مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

بی تردید یکی از برنامه های جذاب تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه برنامه علوم کامپیوتری است. شرایط اخذ پذیرش و در ادامه درخواست ویزای تحصیلی در این نوع برنامه تحصیلی مشابه سایر برنامه های تحصیلی ترکیه می باشد. یکی از شرایط جذاب برای تحصیل این رشته در کشور ترکیه امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی است. منتها بایستی درنظر داشت که متوسط هزینه تحصیل این دو برنامه در دانشگاه های دولتی ترکیه باهم فرق دارد: 

جدا از بحث شهریه ها، هزینه زندگی در ترکیه نیز مسئولیتی است که برعهده خود دانشجوست و میانگین آن هم در ترکیه 2020 حدود 500$ (دلار) در ماه تخمین زده می شود. اما باید بخاطر داشت که دانشگاه های زیادی در ترکیه وجود دارند که برنامه کامپیوتر را به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می دهند.

متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه

متوسط درآمد مهندسان در ترکیه بالا است چرا که بعضا، علی الخصوص مهندسان حوزه کامپیوتر، درآمد خود را به یورو یا دلار دریافت می کنند و در نتیجه در اثر وجود نرخ تورم بالای ترکیه که در سال 2020 به 13% رسیده است، قدرت خرید آن ها کاهش پیدا نمی کند. در جدول ذیل سطح درآمد در ترکیه به طور کلی بررسی شده است یعنی مخصوص به گروه و حرفه خاصی نیست:

توضیحات متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه به لیر طی سال 2021
کم ترین میزان درآمد دریافتی ماهیانه در ترکیه
TRY1080
متوسط درآمد دریافتی ماهیانه در ترکیه
TRY7830
بیشترین میزان درآمد دریافتی ماهیانه در ترکیه
TRY35000

درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه 2020

در بحث درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه عوامل زیادی مانند سابقه کاری میزان تحصیلات و سطح توانایی افراد می تواند در میزان درآمد آن ها تاثیرگذار باشد. خوب است بدانید در کشور ترکیه درآمد افراد به صورت سالیانه محاسبه می شود و حقوق ها ماهانه پرداخت نمی شوند و حداقل حقوق را افرادی دریافت می کنند که کمتر از سه سال رزومه دارند. حداقل، متوسط و حداکثر درآمدی مهندسان کامپیوتر در ترکیه توسط تحصیلات و سابقه کار تعیین می شود. لیست درآمدها در سال 2020 بدین صورت است:

میزان تحصیلات سابقه کار سطح درآمدی (لیر)
کارشناسی یا کارشناسی ارشد 1 تا 3 سال TRY63425
کارشناسی ارشد 3 تا 8 سال TRY89667
کارشناسی ارشد و دکترا بیش از 8 سال TRY112561

بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه با توجه به صنعتی بودن این کشور در حال توسعه و رشد الکترونیک و فناوری در ترکیه پررونق و در آینده دارای امنیت شغلی قابل قبول پیش بینی می شود. استخدام شدن در رشته کامپیوتر به عنوان یک مهندس یا یک تکنسین الکترونیک و فنی بازار کار رقابتی دارد زیرا ترکیه در اکثر موارد احتیاجی به نیروی کار خارجی ندارد. خوب است بدانید نرخ بیکاری در ترکیه در سال 2020 بیشتر از 12% می باشد و حدود 23% از جوانان این کشور در حال حاضر بدون شغل هستند؛ این آمار ضعیف و البته شرایط رو به زوال اقتصاد در ترکیه برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار را دارند می تواند یک مکث تامل برانگیز باشد.




پیش بینی درآمد آتی مهندسان کامپیوتر ترکیه

بر مبنای برآوردهای میدانی و مطالعات کارشناسان ما از بازار کار رشته کامپیوتر در کشور ترکیه، روند دستمزد برآوردی برای مهندسان کامپیوتر در طی 5 سال آینده تا 46% افزایش خواهد یافت. این بدین معناست که درآمد مهندسان این رشته در سال 2024 در کشور ترکیه به حدود TRY131142 (لیر) خواهد رسید. این خبر خوشی برای متقاضیان کار در رشته کامپیوتر و نرم افرار در کشور ترکیه می باشد. در جدول زیر می توان با شرایط و جزئیات بیشتر در این زمینه مهاجرتی نیز بیشتر آشنا شد:

آیتم شرح
مدرک لازم برای کار مهندسی کامپیوتر کارشناسی
رشته های تحصیلی متداول برنامه نویسی کامپیوتر و مهندسی نرم افزار
مهارت زبان ترکی یا انگلیسی لازم است
52% مدرک اکثریت کارکنان فعلی لیسانس
شرط لازم داشتن پیشنهاد کاری از ترکیه

اولین مسئله در زمانی که قصد مهاجرت کاری به یک کشور خارجی مثل ترکیه را دارید اخذ ویزای کار و اقامت موقت است؛ مجوز کار در ترکیه توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه با نام اختصاری MLSS و همزمان با ویزای کار برای متقاضیان صادر می گردد. نکته مهم؛ فرآیند دریافت ویزای کار از طریق کارفرمایان در ترکیه امکان پذیر است به این صورت که ابتدا باید از یک کارفرمای ترک پذیرش بگیرید و سپس مدارک خود را به سفارت تسلیم کنید تا کارفرما برای جواز کار اقدام بکند. با این توضیح، شرایط کلی جهت درخواست ویزای کاری ترکیه در سال 2020 بدین قرار است:

آیتم شرح
عنوان ویزا ویزای کاری ترکیه
شرط اخذ ویزا برخورداری از قرارداد کاری
اداره متولی وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه
مراجعه متقاضیان سفارت ترکیه و اداره پلیس محلی
مدت اعتبار یک ساله
هزینه ویزا 1000 دلار آمریکا
قابلیت تمدید وجود دارد

نکته مهم این است که برای افراد واجد شرایط اجازه کار در ترکیه فقط در صورتی صادر خواهد شد که حداقل مدت 6 ماه از مهلت اعتبار جواز اقامت آنها در ترکیه باقی مانده باشد تا بتوانند راحت درخواست صدور ویزای کار کنند. ویزای کار مناسب برای رشته کامپیوتر در ترکیه چند نوع دارد:

  • ویزای کار موقت کشور ترکیه به صورت یک ساله ارائه می شود و پس از عقد قرارداد با یک کارفرمای ترک برای متقتضیان صادر می گردد.
  • ویزای کار مستقل که به افراد با بیش از پنج سال سابقه کار و زندگی در ترکیه ارائه می شود تا بتوانند یک مغازه یا کارگاه برای خود راه اندازی کنند.
  • ویزای کار دائم به افرادی که 8 سال سابقه زندگی و کار در ترکیه دارند و ابتدا از طریق ویزای یک ساله اقدام کرده اند تعلق می گیرد و جواز کار دائم آن ها محسوب می شود.

کاریابی در بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

برای کاریابی هدفمند در کشور ترکیه تسلط به زبان ترکی و زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اکثر مردم این کشور به زبان انگلیسی تسلط ندارند اما در شرکت های بزرگ بین المللی اکثرا به زبان انگلیسی صحبت می شود. جهت کاریابی بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه نیاز به مراجعه به موسسات کاریابی خواهید داشت زیرا این موسسات با گستره وسیع اطلاعات از کارفرمایان مانند پل ارتباطی میان شما و آن ها عمل می کنند.

روزنامه های کاریابی در ترکیه نیز هستند که می توانید با مراجعه به آن ها از لیست مشاغل مربوط به رشته کامپیوتر در شرکت های ملی و محلی مطلع شوید. داشتن مدرک تحصیلی به علاوه سابقه کاری مرتبط و تسلط به زبان ترکی از مهم ترین الزامات استخدام در بازار کار رشته کامپیوتر ترکیه می باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه

انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل باتوجه به سطح آموزشی بالا، هزینه های مقرون به صرفه و نزدیک بودن به ایران انتخابی مناسب برای افرادی است که می خواهند در خارج از ایران مشغول به تحصیل شوند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: