مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اقامت دائم ترکیه با خرید ملک

اقامت دائم ترکیه با خرید ملک

کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت کوتاه‌ مدت در ترکیه بعد از ورود با ویزا داده می‌شود و به شما در تعیین هدف و نوع اجازه‌ی اقامت‌تان (بازه‌ی زمانی 1 تا 90 روزه) کمک می‌کند. پس از ورود به ترکیه، فرد خارجی احتمالاً به‌ دنبال کرایه‌ی یک ملک در ترکیه خواهد گشت تا آدرس خود را اعلام و با برآورده کردن شرایط دیگر، مجوز اقامت دریافت کند. هر اجازه‌ی اقامتی، به تنظیم یک پرونده و اسناد متفاوت نیاز دارد.

  • ویزای گردشگری می‌تواند برای اقامت 1 تا 2 ساله، به کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت توریستی تبدیل شود.
  • ویزای دانشجویی می‌تواند به کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت دانشجویی برای حداکثر 1 سال اقامت تبدیل شود.
  • ویزای تجاری می‌تواند به کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت تجاری برای حداکثر 3 ماه تبدیل شود.
  • ویزای پزشکی می‌تواند به کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت پزشکی برای حداکثر 3 ماه تبدیل شود.

خرید ملک در ترکیه و گرفتن کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت

خرید ملک در ترکیه با ترجمه‌ی گذرنامه‌ی خریداران غیرترک به زبان ترکی در دفتر اسناد رسمی دولتی + گرفتن شماره‌ی شناسه‌ی مالیات ملی از دپارتمان مالیات دولتی و ثبت‌ نام در دفتر Tapu and Land Cadastro در یک روز شروع می‌شود. اخیراً دولت ترکیه اعلام کرده که از سال 2005، 300000 شهروند خارجی، 50 میلیارد دلار زمین و املاک در ترکیه خریداری کرده‌اند و این نشان می‌دهد که ترکیه، یکی از بازیگران اصلی در خرید املاک بین‌المللی با قیمت‌ها و ارقامی است که تا چند سال آینده دو برابر خواهد شد.

الف) خرید املاک زیر 250000 دلار: کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت کوتاه‌مدت املاک پس از ورود با ویزای توریستی دریافت می‌شود و به خرید ملک در ترکیه با هر ارزشی نیاز دارد. گرفتن کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت کوتاه‌مدت املاک در ترکیه، تجدید اجازه‌ی اقامت را برای دوره‌ی بعدی تضمین می‌کند و نیازی به اقامت پیوسته در ترکیه نیست.

ویزای توریستی می‌تواند به مجوز اقامت املاک برای اقامت 1 تا 5 ساله تبدیل شود. نباید ملک را به‌ مدت 5 سال (2020 تا 2025) در ترکیه به‌ فروش رساند تا این گزینه به تابعیت ترکیه تبدیل شود. درخواست انتقال از کارت شناسایی اجازه‌ی اقامت املاک به تابعیت و گذرنامه‌ی ترکیه‌ای، در 250 دفتر ناحیه‌ای اداره‌ی مهاجرت وزارت کشور ترکیه و پس از تمام شدن دوره‌ی 5 ساله‌ی اقامت پیوسته انجام می‌شود. برای تابعیت، شما باید 60 ماه در ترکیه بمانید (تا حداکثر 6 ماه، می‌توانید در خارج از ترکیه اقامت داشته باشید).

نکته: دو تابعیتی‌های خارجی که 'به تابعیت ترکیه نیاز ندارند'، پس از 8 سال اقامت پیوسته در ترکیه، اجازه‌ی اقامت کوتاه‌مدت، به اجازه‌ی اقامت طولانی‌مدت قطعی با اجازه‌ی کار همیشگی تبدیل می‌شود. این مجوز همچنین به‌عنوان 'مجوز اقامت دائم در ترکیه' نیز شناخته می‌شود.

ب) خرید املاک بالاتر از 250000 دلار: ویزای سرمایه‌گذاری ترکیه (که به ویزای طلایی نیز شناخته می‌شود)، ذاتاً ویزای توریستی یا ویزای تجاری است که امکان سرمایه‌ گذاری هنگام بازدید از ترکیه را فراهم می‌کند.

تابعیت ترکیه‌ی e-kimlik و شرایط گذرنامه پس از ورود به ترکیه از طریق ویزای توریستی، نیاز به خرید ملکی در ترکیه به‌ ارزش 250000 دلار آمریکا و ارائه‌ی ضمانت‌نامه در اداره‌ی دولتی Land Registry & Cadastro دارد. آن ملک را نباید به‌ مدت 3 سال بفروشید تا تابعیت ترکیه فوری و بدون گذراندن هیچ آزمون زبانی، برای‌تان تضمین شود. قانون 5901 تابعیت ترکیه، تابعیت مضاعف را برای اتباع آمریکایی، انگلیسی و اروپایی و همچنین اتباع بیش از 180 کشور خارجی از سراسر جهان به‌ راحتی فراهم می‌کند. ویزای توریستی می‌تواند به تابعیت و گذرنامه‌ی ترکیه‌ای تبدیل شود. تابعیت ترکیه‌ای یعنی سفر بدون ویزا به 115 کشور جهان از جمله روسیه، ژاپن، سنگاپور، تایلند، مالزی و برزیل. درخواست گرفتن تابعیت و گذرنامه‌ی ترکیه‌ای در 250 دفتر ناحیه‌ای اداره‌ی مهاجرت وزارت کشور ترکیه بررسی و ظرف 3 ماه تائید می‌شود. پس از بررسی درخواست تابعیت و گذرنامه‌ی ترکیه‌ای در اداره‌ی مهاجرت دولتی Göç İdaresi، ثبت نام غیرترکی و ملی فرد در روزنامه‌ی رسمی ترکیه، به این معناست که فرایند تابعیت ترکیه کامل و به او اعطاء شده است.




بهترین مکان‌هایی که خارجی‌ها می‌توانند در ترکیه ملک خریداری کنند

آژانس دولتی انجمن آمار ترکیه (TUIK)، اطلاعات سه ماهه‌ی اول سال 2019 را منتشر کرده که نشان می‌دهد سرمایه‌ گذاری خارجی‌ها در املاک و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌ گذاری (با خرید ملکی به‌ ارزش 250000 دلار آمریکا)، اتباع زیادی را از سراسر جهان در هر 4 فصل به خود جذب کرده است.

کل فروش خانه‌های ارزان در استانبول برای اعراب در منطقه‌ی مرمره (یک ناحیه‌‌ی بزرگ زلزله‌خیز)، با 19140 فروش خانه و سهم 18.2 درصدی، بیشترین سهم را در ترکیه به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، اعداد نشان می‌دهد که 10619 فروش خانه و سهم 10.1 درصدی از خانه‌های تعطیلات در آنتالیا در منطقه‌ی مدیترانه، بیشتر متعلق به شهروندان نخبه‌ی اروپایی است و 6366 فروش مسکن در آنکارا و سهم 6.1 درصدی متعلق به تبعه‌ی آفریقایی است.

ارزان‌ترین مکان‌ها برای خرید ملک برای فروش در ترکیه و سرمایه‌گذاری زمین، در استان‌های شرقی واقع در مرز با گرجستان، ایران، عراق و سوریه است، جایی که تعداد فروش مسکن کم است: هاکاری با 5 فروش، ارداهان با 7 فروش و بایبورت با 27 فروش.

در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، فروش وام مسکن در ترکیه، 30.6 درصد کاهش یافته و به 22762 وام مسکن رسیده است. سهم فروش وام مسکن در کل فروش مسکن در ترکیه، 21.7 درصد بوده است. در فروش وام مسکن، استانبول با 3462 فروش و سهم 15.2 درصدی، رتبه‌ی نخست را از آن خود کرده است. در کل فروش مسکن، استانی که بیشترین سهم فروش وام مسکن را دارد، استان آرتوین با 50 درصد است.

در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، سایر فروش‌های مسکن در ترکیه با 5.3 درصد افزایش، به 82284 مورد فروش رسیده است. در گروه دیگر فروش مسکن، استانبول با 15678 فروش مسکن و سهم 19.1 درصدی، رتبه‌ی نخست را از آن خود کرده است. علاوه بر خرید ملک در استانبول برای گرفتن تابعیت ترکیه، کل سهم فروش سایر استان‌ها، 81.9 درصد بوده است.

با فروش 7620 خانه، آنکارا رتبه‌‌ی دوم را از آن خود کرده و پس از آنکارا، ازمیر با فروش 5035 خانه و آپارتمان، در رتبه‌ی سوم قرار دارد. حاکاری نیز با فروش 4 خانه، کمترین میزان فروش مسکن را داشته است.

پروژه‌ی جدید مسکن: مجموعاً 44163 واحد فروخته‌شده در ترکیه

تعداد آپارتمان‌ها و خانه‌های جدید فروخته شده در ترکیه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به 44163 مورد رسیده است. در کل، سهم فروش واحدهای جدید، 42 درصد بوده است. در این حوزه، فروش خانه در استانبول به عدد 8453 خانه و سهم 19.1 درصدی رسیده که بیشترین سهم در ترکیه بوده است. بعد از استانبول، آنتالیا با 3553 فروش مسکن و آنکارا با 2884 فروش مسکن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، فروش خانه‌های دست دوم در ترکیه با افزایش 1.1 درصدی روبرو بوده است. فروش مسکن دست دوم در استانبول با 10687 فروش خانه و سهم 17.6 درصدی به رتبه‌ی نخست رسیده است. بعد از استانبول، آنکارا با 7066 فروش مسکن و آنتالیا با 3506 فروش مسکن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فروش خانه به خارجی‌ها در ماه مارس 2019، 71٪ افزایش یافت.

فروش مسکن به خارجی‌ها در ماه مارس به 3129 واحد رسید و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، 71.3 درصد افزایش داشته است. در فروش مسکن به خارجی‌ها، استانبول در منطقه‌ی مرمره در مارس 2019، با فروش 1520 خانه، رتبه‌ی نخست را بدست آورد.

پس از استان استانبول، آنتالیا با 626 فروش مسکن، آنکارا با 173 فروش مسکن، بورسا با 121 فروش مسکن و یالووا با 110 فروش مسکن قرار دارد.

در ماه مارس، تبعه‌ی کشورهایی که از طریق سرویس‌ها و آژانس‌های املاک به خرید املاک در ترکیه مبادرت ورزیدند عبارتند از: شهروندان عراقی با 548 مسکن، شهروندان ایرانی با 334 مسکن، شهروندان عربستان سعودی با 189 مسکن، شهروندان روسی با 156 مسکن و شهروندان افغانستانی با 150 مسکن.

بهترین ارقام فروش مسکن به خارجی‌ها در تاریخ ترکیه

با اعلام افزایش 81.5 درصدی، فروش مسکن به خارجی‌ها در سه ماهه‌ی نخست سال 2019 به 9717 واحد رسید. در دوره‌ی ژانویه تا مارس سال گذشته، 5298 واحد مسکن به خارجی‌ها فروخته شده است.

در ماه مارس امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، فروش مسکن به خارجی‌ها از 1827 واحد به 3129 واحد افزایش یافت که این افزایش 71.3 درصدی را نشان می‌دهد. بنابراین، این بهترین آمار فروش مسکن به خارجی‌ها در تاریخ ترکیه است.

طبق داده‌های دولت، استانبول همچنان در رتبه‌ی اول فروش خانه به خارجی‌ها باقی مانده است، جاییکه خارجی‌ها ترجیح می‌دهند ملک تجاری خریداری کنند. خارجی‌هایی که در ماه مارس سال گذشته 556 خانه از استانبول خریداری کرده بودند، در ماه مارس امسال، صاحب 520 خانه شدند.




بهترین ارقام فروش مسکن به خارجی‌ها در تاریخ ترکیه

از 50 میلیون گردشگری که سالانه به ترکیه می‌آیند، نیمی از آن‌ها فقط به دیدن شهر آنتالیا می‌آیند که پس از پاریس، لندن، مادرید و نیویورک، ششمین شهر پُربازدید جهان است.

اگرچه در مجموع بیش از 1.5 میلیون واحد مسکونی در سال 2019 فروخته شده است، بعد از بررسی، تقاضای خارجی‌ها 45.483 واحد بوده که در کنار بهترین سواحل و محبوب‌ترین شهرها قرار دارد:

خانه‌های استانبول برای فروش .......................... 20857

خانه‌های آنتالیا برای فروش ............................... 8951

خانه‌های آنکارا برای فروش............................... 2539

خانه‌های بورسا برای فروش .............................. 2213

خانه‌های یالووا برای فروش ............................... 1696

خانه‌های ساکاریا برای فروش.............................. 1247

خانه‌های موگلا برای فروش ................................ 957

خانه‌های ترابزون برای فروش ............................. 935

خانه‌های مرسین برای فروش ............................... 210

خانه‌های سامسون برای فروش .............................. 885

خانه‌های ازمیر برای فروش ................................. 837

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه

انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل باتوجه به سطح آموزشی بالا، هزینه های مقرون به صرفه و نزدیک بودن به ایران انتخابی مناسب برای افرادی است که می خواهند در خارج از ایران مشغول به تحصیل شوند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: