5 نکته برای نمره ی بالا در ریدینگ آیلتس

5 نکته برای نمره ی بالا در ریدینگ آیلتس

نظر شما در مورد بخش ریدینگ آیلتس چیست؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که بخش ریدینگ سخت ترین بخش آزمون آیلتس است.

بله! آن‌ها احساس می‌کنند که بخش ریدینگ، حتی از بخش‌های اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ هم سخت‌تر است!

درست است که باید خیلی سریع کار کنید و خواندن نیاز به تمرکز زیادی دارد.

شما باید خود را بسیار متمرکز نگه دارید تا پاسخ مناسب برای بسیاری از سوالات را بیابید.

اما کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا در بخش ریدینگ بهتر شوید. قبل از اینکه گفتن این نکات، بیایید نگاهی کلی به بخش ریدینگ آزمون آیلتس، بیندازیم.

آنچه باید در مورد ریدینگ آیلتس بدانید

آزمون ریدینگ سه بخش دارد، یعنی باید سه متن مختلف را بخوانید.

برای هر بخش چندین سوال وجود دارد و شما 60 دقیقه فرصت دارید تا متون را بخوانید و به تمام سوالات پاسخ دهید.

ممکن است قبلاً چند تست ریدینگ را دیده باشید و متوجه شده باشید که نوع سوالات بسیار شبیه به هم هستند. در اینجا انواع اصلی سوالاتی که می توانید در بخش ریدینگ دریافت کنید آمده است:

چه کاری می توانید انجام دهید تا بیشترین نمره ممکن را از بخش ریدینگ دریافت کنید.




5 نکته مهم برای کسب نمره بالا در بخش ریدینگ آیلتس

از زمان به نفع خود استفاده کنید

در حین خواندن و پیشروی در دفترچه سولات، برگه پاسخنامه را پر کنید. در اتاق امتحان، دو چیز دریافت خواهید کرد: (1) یک دفترچه با تمام سوالات و (2) یک برگه برای نوشتن پاسخ سوالات. برگه پاسخنامه بسیار مهم است زیرا تمام پاسخ های شما باید در آن ثبت شود. در صورتی که پاسخ های خود را فقط در دفترچه سوالات بنویسید، پاسخ های شما لحاظ و نمره گذاری نمی شود.

بسیاری از داوطلبان وقت زیادی را با نوشتن پاسخ ها در دفترچه سوالات و سپس انتقال آنها به برگه پاسخنامه تلف می کنند؛ بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون متوجه می شوند که در پایان، زمان کافی برای انتقال همه پاسخ های خود به برگه پاسخنامه را ندارند. تصور کنید چه زیان بزرگی خواهد بود که همه پاسخ ها را داشته باشید اما زمانی برای نوشتن آنها در جایی که واقعاً مهم است، نداشته باشید!

بنابراین، توصیه ما به شما این است که در حین خواندن و پیشروی در دفترچه سوالات، پاسخنامه را پر کنید و نه در پایان. دفترچه سوالات را جلوی خود داشته باشید تا بتوانید متن ها و سوالات را راحت بخوانید و همچنین پاسخنامه را در جایی دم دست داشته باشید تا بتوانید در حین پیشروی در آزمون، تمام پاسخ ها در پاسخنامه یادداشت کنید.

سوالات دشوار را برای پایان بگذارید. اگر زمان زیادی را صرف سوالاتی کنید که برایتان دشوار است، زمان ارزشمند امتحان را هدر خواهید داد و در نتیجه، قادر نخواهید بود به سوالات راحت تر پاسخ دهید و نمره از دست می دهید. اگر پاسخ درست برخی از سؤالات را نمی دانید، آنها را رها کنید و به سراغ سوالات بعدی بروید. به این ترتیب، می توانید به تمام سوالاتی که پاسخ آنها را می دانید، جواب دهید. اگر در پایان وقت اضافه آوردید، می توانید برگردید و به سوالات دشوار پاسخ دهید.

قبل از دیدن سوالات، شروع به خواندن متن نکنید. وقتی شروع به خواندن می کنید، باید این کار را با در ذهن داشتن چند سوال و خواسته ی آنها انجام دهید. در غیر این صورت، متن را می خوانید، سپس سؤالات را، و سپس مجبور می شوید دوباره به متن مراجعه کنید. در نهایت متون را بارها می خوانید و در نتیجه، وقت زیادی از دست می دهید. قبل از خواندن متن، ابتدا سوالات را بخوانید و اطلاعاتی را که برای پاسخ به آن سوالات در حین مطالعه نیاز دارید، به ذهن بسپارید.

قبل از آزمون، تست های ریدینگ را زیاد تمرین کنید. این بهترین راه برای استفاده از زمان قبل از امتحان است! بدین وسیله، شما با آزمون آشنا خواهید شد قبل از اینکه در آزمون واقعی شرکت کنید. شما متوجه خواهید شد که نقاط ضعف و قوت شما کجاست. شما همچنین می آموزید که چگونه به هر نوع سوال پاسخ دهید. به این ترتیب موفق خواهید شد به بهترین شکل ممکن، زمان خود را تقسیم کنید و استرس زیادی در مورد زمان نخواهید داشت.




سوالات را با دقت بخوانید

هر زمان که شروع به جواب دادن به یک سوال می کنید، دستورالعمل ها و مثال ها را با دقت بخوانید.

بیشتر سوالات یکسان به نظر می رسند، بنابراین پس از چند بار انجام دادن تست های تمرینی، در نگاه اول آنها را تشخیص خواهید داد. با این حال، برخی از جزئیات وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. سه مورد از رایج ترین انواع سوالات که باید به آن توجه ویژه داشته باشید:

  • درست/ غلط/داده نشده (True, False, Not Given): اگر 'درست' را انتخاب می کنید، کل جمله باید درست باشد. در سوالات پیچیده تر از این نوع، جزئیاتی در جمله وجود دارد که همه آنها درست نیستن؛ برخی ممکن است درست باشند در حالی که برخی دیگر نادرست هستند. در این موارد، پاسخ 'نادرست' خواهد بود.
  • سوالات تطبیق دادن (Matching tasks): روی گزینه هایی که قبلاً استفاده کرده اید، خط نکشید و آنها را حذف نکنید. ممکن است این یک روش سریع برای انجام این نوع سوال به نظر برسد، اما می تواند منجر به اشتباه شود. در عوض، همه گزینه ها را برای هر سوال، دوباره بررسی کنید. به این ترتیب شما این فرصت را خواهید داشت که با مشاهده اینکه آیا هر گزینه، کلمه مناسب تری برای سؤال دیگری است، اشتباهات خود را تصحیح کنید.
  • سوالات پر کردن جای خالی (Gap filling tasks): مطمئن شوید که برای هر جای خالی، از حد مجاز کلمات فراتر نمی روید.

در اسکن کردن متن بهتر شوید

اسکن کردن، یک روش خواندن است که به شما امکان می دهد اطلاعات را سریعتر پیدا کنید. هنگام اسکن، دیگر همه چیز را کلمه به کلمه نمی خوانید. شما فقط چشمان خود را به آرامی در یک حرکت موج مانند در سراسر متن حرکت می دهید. شما برای خواندن جزئیات متوقف نمی شوید و زمان خود را با خواندن اطلاعات و جزئیات غیر ضروری تلف نمی کنید. این یک روش عالی برای درک ایده های اصلی یک متن و برای یافتن اطلاعاتی است که می خواهید با جزئیات بیشتری آنها را بخوانید.

وقتی واقعاً می‌خواهید متنی را بفهمید، باید بفهمید که هر پاراگراف چه می‌گوید. هر پاراگراف یک ایده اصلی دارد و آن ایده در جمله ای به نام ' topic sentence' بیان می شود. شما وقت ندارید همه جزئیات را بخوانید و این اشکالی ندارد، زیرا برای پاسخگویی صحیح به سوالات به اکثر آنها نیازی نیست. چیزی که واقعاً برای درک هر پاراگراف نیاز دارید، اطلاعات موجود در topic sentence است.




topic sentence را از کجا پیدا کنیم؟

معمولاً، اولین جمله یک پاراگراف است، اما می تواند در پایان پاراگراف نیز ظاهر شود. این جمله ای است که ایده اصلی کل پاراگراف را بیان می کند. topic sentence ها به راحتی قابل تشخیص هستند، زیرا به نظر می‌رسند که آنچه را که در ادامه متن می‌آید، اعلام می‌کنند. جمله ای مانند «امروزه مزایای زیادی برای استفاده از اینترانت در شرکت‌ها وجود دارد» جمله موضوعی پاراگراف است که در مورد مزایای اینترانت بحث می‌کند. برای استفاده بهتر از زمان خود، آن را در جمله اول، سپس جمله دوم و سپس در جمله آخر پاراگراف جستجو کنید. این کار را در حین مطالعه انجام دهید.

اسکن همچنین می تواند به شما در یافتن سریع کلمات و اعداد کلیدی کمک کند. در حالی که مکان یابی اعداد معمولا آسان است، برای یافتن مکان تقریبی کلمات کلیدی، باید از حافظه خود استفاده کنید و دنبال جایی که قبلا آن را خوانده اید بگردید؛ سپس به دنبال اطلاعات مورد نیاز در مورد آن کلمه، با جزئیات بیشتر بگردید. همچنین باید در شکل ها، نمودارها و پاورقی ها نیز به دنبال کلمات و اعداد کلیدی باشید.

در هنگام برخورد با واژگان جدید وحشت نکنید

اگر با کلمات ناشناخته برخورد کردید وحشت نکنید. حتی انگلیسی زبانان، تک تک کلمات هر متنی را که می خوانند نمی فهمند و این اشکالی ندارد زیرا در بیشتر مواقع، همه آن کلمات اهمیتی ندارند.

به یاد داشته باشید که این یک تست واژگان نیست!

شما مجاز به استفاده از دیکشنری در امتحان نیستید، اما این به هیچ وجه نباید مشکلی ایجاد کند. با جستجوی هر کلمه ای که نمی دانید، زمان زیادی را در امتحان تلف خواهید کرد. بنابراین، هنگام تمرین ریدینگ در خانه نیز باید استفاده از دیکشنری را فراموش کنید. وقتی در حال تمرین خواندن هر متن انگلیسی هستید یا در آزمون تمرینی آیلتس شرکت می کنید، از دیکشنری استفاده نکنید. به جای آن، ابتدا تمام تمرینات ریدینگ خود را کامل کنید و سپس، پس از اتمام تمرین و پاسخ به سوالات، می توانید به متن بازگردید و معنی لغات مهمی را که نمی¬دانید، در دیکشنری جستجو کنید.

شما باید خود را برای خواندن سریعتر و درک ایده های کلی در متون آموزش دهید. حتی اگر معنی تک تک کلمات را ندانید، می‌توانید معنی یک جمله یا پاراگراف را بفهمید!

اگر می‌خواهید دایره لغات خود را بهبود ببخشید، می‌توانید پس از اتمام هر آزمون تمرینی ریدینگ آیلتس، جداگانه روی لغات مهم آن کار کنید. در برخی متون، کلمات واقعاً مهمی وجود دارد که دانش خاص از یک زمینه خاص را می¬طلبد و در یک واژه نامه در انتهای متن آورده شده اند. هر زمان که واژه نامه ای را می بینید، باید آن را بخوانید تا درک خود را از این متون بهبود بخشید.

همچنین ممکن است با سوالاتی روبرو شوید که از تغییر ساختار جمله یا مترادف کلماتی که در متون ظاهر می شوند استفاده می کنند. به عنوان مثال، ممکن است یک پاراگراف در مورد مضرات بیش از حد قرار دادن کودکان در معرض تلویزیون، داشته باشید. سوال ممکن است مانند متن از کلمه ' disadvantages' استفاده نکند، اما ممکن است به جای آن از کلمات مترادفی مانند 'downsides' یا 'drawbacks' استفاده کند. بنابراین اگر دایره لغات شما غنی باشد، قطعاً وضعیت بهتری خواهید داشت، اما همچنان باید با یافتن کلمات ناشناخته راحت باشید.

تا جایی که می توانید واژگان را یاد بگیرید، اما اگر تک تک کلمات یک متن را نمی دانید استرس نداشته باشید.

سرعت مطالعه خود را بهبود بخشید

تنها یک راه برای انجام این کار وجود دارد و راه دررویی هم از آن وجود ندارد: هر چه متون بیشتر بخوانید، بهتر و سریع‌تر مطالعه می‌کنید.

برای کار روی سرعت خواندن متون و سوالات، باید تست های تمرینی انجام دهید. حتی در اوقات فراغت خود که در حال استراحت و خواندن متون سرگرم کننده مانند رمان ها و کتاب های کمیک هستید، سعی کنید هر بار کمی سریع تر بخوانید. حتی ممکن است بخواهید زمان بگیرید تا بررسی کنید که آیا در سرعت خواندن خود پیشرفت کرده اید یا خیر.

ممکن است در حال حاضر منابع مطالعه مورد علاقه خود را داشته باشید، اما خواندن متون و مقالاتی که از نظر طول و پیچیدگی بیشتر شبیه متون آیلتس هستند، ایده خوبی است. برخی از مقالات علمی، اقتصادی یا سیاسی که برای ارتباط با اخبار نیز عالی هستند، متون خوبی محسوب می شوند.

تمرین سریع خواندن برای آیلتس، در مهارت ریدینگ شما معجزه ایجاد می کند، چه هنوز در حال مطالعه باشید و چه در حال کار.

تست ریدینگ، یک راه عالی برای بهتر شدن در مهارتی است که قرار است در کل زندگی خود از آن استفاده کنید. 

پس از مدتی، شما متوجه خواهید شد که هر چیزی را که می خوانید، خیلی بهتر درک می کنید!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
اشتباهات رایج در Punctuation رایتینگ آیلتس

اشتباهات رایج در Punctuation رایتینگ آیلتس

آخه مگه نقطه گذاري تو ايلتس مهمه؟ اين سواليه که خيلي از کساني که خودشون رو براي ایلتس آماده مي کنند مي پرسند. همينجا مي خوام خيال همه رو راحت کنم، بله، خيلي زياد. اگر نمره خوب براي رايتينگ IELTS مي خواين حتما روي نکات ساده نقطه گذاري دقت کنين. ...

بیشتر بخوانید
چطور در READING آیلتس 9 شدم!

چطور در READING آیلتس 9 شدم!

کاری که من کردم این بود که تستهای کمبریج آیلتس هارو زدم و فقط کلمات کلیدی متن هارو چک کردم یعنی اون کلماتی که در سوال ها بودن و من معنیشون نمیدونستم و باعث میشد نتونم سوال رو بفهمم و یا اونهایی که مستقیما جواب سوالا بودن و یا پیدا کردن جواب سوال ها مبتنی ب ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter