5 قدم تا موفقیت در اسپیکینگ تافل

5 قدم تا موفقیت در اسپیکینگ تافل

یادگیری زبان انگلیسی به‌تنهایی یک کار چالش‌برانگیز است، اما نشان دادن تسلط خود در آزمون زبان انگلیسی همچون تافل یا آیلتس فشار زیادی را بر داوطلب تحمیل می‌کند.

به‌عنوان یک مدرس زبان، سال‌ها با زبان‌آموزان انگلیسی کار کرده‌ام و آن‌ها را برای این آزمون‌ها آماده کرده‌ام. در طول این مدت، زبان‌‌آموزان بااستعداد زیادی را دیده‌ام که در بخش اسپیکینگ تافل دارای مشکلات زیادی هستند. با این حال، با استفاده از استراتژی‌های این مقاله و کار سخت، زبان‌‌آموزان من راه موفقیت را پیدا کردند و شما هم می‌توانید!

آیا بخش اسپیکینگ تافل سخت است؟

بخش اسپیکینگ تافل قطعاً دارای چالش‌های زیادی است. شما زمان کمی برای آماده‌سازی پاسخ‌های خود دارید و این بخش مهارت‌های گوناگونی (همچون اسپیکینگ، لیسنینگ و ریدینگ) شما را می‌سنجد و شما را مجبور می‌سازد که به‌شکل خودانگیخته به انگلیسی صحبت کنید که بسیار اعصاب خُردکن است. همچنین صحبت کردن با میکروفون در مقابل کامپیوتر به‌جای صحبت کردن با یک انسان حقیقی ممکن است به شما حس ناخوشایندی بدهد.

با این حال، با آماده‌سازی درست و تمرین منظم، پاسخ ساده به سوال بالا این است که نه، بخش اسپیکینگ تافل نباید برای شما سخت باشد. با وجود سختی این بخش، استراتژی‌ها و اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تسلط بر این بخش آن‌ها را انجام دهید. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا با اطمینان، بخش اسپیکینگ تافل را بگذرانید.

5 نکته برای آماده‌سازی برای بخش اسپیکینگ تافل

1- با شکل و فُرمت آزمون آشنا شوید

مهمترین نکته در شروع برای آماده‌سازی برای بخش اسپیکینگ تافل، درک شکل و فُرمت آزمون است.

همانطور که می‌دانید، این بخش توانایی شما را برای صحبت کردن خوب و موثر به زبان انگلیسی در موضوعات گوناگون مورد سنجش قرار می‌دهد. بخش اسپیکینگ تافل از چهار تسک تشکیل شده که همگی براساس موضوعات داخل و خارج کلاس درس هستند. نخستین تسک به‌عنوان 'تسک اسپیکینگ مستقل' طبقه‌بندی می‌شود. تسک‌های دوم، سوم و چهارم 'تسک‌های اسپیکینگ ترکیبی' نامیده می‌شود. در ادامه خلاصه‌ای از دستورالعمل‌ها، مثال‌ها و زمان مورد نیاز برای هر تسک آورده شده است:

تسک 1: تسک اسپیکینگ مستقل- این تسک از شما می‌خواهد که نظر خود را در مورد یک موضوع مشترک تنها براساس افکار، ایده‌ها و تجربیات خود بیان کنید. غالباً دو موقعیت یا دیدگاه به شما ارائه می‌شود و سپس شما باید صحبت و نظر خود را بیان کنید که کدام را ترجیح می‌دهید و چرا.

مثال: 'برخی افراد از ریسک کردن و آزمایش چیزهای جدید لذت می‌برند و برخی دیگر ریسک‌پذیر نیستند و محتاط هستند و ترجیح می‌دهند از خطر اجتناب کنند. به نظر شما کدام رفتار بهتر است؟ و توضیح دهد چرا.'

زمان مورد نیاز: 15 ثانیه برای آماده‌سازی پاسخ خود. 45 ثانیه برای صحبت کردن.

تسک 2: تسک اسپیکینگ یکپارچه (موقعیت دانشگاه): در این تسک، شما باید یک متن کوتاه (برای مثال، یک پاراگراف از یک مقاله‌ی روزنامه) را در مورد موضوعی مرتبط با موقعیت دانشگاه بخوانید. در مرحله‌ی بعد، به گفتگویی در مورد آن موضوع گوش خواهید داد و در نهایت، باید پاسخ خود را ارائه دهید.

مثال: 'زن نظر خود را در مورد برنامه‌ی دانشگاه بیان می‌کند. نظر او را بیان کنید و دلایلی را که برای ابراز این عقیده ارائه می‌کند توضیح دهید.'

زمان مورد نیاز: 30 ثانیه برای آماده‌سازی پاسخ خود و 60 ثانیه برای صحبت کردن.

تسک 3: تسک‌های اسپیکینگ ترکیبی (دوره‌های آکادمیک)- این تسک از شما می‌خواهد که یک متن کوتاه در مورد یک موضوع دانشگاهی (مثلاً یک پاراگراف از یک کتاب درسی زیست‌شناسی) را بخوانید، سپس به بخشی از یک سخنرانی درباره‌ی همان موضوع گوش دهید (مثلاً چند دقیقه از یک سخنرانی در یک کلاس زیست‌شناسی). سپس شما باید پاسخ خود را ارائه دهید.

مثال: 'با استفاده از مثال‌های حشره‌ی peanut و پروانه‌ی مورفو، مفهوم رنگ‌آمیزی آشکار را توضیح دهید.'

زمان مورد نیاز: 30 ثانیه برای آماده‌سازی پاسخ خود و 60 ثانیه برای صحبت کردن.

تسک 4: تسک‌های اسپیکینگ ترکیبی (دوره‌های آکادمیک)- این تسک از شما می‌خواهد که به بخشی از یک سخنرانی طولانی (مثلاً از یک کلاس تجاری) گوش دهید و سپس به متن پاسخ دهید.

مثال: 'با استفاده از نکات و مثال‌های مطرح شده در سخنرانی، دو استراتژی قیمت‌گذاری که توسط استاد بیان شده را توضیح دهید.'

زمان مورد نیاز: 20 ثانیه برای آماده‌سازی پاسخ خود و 60 ثانیه برای صحبت کردن.


2- ببینید که آزمون چگونه نمره‌گذاری می‌شود

وقتی از فُرمت بخش اسپیکینگ تافل آگاه شدید، گام بعدی این است که در مورد چگونگی نمره‌دهی آن اطلاعات کسب کنید. از نظر امتیاز، ارزیابان تافل به‌ازای هر تسک اسپیکینگ، نمره‌ای از 4 می‌دهند. سپس این امتیاز ترکیبی به نمره‌ای بین 0 تا 30 تبدیل می‌شود که در نتایج آزمون شما گزارش می‌شود. هر نمره‌ی 25 یا بیشتر 'پیشرفته' محسوب می‌شود.

مهم‌تر از همه، تافل معیارهای امتیازدهی را برای توصیف آنچه برای کسب نمره‌ی 4 در این تسک‌ها لازم است ارائه می‌دهد. این معیارها از چهار دسته تشکیل شده‌اند: توضیحات کلی، ارائه، استفاده از زبان و توسعه و پیشرفت موضوع. ویژگی‌های پاسخ‌های عالی که در معیارها مشخص شده از این قرار است.

ارتباط: پاسخ شما باید تمام جنبه‌های متن را در نظر بگیرد. برای مثال، اگر تسک از شما می‌خواهد که نظر یک سخنران را خلاصه کنید و دلایلی را که او می‌آورد توضیح دهید، باید هر دو کار را انجام دهید.

روانی گفتار: پاسخ شما باید مستمر و پایدار باشد. شما نباید برای مدت زمان طولانی مکث کنید. جواب شما باید به‌شکل طبیعی جریان داشته باشد.

سرعت پاسخ: پاسخ شما نباید خیلی آهسته باشد، چون زمانی برای گنجاندن همه‌ی چیزهایی که برای انجام تسک نیاز دارید ندارید. با این حال، نباید خیلی عجله کنید، چون ممکن است توانایی شنونده را برای درک خود مختل کنید. سرعت پاسخ باید کنترل‌شده و به‌خوبی تنظیم شود (حدود 100 کلمه در 45 ثانیه).

سازمان‌دهی: پاسخ شما باید پیشرفت واضحی از ایده‌ها را داشته باشد و شنونده به‌راحتی بتواند آن را دنبال کند. برای حرکت از نکته‌ای به نکته‌ا‌ی دیگر از کلمات و عبارت‌های انتقالی (برای مثال، however، finally، also) استفاده کنید.

قابل‌فهم: اگرچه ممکن است اشتباهات جزئی در تلفظ یا گرامر مرتکب شوید، اما این اشتباهات مانع از درک شنونده‌ی شما نمی‌شود. پاسخ شما باید به‌اندازه‌ی کافی روشن و واضح باشد تا به‌خوبی درک شود.

گرامر: پاسخ شما باید از گرامر استاندارد به‌درستی استفاده کند. باید از ساختارهای جملات پایه و پیچیده استفاده کند. اشتباهات جزئی که مرتکب می‌شوید، تاثیری در درک آسان شما توسط شنونده ندارد.

تلفظ: پاسخ شما باید از تلفظ، استرس و لحن کلمات صحیح استفاده کند. شما باید واضح صحبت کنید تا درک حرف‌های‌تان آسان‌تر شود. همچنین باید بدانید که داشتن لهجه‌ی غیربومی تاثیر منفی بر نمره‌ی شما نخواهد گذاشت.

واژگان: پاسخ شما باید از طیف وسیعی از واژگان و از کلمات به‌دقت استفاده کند. شما باید کلماتی را انتخاب کنید که برای متن پاسخ شما مناسب است.

اطلاعات: در تسک‌های اسپیکینگ ترکیبی، پاسخ شما باید جزئیات مربوطه را از بخش‌‌ها یا فایل‌های صوتی مرتبط با متن به‌اشتراک بگذارد.

3- طرح و برنامه داشته باشید

به‌عنوان یک شرکت‌کننده در آزمون تافل، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب شوید این است که بدون برنامه‌ی عملی در آزمون اسپیکینگ شرکت کنید. با این حال، با دانستن فُرمت این بخش و چگونگی ارزیابی پاسخ‌های‌تان توسط امتیازدهندگان، می‌توانید به روشی برای چگونگی رسیدگی به هر نوع تسک ارائه دهید.

برنامه‌های ساختارمند زیر به شما این امکان را می‌دهد که با اطمینان خاطر به تسک‌های اسپیکینگ مستقل و ترکیبی نزدیک شوید:

تسک اسپیکینگ مستقل:

متن را به‌دقت بخوانید و دقیقاً مشخص کنید که از شما چه چیزی می‌خواهد. اگر در تسک از کلمه‌ی 'and' استفاده شده، مطمئن شوید که هر دو کار را انجام می‌دهید (برای مثال، 'جزئیات و مثال‌ها را ارائه دهید').

هرچه سریع‌تر در مورد موضع خود تصمیم بگیرید.

با عکس‌العمل درونی خود به پیش بروید و بیش از حد به پاسخ فکر نکنید- شما برای بیان دیدگاه خود مورد قضاوت قرار نمی‌گیرید، فقط براساس توانایی خود در ابراز عقیده مورد سنجش قرار می‌گیرید.

موضع هر دو طرف را انتخاب نکنید؛ یکی را انتخاب کنید، شما برای دفاع از دو عقیده‌ی متفاوت زمان ندارید.

موضعی را انتخاب کنید که در دفاع یا بحث در مورد آن احساس راحتی می‌کنید، حتی اگر نظری باشد که به آن اعتقاد ندارید.

یک طرح کلی برای پاسخ خود ایجاد کنید.

فهرستی تیتروار تهیه کنید تا بتوانید ترتیب آن را سازماندهی کنید.

با جملات کامل ننویسید؛ فقط از 1 تا 2 کلمه‌ی کلیدی در هر فهرست برای یادآوری آنچه که می‌گویید استفاده کنید.

فهرست شما باید شامل اجزای اساسی زیر باشد:

موضع/ادعا/نظر خود را بیان کنید

دلیل نخست را بیان کنید

جزئیات یا مثال‌های مرتبط را بیان کنید (در صورت نیاز یا مفید بودن)

دلیل دوم را ارائه دهید

جزئیات یا مثال‌های مرتبط را بیان کنید (در صورت نیاز یا مفید بودن)

پاسخ خود را ثبت کنید!

طرح کلی خود را دنبال کنید تا متمرکز و روی کار بمانید.

وقتی به فهرست بعدی می‌روید، از کلمات انتقالی استفاده کنید تا به خواننده‌ی خود نشان دهید که چه زمانی ایده‌ی جدیدی را معرفی می‌کنید (برای مثال، this is because، for example و also).

آرام و با اطمینان صحبت کنید و در صورت لزوم،، به یادداشت‌های خود ارجاع دهید.

تسک‌های اسپیکینگ یکپارچه:

متن را با دقت بخوانید. (فقط تسک‌های 2 و 3)

كلمات كليدی را كه در متن تكرار شده يادداشت كنيد، ايده‌ی اصلی متن را مشخص كنيد يا بايد در پاسخ شما ذكر شود.

به کلیپ صوتی بادقت گوش دهید.

به موضع و نگرش گوینده توجه کنید تا نظر او را در مورد موضوع در قسمت ریدینگ مشخص کنید. کلمات کلیدی یا ایده‌هایی را بنویسید که نشان‌دهنده‌ی نگرش و دلایل او هستند (مثلاً عصبانی، سپاسگزار). (فقط تسک 2)

به مفهوم یا ایده‌ی اصلی مورد بحث و جزئیات یا مثال‌هایی که برای توضیح آن استفاده می‌شود توجه کنید. کلمات کلیدی یا ایده‌هایی را بنویسید که نکات یا تصاویر گوناگون را نشان می‌دهند. (فقط تسک‌های 3 و 4).

متن را بادقت بخوانید. دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی از شما می‌خواهد. اگر در تسک از کلمه‌ی 'and' استفاده شده، مطمئن شوید که هر دو کار خواسته شده را انجام می‌دهید (برای مثال، 'از نکات و مثال‌ها استفاده کنید').

یک طرح کلی برای پاسخ خود ایجاد کنید.

فهرستی تیتروار تهیه کنید تا بتوانید ترتیب آن را سازماندهی کنید. با جملات کامل ننویسید؛ فقط از 1 تا 2 کلمه‌ی کلیدی در هر فهرست استفاده کنید تا به خود یادآوری کنید که چه چیزی بگویید.

برای تسک 2، لیست شما باید شامل اجزای اساسی زیر باشد:

موضع/نظر گوینده را بیان کند

اولین دلیلی که چرا او چنین حسی دارد ارائه دهد

دلیل دومی را که چرا او چنین حسی دارد، بیان کند

دلیل سومی را که چرا او چنین حسی دارد، بیان کند

برای تسک‌های 3 و 4، فهرست شما باید شامل اجزای اساسی زیر باشد:

موضوع متن یا کلیپ صوتی را بیان کند

اولین نکته یا مثال را از مطالب موجود برای توضیح مفهوم خلاصه کند

نکته یا مثال دوم را از مطالب موجود برای توضیح مفهوم خلاصه کند

نکته یا مثال سوم را از مطالب موجود برای توضیح مفهوم خلاصه کند

4- عبارت‌های مفید یاد بگیرید

پس از ایجاد یک برنامه‌ی ساختارمند برای انجام هر تسک در بخش اسپیکینگ تافل، می‌توانید روی جزئیات کوچک‌تری کار کنید که بتواند نمره‌ی کلی شما را افزایش دهد.

به طور خاص، یادگیری کلمات و عبارت‌های انتقالی می‌تواند با کاهش مکث‌های غیرضروری و ارائه‌ی 'نقشه‌ی راه کلامی' برای شنونده‌تان به افزایش تسلط شما کمک کند. همانطور که در طرح کلی خود از یک فهرست به فهرست بعدی می‌روید، سعی کنید از یکی از این عبارت‌ها استفاده کنید تا به خواننده‌ی خود بفهمانید که در حال تغییر موضوع هستید:

ارائه‌ی دلایل/نکات

ارائه‌ی دلایل/نکات

The first reason/point is that…

To start… / To begin…

First of all… / Firstly…

In the first place…

This is because…

For one thing…

ارائه‌ی نکات/دلایل جدید

ارائه‌ی نکات/دلایل جدید

The second reason/point is that…

Another reason/point is… / Another key point is…

Additionally… / In addition… / Also…

Furthermore… / Moreover…

On top of that…

ارائه‌ی جزئیات

ارائه‌ی جزئیات

Specifically…

In particular… / Particularly…

As a matter of fact… / In fact…

Notably…

Indeed…

To explain…

ارائه‌ی مثال

ارائه‌ی مثال

For example…

For instance…

To demonstrate…

As an illustration… / To illustrate…

As an example…

شفاف کردن نکات یا جمع‌آوری افکار خود

شفاف کردن نکات یا جمع‌آوری افکار خود

In other words…

To put it differently…/To put it another way…

That is to say that…

What I was trying to say is…

5- با یک استاد تمرین کنید و آماده شوید

بی‌شک راه‌های زیادی برای آماده شدن برای بخش اسپیکینگ تافل هست. شما می‌توانید صحبت کردن خود را ضبط کرده و اشتباهات‌تان را شناسایی کنید، به گزارش‌های خبری در رادیو یا تلویزیون گوش دهید و آن‌ها را خلاصه کنید، خبرنامه‌های دانشگاه و متن‌های دانشگاهی را بخوانید و آن‌ها را خلاصه کنید و 45 تا 60 ثانیه برای صحبت کردن خود زمان بگذارید.

با این حال، تسلط بر توصیه‌های تخصصی که یک اُستاد آموزش‌دیده‌ی زبان انگلیسی می‌تواند به شما ارائه دهد دشوار است. به‌عنوان یک زبان‌آموز انگلیسی، تشخیص خطاهایی که مرتکب می‌شوید دشوار است. از سوی دیگر، یک استاد باتجربه می‌تواند توصیه‌های خاصی در مورد تلفظ، گرامر، انتخاب کلمه، لحن، سرعت، روان و قابل‌فهم بودن اسپیکینگ شما ارائه دهد. علاوه بر این، یک استاد می‌تواند محتوای پاسخ شما را ارزیابی کند و مطمئن شود که دارای جریان منطقی و جزئیات مرتبط است.

با یا بدون استاد، تمرین برای موفقیت در بخش اسپیکینگ تافل بسیار مهم است. شما می‌توانید از منابع رایگان زیر برای تمرین هر یک از تسک‌های اسپیکینگ استفاده کنید. به‌یاد داشته باشید، برای اینکه بهترین عملکرد خود را در روز امتحان داشته باشید، بسیار مهم است که از شرایط و الزامات بخش اسپیکینگ تافل آگاه باشید.

نتیجه

بخش اسپیکینگ تافل همیشه باعث ایجاد اضطراب در زبان‌آموزان می‌شود. با این حال، با یادگیری ساختار و نحوه‌ی نمره‌دهی این بخش و استراتژی‌هایی که می‌تواند شما را برای این بخش آماده سازد، می‌توانید اقداماتی را برای غلبه بر این اضطراب انجام دهید.

اکنون تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که آنچه را که آموخته‌اید عملی کنید و به بخش اسپیکینگ نشان دهید که چه کسی رئیس است!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

Listening تافل ترکیبی ازمکالمات پیرامون زندگی و تجارت می باشد.در این مبحث با چگونگی ارتقاء مهارت listening برای آزمون TOEFL و چگونگی کسب نمره قابل قبول در این بخش آشنا می شوید. ...

بیشتر بخوانید
برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

TOEFL یک نگرش خوب بیان علمی از سخنرانی ها و گفتگوهای آکادمیک در محوطه دانشگاه یا کلاس را مهیا می کند. در این پست، به راهکارهایی که واقعا می توانند به توسعه مهارت های Listening TOEFL دانشگاهی که برای آزمون TOEFL و گرفتن نمره خوب در این بخش است بیانجامند، می ...

بیشتر بخوانید
٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

شركت در TOEFL هميشه استرس زا بوده و هست. چراكه بايد يك نمره دقيق و مشخص بگيرين. واسه اين امتحان كلي هزينه ميكنين و ماه ها صرف آماده شدن واسه اون وقت ميزارين.ممكنه جلسه امتحان شلوغ و پر سر و صدا باشه يا اينكه شب قبل امتحان به اندازه كافي نخوابيده باشين. راج ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter