مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

ویژگی های ترکیه
نام رسمی کشور چیست؟ جمهوری ترکیه
پایتخت آن کجاست؟ آنکارا
نظام سیاسی آن چیست؟ دولت حقوق دموکراتیک، سکولار و اجتماعی که در سال 1923 تاسیس شد.
شکل و فرم دولت چگونه است؟ جمهوری مطابق با قانون اساسی ریاست جمهوری واحد
زبان رسمی کشور چیست؟ ترکی
رئیس جمهور کیست؟ رجب طیب اردوغان
جمعیت کشور چقدر است؟ 82 میلیون
روابط بین الملل چگونه است؟ ترکیه بخشی از شورای اروپا، ناتو، OECD، AGIT، G-20 است. ترکیه از سال 1995 در اتحادیه گمرک حضور داشته و مذاکرات مربوط به عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا در حال انجام است.
پول رایج کشور چیست؟ لیر ترکیه
منطقه زمانی چیست؟ UTC+3
آب و هوا چگونه است؟ ترکیه در محدوده دمای معتدل قرار دارد. مناطق ساحلی دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای با تابستان های گرم، خشک و تابستان های معتدل تا خنک و مرطوب است، درحالی که فلات درون کشوری آناتولی و مناطق شرقی دارای آب و هوای خشکتری با تابستان های گرم و زمستان های سرد است.
کد تماس چیست؟ 90+
بالاترین پهنای باند اینترنت چقدر است؟ .tr
باندهای (Long-Term Evaluation (LTE چه هستند؟ قابلیت های GSM 900 و GSM 1800 هستند. قابلیت های UMTS 2100 3G هستند. قابلیت های LTE 800 4G، LTE 900، LTE 1800، LTE 210، LTE 2600 هستند(لطفا بررسی کنید که آیا تلفن همراه شما از این باند پشتیبانی می کند)
جهت رانندگی چگونه است؟ لاین سمت راست
ولتاژ و فرکانس استاندارد چیست؟ ترکیه با 220 ولت، 50 هرتز کار می کند، با دو شاخه های گرد به سبک اروپایی که در سوکت ها/پریزهای دیواری تو رفته، جای میگیرند.

مهاجرت به ترکیه هم مانند مهاجرت به هر کشور دیگری راه‌ های مختلفی دارد که باید با آنها آشنا شوید. برای مهاجرت به ترکیه دو راه  هست که به آن ها می پردازیم.

اگر برای مهاجرت به ترکیه اقامت موقت را انتخاب کردید باید بدانید که در اقامت موقت شما فقط برای یک مدت محدود می‌ توانید در ترکیه بمانید به عنوان مثال برای گردشگردی، یا تحصیل و یا انجام یک فعالیت اقتصادی در یک دور مشخص بسته به نوع اقامتی که گرفته‌ اید می‌ توانید آن را تمدید کنید البته بعضی از اقامت‌ های موقت قابل تمدید نیستند.


اقامت دائم در ترکیه چگونه است؟

ایرانیانی که برای مهاجرت به کشور ترکیه اقامت دائم را انتخاب کرده اند باید بدانند که در اقامت دائم به شما اجازهٔ زندگی دائمی در این کشور را می‌ دهند. نکته‌ ای که قابل توجه است این است که برای گرفتن اقامت دائم در ترکیه ابتدا باید اقامت موقت از نوع تمدید شونده گرفت و بعد از چند بار تمدید و احراز شرایط مورد تأیید اداره مهاجرت به ترکیه، خواهید توانست اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید.

انواع مهاجرت به ترکیه کدامند؟

برای مهاجرت به ترکیه روش‌ های مختلفی وجود دارند. در این نوشته روش‌ های مهاجرت به ترکیه را طبقه بندی کرده و هر یک از این روش‌ ها را به طور مجزا مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

با مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج آشنا شوید

برخی از افراد برای مهاجرت به ترکیه گزینهٔ ازدواج را انتخاب کرده یا شرایطش را دارا هستند. افرادی که می‌ خواهند با یک شهروند ترکیه‌ ای ازدواج کنند باید پس از ازدواج یک دورهٔ 3 تا 5 ساله را بگذرانند سپس  می توانند اقدام به دریافت اقامت دائم کنند. در این فاصله ماموران مربوطه تحقیقات لازم را انجام می‌ دهند تا از صوری نبودن ازدواج شما اطمینان حاصل کنند.

برای مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج باید به نکات مهمی توجه کنید. نکته اول اینکه به فکر یک ازدواج صوری برای مهاجرت به ترکیه یا هیچ کشوری  نباشید، زیرا مسئولان مربوط به امر تحقیق به دنبال یافتن مدارک و اسناد قطعی برای اثبات ازدواج شما هستند و با روابط بین المللی در این زمینه به راحتی متوجه خواهند شد. نکته دوم این که فردی که قرار است با او ازدواج کنید باید ملیت ترکیه را داشته باشد و پناهنده آن کشور نباشد. ازدواج شما باید کاملاً به صورت رسمی باشد تا بتوانید اقامت دائم بگیرید. ضمناً پس از ازدواج با شهروند ترکیه‌ ای به مدت 3 تا 5 سال نمی‌ توانید تحت عنوان شهروند ترکیه‌ ای وارد کشور ترکیه شوید بلکه به صورت توریست و برای گردشگری باید وارد شوید که این دوره هم نمی‌ تواند بیشتر از 89 روز باشد. اینها ضروریترین شرایط برای مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج بود که برای مهاجرت به ترکیه از این طریق باید سایر شرایط را نیز بررسی کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

ترکیه به دلیل داشتن دانشگاه‌ های معتبر مقصد افراد زیادی برای مهاجرت است. برای مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل باید نسبت به شرایط آن آگاه باشید. از آنجایی که کشور ترکیه یک کشور اوراسیایی است با کشورهای اروپایی زیادی در ارتباط بوده و دانشگاه‌ های آن بسیار معتبر هستند و با برخی دانشگاه‌ های اروپایی مثل دانشگاه هاروارد ارتباط مستقیم دارند.

برای مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل باید در آزمون تومر شرکت کنید و مدرک آن را دریافت کنید. سپس از یک موسسه آموزشی و یا دانشگاه در ترکیه پذیرش بگیرید و ثبت نام کنید.


ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه چگونه است؟

اگر علاقه دارید در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید باید بدانند که دانشگاه‌های ترکیه همه ساله آزمون‌ هایی را برگزار می‌ کنند که در صورت کسب نمرهٔ مورد نظر می‌ توانید در این دانشگاه پذیرش بگیرید. بعضی از دانشگاه‌ های ترکیه معدل نهایی شما را را نیز جزء شرایط پذیرش خود قرار می‌ دهند. در این آزمون دو دفترچه وجود دارد که یکی از آن ها دفترچه مربوط به سؤالات ریاضی، هندسه، تست هوش و غیره است و دفترچه دوم مربوط به سؤالات درس زبان ترکی است که جواب دادن به آن اختیاری بوده و ملاک پذیرش در دانشگاه نیست و اگر نمره شما از حد نصاب کمتر شد می‌ توانید با شرکت در آزمون تومر آن را جبران نمایید.

تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه 

ادامهٔ تحصیل در مقطع ارشد و دکترا تقریباً شرایط مشابهی دارد.

داشتن کارنامه آزمون ALES یا GRE

آزمون ALES سالی دوبار توسط سازمان سنجش کشور ترکیه برگزار می‌ شود که سؤالات آن بیشتر جنبه استعداد تحصیلی داشته و از دروس تخصصی در آن سوالی مطرح نمی‌ شود. مواد این آزمون عبارتند از ریاضی، هوش، استدلال منطقی و درک مطلب زبان ترکی.

مدرک زبان انگلیسی

در این مورد شما باید در یکی از آزمون‌ های بین المللی زبان انگلیسی مانند TOEFL، IELTS و … شرکت کنید و حد نصاب لازم را کسب کنید. البته در برخی از دانشگاه‌ ها و برای تعداد محدودی از رشته‌ ها نیاز به ارائهٔ مدرک زبان انگلیسی نیست.

مدرک زبان ترکی تومر

پس از شرکت در آزمون تومر مدرکی تحت عنوان دیپلم زبان تومر به شما اعطا می‌ شود این آزمون در برخی دانشگاه‌ های ترکیه به صورت هفتگی یا روزانه برگزار می‌ شوند.

پس از قبولی در این آزمون‌ ها باید مدارک خود شامل مدارک مربوط به آزمون‌ های فوق، مدارک ترجمه شده مقاطع تحصیلی قبلی و سایر مدارک مربوطه را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید و پس از مصاحبهٔ حضوری و قطعی شدن ثبت نام پذیرش شما انجام می‌ شود.

برای کسانی که مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را برای دریاقت اقامت خود انتخاب می‌ کنند انجام کلیه مراحل ذکر شده ضروری است.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک چگونه است؟

از دیگر راه‌های پر طرفدار مهاجرت به ترکیه خرید ملک در این کشور است. این قانون را به خاطر بسپارید. طبق قانون شماره 6458 که در تاریخ 2013/11/4 در روزنامه جمهوری ترکیه منتشر شد، شما می‌ توانید با خرید ملک در ترکیه اقامت موقت یکساله این کشور را دریافت کنید.

به محض گرفتن اقامت موقت ترکیه از طریق خرید ملک می‌ توانید در بانک‌ های ترکیه حساب بانکی باز کنید. می توانید فرزندان خود را در مدرسه‌ های ترکیه ثبت نام کنید و تا زمانی که سند ملک به نام شما است می‌ توانید اقامت موقت خود را تمدید کنید. پس از گذشت 5 تا 8 سال در صورتی که هنوز صاحب ملک هستید و سند ملک به نام شما باشد می‌ توانید اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید. بنابراین اگر قصد مهاجرت به ترکیه از این طریق را دارید خرید و نگهداری ملک باید در اولویت کارهایتان باشد.

مهاجرت به ترکیه از طریق کارآفرینی

برای ایرانیان راه های مختلف مهاجرت به ترکیه وجود دارند که کار آفرینی از بهترین آنهاست که بهترین روش برای کار آفرینی هم ثبت شرکت در ترکیه است. اگر برای مهاجرت به ترکیه می خواهید از روش کار آفرینی اقدام کنید متوجه باشید که این روش  نسبت به روش‌ های دیگر مسیر پیچیده‌تری دارد. در ابتدا باید شما باید یک طرح توجیه اقتصادی را تهیه کرده و به کنسولگری ترکیه در ایران تقدیم می کنید تا آنها بعد از مطالعه طرح در صورت موافقت آن را تأیید کنند و در ادامه از وزارت کار ترکیه نیز باید مجوز اخذ کار بگیرید. دولت ترکیه ادعا دارد که از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در ترکیه به صورت برابر حمایت‌ های اقتصادی می‌ کند. از آنجایی که ایرانیان بدون ویزا می‌ توانند سه ماه در کشور ترکیه حضور پیدا کنند توصیه می‌کنیم قبل از ورود به این راه، مدتی را در ترکیه سپری کرده و با تحقیق در مورد بازار کار مورد نظر وارد شاخه ی مهاجرت به ترکیه از طریق کار آفرینی شوید. برای شروع فرآیند ثبت شرکت اساسنامه و نام تجاری شرکت خود را در سامانه مرسیس ثبت کنید. در ادامه مدارکی را که برای ثبت شرکت در ترکیه به آنها نیاز دارید آورده‌ ایم:

  • اساسنامه شرکت
  • اصل پاسپورت و دو نسخه کپی آن
  • شماره مالیاتی شرکت که از اداره دارایی ترکیه دریافت می‌ کنید
  • کارت بازرگانی
  • افتتاح حساب بانکی به نام شرکت
  • معرفی مشاور مالیاتی شرکت
  • گواهی عدم سوء پیشینه

کار آفرینی در ترکیه مزایایی هم دارد از جمله ارتباط خوب با بازار کشورهای اروپایی، مالیات‌ بر درآمد پایین، رقابتی بودن فضا به نفع متخصصان، استفاده از نیروی کار جوان و موقعیت خاص جغرافیایی در منطقه فقط گوشه‌ ای از مزایای ثبت شرکت و کار آفرینی در ترکیه هستند. می شود گفت بیشترین جمعیت جوان را در مقایسه با کشورهای اروپایی دارد که باعث شده انگیزه و اشتیاق کار در این کشور بالا است. در این روش مهاجرت هم مانند سایر روش‌ ها بعد از گذشت تقریباً 5 سال مهاجران می توانند اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنند که البته در مدت این 5 سال باید شرکت شما فعالیت داشته و خدمات خود را ارائه دهد. پس از ثبت اقامت موقت شما در ترکیه می‌ توانید پاسپورت و شناسنامه ترکیه‌ ای دریافت کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق تخصص یا کار

برای ایرانیان علاقمند به خروج از ایران، مهاجرت از طریق کار از بهترین روش‌ ها برای مهاجرت به ترکیه است. اغلب افرادی که می‌ خواهند به ترکیه مهاجرت کنند به دنبال مهاجرت به ترکیه از طریق کار هستند بنابراین در این زمینه سؤالات زیادی برایشان مطرح است و لازم است که ما در اینجا به کلیهٔ ابهامات شما پاسخ دهیم. 

راه دریافت ویزای کاری یکی از بهترین روش‌ ها برای مهاجرت به ترکیه روش است. شما در این روش می‌ توانید علاوه بر پیدا کردن کار با پرداخت چند سال مالیات اقامت دائم این کشور را بگیرید و در انتها با انجام کارهای قانونی بتوانید تبعهٔ این کشور به حساب آیید.

با توجه به دیگر راه های مهاجرت از آسانترین و بهترین روش‌ های مهاجرت به ترکیه، اخذ ویزای کاری ترکیه است. از طرف دیگر کشور ترکیه جزء همسایه‌ های نزدیک و قدیمی کشور ما است که از لحاظ فرهنگی نیز در پاره ای چیزها به هم نزدیک هستیم. ترکیه به چند دلیل برای ایرانیان مخصوصا موقت گزینهٔ مناسبی جهت کار و زندگی است. در صورتی که در مورد مهاجرت به ترکیه تصمیم قطعی گرفته اید باید تقریباً یک ماه قبل از مهاجرت به ترکیه به محل مأموریت دیپلماتیک ترکیه بروید و هدف واقعی خود از مهاجرت به ترکیه را برای آنها شرح دهید. توجه داشته باشید که برای موفقیت بهتر است  خواسته ها و دلایل سفرتان را به روشنی برای مسئولین ترکیه بیان کنید. برای دریافت این نوع اقامت کاری در ترکیه باید یک شرکت فعال و معتبر در ترکیه از شما تقاضای کار کرده باشد. ضروری است شرکت مورد نظر رسمی و ثبت شده باشد. این شرکت با توجه به شغل و حرفهٔ مورد نیاز به اداره کار ترکیه درخواست اجازه کار برای شخص مورد نظر را می‌ دهند در صورتی که وزارت کار با این درخواست موافقت کند به شخص اجازهٔ همکاری با این شرکت را می‌ دهد و در صورت داشتن همه شرایط برای وی اقامت یکساله صادر می‌ شود.

شبیه به پیدا کردن کار در اروپا برای کشور ترکیه هم مانند سایر کشورها اتباع ترکیه در اولویت هستند یعنی در صورتی که برای حرفهٔ مورد نیاز آن شرکت شخصی از شهروندان ترکیه‌ ای داوطلب کار نبود آن شرکت می‌ تواند از خارج از ترکیه نیروی مورد نظر خود را بیابید. درست است که پیدا کردن کار در ترکیه ممکن است سخت باشد اما در سال‌ های گذشته افراد زیادی حتی با قوانین روز ترکیه توانسته اند از این طریق ویزای خود برای مهاجرت به ترکیه را بگیرند. ویزاهای یکساله  سال به سال تمدید می‌ شوند و پس از گذشت 5 سال کار متوالی ویزای شما به ویزای اقامت دائم تبدیل می‌ شوند.

اقامت توریستی ترکیه بدون ویزا

این کشور یک نوع اقامت به نام اقامت توریستی دارد که شما می توانید به مدت 3 ماه یا 90 روز در این کشور بمانید. خوب است بدانید که برای ما ایرانیان دریافت این نوع اقامت نیاز به ویزا نداریم. ما بدون هیچ مشکلی می توانیم وترد ترکیه شویم و ازین اقامت استفاده کنیم ولی حق هیچ فعالیت تجاری و کار را در این مدت تدارید. اگر بیشتر از سه ماه بخواهید در ترکیه بمانید باید اجازه از مقامات رسمی این کشور گرفته و مدت اقامت خود را تمدید کنید ولی در صورت عدم تمدید اقامت، ماندن در ترکیه مشمول پرداخت جریمه و حتی اخراج از کشور خواهد شد.

برای ورود به ترکیه از وسایل نقلیه زمینی مانند اتوبوس و قطار می‌ توان استفاده کرد.

اقامت توریستی ترکیه با دفترچه اقامت

اگر قصد داشتید بیش از 3 ماه در ترکیه اقامت کنید باید ویزای 6 ماهه را دریافت دارید. در این نوع ویزا مهاجران حق خرید و فروش کار و یا تحصیل را ندارند. با اجاره اجاره منزل مسکونی و تایید اجاره نامه توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی معتبر ترکیه می توانید اقامت توریستی یک ساله ترکیه را دریافت کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: