مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آزمون DUS ترکیه چیست؟

آزمون DUS ترکیه چیست؟

پیشرفت‌های بزرگ ترکیه در زمینه‌ی جذب دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های خود، عمدتاً به‌واسطه‌ی تلاش‌های دولت ترکیه است که قصد دارد حدود 350000 دانشجو را از خارج از ترکیه جذب کند. در حال حاضر، ترکیه حدود 206 موسسه‌ی آموزش عالی دارد که به بیش از 8 میلیون دانشجو، خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. علاوه بر این، بیش از 10 دانشگاه ترکیه پیوسته در میان 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. علاوه بر آموزش باکیفیت، ترکیه بدلیل شرایط زندگی ارزان و نسبتاً بدون دردسر نیز شهره است. 

رشته دندانپزشکی یکی از رشته هایی است که با تحصیل در آن می توانید از آینده ی حرفه ای خود مطمئن باشید، اما متاسفانه شرایط قبولی در دانشگاه های ایران کمی دشوار است، اما در کشور ترکیه این امکان برای شما وجو دارد و میتوانید در این کشور مشغول به تحصیل شوید و از مزایای تحصیل در ترکیه بهره ببرید.

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه لازم نیست که به زبان ترکی مسلط باشید و با دانش زبان انگلیسی هم می توانید در رشته دندانپزشکی تحصیل کنید.

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه و به یک دوره دو ساله و سه ساله تقسیم می شود.

در دوره دو ساله مطالب به صورت تئوری-عملی آموزش داده می شود و در دوره سه ساله در بیمارستان آموزش عملی میبیند و مهارت های لازم را فرا می گیرند.

تحصیل در ترکیه مزایای بیشماری دارد ولی یکی از مزیت های ویژه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه ارائه کارت طبابت به فارغ التحصیلان می باشد.

آزمون  DUS ترکیه چیست؟

DUS مخفف کلمه ترکی Diş Hekimliği Uzmanlık Sınavı است. این کلمه در ترجمه فارسی به معنای ” آزمون تخصصی دندان‌پزشکی ” می‌باشد. این آزمون هر ساله از طرف بهترین دانشگاه‌های دولتی، خصوصی و سازمان‌های OSYM ترکیه برگزار می‌شود. دانشجوهای متقاضی تحصیل در مقاطع عالی دندان‌پزشکی، چه بین‌المللی و چه بومی کشور ترکیه باید برای این آزمون ثبت‌نام کنند.

از گذشته تا سال 2012، هر فردی که دارای مدارک آزمون‌های ALES و KPSS با نمره قبولی بود، می‌توانست در دانشگاه مورد نظر خود ثبت‌نام کند. اما از سال 2012 به بعد، آزمون DUS ترکیه جایگزین آن‌ها شد. از این زمان به بعد کشور ترکیه به طور رسمی میزبان متقاضیان دندان‌پزشکی شد.

دلایل ضرورت آزمون DUS

در اولین مرحله، اگر شما متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و دستیاری پزشک هستید این آزمون برای شماست. با دریافت نمره بالا و قابل قبول در این آزمون می‌توانید در سطح بالاترین دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید. این دانشگاه‌ها به راحتی شما را پذیرش خواهند کرد. تنها کافیست که درخواست بدهید.

باعث افزایش اعتبار برای شما چه در زمان تحصیل، چه در زمان فعالیت‌های کاری‌تان می‌شود.

نمره بالا در آزمون دوس برای شما فرصت‌های شغلی بسیار بهتری ایجاد خواهد کرد. مانند: کار در شرکت‌های بزرگ و بسیار معتبر ترکیه.

از آن‌جایی که زبان این آزمون به زبان ترکی استانبولی است، مهارت شما در زبان رسمی این کشور مشخص خواهد شد.

شما برای دریافت ویزای تحصیلی، به مدرک معتبری از زبان ترکی نیاز خواهید داشت. این آزمون با دارا بودن اعتبار بسیار بالا در زبان ترکی، می‌تواند این امر را برای شما تامین کند.

خبر خوب این است که با قبول شدن در این آزمون، از هزینه‌های تحصیلی شما مقدار قابل توجهی کاسته خواهد شد.

محل برگزاری آزمون DUS(دوس)

آزمون DUS تنها در کشور ترکیه معتبر است. کشورهای غیر از ترکیه چنین آزمونی ندارند و برای دانشگاه‌های دیگر کشورها اعتباری ندارد. اما هر دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل دندان‌‌پزشکی در ترکیه، ملزم و موظف به گذراندن آزمون در ترکیه است. این آزمون در شهرهای، استانبول، آنکارا و ازمیر طرح و اجرا می‌شود. پس شما برای آزمون دادن باید به این سه شهر مراجعه کنید.




محل برگزاری آزمون DUS(دوس)

پیش از بررسی قوانین در حین آزمون دادن، باید نکته‌ای را به شما گوشزد کنیم. اینکه شما باید حتما 4 سال دوره دندان‌پزشکی عمومی خود را گذرانده باشید تا بتوانید آزمون دهید. به این معنا که این آزمون تنها برای دوره‌های بعد از کارشناسی است.

در صورتی که تمامی شرایط و اقدامات لازم برقرار است، می‌توانید خود را برای آزمون آماده کنید. موارد زیر از قوانین و الزامات آزمون هستند که باید رعایت شوند.

آزمون برای تمامی سنین مجاز است. البته به شرط اینکه 4 سال عمومی را گذرانده باشید.

شما نمی‌توانید وسایل اضافی مثل، هایلایت، غلط‌گیر، دیکشنری، وسایل الکنرونیکی، ساعت مچی و خوراکی با خود به حوزه آزمون ببرید. در صورت مشاهده برخورد جدی خواهد شد و از آزمون محروم می‌شود.

استفاده از مداد رنگی در هیچ صورتی مجاز نیست.

باید اصل پاسپورت را با خود همراه داشته باشید. کپی مدارک پذیرفته نمی‌شود.

باید علاوه بر اصل مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی، اسکن آن‌ها را نیز همراه داشته باشید.

شما باید در ساعت مشخص شده، در حوزه امتحانی حضور یابید. پس از زمان مشخص شده درب‌ها بسته شده و هزینه داده شده شما نیز بازگردانیده نخواهد شد.

خروج شما از محل آزمون (چه با برگه و چه بدون برگه) اگر بی هماهنگی با مسئولین باشد، تخلف خواهد بود.




چه کسانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند؟

در قسمت زیر مواردی آورده شده است، که در صورت منطبق بودن آن‌ها با شرایط شما می‌توانید آزمون دهید. در غیر این ضورت حتی از ثبت‌نام شما برای آزمون DUS جلوگیری خواهد شد. پس حتما دقت داشته باشید که واجد شرایط شرکت هستید یا خیر.

  • تمام چهار سال دندان‌پزشکی عمومی
  • دارای پاسپورت معتبر با تاریخ انقضای طولانی
  • قصد مهاجرت تحصیلی، کاری یا اقامت ترکیه
  • دارای تخصص و مهارت در زمینه دندان‌پزشکی
  • دارای نمره قبولی در آزمون‌های KPSS / ALES
  • متقاضی دارای GPA بالاتر از 3.6 مجاز حساب می‌شود.

سوالات آزمون دوس چگونه‌اند؟

کل آزمون شامل 120 سوال در زمینه‌های مختلف دندان‌پزشکی است. البته تمامی این سوالات در دو بخش متفاوت ارائه می‌شوند. بخش اول، سوالاتی را در زمینه علوم پایه و ابتدایی دندان‌پزشکی به شما ‌میدهد. قسمت دوم، خود به 8 بخش جداگانه دیگر تقسیم می‌شود. این بخش‌ها در زیر آورده شده‌اند:

  • ترمیم و زیبایی
  • پروتز دندان
  • ارتودنسی
  • اندودنتیکس
  • جراحی فک و دندان
  • رادیولوژی فک و دندان
  • پریودنتولوژی
  • دندان‌پزشکی کودکان

مشخصات کلی آزمون DUS(دوس)

زبان آزمون

چون این آزمون فقط مختص کشور ترکیه است، زبان آن ترکی استانبولی است. پس باید به زبان ترکی تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید خوب به سوالات پاسخ دهید.

مدت زمان

از ابتدای آزمون تا زمانی که می‌توانید به سوالات کامل پاسخ دهید، 150 دقیقه وقت دارید.

هزینه آزمون

هزینه شما برای شرکت در آزمون 110 لیر است. اگر برای ثبت‌‌‌نام دچار تاخیر شوید، به جای این مقدار باید 250 لیر پرداخت کنید.

منابع آزمون

منابع آزمونی DUS بیشتر از جزوات و کتاب‌های درسی هستند. بنابراین کمتر می‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم و آنلاین پیدا کرد. اما اگر می‌خواهید در کل بدانید از چه مباحثی ممکن است سوال طرح شود، سایت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. مانند: https://www.welcomeinturkey.com/

در این سایت شما می‌توانید دوره‌هایی که برای آزمون‌های ترکیه برگزار می‌شود را مشاهده کنید. این وبسایت ویدیوهای آموزشی، مقالات و اطلاعات دیگری را درباره منابع آزمون‌های مختلف سراسر ترکیه به شما ارائه می‎‌دهد. پس شما می‌توانید دانش‌هایی را در این زمینه کسب کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: