سرعت گرم شدن زمین در حال افزایش است

سرعت گرم شدن زمین در حال افزایش است

16 تير , 1399

طبق بررسی های اخیر، دمای منطقه هایی از کره ی زمین از دهه ی 1950 تا کنون از نظر تعداد روزها و مدت زمان افزایش داشته است.

تحقیقات منتشر شده در Nature Communications با شیوه جدید اندازه گیری، میزان دقیق موج های گرمایی و گرمایی که هر فصل تجربه می شود را اندازه گیری می کنند، همانطور که انتظار می رود این مقدار در حال افزایش است.

در استرالیا، بالاترین میزان به افزایش 80 درجه سانتی گراد در سراسر کشور رسیده است. در روسیه و مدیترانه میزان این موج ها در گرمترین فصل ها به 200 درجه ی سانتی گراد رسیده است.

دکتر سارا پرکینز، نویسنده ی ارشد مرکز ARC می گوید: 'در طول 70 سال گذشته نه تنها ما شاهد موج های طولانی تر و گرم تر بودیم بلکه این روند با شدت چشم گیری در حال افزایش است'.

این گرمای تجمعی نشان می دهد که در بعضی مناطق، در هر دهه گرمای زمین بین 1 تا 4.5 درجه سانتی گراد رشد می کند که این میزان در مناطقی مثل آفریقا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه تا 10 درجه ی سانتی گراد افزایش پیدا کرده است.

تنها آیتمی که در این روند افزایشی جلب توجه نمی کند، شدت گرما می باشد که میانگین دما در روزهای heatwave را نشان می دهد، و به دلیل تعدد روزهای گرم و طولانی بودن موج های گرمایی این شدت قابل رؤیت نیست؛ مگر در مناطقی مثل استرالیا و بعضی از مناطق آفریقا و همچنین آمریکای جنوبی که شدت گرما نیز در حال افزایش است.

البته که شرایط منطقه ایی تاثیر زیادی در این روند دارد، مناطقی مثل آمازون، شمال شرقی برزیل، آسیای غربی و مدیترانه در حال تغییر سریع در امواج گرمایی هستند و این درحالی است که جنوب استرالیا و شمال آسیا شاهد تغیراتی با سرعت کم می باشد.

با این حال سرعت تغییرات اهمیتی ندارد. اینطور که به نظر می رسد جوامعی که زیرساخت های ضعیف تری دارند آسیب جدی تری خواهند دید.

دکتر پرکینز می گوید:' مدت ها پیش دانشمندان پیش بینی کردند که که تغییر در heatwave یکی از نشانه های گرم شدن زمین است. تغییرات چشم گیری که در 70 سال گذشته داشته ایم نشان می دهد که دمای کره ی زمین در حال افزایش است. اکنون زمان آن رسیده که سیاستمداران از عواقب این حادثه جلوگیری کنند. اقدامات فوری نیاز است و دیگر زمانی برای تحمل باقی نمانده است.'


مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter