از تاریخ ثبت نامی، 115 پوند باید بپردازید.

معایب و مزایای فرم کاغذی آزمون UKCAT

در مطالب قبلی عنوان کردیم که آزمون UKCAT تنها به فرم کامپیوتری قابل برگزاری است و هیچ فرم دیگری برای آن تعریف نشده است که در برخی موارد یکی از دلایل این کار برای آزمون ها، حذف کامل فرم کاغذی و کمک به طبیعت و اعلام نتایج بسیار سریع می باشد.

همچنین در فرم کامپیوتری امکان قرارگیری داوطلبان بیشتری در مرکز آزمون وجود دارد و این امر برای آزمون هایی که متقاضی بسیار زیادی دارد کاملا مناسب است. با این حال فرم کاغذی مزیت بزرگی که داشت این بود که داوطلبین می-توانستند نکات، فرمول ها و غیره را در کنار همان سؤال یادداشت کنند و امکان فراموشی آنها در مرور مجدد وجود نداشت و زودتر جواب سؤال بررسی می شد. با این حال امکان رخداد خطا در جواب دادن به سؤالات در فرم کاغذی آزمون UKCAT بیشتر می بود.

معایب و مزایای آزمون UKCAT به صورت کامپیوتری یا سیستمی

همانطور که می دانید آزمون UKCAT فقط به فرم کامپیوتری برگزار می شود و هیچ فرم دیگری هم ندارد با این حال مزایا و معایب خاص این فرم سبب شده تا برای برخی از شرکت کنندگان محبوبیت زیادی را به همراه داشته باشد.

از جمله مزایای فرم کامپیوتری آزمون UKCAT امکان تایپ سریع تر پاسخ ها نسبت به فرم کاغذی است و همین کار سرعت عمل را بالا می برد. در فرم کامپیوتری امکان اشتباه وارد کردن اطلاعات و یا بد نوشته شدن جملات و سخت شدن تصحیح آن وجود ندارد.

در فرم کامپیوتری ظرفیت مراکز برگزاری بیشتر خواهد بود و همچنین در این فرم نتایج زودتر تعیین می شوند با این حال امکان درج نکات و یادداشت در کنار هر سؤال وجود نخواهد داشت.

منابع آزمون UKCAT

در کنار مؤسسات و کلاس هایی که برای سال 2021آزمون UKCAT معرفی کردیم که می توانید از کلیه ی خدمات آنها از کلاس های حضوری گرفته تا منابع آنلاین و کلاس های غیر حضوری که قطعا برای شما گزینه ی بسیار مناسبی هستند می توانید از برخی سایت ها نیز استفاده کنید که صرفا به صورت آنلاین برای آزمون UKCAT فعالیت دارند و به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه ی جزئی می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • Medify:

در این وب سایت برای آزمون UKCAT بیش از 10 هزار نمونه سؤال، توضیحات و آنالیز جامع و کامل سؤالات، ارزیابی عملکرد به صورت نموداری، 8 نمونه آزمون شبیه سازی شده و غیره ارائه شده است. برای استفاده از این سایت می توانید از 1 هفته با مبلغ 30 پوند تا 1 سال با مبلغ 95 پوند از آن استفاده کنید.

  • The Medic Portal:

در این وب سایت نیز می توانید از هزاران نمونه سؤال، ویدیوهای آموزشی برای هر بخش، دو نمونه آزمون شبیه سازی شده، بررسی نموداری پیشرفت مطالعاتی و آزمون و غیره استفاده کنید. برای هر ماه استفاده از این وب سایت باید 100 پوند پرداخت کنید.

زمان ثبت نام آزمون UKCAT

آزمون UKCAT از جمله آزمون هایی است که برای متقاضیان شرکت در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های کشور انگلستان برگزار می شود که شروع ثبت نام از 4 ماه می از طریق وب سایت Pearson VUE انجام می شود و تا 5 اکتبر نیز ادامه پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که مراکز آزمون به سرعت پر می شوند لذا سعی کنید برای تاریخ درخواستی خود زودتر اقدام کنید در غیر این صورت احتمال اینکه در تاریخی غیر از درخواستی شما مجبور به شرکت در آزمون UKCAT شوید زیاد خواهد بود.

شرایط سنی شرکت در آزمون UKCAT

برای شرکت در آزمون UKCAT شرایط سنی خاصی مانند سقف سنی در نظر گرفته نشده و متقاضی باید دوره ی دبیرستان را تمام کرده باشد تا بتواند از نمرات آن استفاده کند چرا که تنها یک سال اعتبار دارند اما چنانچه متقاضی بخواهد صرفا برای آمادگی در این آزمون شرکت کند حداقل باید 16 سال سن داشته باشد. لذا توجه به شرایط سنی هر آزمون لازمه انتخاب و اقدام صحیح و آماده سازی است.


استفاده از نمونه سؤالات آزمون های قبلی

یکی از توصیه های اکید کسانی که قبلا در آزمون UKCAT شرکت کرده اند و یا اساتید کلاس ها این است که بیشتر سعی کنید از نمونه سؤالات قبلی آزمون در مقایسه با نمونه سؤالات شبیه سازی شده استفاده کنید چرا که استانداردتر است و بهتر می توانید خود را آماده کرده و محک بزنید.

برای این منظور می توانید از سایت های زیر کمک بگیرید:

  • وب سایت ukcat.ac.uk:

ضمنا می توانید از وب سایت مؤسسات مختلف هم استفاده کنید که برخی از آنها نمونه سؤالات قبلی را در سایت خود بارگذاری می کنند.

زبان آزمون UKCAT

همانطور که می دانید اگر بخواهید برای رشته های دندانپزشکی و پزشکی دانشگاه های انگلستان اقدام کنید ابتدا باید از سد آزمونی به نام آزمون UKCAT عبور کنید که در سطح بین المللی در حال برگزاری است. زبان مورد استفاده برای طراحی سؤالات این آزمون زبان انگلیسی است تا هر کسی بتواند سؤالات را متوجه شود چرا که صرف تحصیل در انگلستان هم مستلزم یادگیری در سطح عالی زبان انگلیسی نیز هست و هنگام پذیرش نیز مدرک زبان درخواست می کنند.

مدت زمان آزمون UKCAT و نحوه ی برنامه ریزی برای مدیریت زمان

مدت زمانی که طول می کشد شما به کل سؤالات آزمون UKCAT پاسخ دهید و شاید بهتر بگوییم مدت زمانی که اختصاص پیدا کرده 2 ساعت یا 120 دقیقه است. در عناوین قبلی نیز گفتیم که مشکل اصلی این آزمون که آن را سخت هم کرده، زمان کمی است که برای هر سؤال اختصاص داده اند و شدیدا نیز توصیه کردیم که مدیریت زمان را تمرین کنید و خود را کاملا آماده سازید اما چطور؟

  • تا جایی که می توانید از منابع کمکی آزمون مانند کلاس های مؤسسات، نمونه آزمون و کتاب ها کمک بگیرید و هنگام تست زنی حتما برای خود زمان بگذارید.
  • قبل از آزمون میزان زمانی که برای هر سؤال باید اختصاص دهید را مشخص کنید و بیش از آن وقت نگذارید.
  • استفاده از کتاب های تخصصی هر بخش در موفقیت شما بسیار تأثیرگذار هستند.
  • استرس یکی از مواردی است که سبب فراموشی مطالب و از دست رفتن زمان می شود سعی کنید با تسلط کامل خود استرس را از بین ببرید.
  • اطلاع از کلیدهای میان بر کیبورد در تایپ جواب سبب می شوند در زمان شما بسیار صرفه جویی شود.
  • با توجه به اینکه آزمون نمره منفی ندارد پس سعی نکنید وقت خود را روی هر سؤال تلف کنید تا حتما جواب دهید چنانچه جواب را بلد نبودید با انتخاب گزینه ای که بیشتر احتمال می دهید پاسخ درست باشد سریعا به سؤال بعدی بروید یعنی از نداشتن نمره منفی در آزمون UKCAT به شکل دیگری به نفع خود استفاده کنید.

سازمان ها و کشورهای به رسمیت شناخته ی آزمون UKCAT

در مطالب قبلی عنوان کردیم که از نام آزمون مشخص است که نتایج آن قابل استفاده برای کالج ها و دانشگاه‌ های کشور انگلستان است که تعداد آن به 30 عدد برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی می رسد و برای سایر کشورها باید در آزمون ورودی خاص همان کشور که اعتبار بالاتری دارد شرکت کنید. حتی توصیه می شود که اگر از بین این 30 دانشگاه از چند آزمون برای پذیرش متقاضیان رشته های فوق استفاده می کند و اعتبار این آزمون پایین تر است در آزمونی شرکت کنید که اعتبار و تأثیر آن بیشتر از آزمون UKCAT باشد حتی اگر برخلاف این آزمون، سخت باشد.


موارد آزمون UKCAT، نمرات هر بخش و بخش های مختلف هر یک

آزمون UKCAT از بخش های مختلفی تشکیل شده که در این قسمت به توضیح دقیق هر یک از آنها می پردازیم:

  • بخش اول آزمون UKCAT به نام منطق کلامی یا Verbal Reasoning:

در این بخش 44 سؤال طراحی شده که 22 دقیقه برای پاسخگوی مهلت دارید و این یعنی برای هر سؤال 30 ثانیه فرصت دارید. هر 11 متنی که در این قسمت آورده شده حدود 750 کلمه است و تقریبا بین 3 تا 6 سؤال برای هر متن طراحی شده است که باید بتوانید استدلال و نتیجه گیری خوبی انجام دهید. در برخی موارد نیز باید تعیین کرد که جواب ها غلط و یا درست هستند. این بخش بین 300 تا 900 نمره دارد.

  • بخش دوم آزمون UKCAT به نام منطق کمّی یا Quantitative Reasoning:

این بخش از آزمون UKCAT دارای 36 سؤال با 25 دقیقه زمان برای پاسخ دادن است. برخی سؤالات نیز نیازمند چندین بار محاسبه هستند. سؤالات نیز معمولا به شکل نمودار و جدول هستند که به بررسی و تفسیر آنها بپردازید.

  • بخش سوم آزمون UKCAT به نام استدلال انتزاعی یا چکیده یا Abstract Reasoning:

این بخش دارای 55 سؤال با 14 دقیقه زمان پاسخگویی است که سؤالات به شکل ارتباط دادن اشکال مختلف با گزینه های موجود، حدس شکل بعدی در بین گزینه ها، تکمیل عبارات سؤال با شکل صحیح مربوطه و مرتبط کردن شکل های دو مجموعه به یکدیگر خواهد بود. نمره ی این بخش بین 300 تا 900 محاسبه می شود.

  • بخش چهارم آزمون UKCAT به نام تصمیم گیری یا Decision Making:

این بخش از آزمون UKCAT دارای 26 سؤال و مدت زمان 32 دقیقه است. سؤالات طراحی شده با متن داده شده مرتبط هستند و یا از روی نمودار و جدول طراحی شده اند و در برخی موارد اطلاعات اضافه ای به شما داده خواهد شد که هیچ کمکی به پاسخگویی سؤال شما نخواهد کرد و نکته ی انحرافی هستند. بارم این بخش بین 300 تا 900 تعیین شده است.

  • بخش پنجم آزمون UKCAT به نام قضاوت موقعیتی یا Situational Judgment:

در این بخش 68 سؤال طراحی گردیده که برای پاسخ دادن به آنها باید از 27 دقیقه زمان داده شده استفاده کنید. این بخش دارای 20 سناریوی مختلف در زمینه مراقبت های بهداشتی است و همکاری تیمی در این موقعیت-هاست که دارای 68 آیتم است که هر سناریو بین 3 تا 6 آیتم دارد. نمره ی این بخش بین 1 تا 4 است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده
شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده

خوشبختانه، شما می‌توانید با ویزای دانشجویی نوع 4، اعضای خانواده‌ی خود را به انگلستان بیاورید. در این مقاله، شما با هر آنچه که باید درباره‌ی دیدن اعضای خانواده‌ی خود به‌هنگام تحصیل در انگلستان بدانید، آشنا خواهید شد. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی در بریتانیا
هزینه های زندگی در بریتانیا

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، یکی از سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، هزینه‌ی زندگی در بریتانیاست. البته، شما باید به هزینه‌های تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید، اما در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در انگلستان
هزینه ی تحصیل در انگلستان

هیچ‌کس دوست ندارد فقط به پول فکر کند، اما پول بخش بسیاری مهمی است که مشخص می‌کند آیا می‌توانید در دانشگاه‌های انگلستان مشغول به تحصیل شوید یا خیر. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: