مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم تحصیلی انگلستان

سیستم تحصیلی انگلستان

سیستم آموزشی در انگلستان به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود: آموزش ابتدایی (Primary Education)، آموزش متوسطه (Secondary Education)، آموزش بزرگسالان (Further education) و آموزش عالی (Higher Education). کودکان در بریتانیا قانوناً باید در دوره‌ی ابتدایی و متوسطه تحصیل کنند که از حدود 5 سالگی شروع و تا 16 سالگی ادامه پیدا می‌کند. سیستم آموزشی در بریتانیا به 'مراحل اصلی' زیر تقسیم شده است:

  • مرحله‌ی اصلی 1: 5 تا 7 سالگی
  • مرحله‌ی اصلی 2: 7 تا 11 سالگی
  • مرحله‌ی اصلی 3: 11 تا 14 سالگی
  • مرحله‌ی اصلی 4: 14 تا 16 سالگی

در کل، مراحل اصلی 1 و 2 در دبستان انجام می‌شود و در 11 سالگی، دانش‌آموز به مدرسه‌ی متوسطه می‌رود و مراحل اصلی 3 و 4 را به‌پایان می‌رساند. دانش‌آموزان در پایان هر مرحله ارزیابی می‌شوند. مهم‌ترین ارزیابی در سن 16 سالگی وقتی صورت می‌گیرد که دانش‌آموز به‌دنبال گواهینامه‌ی GCSE یا گواهینامه‌ی عمومی تحصیلات متوسطه‌ی (General Certificate of Secondary Education) خود می‌رود. وقتی دانش‌آموز GCSE خود را به‌پایان رساند، می‌تواند به‌سمت آموزش بزرگسالان و سپس آموزش عالی برود یا تحصیلات متوسطه‌ی خود را به‌پایان برساند و وارد دنیای کار شود.

آموزش ابتدایی در انگلستان

تحصیلات ابتدایی در بریتانیا از 5 سالگی آغاز می‌شود و تا 11 سالگی ادامه دارد و شامل مراحل اصلی 1 و 2 تحت سیستم آموزشی بریتانیاست.

سیستم آموزش متوسطه در انگلستان

تحصیلات متوسطه در بریتانیا معمولاً برای بیشتر دانش‌آموزان در سن 11 سالگی آغاز می‌شود. اگرچه معمول نیست، اما در بعضی از مناطق بریتانیا، مدارس ابتدایی وجود دارد که تا سن 12 یا 13 سالگی ادامه دارد. برای دانشجویان خارجی که برای تحصیلات متوسطه به بریتانیا می‌آیند، معمولاً ورود به سن 11 سالگی یا صبر کردن تا سن 13 سالگی و یک سال تحصیل در مدرسه قبل از شروع دوره‌ی دو ساله‌ی GCSE که از 14 تا 16 سالگی رخ می‌دهد، امری معمول است. از سن 14-11 سالگی، دانش‌آموزان طیف گسترده‌ای از درس‌ها مانند موسیقی، ریاضیات، علوم، انگلیسی و غیره را مطالعه می‌کنند. هنگام رسیدن به 14 سالگی، دانش‌آموزان معمولاً وارد اولین سال فرایند 2 ساله‌ی خود می‌شوند که به GCSE (یا SCE برای کسانی که در اسکاتلند هستند)، معروف است. GCSE مجموعه‌ای از امتحانات است که دانش شما را مورد سنجش و آزمایش قرار می‌دهد. بیشتر مدارس در مورد GCSEs، از یک روش پیروی می‌کنند و شما دروس اصلی زیر را در این مورد می‌خوانید:

  • انگلیسی
  • ریاضی
  • علوم (زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک ترکیبی یا مجزا)

سپس دانش‌آموزان معمولاً 4 یا 5 درس دیگر را برای گذراندن GCSE انتخاب می‌کنند که می‌تواند درس‌هایی مانند فرانسه، آلمانی، مطالعات بازرگانی، طراحی و فن‌آوری، موسیقی و ... باشد. در مدارس دولتی، دانش‌آموزان معمولاً 5 تا 10 GCSE را می‌گذرانند که این به توانایی و انگیزه‌ی دانش‌آموز بستگی دارد. در مدارس خصوصی که غالباً نتیجه‌محورتر هستند، معمولاً دانش‌آموزان 11 یا 12 GCSE را می‌گذرانند و بیشتر بر موضوعات دانشگاهی تمرکز دارند. GCSEها در کل 2 سال طول می‌کشد و نشان‌دهنده‌ی پایان تحصیلات اجباری دانش‌آموزان در بریتانیاست. پس از اتمام GCSE خود، دانش‌آموزان این حق را دارند که یا به تحصیلات بزرگسالان بروند (با باز شدن راهی برای تحصیلات عالیه) یا می‌توانند مدرسه را ترک کنند و به‌دنبال کار بگردند.

سیستم تحصیلات بزرگسالان در انگلستان

وقتی دانش‌آموز به سن 16 سالگی می‌رسد و GCSE خود را به‌پایان می‌رساند، چند گزینه برای انتخاب پیش روی خود دارد:

  • پیدا کردن کار
  • تحصیلات آکادمیک
  • تحصیلات شغلی

اگر دانش‌آموز ادامه‌ی تحصیل را انتخاب کند، این امر به دو شکل صورت می‌گیرد: تحصیلات آکادمیک یا تحصیلات شغلی.




تحصیلات آکادمیک در انگلستان

بیشتر مدارس در بریتانیا پس از گذراندن GCSE، دارای دوره‌ای به‌نام فُرم 6 (6th Form) هستند. به‌عنوان یک گزینه‌ی جایگزین، کالج‌های فُرم 6 (6th Form Colleges) زیادی وجود دارد که دانش‌آموزان معمولاً سطوح A، دوره‌های آکادمیک تحصیلات بزرگسالان را که دانشجویان قبل از ورود به آموزش عالی و یک دوره‌ی ارائه‌دهنده‌ی مدرک به آن نیاز دارند، می‌خوانند. سطوح A مانند GCSE، یک دوره‌ی دو ساله است و دو مولفه دارد: سطوح A کامل و سطوح AS نیمه. غالباً، سطوح A از 6 ماژول و سطوح AS از 3 ماژول تشکیل شده است. دانش‌آموزان معمولاً بین دو تا سه سطح A را می‌گذرانند، اما بسته به توانایی تحصیلی و انگیزه‌تان، می‌توانید دوره‌های بیشتری را بگذرانید. دانش‌آموزان در مدارس خصوصی، ممکن است تا 5 سطح A داشته باشند.

تحصیلات شغلی در انگلستان

برای دانش‌آموزانی که چندان آکادمیک‌محور نیستند، همچنان امکان ادامه‌ی تحصیلات بیشتر با تحصیل در یک دوره‌ی شغلی وجود دارد. محبوب‌ترین دوره‌های شغلی عبارتند از:

  • جوایز BTEC
  • دوره‌های ملی مهارت‌آموزی شغلی (NVQ)
  • City and Guilds Qualification
  • کارآموزی

اکثر دانش‌آموزان خارجی که به بریتانیا می‌آیند، در دوره‌های آکادمیک، با هدف پذیرش در دوره‌های تحصیلی شرکت می‌کنند.

سیستم آموزش عالی در انگلستان

بریتانیا از فرصت‌های مختلف آموزش عالی برخوردار است. با بیش از 100 دانشگاه که دوره‌های مختلف تحصیلی را به دانشجویان بریتانیایی و خارجی ارائه می‌دهند، کمبود گزینه‌های تحصیلی وجود ندارد. در بریتانیا، حدود یک سوم کل دانشجویان به‌نوعی وارد آموزش عالی می‌شوند و این عدد برای دانشجویان اسکاتلندی، بیش از 50 درصد است. این امر رقابت برای ورود به مراکز آموزشی را تشدید می‌کند و به همین دلیل، توصیه می‌شود زودتر برای پذیرش در دوره‌ها اقدام کنید. در بریتانیا، اتمام بیشتر دوره‌های کارشناسی، سه سال طول می‌کشد. با این حال، شرکت در 'دوره‌های درس و کار' (Sandwich Courses) در حال افزایش است که چهار سال طول می‌کشد و شامل یک سال کار (معمولاً سال سوم) است. در اسکاتلند، دوره‌های کارشناسی، معمولاً چهار سال است. دوره‌های تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد عموماً کوتاه‌تر بوده و پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی انجام می‌شوند. برخی دوره‌های حرفه‌ای مانند پزشکی، دامپزشکی، حقوق و غیره، دوره‌های طولانی‌تری دارند که ممکن است 5 سال طول بکشد. دانشجویان خارجی، هزینه‌های کامل حضور در موسسات آموزش عالی را در بریتانیا پرداخت می‌کنند و بسته به نوع موسسه‌ی آموزشی، کل هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. انتخاب موسسه‌ی آموزشی مناسب، به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • محل موسسه‌ی آموزشی کجاست؟
  • هزینه‌های آن چه‌مقدار است؟
  • اندازه‌ی آن چقدر است؟
  • دسترسی آن به خانه، عبادتگاه، غذاهای خانگی چگونه است؟
  • دوره‌های موجود
  • شرایط ورود

هر سطح از تحصیلات در بریتانیا، شرایط مختلفی دارد که برای ورود به آن سطح، باید رعایت شود- درباره‌ی شرایط ورود به تحصیل در انگلیس، باید بیشتر بدانید.

شرایط ورود برای تحصیل در انگلستان

بسته به دوره‌ی تحصیلی‌تان، شرایط ورود برای دانشجویان خارجی متفاوت خواهد بود. اگرچه این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره‌ی شرایط ورود برای تحصیل در بریتانیا در اختیارتان قرار می‌دهد، اما شما باید به طور خاص، درباره‌ی دوره‌های مورد نظرتان پُرس و جو کنید. آنچه در تمام دوره‌ها و موسسات مشترک است، این است که شما باید مهارت خود را به زبان انگلیسی نشان دهید.

زبان انگلیسی برای تحصیل در انگلستان

برای اکثر موسسات آموزشی و دوره‌ها، سطح درک و مهارت شما در زبان انگلیسی، کلید قبولی شما در آن دوره‌ی تحصیلی خواهد بود. شما باید اطمینان حاصل کنید که سطح زبان انگلیسی خوبی دارید و می‌توانید این توانایی را با شرکت در یکی از آزمون‌‌های زبان انگلیسی پذیرفته‌شده‌ی زیر انجام دهید:

  • تافل- آزمون زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی
  • آیلتس- سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی
  • UCLES- سندیکای آزمون‌های محلی دانشگاه کمبریج

شرایط ورود به GCSE

شرکت در دوره‌های GCSE، بستگی به مدرسه‌ای دارد که قرار است در آن تحصیل کنید. جدا از شرایط مدرسه، اصلی‌ترین نیاز برای هیئت‌های امتحانی در بریتانیا این است که شما توانایی‌های انگلیسی خوبی داشته باشید، زیرا امتحانات به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

​شرایط ورود به سطح A

مانند مدارس GCSE، این بستگی به مدرسه‌ای دارد که قرار است در آن تحصیل کنید. برای مثال، 'کالج فرم 6' ممکن است به این نیاز داشته باشد که شما حداقل 5 نمره‌ی قبولی GCSE از C یا بالاتر داشته باشید و این را با مدرسه‌ی خصوصی مقایسه کنید که ممکن است به 10 نمره‌ی قبولی GCSE از B یا بالاتر نیاز داشته باشد. بنابراین، این به خود مدرسه بستگی خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشته باشید که سطح A، سطح بسیار بالاتری است و بنابراین، برای کار در این سطح، درک بسیار خوبی از زبان انگلیسی مورد نیاز است. بعضی افراد می‌گویند که وقتی برای تحصیلات عالی آماده می‌شوید، سطوح A از بسیاری از دوره‌های تحصیلی سخت‌تر است.

شرایط ورود به دوره‌های شغلی انگلستان

مانند GCSE، برای ورود به دوره‌ی مقدماتی حرفه‌ای، در کل نیازی به هیچگونه صلاحیت رسمی نیست. فقط به مهارت‌های درک زبان انگلیسی نیاز است، اما باز هم باید با مدرسه یا موسسه‌ای که آن دوره را اجرا می‌کند مشورت کنید، زیرا ممکن است شرایط خاص خود را داشته باشند.

شرایط ورود به دانشگاه انگلستان

هر دوره در بریتانیا، شرایط خاص خود را دارد. بنابراین، دوره‌ها ممکن است تفاوت قابل‌توجهی با هم داشته باشند. بیشتر دوره‌های تحصیلی در بریتانیا، مستلزم آن است که دانشجو یا سطح A را گذرانده باشد و نمرات خاصی را کسب کند، برای مثال، 4 نمره‌ی B یا دارای نمرات معادل آن در BTEC یا GNVQ باشد. بنابراین، در دانشگاه، دوره‌های مختلف، شرایط مختلفی دارند و در کل، دانشگاه‌ها ممکن است شرایط خاصی داشته باشند که همه‌ی دانشجویان باید آن‌ها را برآورده سازند. برای مثال، دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج در کل، همه‌ی دانش‌آموزان را ملزم به شرکت در مصاحبه می‌کنند، اما سایر دانشگاه‌ها این شرط را ندارند. همچنین، به‌عنوان یک دانشجوی خارجی که به بریتانیا می‌آید، حتی اگر سطح A را نگذرانده‌اید و در سیستم بریتانیا تحصیل نکرده‌اید، می‌توانید حتی در دانشگاه نیز شرکت کنید، اما لازم است بدانید به چه مدارکی نیاز دارید. بنابراین، چگونه می‌توانید شرایط مورد نیاز برای یک دوره و نحوه‌ی درخواست خود را پیگیری کنید؟ در بریتانیا، این کار از طریق خدمات پذیرش دانشگاه و کالج (UCAS) انجام می‌شود که کلیه‌ی درخواست‌های پذیرش در دانشگاه‌های بریتانیا را بررسی می‌کند. شما باید از طریق UCAS اقدام کنید و با دوره‌ی آن‌ها که به شرح زیر است کار کنید:

  • درخواست‌های 1 سپتامبر، برای سال آینده باز می‌شوند
  • درخواست‌های 15 ژانویه برای اتباع اتحادیه‌ی اروپا
  • درخواست‌های 30 ژوئن، آخرین مهلت درخواست
  • مراحل Clearing، 30 ژوئن تا 30 سپتامبر

چند نکته که باید در نظر داشته باشید:

  • اگر می‌خواهید در دانشگاه آکسفورد یا کمبریج پذیرفته شوید، فرایند درخواست کمی متفاوت است و تاریخ‌های مختلفی برای فرایند درخواست شما اعمال می‌شود. بنابراین، برای کسب اطلاعات دقیق، با خود این دانشگاه‌ها مستقیم تماس بگیرید.
  • شما باید درخواست خود را در اسرع وقت ارسال کنید، زیرا دوره‌های محبوب، خیلی سریع پُر می‌شوند.
  • دانش‌آموزانی که نمرات کافی کسب نکرده‌اند، اغلب مجبور به پیدا کردن مکان تحصیلی دیگری می‌شوند و این فرآیند Clearing نامیده می‌شود.
  • درخواست‌‌ها باید در UCAS انجام شود و شما باید اطمینان حاصل کنید که همه‌ی مدارک و شرایط لازم را برای درخواست کردن دارید، از جمله شرایط زیر:
  • نمرات آزمون و شرایطی که دانشگاه برای دانشجویان خارجی دارد (با دانشگاهی که می‌خواهید در آن حضور به‌هم برسانید، مشورت کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند).
  • بیانیه‌ی شخصی
  • معرفی‌نامه
  • پرداخت به UCAS
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده
شرایط اقامت و تحصیل در انگلستان همراه با خانواده

خوشبختانه، شما می‌توانید با ویزای دانشجویی نوع 4، اعضای خانواده‌ی خود را به انگلستان بیاورید. در این مقاله، شما با هر آنچه که باید درباره‌ی دیدن اعضای خانواده‌ی خود به‌هنگام تحصیل در انگلستان بدانید، آشنا خواهید شد. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی در بریتانیا
هزینه های زندگی در بریتانیا

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، یکی از سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، هزینه‌ی زندگی در بریتانیاست. البته، شما باید به هزینه‌های تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید، اما در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در انگلستان
هزینه ی تحصیل در انگلستان

هیچ‌کس دوست ندارد فقط به پول فکر کند، اما پول بخش بسیاری مهمی است که مشخص می‌کند آیا می‌توانید در دانشگاه‌های انگلستان مشغول به تحصیل شوید یا خیر. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: