6 استراتژی برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس

6 استراتژی برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس
  • -'آروم باش. این فقط یه آزمونه.'
  • گفتنش راحته! نه؟

اگر برای شرکت در یک آزمون مهارت زبان انگلیسی آماده می‌شوید، احتمالاً کمی استرس دارید.

این امتحانات چالش برانگیز هستند و می توانند برای آینده شما بسیار مهم باشند.

آیلتس هم همینطور است.

خوشبختانه، ما 6 مورد از بهترین راه‌های آماده سازی برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس را جمع‌آوری کرده‌ایم.

6 استراتژی ضروری برای به حداکثر رساندن نمره آزمون اسپیکینگ آیلتس

آرامش خود را حفظ کنید

هر چه بیشتر مضطرب باشید، حفظ تسلط و انسجام در گفتار، دشوارتر خواهد بود. ممکن است استفاده کردن از طیف وسیعی از واژگان و ساختارهای گرامری به طور دقیق و با معنای مورد نظر، بسیار سخت به نظر برسد. اما شما باید ذهن خود را تحت کنترل داشته باشید و به خود بگویید: 'من می توانم این کار را انجام دهم.'

فقط به یاد داشته باشید، ممتحن به معنای کمک به شما است و وظیفه او این است که به شما احساس راحتی و آرامش بدهد. فرمت آزمون نیز در همین راستا و به منظور کمک به راحتی شما، طراحی شده است؛ زیرا ابتدا از شما چند سؤال اساسی در مورد موضوعات آشنا مانند خانواده یا خانه پرسیده می شود. ممکن است ممتحن گاهی اوقات، کمی احساس 'رباتیک بودن' کند، اما این به روشی که آزمون طراحی شده است بازمی¬گردد و این واقعیت که ممتحن باید بر اجرای آزمون، خواندن سؤال‌ها و دادن دستورالعمل‌ها متمرکز باشد -همه اینها در حین ارزیابی و نمره دادن به مهارت زبان شما- کار آنها را تبدیل به کاری سخت می¬کند.

ولی شما از این جهت آسوده خاطر باشید؛ تنها کاری که باید انجام بدهید، جواب دادن به چند سوال است.

در بخش پایانی آزمون، ممتحن هنگام بحث در مورد موضوعات انتزاعی و نا¬آشنا¬تر ، رویکرد محاوره ای بیشتری را در پیش خواهد گرفت. باز هم، فقط خونسرد کنید، لبخند بزنید و تمام تلاش خود را بکنید تا با ممتحن جوری صحبت کنید انگار که واقعاً با کسی گفتگوی جالب و جذابی دارید.


بدانید چه چیزی در انتظار شماست

آیا برای اولین بار است که در آیلتس شرکت می کنید؟ آیا می دانید که ساختار آزمون اسپیکینگ چگونه است؟ حتی کسانی که چندین بار در آزمون شرکت کرده‌اند، نمی‌توانند به سؤالات مربوط به ساختار آزمون و نحوه برگزاری آزمون پاسخ دهند و این اشتباه بسیار بزرگی است! دانستن ساختار آزمون و نحوه برگزاری آن، نیمی از راه برای موفقیت در آزمون است. هنگامی که بدانید چه چیزی در انتظار شماست، سریعتر و راحت تر به سوالات پاسخ خواهید داد. در اینجا چند سوال ساده وجود دارد که باید پاسخ آنها را بدانید:

  • مدت زمان آزمون اسپیکینگ چقدر است؟
  • در آزمون اسپیکینگ، چند قسمت یا بخش وجود دارد؟
  • هر قسمت از چه چیزی تشکیل شده است؟
  • چه حوزه هایی از مهارت زبانی من ارزیابی می شود؟
  • چه کسی به عملکرد من نمره می دهد - ممتحن یا شخص دیگری؟

اگر نتوانستید به همه این سوالات پاسخ دهید، صفحه اطلاعات فرمت آزمون را از سایت British Council’s TakeIELTS بخوانید و اطلاعات صحیح را پیدا کنید.

فقط به سوال پاسخ دهید!

در شروع آزمون، به جای اینکه پاسخ های خود را زیاد بسط دهید، فقط اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهید. صبر کنید تا سؤالاتی در مورد خانه، محل کار، زندگی مدرسه و غیره خود بشنوید، و بعد پاسخ های خود را بیشتر بسط دهید. حتی در هنگام جواب به این نوع سولات نیز، پاسخ های مرتبط ارائه دهید و از خارج شدن از موضوع اصلی بحث اجتناب کنید. برای پاسخ خود می¬توانید از ساختار زیر استفاده کنید: 

نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس: 'از چه نوع آب و هوایی بیشتر لذت می برید؟'

نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس: 'از چه نوع آب و هوایی بیشتر لذت می برید؟'
Explanation Factor
Hmm. It’s hard to say because I like all seasons but…
OPENING (optional)
I would say summer would have to be my all-time favorite.
ANSWER
You know, the summer is just great. There are so many things to do outside, you can be near the water, yes…if it’s too hot, it’s better to hang out at the beach. I really love the beach and watersports like surfing…
REASON/EXAMPLE
so, yeah, if I had to choose one, it would be summer for sure.
CLOSE

بدیهی است که باید تمام تلاش خود را برای پاسخ به سؤال، انجام دهید. تسلیم سوال نشوید و از جواب دادن به آن خودداری نکنید:

RATHER THAN…
TRY THIS:
I don’t know… I can’t answer that question.
Hmm, that’s a tricky question. Let me think about that… yeah, I guess I would say that…

سپس تمام تلاش خود را برای پاسخ به سوال انجام دهید! عبارات بالا، به شما برای فکر کردن زمان می¬دهند و می توانند شما را از مخمصه تا حدی خلاص کنند. استفاده از این عبارات، همچنین توانایی شما را برای ادامه صحبت علی رغم مواجهه با یک سوال دشوار نشان می دهد.


تا حدی که ممکن است از ممتحن کمتر سوال بپرسید

این نکته مهم است که ممتحن از روی یک متن می خواند و او کمی فراتر از آنچه در دفترچه آزمون نوشته شده است، می تواند بگوید.

اگر بخواهید از ممتحن سوال بپرسید، این می تواند به لحظات ناخوشایندی منجر شود.

به عنوان مثال، در مورد برخی از سؤالات مربوط به 'your home'، گاهی اوقات مسائل گیج کننده ای به وجود می آید. داوطلبان اغلب نمی دانند که آیا قرار است در زمان امتحان، در مورد کشور خود صحبت کنند یا مکانی که در آن زندگی می کنند (بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون آیلتس در خارج از کشور خود زندگی می کنند).

اگر چیزی را متوجه نشدید، مودبانه از ممتحن بخواهید که سوال را تکرار کند. از پرسیدن سوالات زیاد خودداری کنید – وظیفه شما این است که به سوالات پاسخ دهید و مهارت انگلیسی خود را به ممتحن نشان دهید. به جای تلاش برای روشن کردن موضوع 'your home' با ممتحن، در شروع مکالمه فقط مشخص کنید که می‌خواهید درباره کدام 'خانه' صحبت کنید و از زبان مناسب برای این کار استفاده کنید: 

RATHER THAN…
TRY THIS:
Should I talk about my home country or Boston? *It really doesn’t matter which one you speak about. It’s more important that you address the question and express yourself coherently.
Well, I’d like to talk about Boston, because I’m really starting to feel like this is my second home… Well, I’m only here in Boston for a short time,so I’ll talk about my hometown in [country

ناگفته نماند که چه قبل و چه بعد از امتحان، باید از حرف زدن و مکالمه با ممتحن خودداری کنید. در شروع آزمون، فقط بگویید “good afternoon” و دستورالعمل‌های ممتحن را دنبال کنید. وقتی آزمون تمام شد، مودب باشید و اتاق را ترک کنید. در پایان آزمون، به هیچ وجه در مورد نحوه عملکرد خود از ممتحن نپرسید؛ مثلا به هیچ وجه از او نپرسید: “so, how did I do? Was it bad?”. به یاد داشته باشید، آزمون اسپیکینگ ضبط می شود و ممتحن نمی تواند در مورد آزمون یا عملکرد شما صحبت کند.

به پاسخ دادن به سوال «چرا؟» عادت کنید

اگر قبلاً در آزمون آیلتس شرکت کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که ممتحن به پاسخ های ساده با پرسیدن 'چرا؟' پاسخ می دهد.

این به این دلیل است که او نیاز دارد شما بیشتر صحبت کنید تا بتواند زبان شما را به دقت ارزیابی کند. با این حال، اگر ممتحن احساس ‌کند که باید دائماً با پرسیدن «چرا» اطلاعات را از شما استخراج کند، ممکن است به دلیل ' lack of fluency' نمره شما کم شود..

با توجه به IELTS Speaking Band Descriptors، برای دستیابی به نمره 6، داوطلب باید 'مایل به صحبت طولانی باشد'. حتی در نمره 5، از داوطلب انتظار دارد که 'معمولاً جریان گفتار را حفظ کند'. دادن پاسخ های کوتاه و یک یا دو کلمه ای کارساز نخواهد بود. پاسخ های کوتاه منجر به این می¬شود که ممتحن بارها و بارها از شما درخواست کند. پاسخ های کوتاه، راه درستی برای نشان دادن توانایی زبان شما نمی-باشد. از سوی دیگر، اگر ممتحن چند بار از شما پرسید 'چرا؟'، بیش از حد نگران نشوید – این وظیفه اوست که شما را به حرف بکشد.

OKAY BETTER
Examiner: What’s your favorite color?
Candidate: Blue, I think.
Examiner: Why?
Candidate: I don’t know. I just like it.
Examiner: What’s your favorite color? Candidate: Blue, I think. Yeah, blue, because it reminds me of the ocean and the sky. I feel calm when I see the color blue. I also like to wear blue – it looks good on me.

عبارات کلیدی را به صورت استراتژیک بکار ببرید

اگر با فرمت آزمون اسپیکینگ آیلتس و انواع سوالات آشنا هستید، می توانید برنامه ریزی را شروع کنید. از قبل در مورد موقعیت های مختلفی که در طول آزمون ممکن است پیش بیاید فکر کنید و برای گفتن عبارت مناسب در آن لحظات آماده باشید. به عنوان مثال، در قسمت اول اسپیکینگ، از شما در مورد چیزهایی مانند خانه، خانواده، کار یا زندگی شما به عنوان یک دانش آموز سوال می کند. این زمانی عالی برای نشان دادن توانایی خود در استفاده از زمان 'present perfect' است.

present perfect

home – I’ve lived in my apartment for two years.

family – We’ve been married for only six months.

work – I’ve been an engineer for fourteen years.

student life – I’ve been studying English for five years.

پس از پرسیدن چند سوال شخصی، ممتحن به سراغ سوالاتی در مورد موضوعات عمومی تر می رود. با این حال، ممکن است با یک سوال ناگهانی در مورد آفتاب، حیوانات خانگی یا درختان موجود در کشورتان، شما را غافلگیر کند. اگر مطمئن نیستید چه بگویید، از عبارتی مانند “Hmm, that’s an interesting question…” استفاده کنید تا برای فکر کردن به سوال، وقت بخرید. در اینجا یک گروه از عبارات مفید آمده است که ممکن است در طول امتحان بدردتان بخورد.

Explanation Factor
In my opinion,…I believe (that)…To me,…However,…On the other hand,…Having said that,…
to give your opinion to show another side of an issue
Excuse me, could you say that again? Can you repeat the question, please?
if you didn’t hear/understand something
What does . . . mean? I’m sorry. I’m not familiar with …. What does it mean?
if you don’t understand a term/word
Buy yourself some time with these phrases: mm, that’s an interesting question… I’d say…Hmm, I haven’t thought about it before, but I would say…I can’t say for sure, but…
facing a difficult/strange question

این چند عبارت، فقط برای آشناسازی و شروع بود. عبارات مفید دیگری بیابید و به این فکر کنید که چگونه و چه زمانی ممکن است استفاده از آنها در امتحان لازم شود!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

Spelling و نقش مهم آن در آیلتس

Spelling و نقش مهم آن در آیلتس

در صورت غلط بودن Spelling نمره کامل آن سوال را در آزمون Listening آیلتس از دست میدهید و در آزمون رایتینگ آیلتس هم به همین صورت باعث میشود بخشی از نمره را از دست دهید. در آزمونهای آزمایشی روزهای جمعه موسسه میبینیم که داوطلبهای زیادی چهار تا پنج سوال Listeni ...

بیشتر بخوانید
ارتقاء نمرات اسپیکینگ و لیسنینگ در آیلتس  با SHADOWING

ارتقاء نمرات اسپیکینگ و لیسنینگ در آیلتس با SHADOWING

حتما شنیدید که اگر میخواید نمره ی اسپیکینگ بالایی بگیرید درآیلتس و تافل باید طبیعی حرف بزنید؛ حتما شنیدید که انتخاب لغت هاتون باید دقیق باشه و از کالوکیشن های متنوع در جای درست استفاده بکنید؛حتما شنیدید که ساختارها گرامری در اسپیکینگ آیلتس اگر به جا استفاد ...

بیشتر بخوانید
موضوع جدید در آزمون اسپیکینگ IELTS

موضوع جدید در آزمون اسپیکینگ IELTS

موضوع آشوب و فتنه یکی از جدیدترین موضوعات مکالمه آزمون آیلتس هست که در بخش دوم و سوم قسمت مکالمه آزمون آیلتس این ماه مطرح گردید.در زیر نمونه هایی از سوالات و ایده های مربوط به این موضوع آمده است. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter