از سرگیری پرونده های FSWP و CEC کانادا

از سرگیری پرونده های FSWP و CEC کانادا

4 ارديبهشت , 1401

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا به تازگی اعلام کرده است که دعوت نامه های اکسپرس اینتری برای داوطلبان FSWP (Federal Skilled Worker) و CEC (Canadian Experience Class) تا «اوایل جولای» از سر گرفته می شود.

شان فریزر چند خبر مهم دیگر هم داد، از جمله اینکه اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) مجوز کار آزادِ (open work permit) دارندگان PGWP (Post- Graduation Work Permit) را تا 18 ماه تمدید خواهد کرد.

خلاصه ای از اطلاعیه های مهم امروز برای برنامه اکسپرس اینتری کانادا

دعوت نامه اکسپرس اینتری برای داوطلبان FSWP،CEC و FSTP در اوایل جولای از سر گرفته می شود.

مراحل اکثریت قریب به اتفاق درخواست‌های اکسپرس اینتری جدید، در چارچوب استاندارد خدمات شش ماهه طی خواهند شد. طبق گفته های IRCC، الان مدت زمان‌ فرآیند اکسپرس اینتری از هفت ماه تا بیش از 20 ماه متغیر است.

افرادی که دارای PGWP هستند که بین ژانویه و دسامبر 2022 منقضی میشود، از تابستان امسال واجد شرایط دریافت یک مجوز کار آزاد دیگر تا 18 ماه خواهند بود.

IRCC روی یک فرآیند ساده شده تر کار می کند و جزئیات بیشتر آن را «در هفته های آینده» ارائه خواهد کرد. IRCC میگوید حدود 95000 اجازه ی کار بعد از فارغ التحصیلی در سال 2022 منقضی می شوند و تخمین می زند که حدود 50000 دارنده PGWP می توانند از این مجوز کار آزاد جدید بهره مند شوند.

متقاضیان دیگر نیازی به ماندن در کانادا در تمام مدت رسیدگی به درخواست خود ندارند

متقاضیانی که در حالی که منتظر رسیدگی به درخواست اقامت دائم خود هستند، برای مجوز کار آزاد نیز درخواست میدهند ، می‌توانند مجوزهای کاری را دریافت کنند که تا پایان سال 2024 معتبر هستند. این کار تضمین می کند که تمام درخواست های اقامت دائم قبل از اینکه متقاضیان نیاز به درخواست مجدد برای تمدید وضعیت موقت خود داشته باشند، نهایی می شوند. در راستای حمایت از پیوستن به خانواده، اعضای درجه یک خانواده که خارج از کانادا هستند و در درخواست اقامت دائم متقاضی اصلی لحاظ شده اند، واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد (open work permit) خودشان خواهند بود.




اکسپرس اینتری در زمان همه گیری کرونا

تا سال 2022، اکسپرس اینتری راه اصلی استقبال کانادا از مهاجران طبقه اقتصادی بود.

اکسپرس اینتری یک سیستم مدیریت درخواست ها برای سه برنامه مهاجرتی زیر است: The Canadian Experience Class(CEC) ,the Federal Skilled Worker Program (FSWP) ,the Federal skilled Trades Program (FSTP) .  این سیستم بخشی از Provincial Nominee Program  (PNP) را هم مدیریت می کند. این سیستم مبتنی بر امتیاز است که در آن کاندیداهای واجد شرایط برای عوامل انسانی مانند سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، تجربه کاری و موارد دیگر، امتیاز Comprehensive Ranking System (CRS) را دریافت می کنند. 

IRCC قبل از همه‌گیری، از کاندیداهای دارای بالاترین امتیاز دعوت میکرد تا برای مهاجرت درخواست دهند. اینطوری معمولاً، نامزدها را بر اساس برنامه صلاحیت آنها انتخاب نمی کردند.

IRCC در اوایل همه‌گیری، بر دعوت از کاندید های CEC برای رسیدن به هدف خود برای پذیرش رکورد بالای مهاجران در یک سال در بحبوحه ی محدودیت‌های مسافرتی متمرکز بود. نامزدهای CEC اغلب از قبل در کانادا هستند، و بنابراین مشمول محدودیت‌های مسافرتی که کانادا بین سال‌های 2020-2021 اعمال کرده بود، نبودند. این کار کانادا را قادر ساخت تا در سال گذشته بیش از 405000 ساکن دائمی داشته باشد که بالاترین تعداد مهاجران تازه وارد در تاریخ آن است.

IRCC همچنین بر دعوت از کاندید های PNP در سراسر همه گیری برای حمایت از اهداف مهاجرت استانی تمرکز کرده است.

ترکیب این تغییر در سیاست اکسپرس اینتری و چالش های مرتبط با بیماری همه گیر منجر به عقب ماندگی در سیستم مهاجرت، از جمله اکسپرس اینتری شده است. به این ترتیب، IRCC از دسامبر 2020 از نامزدهای FSWP و از سپتامبر 2021 از نامزدهای CEC دعوت نکرده است.

تاثیر نبود برنامه های CEC  و FSWP در برنامه اکسپرس اینتری

نبود دعوت نامه های FSWP و CEC در زمانی رخ می دهد که کانادا با کمبود تاریخی نیروی کار دست و پنجه نرم می کند. بیکاری به پایین ترین حد خود رسیده است و فرصت های شغلی کسب نشده نزدیک به بالاترین حد خود هستند.

نامزدهای CEC معمولاً دانشجویان بین‌المللی هستند که از یک مؤسسه آموزشی مشخص در کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند و برای دریافت PGWP  اقدام می‌کنند. PGWP یک مجوز کار آزاد است که فارغ التحصیلان بین المللی را قادر می سازد تا تجربه کاری یک ساله کانادایی را که اغلب برای درخواست اقامت دائم به آن نیاز دارند، بدست آورند. به طور کلی، شما فقط یک بار می توانید PGWP دریافت کنید، به این معنی که اگر نتوانید درخواست اقامت دائم را در حالی که دارای PGWP هستید ارسال کنید، در معرض خطر از دست دادن وضعیت مجوز کار خود هستید، مگر اینکه بتوانید مجوز کار دیگری را که واجد شرایط دریافت آن هستید بیابید.

به این ترتیب، نامزدهای CEC موقعیت مجوز کار خود را از دست داده‌اند، زیرا نبود Express Entry-Invitations to Apply (ITAs) به این معنی است که نمی‌توانند در حالی که منتظر IRCC برای رسیدگی به درخواست‌های اقامت دائم خود هستند، برای Bridging Open Work Permit (BOWP) درخواست دهند.

BOWP همانطور که از نام آن پیداست، فاصله بین انقضای مجوز کار، مانند PGWP، و نامزدی که در نهایت اقامت دائم دریافت می کند را، 'پل' میزند. BOWP به برخی از متقاضیان اقامت دائم این امکان را می دهد که به کار در کانادا برای هر کارفرمایی که میخواهند ، ادامه دهند.

IRCC بین ژانویه و ژوئیه سال 2021، با ارائه یک مجوز کار آزاد یک باره به مدت 18 ماه، در سیاست PGWP خود استثنا قائل شد. هدف از این کار این بود که به دارندگان PGWP زمان بیشتری بدهد تا در صورتی که چشم‌انداز شغلی آنها در کانادا تحت تأثیر همه‌گیری به خطر افتاده (به عنوان مثال، اخراج در اوایل همه‌گیری) تجربه کاری لازم برای واجد شرایط شدن برای اقامت دائم را کسب کنند.

در ضمن، FSWP منبع اصلی مهاجران ماهر خارجی به کانادا از زمان راه اندازی آن در سال 1967 تا همین اواخر بود ،یعنی  زمانی که IRCC تصمیم گرفت بر دعوت و پرداختن به نامزدهای CEC تمرکز کند. این تغییر سیاست موقت ناشی از بیماری همه گیر، جریان مهاجران ماهر خارجی به نیروی کار کانادا را در بحبوحه زمان بازار کار کساد تاریخی به دلیل پیری جمعیت کانادا و بیماری همه گیر که منجر به تغییرات عمده در بازار کار می شود را کاهش داده است.




پذیرش افراد با اقامت دائم کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری 

IRCC در این بین، به دنبال جذب 55000 نفر مقیم دائم اکسپرس اینتری در سال 2022 است که حدود نیمی از هدف سال 2021 است. دلیل کاهش موقت اهداف اکسپرس اینتری این است که بتواند Temporary to Permanent Residence (TR2PR)  خود را خاتمه دهد و اولویت های دیگر را رعایت کند. IRCC بین ماه مه و نوامبر 2021، از 90000 فارغ التحصیل بین المللی و نیروی کار اساسی دعوت کرد تا از طریق برنامه TR2PR برای اقامت دائم درخواست دهند.

بر اساس Immigration Levels Plan 2022-2024، پذیرش از طریق برنامه اکسپرس اینتری قرار است طی دو سال آینده افزایش یابد و IRCC به دنبال پذیرش بیش از 110000 تازه وارد از طریق اکسپرس اینتری تا سال 2024 است.

IRCC درخواست های بیشتری در حال بررسی هستند

IRCC میگوید که تعداد افراد منتظر اکسپرس اینتری بیش از نصف کاهش یافته است و از نزدیک به 112000 نفر در سپتامبر 2021 به 48000 نفر در مارس 2022 رسیده است. همچنین تعداد منتخبان اخذ اقامت دائم در سه ماهه اول سال 2022 را در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 دو برابر کرده است. IRCC بین 1 ژانویه تا 31 مارس 2022، 156,000 حکم را برای اقامت دائم نهایی کرد. IRCC علاوه بر این، بیش از 100,000 درخواست مجوز کار را در سه ماهه اول سال 2022 در مقایسه با 58,000 در مدت مشابه سال گذشته بررسی کرده است. 

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter