10 شایعه درباره ی اسپیکینگ آیلتس

10 شایعه درباره ی اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس یک مصاحبه رسمی با ممتحن است، نه یک مکالمه معمولی.

کل آزمون ضبط می شود، اما شما نباید نگران این موضوع باشید زیرا از آن برای ارزیابی ممتحن استفاده می شود، نه شما. 

بخش اسپیکینگ، 11 تا 14 دقیقه طول می کشد و دارای سه بخش است:

در بخش 1 به سؤالاتی در مورد موضوعات آشنا (زندگی خانوادگی، کار یا تحصیل و علایق خود) پاسخ می دهید.

در قسمت 2 یک دقیقه فرصت دارید تا یک موضوع را آماده کنید و سپس یک تا دو دقیقه برای صحبت در مورد آن فرصت دارید. ممتحن صحبت شما را قطع نمی کند، اما پس از اتمام صحبت از شما چند سوال می پرسد.

در قسمت 3 شما با ممتحن در مورد ایده های انتزاعی تر، مربوط به موضوع و حرفهای خود در قسمت 2، بحث می کنید.

از آنجایی که آزمون اسپیکینگ بسیار پیچیده است، ممکن است چیزهایی در مورد آن بشنوید که در واقع درست نباشند. اگر دلیل دروغ بودن این شایعات را درک کنید، شانس بیشتری برای کسب نمره بالا خواهید داشت.

آزمون اسپیکینگ ساده ترین بخش آیلتسِ 

این بخش ممکن است آسان به نظر برسد زیرا رفتار ممتحن ها دوستانه است. در قسمت های دیگر امتحان شما تنها هستید، بنابراین ممکن است به نظر برسد که در این بخش کسی را دارید که به شما کمک کند.

با این حال، ممتحن باید قوانین بسیار سخت گیرانه ای را رعایت کنند تا با همه داوطلبان به طور یکسان برخورد شود و از عدالت اطمینان حاصل شود. ممتحن¬ها همه نامزدها را بر اساس معیارهای یکسان ارزیابی می کنند.

حقیقت ماجرا: هر چهار مهارت (ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ) دارای سطح سختی یکسانی هستند، اما ممکن است بسته به مهارت زبانی خود، یک بخش از امتحان را راحت‌تر از سایرین بیابید.

برای کسب نمره بالا باید لهجه ای شبیه به انگلیس زبان ها داشته باشید

لهجه شما ملاک ارزیابی نیست، تلفظ ارزیابی می شود؛ در نتیجه، از شما انتظار نمی رود که لهجه بومی داشته باشید.

هنگام ارزیابی تلفظ، ممتحن به تلفظ اصوات، استرس کلمه (word stress) و لحن جمله (intonation) توجه می کنند.

می توانید با بررسی تلفظ هر کلمه جدیدی که یاد می گیرید، مطمئن شوید که تلفظ شما خوب است. دیکشنری های آنلاین این ویژگی را دارند؛ برای شنیدن تلفظ صحیح کلمه می توانید روی علامت بلندگوی کوچک کلیک کنید.

همچنین می توانید برای بهبود تلفظ خود با صدای بلند بخوانید یا سعی کنید از native speaker ها تقلید کنید و یا از آنها بخواهید که تلفظ شما را تصحیح کنند. اگر native speaker نمی شناسید، همیشه می توانید از اینترنت برای ارتباط آنلاین با معلمان انگلیسی استفاده کنید.

حقیقت ماجرا: لهجه شما ارزیابی نمی شود و فقط تلفظ شما ارزیابی می شود.


اگر از درستی ساختارهای گرامری پیچیده مطمئن نیستید، از آنها استفاده نکنید

در واقع بهتر است به جای استفاده از جملات بسیار ساده، ساختارهای گرامری پیچیده را امتحان کنید و چند اشتباه مرتکب شوید.

به عنوان مثال، داوطلبی که فقط از جملات کوتاه و ساده استفاده می کند، نمره کمتری نسبت به داوطلبی می گیرد که سعی می کند از یک جمله شرطی (conditional clause) استفاده کند، حتی اگر اشتباه کند. البته شما باید از ساختارهای گرامری پیچیده، فقط در جای مناسب آن استفاده کنید؛ جایی که دقیقاً منعکس کننده منظور شما باشد.

در اینجا چند نمونه از ساختارهای گرامری پیچیده آورده شده است:

conditional clause
Explanation Factor
If I had the chance to study a new subject, it would probably be astronomy
Conditional clauses
As soon as I take my IELTS exam, I’ll move to Australia
Time clauses
My friend said she would help me study for this exam
Reported speech
She might have arrived by now
Modal verbs

بنابراین همانطور که قوانین گرامری را یاد می گیرید، از امتحان و استفاده از آنها در هنگام صحبت نترسید. هنگام تمرین، صدای خود را ضبط کنید و سپس برگردید و با دقت به صدای خود گوش دهید. اشتباهات گرامری را که از خود می شنوید یادداشت کنید تا بتوانید هنگام صحبت کردن، از گرامر به درستی اتفاده کنید.

حقیقت ماجرا:  بهتر است از ساختارهای گرامری پیچیده با چند اشتباه استفاده کنید، تا اینکه فقط جملات کوتاه و ساده بکار ببرید.

اگر پاسخ یک سوال را ندانید، نمی توانید نمره بالایی کسب کنید

در این آزمون، دانش شما از برخی موضوعات خاص آزمایش نمی شود. ممتحنین بیشتر به نحوه بیان شما به انگلیسی علاقه مند هستند، تا محتوای چیزی که می گویید.

به یاد داشته باشید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر از شما بپرسند “How do teenagers have fun in your country” و شما نمی دانید چه بگویید، می توانید توضیح دهید که چرا نمی دانید. می توانید بگویید:

“I’m not sure I can answer the question accurately, as I’m not a teenager anymore, but I could tell you about how I used to have fun when I was teenager. I expect this has changed a lot because…”

این به ممتحن ثابت می کند که می توانید به انگلیسی صحبت کنید و پاسخ های خود را بسط دهید، حتی اگر پاسخ سوالی را ندانید.

حقیقت ماجرا: اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، توضیح دهید که چرا نمی دانید. هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد.

همیشه هنگام آماده شدن برای قسمت دوم آزمون اسپیکینگ یادداشت بردارید

ممکن است بخواهید یادداشت برداری کنید، اما گاهی اوقات بهتر است درباره موضوع، فقط فکر کنید. شما فقط یک دقیقه فرصت دارید تا آماده شوید. اگر آن زمان را صرف نوشتن کنید، ممکن است زمان ارزشمندی را که برای فکر کردن می¬توانید از آن استفاده کنید، تلف کنید.

هر topic card چند ایده دارد که باید از آنها استفاده و سخنرانی خود را حول این ایده ها سازماندهی کنید. آن یک دقیقه را صرف فکر کردن به پاسخ های مختصر به هر کدام از سوالات کنید.

هنگامی که یک پاسخ مختصر در ذهن خود دارید، می توانید آن را در حین صحبت کردن، با مثال زدن و صحبت در مورد اینکه چگونه این پاسخ ها به شما ارتباط دارند، بسط دهید. اکثر مردم مشکلی در صحبت کردن در مورد خود ندارند زیرا این حوزه ای است که آنها به خوبی در مورد آن می¬دانند.

حقیقت ماجرا: ممکن است بخواهید یادداشت برداری کنید، اما از آنجایی که فقط یک دقیقه فرصت دارید، بهتر است در مورد موضوع قسمت 2، فقط و فقط فکر کنید.


 اگر در گرامر خیلی خوب هستید، خوب عمل خواهید کرد

گرامر تنها یکی از چهار معیار ارزیابی است که برای نمره دادن به شما در آزمون اسپیکینگ استفاده می شود. سایر موارد روانی و انسجام (fluency and coherence)، دایره واژگان (lexical resource) و تلفظ (pronunciation) هستند.

همه آنها به یک اندازه مهم هستند. بنابراین اگر در گرامر خیلی خوب هستید، قطعا قسمت گرامر (یک چهارم) نمره نهایی شما بالا خواهد بود. اما اگر می‌خواهید در مجموع نمره بالایی کسب کنید، باید ثابت کنید که 'دایره واژگان' گسترده‌ای نیز دارید. اگر بتوانید از کلمات زیادی، بطور صحیح، برای بیان منظور خود استفاده کنید، در قسمت دایره واژگان نیز نمره بالایی کسب خواهید کرد.

همچنین باید در 'تلفظ' نمره بالایی کسب کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، این به توانایی شما در تلفظ صحیح اصوات و استفاده مناسب از لحن (intonation) و استرس کلمات (word stress) اشاره دارد.

شما همچنین باید روان و منسجم (fluency and coherence) باشید؛ به این معنی که باید بتوانید بدون مکث و تپق صحبت کنید و ایده های خود را به طور منطقی به هم متصل کنید.

در اینجا چند عبارت اتصال دهنده (transitional phrase) ذکر می¬شود که می توانید از آنها برای ساختاربندی گفتار خود استفاده کنید:

transitional phrase
Firstly, secondly, last but not least
Moreover, furthermore, in addition
Consequently, therefore, as a result
In order to, so as to, so that

حقیقت ماجرا: در آزمون اسپیکینگ چهار معیار ارزیابی وجود دارد: (1) گرامر (2) روانی و انسجام (3) دایره واژگان (4) تلفظ.

اگر هنگام صحبت کردن مکث نکنید، تأثیر خوبی خواهید گذاشت

روان بودن (Fluency) مهم است، اما انسجام و منطقی بودن (coherence) نیز مهم است. تلاش برای جلوگیری از مکث خوب است، اما به شرط اینکه از منطقی و منسجم بودن جواب ها کم نشود.

اگر همینطور به حرف زدن بدون هیچ منطق و ساختاری ادامه دهید، روان هستید، اما منسجم نیستید. در نتیجه، تاثیر کلی بر روی ممتحن خوب نخواهد بود.

با این حال، به یاد داشته باشید که برخی مکث ها طبیعی است. قرار نیست بدون نفس کشیدن یا فکر کردن صحبت کنید. سعی کنید از برخی عبارات پرکننده (filler phrases) استفاده کنید تا مکث شما طبیعی تر به نظر برسد:

filler phrases
To put it differently…
What do you call it…wait a second…I have it right there
Well…
You see…

حقیقت ماجرا:  روان بودن (آرام صحبت کردن بدون مکث) به خودی خود تأثیر خوبی نخواهد داشت. در کنار روان بودن، باید به طور منسجم (منطقی، سازماندهی شده) نیز صحبت کنید.

شما باید به سوالات پاسخ دهید حتی اگر آنها را درک نمی کنید

اگر سوالی را متوجه نمی‌شوید، از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند یا به روش دیگری آن سوال را بپرسد. برای این کار می توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

درخواست تکرار سوال
I’m not quite sure I understand what you mean. Can you repeat the question, please?
I don’t think I know what you mean. Do you mind repeating the question, please?

بهتر است قبل از پاسخ دادن به سؤال، منظور آن را به خوبی درک باشید. اگر این کار را چند بار انجام دهید، امتیاز از دست نمی دهید، اما اگر از ممتحن بخواهید که تک تک سوالات را تکرار کند، ممکن است ممتحن فکر کند که شما در درک شنیداری انگلیسی مشکل دارید، بنابراین نمره کمتری می¬گیرید.

حقیقت ماجرا: اگر سوالی را متوجه نشدید، از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند یا منظور آن را برای شما روشن کند.

لازم نیست تمام سوالات را در قسمت 2 پاسخ دهید

topic card شما در قسمت 2، دارای یک موضوع اصلی و حدود چهار سوال در مورد آن خواهد بود. در واقع، باید در مورد همه سوالات صحبت کنید و زمان تقریباً برابری را برای هر یک از آنها اختصاص دهید.

اگر چهار سوال در topic card دارید، باید حدود 30 ثانیه برای هر یک از آنها وقت بگذارید و در مجموع دو دقیقه صحبت کنید.

پس از تمرین چندین ارائه کوتاه از این دست، متوجه خواهید شد که مدت زمان 30 ثانیه چقدر است و چه زمانی باید به سوال بعدی بروید.

حقیقت ماجرا: شما باید به تمام سوالات قسمت 2 پاسخ دهید و به هر سوال، زمانی مساوی اختصاص دهید.

اگر در قسمت 3 ایده های شما تمام شد، ایده های قسمت 2 را تکرار کنید

قسمت 3، توانایی شما را در دورتر کردن موضوع از قسمت 2 در مورد شخص خودتان، به سمت صحبت انتزاعی تر در مورد زمینه های عمومی می سنجد. شما باید ثابت کنید که می توانید چیزهای مختلف را با جزئیات توصیف کنید، ایده ها را با هم مقایسه کنید، تعمیم دهید و نتیجه بگیرید. بنابراین تکرار ایده های خود از قسمت 2، احتمالاً به سؤالات قسمت 3 پاسخ نمی دهد.

در اینجا چند عبارت نمونه وجود دارد که می توانید در این بخش از آزمون (و بخش های دیگر) استفاده کنید:

توضیحات
Explanation Factor
As far as I’m concerned, …
Expressing opinions
What I think is this:
Expressing opinions
I strongly believe that…
Expressing opinions
From where I stand,
Expressing opinions
On the one hand…, on the other hand…
Comparing and contrasting
While…
Comparing and contrasting
…whereas…
Comparing and contrasting
Both…
Comparing and contrasting
Similarly, …
Comparing and contrasting
The bottom line is…
Drawing conclusions
In a nutshell,
Drawing conclusions
All in all,
Drawing conclusions
To sum up,
Drawing conclusions

حقیقت ماجرا: قسمت 3 از شما می خواهد که بیشتر در مورد مسائل انتزاعی با ممتحن صحبت کنید، بنابراین احتمالا تکرار ایده های خود از قسمت 2 به سؤال پاسخ نمی دهد.

هنگامی که درک کردید در آزمون اسپیکینگ آیلتس از شما چه انتظاری می رود، می توانید به طور موثرتری برای روز آزمون تمرین کنید!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

Spelling و نقش مهم آن در آیلتس

Spelling و نقش مهم آن در آیلتس

در صورت غلط بودن Spelling نمره کامل آن سوال را در آزمون Listening آیلتس از دست میدهید و در آزمون رایتینگ آیلتس هم به همین صورت باعث میشود بخشی از نمره را از دست دهید. در آزمونهای آزمایشی روزهای جمعه موسسه میبینیم که داوطلبهای زیادی چهار تا پنج سوال Listeni ...

بیشتر بخوانید
ارتقاء نمرات اسپیکینگ و لیسنینگ در آیلتس  با SHADOWING

ارتقاء نمرات اسپیکینگ و لیسنینگ در آیلتس با SHADOWING

حتما شنیدید که اگر میخواید نمره ی اسپیکینگ بالایی بگیرید درآیلتس و تافل باید طبیعی حرف بزنید؛ حتما شنیدید که انتخاب لغت هاتون باید دقیق باشه و از کالوکیشن های متنوع در جای درست استفاده بکنید؛حتما شنیدید که ساختارها گرامری در اسپیکینگ آیلتس اگر به جا استفاد ...

بیشتر بخوانید
موضوع جدید در آزمون اسپیکینگ IELTS

موضوع جدید در آزمون اسپیکینگ IELTS

موضوع آشوب و فتنه یکی از جدیدترین موضوعات مکالمه آزمون آیلتس هست که در بخش دوم و سوم قسمت مکالمه آزمون آیلتس این ماه مطرح گردید.در زیر نمونه هایی از سوالات و ایده های مربوط به این موضوع آمده است. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter