مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مدارس ایرانی ترکیه

مدارس ایرانی ترکیه

در سال 1981 مطابق قانون جدید آموزش عالی (شماره 2547) ، اداره آموزش عالی در ترکیه به طور جامع بازسازی شد. بدین ترتیب این سیستم متمرکز شد و کلیه مؤسسات آموزش عالی به شورای آموزش عالی متصل شدند. پس از این تغییر ساختار، همه موسسات آموزش عالی به صورت دانشگاه طراحی شدند. گسترش آموزش عالی در سراسر کشور حاصل شد ، آموزش عالی متمرکز شد و امتحان ورودی دانشگاه معرفی شد. علاوه بر دانشگاه های دولتی، اولین دانشگاه غیرانتفاعی در ترکیه با ارائه آموزش برای دانشجویان در سال 1986 آغاز به کار کرد. از سال 2012 ، آموزش اجباری در ترکیه 12 سال به طول می‌انجامد و در سه مرحله (دوره ی اول‌ آموزش ابتدایی، دوره ی دوم آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه) تقسیم می شود.

  •  آموزش پیش دبستانی: این دوره شامل آموزش كودكان در گروه سنی 3 تا 5 سال است كه به سن آموزش ابتدایی اجباری نرسیده اند و این دوره اختیاری ست.
  •  دوره اول آموزش ابتدایی: این دوره شامل آموزش کودکان در گروه سنی 6 تا 10 سال است. آموزش ابتدایی برای همه شهروندان اجباری است، در مدارس دولتی رایگان است و چهار سال (کلاس های اول،‌دوم، سوم و چهارم) طول می‌کشد .
  •  دوره دوم آموزش ابتدایی: این دوره شامل آموزش کودکان در گروه سنی 10 تا 14 سال است. آموزش ابتدایی برای همه شهروندان اجباری است. در مدارس دولتی رایگان است و چهار سال (کلاس های پنجم، ششم، هفتم و هشتم) طول می کشد. در پایان مدرسه ابتدایی، به دانش آموزان درباره دبیرستان های عمومی و فنی و حرفه ای که در آینده در آنها شرکت خواهند کرد، اطلاعاتی داده می شود.
  •  آموزش متوسطه: این دوره شامل دبیرستان های عمومی یا فنی و حرفه ای است که دوره های چهار ساله را برای دانش آموزان 14 تا 17 ساله (کلاس های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم) برگزار می کند. آموزش متوسطه برای همه شهروندان اجباری است و در مدارس دولتی رایگان است.
  •  آموزش عالی: دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان می توانند در دوره های آموزش عالی ثبت نام کنند که این کار با سیستم سه دوره ای بولونیا هماهنگ است.

مدارس ایرانی ترکیه محل مناسبی می باشند که دانش آموزان والدینی که به ترکیه مهاجرت کرده اند، در این مدارس مشغول به تحصیل شوند. البته امکان تحصیل در مدارس بین المللی و خصوصی ترکیه نیز برای خارجی ها وجود دارد اما مدارس ایرانی ترکیه در مقایسه با مدارس مذکور ارزان قیمت تر هستند. ترکیه کشوری در حال توسعه اما تقریبا قدرتمند است که روند روبه جلو و رشد سریعی داشته است. ترکیه که از آناتولی به وسیله دریای مرمره جدا شده است با کشورهای بلغارستان، یونان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، ایران و سوریه همسایه است و به دریاهای مختلفی از جمله دریای مدیترانه و دریای سیاه راه دارد.

موقعیت جغرافیایی ترکیه و پیشینه تاریخی این کشور که به دلیل قدرت امپراطوری عثمانی سابق شکل گرفته سبب شده امروزه گردشگران زیادی علاقه مند به بازدید از آن باشند. همچنین با توجه به اینکه ترکیه کشور ارزان قیمتی است چه به لحاظ شهریه دانشگاه های دولتی (در دوره های انگلیسی سالانه بین 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) و در دوره های ترکی استانبولی سالانه بین 240$ تا 750$ (دلار آمریکا) شهریه اخذ می شود) و چه از نظر هزینه زندگی در ترکیه، دانشجویان زیادی نیز علاقه مند به تحصیل در این کشور هستند.




درباره مدارس ایرانی ترکیه

تحصیل در ترکیه برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال از آن جایی که ممکن است با محیط فرهنگی و آموزشی این کشور غریب باشند، احتمالا چالش برانگیز است. به علاوه نیازمند تسلط کودکان به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی می باشد تا بتوانند در مدرسه به خوبی عمل نمایند. ترکیه یکی از کشورهایی است که این مشکل را برای خانواده های ایرانی حل کرده و امکان تحصیل در مدارس ایرانی را فراهم نموده است. دانش آموزان ایرانی می توانند حداقل 2 سال در این مدارس مطابق نظام آموزشی ایران تحصیل کنند و در این مدت زبان های انگلیسی و ترکی خود را نیز تقویت نمایند. پس از طی دوره 2 ساله دانش آموزان ایرانی می توانند در مدارس بین المللی یا ترکی کشور ترکیه ثبت نام نمایند.

مدارک لازم برای تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه

به منظور تحصیل در این مدارس والدین باید تمامی مدارک تحصیلی و ریزنمرات و غیره فرزند خود را ارائه نمایند. همچنین باید توجه داشت به منظور تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه دانش آموزان باید ابتدائا اقامت ترکیه را اخذ کرده باشند. منتهی باید توجه داشت فرایند اخذ ویزای تحصیلی ترکیه در ایران بین 2 تا 3 ماه طول می کشد؛ پس با توجه به زمان شروع سال تحصیلی بهتر است علاقه مندان به تحصیل در ترکیه درخواست اخذ ویزای خود را در بهار ارائه دهند. همچنین لازم به ذکر است برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه متقاضی باید در جلسه مصاحبه سفارت این کشور شرکت نماید؛ هرچند اخذ این ویزا در مقایسه با ویزای تحصیلی کشورهایی مثل انگلیس و غیره ساده تر است. با ارائه درخواست ویزا در ترکیه فرد قادر خواهد بود برای شروع ترم اکتبر در ترکیه حضور داشته باشد.




معرفی مدارس ایرانی ترکیه

مدارس ایرانی ترکیه شانس مطابق سیستم آموزشی ایران فعالیت می کنند پس بهتر است اگر دانش آموزان قصد دارند در نهایت پس از اتمام دوره دبیرستان از دانشگاه های برتر ترکیه پذیرش بگیرند، پس از 2 سال تحصیل در این مدارس وارد مدرسه های بین المللی ترکیه که امکانات آموزشی بهتری دارند، شوند. البته کسانی که برای سال سوم دبیرستان وارد مدارس ایرانی ترکیه می شوند نگرانی نداشته باشند چراکه با ثبت نام در کالج های پیش دانشگاهی برتر شانس خود را برای اخذ نمرات بالای SAT یا YOS بالا می برند. 2 مدرسه ایرانی ترکیه عبارت هستند از: مدرسه 22 بهمن (واقع شده در آنکارا) و مدرسه فجر (واقع شده در استانبول).

مدرسه ایرانی 22 بهمن در آنکارا

این مدرسه کنار مدرسه ترکیه ای “قاضی عثمان پاشا” واقع شده است و این امکان را فراهم می کند دانش آموزان بتوانند مطابق فرهنگ و نظام آموزشی ایران تحصیل کنند. تحصیل در این مدرسه فرصت خوبی برای دانش آموزان است تا بدون این که از درس خود عقب باشند به یادگیری و تسلط زبان های ترکی استانبولی و انگلیسی نیز بپردازند و بتوانند در نهایت از مدارس بین المللی یا دولتی ترکیه پذیرش اخذ کنند.

مدرسه ایرانی فجر در استانبول

مدرسه ایرانی فجر در شهر استانبول واقع شده و 2 شعبه دارد: یکی در ناحیه سلطان احمد و دیگری در ناحیه توپکاپی. سیستم آموزشی مدرسه فجر نیز مشابه مدرسه 22 بهمن کاملا از نظام آموزشی ایران تبعیت می کند. یعنی همان دروس در همان مقاطع تحصیلی در مدرسه فجر نیز تدریس می شوند. شهریه سالانه مقطع ابتدایی این مدرسه 1$ تا 2$ (دلار آمریکا) و در مقاطع بالاتر سالانه 4$ (دلار آمریکا) می باشد

مدارس بین المللی ترکیه

همان طور که اشاره شد مدارس ایرانی ترکیه مدنظر دانش آموزانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند ولی هنوز به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی مسلط نیستند. در غیر این صورت دانش آموزان 2 گزینه پیش روی خود خواهند داشت: یا در مدارس دولتی ترکیه تحصیل کنند در صورتی که به زبان ترکی استانبولی مسلط هستند چرا که در این حالت نیازی به پرداخت شهریه نیست یا در مدارس خصوصی بین المللی در ترکیه تحصیل کنند. از جمله محبوب ترین مدارس بین المللی ترکیه می توان به “Doga Koleji” و “American Kultur” اشاره نمود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: