مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کار در ترکیه

کار در ترکیه

با وجود قوانین سختگیرانه برای اشتغال و جمعیتی که تسلط بسیار کمی به زبان انگلیسی دارد، فرصت‌های شغلی در ترکیه برای نیروی کار خارجی عمدتاً به آموزش زبان انگلیسی و صنعت گردشگری محدود می‌شود. ترکیه کشوری است که دارای میراث فرهنگی متنوع و گسترده است و در تقاطع بین قاره‌های اروپا و آسیا واقع شده و میزبان معماری‌های زیبا، پارک‌های ملی جذاب و چند نقطه‌ی دیدنی است که توجه خیلی‌ها را به‌ خود جلب کرده است. در حالی که صنعت پُررونق گردشگری در ترکیه در سال‌های اخیر بدلیل ناآرامی‌های سیاسی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه، رکود قابل‌ توجهی را تجربه می‌کند، نشانه‌هایی از بهبود نیز در این صنعت دیده می‌شود و صنعت گردشگری همچنان نقش مهمی در اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند.

ترکیه علیرغم حفظ جایگاه خود به‌ عنوان یک کشور پیشرفته‌ی در حال توسعه، بدلیل بحران ارز و بدهی‌های اخیر، اقتصاد ترکیه با کاهش و نزول شدیدی مواجه شده و تلاش می‌کند گسترش سریع خود را حفظ کند. در دسامبر 2018، نرخ بیکاری جمعیت 82.7 میلیون نفری ترکیه به 13.5 درصد رسید و تنها بخش‌های تولید، ساخت و ساز و خدمات از رشد برخوردار بودند و آن را گزارش کردند. صادرات عمده‌ی این کشور، وسایل نقلیه و ماشین‌ آلات (از جمله کامپیوتر) است که در سال 2018، حدود 32 میلیارد پوند برای این کشور درآمد به‌ همراه داشته و یک چهارم کل صادرات ترکیه را در این سال تشکیل داده است. پایتخت ترکیه آنکارا و همچنین قطب اشتغال و روابط بین‌ الملل این کشور استانبول، از کانون‌های تجارت ترکیه محسوب می‌شوند.

مشاغل محبوب بعد از فارغ‌ التحصیلی در ترکیه

  • مهندسی؛
  • امور مالی و اقتصاد؛
  • IT؛
  • فروش؛
  • مدیریت زنجیره‌ی تامین؛

به‌ عنوان یک نیروی کار خارجی و بدلیل محدودیت‌های دولت در استخدام، شروع به کار در برخی مشاغل ترکیه سخت خواهد بود- ورود به شغل‌های مرتبط با حقوق، پزشکی و معدن برای متقاضیان نیروی کار خارجی ممنوع است. اگر می‌خواهید انگلیسی را به‌ عنوان یک زبان خارجی تدریس کنید یا وارد صنعت گردشگری شوید، خوش‌شانس هستید- نیروی کار خارجی انگلیسی‌ زبان در این بخش‌ها محبوبیت خاصی دارند. با اینکه نیازی به تسلط به زبان ترکی ندارید، برای موفقیت در کار خود، بهتر است تسلط کافی به این زبان داشته باشید. گرچه هزینه‌های زندگی در ترکیه غالباً پایین‌تر از کشورهای دیگر است، بیشتر حقوق افراد صرف هزینه‌های اولیه‌ی زندگی می‌شود و نه چیزهای دیگر. موقعیت ترکیه به‌عنوان پُل ارتباطی بین قاره‌های اروپا و آسیا، این کشور را به یک مقصد فریبنده برای نیروی کار خارجی تبدیل ساخته است. فارغ‌ التحصیلان می‌توانند از طریق شرکت‌های بزرگ انگلیسی همچون Marks & Spencer ،HSBC ،Vodafone و BP در ترکیه کار پیدا کنند.

چگونگی پیدا کردن شغل در ترکیه

جستجوی شما برای پیدا کردن کار در ترکیه از زادگاه‌تان آغاز می‌شود، چون قبل از ورود به ترکیه، به اجازه‌ی کار در این کشور نیاز دارید. چند سایت پیدا کردن شغل هست که می‌توانید از آن‌ها برای یافتن کار استفاده کنید:

  • Expat.com؛
  • iSKUR؛
  • Jobs In Istanbul؛
  • Marmaris Recruitment؛
  • Reed.co.uk - Jobs In Turkey؛
  • Secretcv.com؛
  • Totaljobs - Jobs In Turkey؛
  • Yenibiris.com؛
  • Summer jobs؛




شغل‌های تابستانی زیادی برای کسانی وجود دارد که دوست دارند بواسطه‌ی فرهنگ ترکیه و به‌ ویژه در صنعت گردشگری، کسب درآمد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به این وب‌‌ سایت‌ها مراجعه کنید:

  • iAgora؛
  • Learn4Good - Summer Jobs In Turkey؛
  • SeasonWorkers؛

به‌ عنوان یک راه جایگزین، می‌توانید در آژانسی همچون Adecco Turkey ثبت‌نام کنید و از به‌ روزرسانی‌های موجود در مورد شغل‌های کوتاه‌ مدت سازگار با اولویت‌های‌تان آگاه شوید.

مشاغل تدریس و آموزش

با بهتر شدن ارتباطات ترکیه با کشورهای انگلیسی‌زبان، TEFL (آموزش زبان انگلیسی به‌ عنوان یک زبان خارجی) در تمام بخش‌های ترکیه و برای دانشجویانی از هر سن مهم شده است. تقاضا به‌ ویژه در مناطقی همچون استانبول، آنکارا و ازمیر زیاد است. پس از کسب مدرک لیسانس، گذراندن یک دوره‌ی 170 ساعته TEFL و چند تجربه‌ی کلاس درس، شما کاندیدای اصلی کار در TEFL ترکیه هستید. جستجوی خود را برای پیدا کردن مشاغل مرتبط با TEFL در ترکیه، با استفاده از سایت‌های کاریابی مثل سایت های زیر شروع کنید:

  • Go Overseas؛
  • i-to-i؛
  • International TEFL Academy؛
  • Teach Away؛
  • TEFL.com Job Seeker؛

کارآموزی

به‌ احتمال زیاد، شما فرصت‌های شغلی را در استانبول پیدا خواهید کرد، جاییکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی همچون Google ،Red Bull ،Vodafone و Colgate-Palmolive دارای دفتر هستند. برای پیدا کردن کارهای کوتاه‌ مدت یا کارهای سالانه، به وب‌ سایت‌های زیر مراجعه کنید:

  • GoAbroad.com؛
  • Go Overseas؛
  • Graduateland؛

همچنین سازمانی به‌ نام IAESTE نیز وجود دارد که دوره‌های کارآموزی را به دانشجویانی ارائه می‌دهد که به‌ دنبال رشته‌های علمی و فنی هستند. برای شروع دوره‌ی کارآموزی خود در ترکیه، به اجازه‌ی کاری نیاز دارید که می‌توانید آن را از کنسولگری ترکیه در کشور خود دریافت کنید. دوره‌های کارآموزی غالباً بدون حقوق است، اما برخی کارفرمایان در خوابگاه‌‌های دانشگاه‌های ترکیه، یک اتاق به کارآموز برای زندگی می‌دهند و همچنین کمک هزینه‌ای ماهانه نیز در اختیار دانشجو قرار می‌دهند که غالباً 1448 TRY معادل 200 پوند است.

ویزای کار ترکیه

هر تبعه‌ی انگلیس که قصد کار در ترکیه را دارد، قبل از ورود به این کشور، باید مجوز کار داشته باشد. اجازه‌ی کار نیروی کار خارجی در ترکیه برای شغل‌های خاص از طریق خود کسب و کارها و مشاغل صادر می‌شود و ابتدا شش ماهه است و می‌توان آن را تا 6 سال تمدید کرد. برای گرفتن مجوز کار در ترکیه از انگلستان، ابتدا باید پیش‌ درخواست ویزا را ارسال کنید. این پیش‌درخواست شامل بارگذاری کپی‌‌هایی از اسناد است که قبل از بردن اصل آن‌ها به قرار مصاحبه‌ی حضوری در کنسولگری یا سفارت ترکیه، باید برای بررسی اولیه فرستاده شود و این اسناد را شامل می‌شود:

  • نامه‌ی رسمی با جزئیات پیشنهاد شغل آینده‌تان؛
  • یک بیمه‌ی درمانی معتبر؛
  • گذرنامه‌ای معتبر برای 60 روز پس از مدت زمان اشتغال؛
  • عکسی به‌اندازه‌ی عکس گذرنامه؛

پس از حضور در مصاحبه و ارائه‌ی مدارک، کارفرمای شما درخواست ویزای‌تان را با وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه ظرف مدت ده روز انجام می‌دهد. برای دریافت اجازه‌ی اقامت ضروری خود، باید یک ماه پس از ورودتان به ترکیه، در اداره‌ی پلیس محلی ترکیه ثبت‌ نام کنید.




شرایط زبانی لازم برای دریافت ویزای کار ترکیه

مردم ترکیه تسلط پایینی به زبان انگلیسی دارند و کمتر از نیمی از جمعیت قادر به صحبت به زبان انگلیسی هستند. اگرچه زبان انگلیسی، شکل شایع ارتباطات تجاری در شهرهای بزرگی همچون آنکارا و استانبول است، بدون داشتن حداقل تسلط نسبی به زبان ترکی، برای گذران زندگی خود، شما دچار مشکل خواهید شد. قبل از ورود به ترکیه، هیچ آزمون زبان استانداردی وجود ندارد که باید آن را بگذرانید، اما تسلط به زبان ترکی، چشم‌انداز شغلی شما را افزایش می‌دهد و این اطمینان را بوجود می‌آورد که کار شما در سطح بالایی قرار دارد. اگر قرار است شغلی را در TEFL بگیرید، باید فقط به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید و از زبان ترکی هم کمی سردر بیاورید. با این حال، هرچه بیشتر ترکی بلد باشید، زندگی روزانه‌‌ی شما راحت‌تر خواهد شد.

کار در ترکیه چگونه است؟

از آنجایی‌که 99.8٪ مردم ترکیه مسلمان هستند، براساس آمارهای دولتی، تعطیلات مذهبی در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. دو جشن اسلامی، یک جشن سه روزه در پایان ماه رمضان و یک جشن چهار روزه‌ی ایثار، هفت تعطیلی ملی ترکیه را تشکیل می‌دهد. ساعات کار نمی‌تواند بیش از 45 ساعت در هفته تجاوز کند و معمولاً در شش روز انجام می‌شود. در یک نگاه تخصصی، هیچ هفته‌ی کاری استانداردی در ترکیه وجود ندارد- بیشتر مشاغل از ساعت 8.30 صبح شروع می‌شود و تا ساعت 5.30 بعدازظهر ادامه دارد و در ماه‌های تابستان، مشاغل زودتر شروع و زودتر بسته می‌شود.

مرخصی با حقوق سالانه پس از یک سال خدمت در هر شغلی شروع می‌شود و پس از یک تا پنج سال خدمت، شامل 14 روز می‌شود و در مراحل مختلف به‌ازای 15 سال سابقه‌ی خدمت، به 26 روز در سال می‌رسد. حداقل دستمزد در ترکیه بسیار کمتر از انگلستان است. در سال 2019، نیروی کار فقط 2020 TRY معادل 275 پوند در ماه (پیش از کسر مالیات) درآمد داشته است. با این حال، هزینه‌های زندگی در ترکیه تقریباً نصف هزینه‌های زندگی در انگلستان است و قیمت اجاره‌ی مسکن هم سه‌ چهارم پایین‌تر است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: