مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه

دانشگاه های ترکیه در سال های اخیر محبوبیت رو به رشدی بین دانشجویان بین المللی پیدا کرده اند و هر ساله تعداد دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند رو به افزایش است. اما در این کشور هم مانند سایر کشورها دانشگاه هایی با کیفیت های بالا، متوسط و پایین وجود دارد، اما بطور کلی دانشگاه های کشور ترکیه از اعتبار بالایی در سطح بین الملل برخوردار هستند و از طریق برنامه هایی مانند تبادل دانشجو مثل برنامه اراسموس و یا برنامه ی مولانا با دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی و آسیای در ارتباط هستند.

تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

کارشناسی ارشد در ترکیه، به لطف دانشگاه های تاریخی و سنت دیرینه ی تبادلات فکری، برای دانشجویان بین المللی فرصت های بیشماری به ارمغان می آورد. دانشگاه های ترکیه با وجود دلایل منطقی، برای مثال شهریه نسبتاً پایین تحصیلات تکمیلی، برای دانشجویان بسیار جذاب هستند.ترکیه که در شاهراه تقاطع آسیا و اروپا قرار گرفته است، قطعاً یکی از مقاصد جذاب و هیجان انگیز تحصیلات تکمیلی در اروپا به شمار می آید. در حقیقت این کشور همیشه نقش مهمی در تبادلات افکار غربی و شرقی ایفا کرده است.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

  • چشم انداز جهانی – ترکیه قطب مهم تبادلات فکری و پژوهش بین المللی است. این کشور که متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا است، همچنین از شرکت کنندگان فعال فرآیند بولونیا (Bologna Process) به شمار می آید، که طبق برآوردها 87000 دانشجوی خارجی سالانه در این کشور ثبت نام می شوند.
  • فرصت های آکادمیک منحصربه فرد – دانشجویان تحصیلات تکمیلی به واسطه امکانات تحقیقاتی مدرن و پیشرفته و آرشیو متون تاریخی که در هیچ جای دیگری در جهان غرب یافت نمی شود، جذب ترکیه می شوند.
  • موقعیت مکانی – آب و هوای ترکیه، معماری زیبا و جغرافیای گوناگون آن، موجب شده است که به مقصدی جذاب برای تحصیلات خارج از کشور تبدیل شود.
  • مقرون به صرفه بودن – شهریه ها و هزینه های زندگی در ترکیه نسبتاً پایین است.




انواع دوره های فوق لیسانس در ترکیه

سال تحصیلی ترکیه متشکل از دو ترم، از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای است. معمولاً این دو ترم با تعطیلاتی دو هفته ای از هم جدا می شوند و البته تعطیلات طولانی تر تابستان بین جولای و اکتبر است. اغلب برنامه های تمام وقت مقطع ارشد در ماه اکتبر آغاز شده، اما برای دانشجویان پاره وقت، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که امکان ورود در ترم دوم را می دهد.

اتمام مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه (Yüksek Lisans Diplomasi) معمولاً دو سال زمان می برد و 120 واحد ECTS است. در هر ترم برای مجموعه دروسی ثبت نام می کنید که در ترم خاصی ارائه می شوند و ارزیابی در پایان هر کدام از این دوره ها در نمره نهایی شما اثرگذار خواهد بود. اغلب برنامه های مقطع ارشد در ترکیه دانشجو را ملزم به ارائه پایان نامه فردی در پایان ترم دوم در سال دوم می کنند. معمولاً این پایان نامه به صورت یک ارزیابی یعنی به سبک دفاعیه تز دکترا و به صورت شفاهی برگزار می شود.

تا زمانی که مقطع خود را بگذرانید و رساله خود را بنویسید، در رشته خود مهارت کافی کسب می کنید و این آزمون فرصتی برای به نمایش گذاشتن دانش شما در یک بحث علمی شبیه سازی شده خواهد بود. علاوه براین، گذراندن آزمون شفاهی به عنوان بخشی از مدرک ارشد یک روش آمادگی برای فعالیت های دانشگاهی بعدی خواهد بود – فرصتی که بسیاری از دانشجویان پیش از شروع PhD کسب نخواهند کرد. برخی از دوره های ارشد ترکیه مستلزم نوشتن رساله کتبی نیستند، در عوض دانشجویان باید یک پروژه حرفه ای شغلی را بگذرانند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

شهریه های مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند متغیر باشد. به طور کلی باید انتظار هزینه های بالاتر برای دوره ها زبان انگلیسی را داشته باشید، دانشگاه های خصوصی هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی مطالبه می­کنند. دوره ­های انگلیسی زبان در دانشگاه های عمومی، سالانه حدود 490 یورو برای دانشجویان بین المللی هزینه به همراه خواهند داشت. هزینه های موسسات خصوصی با میانگین 12.550 یورو، بسیار بالاتر است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

علاوه بر ضرورت برخورداری از صلاحیت های لازم در مقاطع تحصیلی قبلی، اغلب متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت کنند. این آزمون برای دوره های تحصیلات تکمیلی و متقاضیان بین المللی نیز اجرا می شود.

آزمونی که در ترکیه برگزار می شود آزمون ورودی کارکنان دانشگاهی و دانشجویان کارشناسی (ALES) است. بسیاری از برنامه های مقطع ارشد متقاضی را ملزم به کسب نمره ی حداقل 50-55 در این آزمون می کنند، درحالی که نمرات بالاتر شانس پذیرش شما به دانشگاه های رقابتی تر و یا برخورداری از بورسیه را افزایش می دهد. محتوای آزمون ALES برای تایید این امر طراحی شده است که دانشجویان آینده از مهارت ها و توانمندی های پایه ای برخوردار باشند که برای گذراندن موفقیت آمیز مقطع ارشد ضروری است. قصد این آزمون ها ممانعت از پیشرفت دانشجویان نبوده و دانشجویانی که در هرصورت آماده مطالعات در مقطع ارشد هستند نباید نگرانی نسبت به این آزمون ها داشته باشند. ÖSYM هیئت مسئول اجرای آزمون ALES است.

برخی از موسسات ممکن است آزمون هایی بین المللی مانند GMAT یا GRE را به جای ALES بپذیرند. به عنوان یک قاعده، نمرات 450 یا 610 به ترتیب معادل با گذراندن ALES شناخته می شوند.

برخی از دوره های مقطع ارشد کاملاً یا به طور نسبی به زبان انگلیسی تدریس شده و در دانشگاه های جدیدتری که قصد جذب دانشجویان بین المللی بیشتری دارند این گرایش رو به افزایش است. در صورتی که دوره به زبان ترکی تدریس شود، از شما خواسته می شود که در فرآیند پذیرش خود آزمون زبان ترکی را نیز بگذرانید.

اگر انگلیسی زبان دوم شما است و متقاضی یک برنامه آموزشی به زبان انگلیسی هستید، باید آزمون تسلط را نیز بگذرانید. به این منظور، هیئت ÖSYM آزمون های اختصاصی خود را برگزار می کند، اما دانشگاه ها می توانند آزمون های بین المللی از قبیل تافل و آیلتس را نیز بپذیرند.




تحصیل دکترا در ترکیه

کشور ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در مقطع دکترا می‌باشند، فرصت‌های منحصربه فردی ارائه می‌دهد. دانشگاه‌های ترکیه در زمینه تبادلات بین‌الملل سابقه دیرینه و شهریه نسبتا پایینی دارند. آموزش‌های دکترا با کیفیت بالایی ارائه می‌شوند.ترکیه که پلی میان آسیا و اروپا است، نقش بسزایی در تاریخ شرق و اروپا دارد. این کشور مملو از اماکن و بناهای تاریخی است و طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌های غنی و گوناگون در دل آن جای گرفته‌اند. اگرچه ممکن است این موارد معیار انتخاب و یا سرگرمی باشند، اما در حقیقت دانشجویان در زمان تحصیل دکترا چیزهای بسیاری برای کشف و شناسایی دارند.

مزایای تحصیل دکترا در ترکیه

  • نقطه تقاطع بین شرق و غرب: ترکیه محل ملاقات هنر، فرهنگ‌ها و افراد مختلف است؛ و در زمینه‌ جاذبه‌های نمادین، جشنواره‌های پرهیجان و ایده‌های پژوهشی الهام بخش هیچ کمبودی ندارند.
  • اقتصاد در حال رشد: این کشور با در دست داشتن دومین نرخ رشد اقتصادی در جهان، بازارهای در حال توسعه و نفوذ سیاسی، بهترین مکان مناسب برای ادامه تحصیل می‌باشد.
  • تحصیل به زبان انگلیسی: چشم انداز پایدار بین‌المللی دانشگاه‌های ترکیه، ایجاب می کند که بسیاری از دوره‌های دکترا به زبان انگلیسی تدریس شود.
  • قیمت مناسب: هزینه‌های پایین زندگی و شهریه مناسب ترکیه را به مقصد ارزشمند تحصیلی در مقطع دکترا تبدیل ساخته است.

ساختار دوره دکترا در ترکیه

به‌دلیل نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا، مدارک دانشگاهی ترکیه از فرایند بولونیا پیروی می‌کند. در نتیجه دوره‌های دکترا شباهت بسیار زیادی به دوره‌های دکترا در اروپا دارد.

با این‌ وجود، دوره‌های دکترا از فرایند منظمی پیروی می‌کند که مراحل و ارزیابی‌های مشخص دارد. این فرایند شامل چندین کلاس، سمینار و آزمون می‌شود که مجموع اعتبار ECTS آن، 240 است. همچنین در ابتدای دوره‌ی دکترا کلاس‌های مقدماتی برگزار می‌شود. هر دانشگاه و دوره‌ محتوای خاص خود را دارد، اما به منظور اعطای مدرک دکترا تمام محتوای درسی باید تدریس شوند.

در ترکیه رساله و پیشرفت دانشجویان توسط کمیته سرپرستی نظارت و بررسی می‌شود و استاد راهنمای دانشجو یکی از اعضای اصلی این کمیته است. استاد راهنما یکی از اساتید دانشگاهی است که در حوزه تحقیقاتی دانشجوی خود متخصص بوده و در اولین سال دکترا برای دانشجو تعیین ‌می‌شود. دانشجو می‌تواند علاوه بر استاد راهنما، مشاور نیز داشته باشد. مشاور نیز در کمیته حضور دارد.

دانشجویان در اوایل دوره دکترا توسط آزمون صلاحیت ارزیابی می‌شوند. این آزمون مشابه آزمون MPHIL انگلستان است. کمیته صلاحیت، علاوه بر بررسی پیشنهاد رساله دانشجو به دو صورت کتبی و شفاهی، کمیته آزمون داوران را نیز تشکیل می‌دهد که به برنامه‌ریزی و ارزیابی آزمون‌ها در دوران باقی‌مانده دکترا می‌پردازد؛ نتیجه این آزمون توسط کمیته صلاحیت بررسی می‌شود.

پس از اتمام موفقیت‌آمیز آزمون صلاحیت و دفاع از هدف پژوهش، دانشجویان می‌توانند دوره دکترا را آغاز کنند. در مدت زمان تحصیل دانشجویان هر شش ماه به‌طور منظم توسط کمیته مرتبط ارزیابی خواهند شد که این امر به منظور بررسی فرایند کاری دانشجو در مقطع دکترا می‎باشد. کمیته مطالعات فعلی، نتایج، روش تحقیق و برنامه کاری که دانشجو در زمینه پژوهشی خود انجام داده است را از طریق گزارش‌های ارائه شده بررسی می‌کنند.

هنگامی که دانشجویان پژوهش خود را به اتمام رسانند، رساله نهایی دکترای آنها توسط هیئت داوران بررسی خواهد شد. این فرایند مشابه آزمون شفاهی در انگلستان می‌باشد، اما از رساله، در حضور عموم دفاع می‌شود.

هزینه تحصیل دکترا در ترکیه

بطور کلی ترکیه کشوری مناسب برای تحصیل مقطع دکترا است. در بیشتر موارد دانشجویان مبالغ کمی برای شهریه و مخارج زندگی پرداخت می‎کنند. همچنین منابع مالی محدودی برای دانشجویان بین‌الملل در دسترس می‌باشد.

شهریه مقطع دکترا در ترکیه

شهریه دوره‌های دکترا در دانشگاه‌های دولتی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، اندک است و معمولا حدود 800-500 یورو در سال برای دانشجویان بین‌الملل می‌باشد. این مبلغ حتی برای شهروندان ترکیه و یا دوره‌هایی که به زبان ترکی تدریس می‌شوند کمتر است. توجه داشته باشید این میزان با توجه به دانشگاه و دوره دکترا متغیر است.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی بطور قابل توجهی بیشتر است که سالیانه حدود 17.500-5.250 یورو می‌باشد. با این وجود، امکانات مالی در این موسسات بیشتر است.




هزینه‌های زندگی دانشجویان دکترا در ترکیه

علاوه بر شهریه‌ مناسب و هزینه‌های پایین زندگی در شهرهای ترکیه، تحصیل دوره دکترا از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. هزینه سکونت، غذا، برنامه‌های تفریحی و سفر در مقایسه با دیگر کشورها بسیار مناسب بوده و دانشجویان معمولا بین 350 تا 425 یورو در هر ماه هزینه می‌کنند.

شرایط پذیرش مقطع دکترا در ترکیه

به منظور شرکت در دوره‌های دکترا، متقاضیان باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته مورد نظر را داشته‌ باشند. بیشتر مدارکی که از اروپا صادر شده‌اند قابل قبول می‌باشند، اما ممکن است برای پذیرش مدارک سایر کشورها به عنوان گواهی معادل بررسی‌های بیشتری نیاز باشد.

علاوه بر این، به منظور پذیرش در دوره‌های دکترا متقاضیان باید پیشنهاد پژوهشی خود را ارسال کنند؛ پیشنهاد می‌شود پیش از اقدام، با دانشگاه و یا استاد‌راهنمای سابق خود تماس حاصل فرمایید. همچنین متقاضیان معمولا باید معرفی‌نامه دانشگاهی (academic references) خود را ارسال و جهت انجام مصاحبه حضور یابند.

آزمون‌های ورودی دوره دکترا در ترکیه

به عنوان متقاضی دوره دکترا، دانشجو باید به منظور اثبات تجربه و بار علمی خود در آزمون‎های ورودی شرکت کند. اکثر آزمون‌های مورد استفاده در ترکیه تحت عنوان امتحان ورودي تحصيلات تكميلي (ALES) برگذار می­شود. حد نصاب نمره برای هر فرد متغیر است اما معمولا حداقل نمره مورد نیاز برای هر شخص بین 70-50 است. این آزمون‌ها هرساله در زمان‌های معین برگزار می‌شوند. متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از تاریخ برگزاری آزمون و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ALES به مركز گزينش و جابجايي دانشجویي تركيه ÖSYM مراجعه کنند. متقاضیان می‌توانند برمبنای دیگر نمرات آزمون‌های بین‌المللی همچون GMAT(حداقل نمره مجاز 500) و GRE (حداقل نمره مجاز310) اقدام به دریافت پذیرش کنند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل دکترا در ترکیه

بسیاری از دوره‌های دکترا در ترکیه از زبان انگلیسی به‌عنوان زبان آموزشی استفاده می‌کنند. این مسئله به طور جدی رایج است و اغلب در موسسات تازه تاسیس شده در ترکیه کاربرد بیشتری دارد. به‌منظور پذیرش در یکی از دوره‌های دکترا به‌عنوان فردی غیرانگلیسی زبان، دانشجویان می‌بایست حداقل نمره‌ی قابل قبول زبان انگلیسی را ارائه‌دهند. این آزمون می‌تواند یکی از آزمون‌های شناخته شده همچون تافل و یا آیلتس باشد، و یا یکی از آزمون‌های ارائه شده توسط مركز گزينش و جابجايي دانشجوي تركيه ÖSYM باشد.

اگرچه تحصیل دانشجویان به زبان ترکی نخواهد بود، اما یادگیری این زبان در دوران تحصیل و زندگی روزانه آنها نقش به سزایی دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکترا در ترکیه

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • CV
  • کپی گذرنامه به همراه انگیزه نامه و توصیه نامه

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی ترکیه در ایران

  • مدارک Ön Lisans Diplomasi با دو سال‌ تحصیل‌ و كلیه‌ مدارك‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهي‌ (آكادمیك) با دو یا سه‌ سال‌ تحصیل‌ در موسسات معتبر در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، “كاردانی” ارزشیابی‌ می‌شود.
  • مدارک Lisans Diplomasi (Bachelor) بعد از دیپلم‌ دبیرستان، “كارشناسی” ارزشیابی‌ می‌شود.
  • مدارک Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ داشتن‌ مدرك‌ كارشناسی، “كارشناسي‌ ارشد” ارزشیابی می‌شود.

‌تبصره1: مدارک Yuksek Lisans پيوسته (کارشناسی و کارشناسی ارشد پيوسته)، کارشناسی ارشد ارزشيابی می شود.

‌تبصره2: مدارك‌ موضوع‌ بند 3 از مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ آورده‌ نشده‌ و  مورد(YOK) تاييد شورای آموزش عالی کشور ترکيه می باشد با شرط‌ داشتن‌ معدل‌ 3 از 4 به‌ همراه‌ ارائه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ كارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ معتبر  با نمايه بين المللی، “كارشناسی‌ ارشد” ارزشیابی‌ می ‌شود.

  • مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi  با پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، از مراکز آموزش عالی که نامشان در فهرست گروه يک آورده شده است “كارشناسی‌ ارشد” در دامپزشكی‌ ارزشیابی‌ می ‌شود.
  • مدارک Doktora (Ph.D.) از داشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی ارشد، “دكترا” ارزشیابی‌ می‌ شود.
  • تبصره: مدارك‌ موضوع‌ بند 5 از مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های‌ گروه‌ یك‌ آورده‌ نشده‌ است و مورد تاييد شورای آموزش عالی (YOK) کشور ترکيه می باشد به‌ شرط‌ داشتن‌ معدل‌ 3 از 4 همراه‌ با ارائه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از پایان‌ نامه‌ دوره‌ دكترا در نشریات‌ معتبر نمايه شده بین‌المللی‌  غیر از ایران‌ و كشور محل‌ تحصیل، “دكترا” ارزشیابی‌ می ‌شود.




شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

دانشجویان بین الملل از سراسر جهان می‌توانند با استفاده از «بورسیه تحصیلی» در دانشگاه‌های ترکیه به صورت رایگان تحصیل کنند. صرف نظر از فراهم‌سازی فرصت‌های آموزشی در سطح بین‌الملل همراه با گنجینه‌ای از دانش و تجربه، ترکیه به دانشجویان در معتبرترین دانشگاه‌های خود، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند.

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

همانند بسیاری از بورس‌های تحصیلی، بورس تحصیلی ترکیه طیف گسترده‌ای از مزایا را برای دانشجویان ارائه می‌دهد. بعضی از مزایای ویژه بورسیه به شرح زیر است:

  • سکونت رایگان: یکی از بهترین ویژگی بورسیه تحصیلی ترکیه سکونت دانشجویان به بهترین روش ممکن است. تمامی دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه اقامت دارند و دانشجویان می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای از این امکانات بهره‌مند شوند. درصورتی که دانشجویی تمایل به زندگی در خوابگاه را نداشته باشد، می‌تواند به محل سکونت مورد تمایل خود نقل مکان کند؛ در چنین شرایطی هزینه زندگی به عهده خود دانشجو می‌باشد.
  • شهریه رایگان: دانشجویان بورسیه، تنها می‌بایست با تمام توان خود به تحصیل مشغول شوند و هیچ مسئولیت دیگری بر دوش آنها نخواهد بود. دانشجویان بورسیه، هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت شهریه نداشته و تحصیل آنها بصورت رایگان خواهد بود.
  • هزینه‌های بهداشتی: هزینه‌های بهداشتی تمامی دانشجویان بورسیه، برعهده‌ی بیمه سلامت عمومی است. خدمات درمانی در سراسر جهان مسئله بسیار مهمی است؛ این موضوع به ویژه برای خارجی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. خوشبختانه، در صورتی که دانشجویی بورسیه باشد، این موضوع دیگر نگران کننده نخواهد بود. در صورت بروز بیماری دانشجو هیچ هزینه ای برای درمان پرداخت نخواهد کرد و تمامی هزینه‌ها برعهده بیمه سلامت عمومی خواهد بود.
  • هزینه های مسافرتی: برنامه بورس ترکیه حتی هزینه‌های مسافرتی دانشجویان را پرداخت می‎کند. در حین تحصیل دو بلیط برای آنها تهیه می‌گردد؛ یکی از آنها برای ورود دانشجویان به ترکیه و دیگری عزیمت آنها پس از اتمام تحصیل می‌باشد. با این حال، اگر دانشجویی شخصا تمایل به خرید بلیط داشته باشد، هزینه بلیط به او پس داده می‌شود.

دوره‌های آموزش زبان برای بورسیه تحصیلی ترکیه

تمام دانشجویانی که تسلط کامل بر زبان ترکی را ندارند، باید به مدت یک سال در دوره‌های آموزش زبان ترکی شرکت کنند تا مهارت زبانی خود را بهبود بخشند. هیچ استثنایی برای این دوره‌های زبانی وجود ندارد و حتی دانشجویانی که در کلاس‌هایی با زبان متفاوت حضور می‌یابند باید در دوره‌های آموزش زبان ترکی شرکت کنند. با کمک این دوره‌ها، اقامت دانشجویان در این کشور خوشایندتر خواهد بود.

شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی ترکیه

به منظور دریافت بورسیه تحصیلی، متقاضیان باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • کشور واجد شرایط: بورسیه تحصیلی برای تمامی دانشجویان از سراسر جهان قابل استفاده می‌باشد.
  • زبان مورد نیاز: داوطلبانی که قصد تحصیل در این دوره‌ها را دارند، باید دارای مدرک زبان معتبر و بین‌المللی باشند (تافل یا مدارک معادل آن). بسیاری از این دوره‌ها نیازمند نمره بین‌المللی مورد قبول می‌باشند که GRE، GMAT، SAT و غیره از جمله آنها هستند. متقاضیان می توانند در هنگام انتخاب دوره در سیستم کاربردی، زبان آموزش را انتخاب کنند.
  • شرایط پذیرش: متقاضیان دوره کارشناسی که دارای گواهی بین‌المللی همچون SAT یا GCSE هستند، به‌ازای نمره آزمون ملی، نیازمند ارائه‌ی حداقل گواهی لازم برای اتمام دوره دبیرستان مطابق با آزمون‌های بین‌الملل می‌باشند.
  • تمام کسانی که بورس تحصیلی ترکیه را دریافت کرده‌اند و مدرک C1 برای مهارت زبان ترکی را ندارند (از جمله کسانی که در دوره‌های انگلیسی زبان یا غیر انگلیسی شرکت نموده اند)، باید به مدت یک‌سال در دوره‌های آماده‌سازی زبان ترکی شرکت کرده و مدرک C1 را تا آخر سال تحصیلی خود دریافت کنند.
  • گروه‌های مجاز: شهروندان تمامی کشورها، فارغ التحصیلان و یا متقاضیانی که می‌توانند تا پایان سال تحصیلی فارغ‌التحصیل شوند (پیش از سپتامبر سال 2019)، پژوهشگران و اعضای انجمن دانشگاه.
  • گروه‌های غیر مجاز : شهروندان ترک و کسانی که تابعیت ترکیه را از دست داده‌اند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های ترکیه برای مقطع تحصیلی مورد نظر خود ثبت‌نام کرده‌اند.

حداقل معیار علمی:

  • حداقل معدل تحصیلی برای متقاضیان مدرک کارشناسی: 14
  • حداقل معدل تحصیلی برای متقاضیان مدرک ارشد و دکترا: 15
  • حداقل معدل تحصیلی برای متقاضیان علوم بهداشتی (پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی): 18

محدودیت سنی برای بورسیه تحصیلی در ترکیه

  • زیر 21 سال برای دوره‌های کارشناسی
  • زیر 30 سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • زیر 35 سال برای دوره‌های دکترا
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: