مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه کمبریج University of Cambridge

دانشگاه کمبریج University of Cambridge

دانشگاه کمبریج واقع در کشور انگلستان، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های برتر انگلستان، رتبه دوم و در میان دانشگاه‌های جهان، رتبه سوم را طبق سیستم رتبه‌ بندی QS، به خود اختصاص داده است. تحصیل در انگلستان، به‌ خصوص در دانشگاه کمبریج، موقعیت‌های شغلی و تحصیلی بسیاری در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

معرفی دانشگاه کمبریج انگلستان

دانشگاه کمبریج (The University of Cambridge) چهارمین دانشگاه و مرکز علمی قدیمی در سراسر جهان است. این دانشگاه در سال 1209 میلادی تاسیس شده و در 60 مایلی شمال لندن، پایتخت کشور انگلستان واقع شده است. دانشگاه کمبریج به‌ دلیل دستاوردهای برجسته دانشگاهی خود و رتبه‌ برتر آن در تمامی زمینه‌ها از جمله رشته‌ها، دانشجویان و رنکینگ‌های جهانی، محبوب شناخته می‌شود. این دانشگاه بیش از 20 هزار دانشجو را از گوشه و کنار دنیا در خود جای داده‌است. همچنین 11 هزار کارمند، 31 کالج، 150 دپارتمان و دانشکده، مدرسه و مرکز علمی در به این دانشگاه وجود دارند. با وجود اینکه تمامی 31 کالج دانشگاه کمبریج طبق قوانین و مقرارت خود اداره می‌شوند، اما با این حال، یکپارچگی در تمامی بخش‌های این دانشگاه دیده می‌شود.

دانشگاه کمبریج یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دولتی در کشور انگلستان است. این دانشگاه با ساختمان های تاریخی، موزه‌ها، باغ‌های گیاه شناسی، کتابخانه مدرن و گسترده و… در سطح جهان شناخته شده است.

شرایط تحصیل در دانشگاه کمبریج انگلستان

برای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه کمبریج انگلستان، قبل از هر اقدامی باید اطمینان حاصل کنید که نتایج نمرات و دستاوردهای تحصیلی شما متناسب با شرایط پذیرش در دوره و رشته انتخابی در دانشگاه کمبریج باشد. زیرا دانشگاه کمبریج دانشجویانی با نمرات برتر و دستاوردهای علمی را جذب می‌کند. در ادامه با شرایط تحصیل در دانشگاه کمبریج برای متقاضیان مقاطع کارشناسی در انگلستان و تحصیلات تکمیلی آشنا می‌شویم.

شرایط تحصیل در دانشگاه کمبریج برای متقاضیان مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل کارشناسی در دانشگاه کمبریج باید دوره A Level را گذرانده و دیپلم بین‌المللی (IB) را دارا باشند. معدل دیپلم بین‌المللی متقاضیان باید در حدود 40 الی 42 نمره باشد. برای متقاضیان ایرانی که قصد اخذ پذیرش از دانشگاه کمبریج را دارند، کسب معدل حداقل 18 در پیش دانشگاهی و کسب 80 درصد رتبه برتر در کنکور لازم است. همچنین معدل دوره متوسطه دوم این متقاضیان باید حداقل 19 باشد.

تمامی متقاضیان بین‌المللی که شهروند کشورهای انگلیسی زبان نیستند، باید در کنار مدارک تحصیلی خود، مدرک زبان انگلیسی نیز ارائه دهند. نمره موردنیاز زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش از دانشگاه کمبریج در آزمون آیلتس حداقل 7.5 و در آزمون تافل حداقل 110 است. به یاد داشته باشید که متقاضیان مقطع کارشناسی در انگلستان برای ارسال درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه کمبریج باید از سیستم UCAS اقدام کنند.


شرایط تحصیل در دانشگاه کمبریج برای متقاضیان مقطع تحصیلات تکمیلی

متقاضیان مقاطع کارشناسی ارشد در انگلستان و دکتری در انگلستان باید برای ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه کمبریج از سایت اصلی دانشگاه اقدام کنند. هزینه ارسال درخواست پذیرش به مبلغ 75 پوند است. متقاضیان ایرانی تحصیل در دانشگاه کمبریج در مقطع ارشد و دکتری باید حداقل معدل 17 از 20 را در مقطع پیشین خود کسب کنند.

نمره زبان انگلیسی موردنیاز برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی براساس رشته متقاضی دسته‌ بندی می‌شود. اما به‌طور کلی متقاضیان باید حداقل نمره 7 در آیلتس و حداقل نمره 100 در تافل را کسب کرده باشند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه کمبریج انگلستان

علاوه‌ بر شرایط ذکر شده برای اخذ پذیرش از دانشگاه کمبریج، مدارک زیر نیز باید ارسال شوند:

  • مدارک تحصیلی پیشین و ریزنمرات (ترجمه شده)؛
  • مدرک دیپلم بین‌المللی؛
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل؛
  • انگیزه نامه؛
  • توصیه نامه آکادمیک (برای متقاضیان مقطع تحصیلات تکمیلی)؛
  • مدارک شناسایی و پاسپورت؛
  • مقالات و تحقیقات علمی پژوهشی (برای متقاضیان مقطع تحصیلات تکمیلی)؛
  • رزومه یا CV؛

رنکینگ دانشگاه کمبریج انگلستان

با توجه به شهرت دانشگاه کمبریج باید انتظار داشت که این دانشگاه در سیستم‌های رتبه‌ بندی جهانی نیز در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا و انگلستان قرار بگیرد. در جدول زیر رنکینگ دانشگاه کمبریج انگلستان در سیستم‌های رتبه‌ بندی معتبر آورده شده است:

رتبه در سیستم QS 2022 رتبه در سیستم تایمز 2022 رتبه در کشور انگلستان 2022 رتبه در سیستم جهانی US 2022
3 5 2 8


دپارتمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه کمبریج انگلستان

دانشگاه کمبریج در مجموع 31 دانشکده را در خود جای داده است که سه دانشکده آن‌ها به‌ نام‌های دانشکده هاگز هال، دانشکده اس تی ادموندز و دانشکده والفسون تنها دانشجویان بالای 21 سال را پذیرش می‌کنند. دو دانشکده دیگر به‌ن ام‌های دانشکده موری ادواردز و دانشکده نیوهام برای تنها دانشجویان مونث هستند. دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دیگر دانشگاه کمبریج عبارتند از:

تکنولوژی پزشکی بالینی علوم فیزیکی علوم زیستی علوم انسانی و اجتماعی هنر و علوم انسانی
دانشکده مهندسی بیوشیمی بالینی دانشکده علوم زمین شناسی و جغرافیا دانشکده زیست شناسی دانشکده علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی دانشکده معماری و تاریخ هنر
دانشکده مدیریت و بازرگانی علوم بالینی اعصاب دانشکده ریاضیات دانشکده دامپزشکی دانشکده اقتصاد دانشکده مطالعات آسیا و خاورمیانه
دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری هماتولوژی دانشکده فیزیک و شیمی مرکز پژوهش‌های سلول‌های بنیادی ولکام تراست دانشکده آموزش دانشکده هنرهای کلاسیک
دپارتمان مهندسی شیمی و بیو تکنولوژی ژنتیک پزشکی موسسه علوم ریاضی ایزاک نیوتون ولکام تراست - موسسه ‌پژوهشی سرطان گوردون بریتانیا دانشکده تاریخ دانشکده الهیات
دانشکده مدیریت انرژی‌های پایدار داروسازی - دپارتمان زیست‌شناسی سیستم‌های کمبریج (CSBC) تاریخ و علوم فلسفی دانشکده زبان انگلیسی
- بیماری های زنان و زایمان - آزمایشگاه سینزبری دانشکده حقوق   دپارتمان جرم شناسی دانشکده زبان های مدرن و قرون وسطایی
- خون شناسی - - - دانشکده موسیقی
- بیماری های اطفال - - - دانشکده فلسفه
- روان پزشکی - - - دپارتمان پژوهشی هنر، علوم انسانی و اجتماعی
- بهداشت عمومی - - - مرکز زبان
- رادیولوژی - - - -
- جراحی - - - -


امکانات دانشگاه کمبریج

حقیقت جالب در رابطه با دانشکده کمبریج این است که در این دانشگاه 100 کتابخانه، 9 موزه و یک موسسه زبان که در آن بیش از 180 زبان تدریس می‌شود، وجود دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه کمبریج انگلستان

شهریه تحصیل در دانشگاه کمبریج انگلستان براساس رشته و ملیت دانشجو متفاوت است. به‌ طور کلی شهریه دانشجویان بین‌المللی بیشتر از شهریه دانشجویان بومی انگلستان و اتحادیه اروپا است. در ادامه جدولی از لیست شهریه مقطع کارشناسی دانشگاه کمبریج در 5 گروه مختلف در سال 2022 را مشاهده می‌کنید.

رشته ها شهریه سالانه بر اساس پوند
باستان شناسی، مطالعات آسیا و خاورمیانه، اقتصاد، تاریخ، زبان‌های مدرن تاریخ و سیاست، تاریخ هنر، علوم انسانی، اجتماعی، سیاسی، حقوق، فلسفه، الهیات، زبان‌های مدرن و قرون وسطایی و فلسفه و دین 23340
ریاضیات
26031
معماری، جغرافیا و موسیقی
30537
شیمی، علوم کامپیوتر، مهندسی، مطالعات مدیریتی، مهندسی ساخت، علوم طبیعی، علوم روان‌شناسی و رفتاری
35517
رشته‌های علوم پزشکی و دامپزشکی
60942

در مقطع تحصیلات تکمیلی شهریه دانشگاهی برخی از رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به شرح زیر است:

عنوان رشته و دوره شهریه دانشگاه به صورت سالیانه
دکتری مهندسی شیمی پیشرفته 37815
ارشد مهندسی معماری
33144
دکتری تجارت
سال اول 80 هزار پوند و باقی سال ها 50 هزار پوند
دکتری علوم دامپزشکی
33972
دکتری بیوشیمی
33872
دکتری اقتصاد
27048
ارشد حقوق
33825
ارشد ریاضیات
20157
ارشد فیزیک نجومی
30678
ارشد فیزیک
30678
دکتری معماری و مطالعات شهری
35934


دستاوردها و مشاهیر دانشگاه کمبریج انگلستان

از دستاوردهای دانشگاه کمبریج می‌توان به 110 جایزه نوبل و 190 مدال المپیک که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به‌دست آورده‌اند، اشاره کرد. همچنین 47 نفر از مقام‌های دولتی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه کمبریج در سال 2021 در برنامه راهنمای کامل دانشگاه‌های جهان، رتبه اول را به‌دست آورده و رتبه سوم را در سیستم گاردین در سال 2021 کسب کرده است. چارلز داروین، زیست‌شناس و زمین‌شناس تاریخ جهان که نظریه تکامل و ماندگاری را به ثبت رساند از جمله مشاهیر و دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج است. از دیگر مشاهیر این دانشگاه می‌توان فرانسیس بیکن، پرنس چارلز و همچنین دانشمندان بسیار برجسته جهان از جمله آیزاک نیوتون، آلن تورینگ، پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی و استیون هاوکینگ کیهان شناس نامدار جهان نام برد.

خوابگاه‌ها و محل اقامت دانشگاه کمبریج انگلستان

در کالج ها معمولاً برای دانشجویان خوابگاه هایی با قیمت مناسب و اقتصادی وجود دارد. هزینه اجاره خوابگاه ها معمولاً بسته به مدت اقامت و اندازه اتاق متفاوت است و شامل هزینه‌های آب، برق، گاز، نظافت و دسترسی به اینترنت می‌شود. هزینه هفتگی این گونه خوابگاه‌ها از 120 تا 200 پوند است، هزینه هر وعده غذایی نیز در این دانشگاه به میزان 4 الی 7 پوند است.


بورسیه های تحصیلی دانشگاه کمبریج انگلستان

تحصیل در دانشگاه کمبریج با وجود هزینه‌‌های زندگی و شهریه دانشگاه برای کسانی که مهاجرت به انگلستان از طریق تحصیل انتخاب کرده‌اند، سخت است. به‌ همین دلیل دانشگاه کمبریج برای افرادی که توانایی مالی جهت تحصیل در این دانشگاه را ندارند، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند.

بورسیه گیتس دانشگاه کمبریج یکی از بورسیه‌های تحصیلی انگلستان است. بورسیه گیتس یک بورسیه فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع تحصیلات تکمیلی است. این بورسیه سالانه به میزان 17848 پوند به‌صورت حقوق، بیمه سلامت، هزینه دوره‌های آکادمیک تا میزان 2 هزار پوند و کمک‌هزینه خانواده تا میزان 10120 پوند به دانشجویان اختصاص می‌دهد. شهروندان تمام کشورها می‌توانند برای بورسیه گیتس درخواست دهند. داشتن مدرک زبان انگلیسی، پیشینه تحصیلی عالی و پتانسیل ایجاد تاثیر مثبت در رشته و مقطع خود از شرایط دریافت بورسیه گیتس است. ارائه پروپوزال تحقیقی برای دانشجویان دکتری، کپی مدارک شناسایی، پاسپورت، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه تحصیلی، از مدارک درخواست شده توسط سایت بورسیه گیتس دانشگاه کمبریج است.

مهلت درخواست برای پذیرش از دانشگاه کمبریج انگلستان

مهلت درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه کمبریج و بارگذاری مدارک، به شرح زیر است:

مصاحبه برای متقاضیانی که در آگوست 2021 اقدام به ارسال درخواست کردند ژانویه 2022 
مهلت دوباره ارسال درخواست پذیرش از سیستم UCAS
‍1 مارس 2022
شروع مهلت ارسال درخواست از طریق UCAS برای ورودی سال 2023 
15 اکتبر 2022
مهلت شرکت در مصاحبه
دسامبر2022


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده
شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده

خوشبختانه، شما می‌توانید با ویزای دانشجویی نوع 4، اعضای خانواده‌ی خود را به انگلستان بیاورید. در این مقاله، شما با هر آنچه که باید درباره‌ی دیدن اعضای خانواده‌ی خود به‌هنگام تحصیل در انگلستان بدانید، آشنا خواهید شد. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی در بریتانیا
هزینه های زندگی در بریتانیا

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، یکی از سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، هزینه‌ی زندگی در بریتانیاست. البته، شما باید به هزینه‌های تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید، اما در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در انگلستان
هزینه ی تحصیل در انگلستان

هیچ‌کس دوست ندارد فقط به پول فکر کند، اما پول بخش بسیاری مهمی است که مشخص می‌کند آیا می‌توانید در دانشگاه‌های انگلستان مشغول به تحصیل شوید یا خیر. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: