مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته فیزیک در ترکیه

رشته فیزیک در ترکیه

برای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه بهترین شهر استانبول و بهترین دانشگاه نیز دانشگاه بغازایچی می باشد که در حال حاضر پرطرفدار است. دانشجویان متقاضی می توانند در هر سه کورس تحصیلی در رشته فیزیک ادامه تحصیل دهند. اما شرط مهم برای این کار داشتن مدرک دیپلم متوسطه در سطح O و A و نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ترکی می باشد. لازم به ذکر است که شهریه تحصیل فیزیک به زبان ترکی به مراتب پایین تر از شهریه تحصیلی به زبان انگلیسی است.

شرایط تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

در ترکیه نیز می توان انواع گرایشات رشته فیزیک را در تمام مقاطع تحصیلی (کارشناسی 28 برنامه، کارشناسی ارشد 24 برنامه و دکترا حدود 6 برنامه) ادامه داد. نمودار زیر نشانگر انواع و تعداد برنامه های تحصیلی رشته فیزیک در ترکیه 2022 می باشد:                 

مثلا مقطع لیسانس در رشته فیزیک دانشجویان را برای تحصیل و پژوهش درباب قوانین طبیعت، پدیده ها و فرآیندهای فیزیکی آماده می کند. در کل علوم فیزیک در ترکیه شامل فیزیک در ترکیب با ستاره شناسی و شیمی بوده و برنامه آموزشی فیزیک شامل دوره های بین رشته ای است. پس موضوعات تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته فیزیک به تحصیلات و علایق آنها در مقطع لیسانس بستگی دارد. اما وظایف فارغ التحصیلان شامل بهبود بازدهی سوخت، ساخت ابزارآلات صنعتی، تست کیفیت مواد و آنالیز داده های فرآیندهای ژئولوژیکی می باشد. فارغ التحصیلان همچنین می توانند تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر و در رشته های زیر ادامه دهند:

  •  اخترفیزیک
  • اپتیک
  • مکانیک

با توجه به توضیحات ارائه شده در فوق اکنون با هم به مرور شرایط تحصیل رشته فیزیک در کشور ترکیه می پردازیم:

شرایط تحصیل رشته فیزیک در ترکیه 2021
برنامه های کارشناسی در رشته فیزیک 28 رشته
مدت تحصیل 3 تا 4 سال
دوره تحصیلی تمام وقت
میانگین شهریه سالیانه 2522€ (یورو)


برترین دانشگاه های فیزیک در ترکیه

سیستم آموزش عالی ترکیه نیز به پیروی از فرآیند بلونیا جزء یکی از بهترین نظام های آموزش عالی در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. دانشگاه های مختلفی برای تحصیل رشته های علوم طبیعی در ترکیه وجود دارد. این دانشگاه ها هم به صورت خصوصی و هم به صورت دولتی می باشند و از همین رو ممکن است شرایط و هزینه تحصیلی در آنها متفاوت باشد. همچنین ممکن است سطح و رتبه علمی این دانشگاه ها نیز از همدیگر متفاوت باشد. بر این اساس، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل فیزیک در ترکیه به همراه امتیاز رشته آنها عبارتند از:

رتبه دانشگاه/ موسسه آموزش عالی امتیاز رشته
1 دانشگاه بغاز ایچی 76.3
2 دانشگاه فنی خاورمیانه 65.4
3 دانشگاه آنکارا 65.3

نحوه پذیرش رشته فیزیک در ترکیه

دانشگاه های ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل رشته فیزیک در3 کورس لیسانس، فوق لیسانس و دکترا فراهم می کنند. اما نحوه پذیرش در قالب این سه کورس نیز کاملا آنلاین و ازطریق مراجعه به سایت دانشگاه مربوطه عملی می گردد. دوره تحصیلی لیسانس فیزیک در ترکیه حدود 3 تا 4 سال طول می کشد و مدارک لازم برای اخذ پذیرش در این مقطع شامل دیپلم متوسطه سطح O و A، کپی پاسپورت و مدرک مهارت زبان انگلیسی یا ترکی می باشد. 

در مقطع فوق لیسانس رشته فیزیک در ترکیه (طول دوره: 2 سال نیز متقاضیان ملزمند تا مدرک دیپلم متوسطه سطح O و A، مدرک لیسانس، ریز نمرات لیسانس، کپی پاسپورت، رزومه و نیز مدرک زبان خود را به دانشگاه مربوطه ارسال کنند. بالاخره در مقطع دکترا فیزیک که حداکثر 4 سال طول می کشد، متقاضیان بایستی مدرک دیپلم متوسطه سطح O و A، مدرک لیسانس، ریز نمرات لیسانس، مدرک فوق لیسانس، ریز نمرات فوق لیسانس، فوتوکپی پاسپورت، رزومه و نیز مدرک زبان خود را به دانشگاه مربوطه تحویل دهند.

شرایط اخذ ویزای دانشجویان فیزیک در ترکیه

پس از اپلای از دانشگاه فیزیک در ترکیه اکنون نوبت به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می رسد. مطابق قوانین مهاجرتی کشور ترکیه شرط ورود قانونی به این کشور اخذ ویزای مذکور می باشد. اما به محض ورود به ترکیه لازم است تا شما برای اقامت در این کشور درخواست مجوز اقامت (با اعتبار یکساله) دهید. چرا که با ویزای تحصیلی ترکیه فقط می توان تا 90 روز در ترکیه ماند. بنابراین متقاضیان تحصیل رشته فیزیک در ترکیه بایستی به این نکته مهم عنایت داشته باشند که فرآیند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه 2022 بدین قرار می باشد:

هزینه تحصیل رشته فیزیک در ترکیه چقدر است؟

مسلما متوسط شهریه دانشجویان بین المللی بسته به دانشگاه، شهر محل تحصیل و نیز رشته تحصیلی آنها در ترکیه متفاوت است. همانگونه که در مطالب فوق نیز اظهار شد، میانگین شهریه (tuition fees) تحصیل فیزیک در دانشگاه های ترکیه حدود 2522€ (یورو) می باشد. در این میان جالب است بدانید که گرانترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل فیزیک در شهر استانبول و ارزانترین دانشگاه ها در شهر آکسارای قرار دارد:

اما از نظر تعداد دانشگاه های فیزیک نیز بیشترین تعداد این دانشگاه ها در استانبول با تعداد 6 دانشگاه و ازمیر با 2 و کونیا با 2 دانشگاه در رتبه های بعدی می باشند. اما موضوع دیگر پیرامون تحصیل رشته فیزیک در ترکیه، هزینه زندگی دانشجوئی در این کشور اورآسیایی است که بمراتب پایین تر از کشورهای اروپایی صاحب نام می باشد. طبق آمارهای موجود، متوسط هزینه زندگی در ترکیه 2021 برای یک دانشجوی خارجی حدود $700 الی 1700$ (دلار) در ماه می باشد که شامل انواع مخارج روزانه مثل موارد زیر می باشد:

  • درآمد: 352 یورو
  • خواروبار: 134 یورو
  • اجاره: 124 یورو
  • تحصیل: 252 یورو
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: