مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی

بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی

ترکیه یکی از زیباترین و جذاب‌‌ترین کشورهای جهان و دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به‌ فردی است که بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در اروپا واقع شده است. این کشور دارای تنوع فرهنگی و تاریخ و فرهنگ بی‌مانندی می‌باشد. هر گوشه از ترکیه دارای کاخ‌های تاریخی زیبا، ویرانه‌ها، شهرهای زیرزمینی، بناها و ساختمان‌های مذهبی است.

ترکیه میزبان بیش از 80000 مسجد است و 99٪ جمعیت آن را مسلمان تشکیل می‌دهند. با داشتن طبیعت خیره‌ کننده، مناظر آرامش‌ بخش و سواحل باشکوه، ترکیه کشوری با موهبت الهی است. غذاهای ترکی، بهشتی هستند و به‌ واسطه‌ی خوشمزه و گسترده بودن آن، در سراسر جهان مشهور هستند. ترکیه کشوری سرزنده و جوان است، چون نیمی از جمعیت آن، زیر 30 سال سن دارند. این کشور همچنین کشوری پیشرفته و خودکفاست. تمام شهرهای ترکیه دارای ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود هستند که در این مقاله، به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

آنکارا

از زمان اعلام استقلال ترکیه در سال 1923 توسط مصطفی کمال آتاتورک، آنکارا پایتخت ترکیه بوده است. آنکارا دومین شهر پُرجمعیت ترکیه و یک شهر مهم تجاری و صنعتی در این کشور به‌شمار می‌آید. نکته‌ی جالب اینکه، با داشتن چنین جمعیتی، در مقایسه با شهرهای دیگر اروپایی، میزان جرم و جنایت در آنکارا بسیار کم است. این شهر که در گذشته با نام آنگورا شناخته می‌شد، میزبان بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است. آنکارا، شهر تضادها و غنی از فرهنگ و تاریخ بوده است. این شهر به‌واسطه‌ی نژاد گربه‌ای منحصر به‌ فرد خود به‌ نام 'Turkish Angora' و پشم گران‌ قیمت و باکیفیت بالایی از بز آنگورا به‌ نام 'موهیر' مشهور است. آنکارا پایتخت ترکیه و شهری بزرگ است که فرهنگ‌های مختلفی را در خود جای داده است. یکی از زیباترین مکان‌های آنکارا، قلعه‌ی آنکاراست که نماد این شهر می‌باشد و از سال 2 قبل از میلاد مسیح وجود داشته است.

استانبول

استانبول پُرجمعیت‌ترین شهر ترکیه و به‌ لحاظ اقتصادی، مهم‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. این شهر، یکی از توصیه‌ شده‌ترین مکان‌ها برای بازدید از ترکیه و تنها شهری است که دو قاره‌ی اروپا و آسیا را به‌هم متصل می‌کند و سواحل آن، ترکیبی از شکوه و زیبایی آرامش‌ بخش است. استانبول، یکی از تاریخی‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای جهان شناخته شده و برای بیش از 1500 سال، پایتخت سه امپراتوری مهم: روم، بیزانس و عثمانی بوده است. برای حدود 4 قرن، استانبول مرکز دین اسلام بوده و دارای میراث فرهنگی بسیار غنی و بناهای تاریخی و مذهبی زیبا می‌باشد. استانبول، شهری است که کلیساها و مساجد در کنار هم قرار دارند و این نشان‌دهنده‌ی پذیرش ادیان گوناگون در این شهر است. در استانبول، می‌توان به‌ سادگی ترکیبی از مدرنیته و سنت را مشاهده کرد. این شهر، پیشرفته‌ترین شهر ترکیه و همزمان شهری باستانی با بناهای تاریخی باشکوه است.

آنتالیا

آنتالیا، یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و بزرگ‌ترین شهر در سواحل مدیترانه است که سریع‌ترین رشد را در ترکیه داراست. این شهر همیشه مقصد محبوب گردشگران بوده و سالانه بیش از یک میلیون توریست و گردشگر را به‌خود جذب می‌کند. به‌واسطه‌ی داشتن آب‌های آبی‌ رنگ، آنتالیا یک شهر تفریحی و همچنین دارای سواحل فیروزه‌ای است. این شهر زیبا در محاصره‌ی جنگل‌ها و کوه‌هایی آکنده از خرابه‌های باستانی، آبشارهای جذاب و مسحور کننده و مسیرهای کوه‌نوردی قرار دارد. آنتالیا شهر رویایی برای هرگونه ماجراجویی است. یکی از خیره‌کننده‌‌ترین مکان‌ها در آنتالیا، ساحل کنیالتی است که تقریباً هفت کیلومتر طول دارد و روبروی کوه‌های توروس واقع شده است. آکواریوم آنتالیا نیز در نزدیکی این ساحل قرار دارد و دارای بزرگ‌ترین تونل جهان و انواع گوناگون ماهی است. آنتالیا علاوه بر اینکه به‌ شکل طبیعی زیباست، جاذبه‌های تاریخی بسیاری نیز دارد و به‌ خاطر موزه‌های قدیمی‌اش مشهور است.




بورسا

بورسا که نام اولیه‌ی آن پروسا بوده، یکی از شهرهای باستانی ترکیه است که در شمال غربی آناتولی و در نزدیکی دریای مرمره قرار دارد. بورسا چهارمین شهر پُرجمعیت ترکیه محسوب می‌شود که به‌ واسطه‌ی طبیعت سرسبز و زیبا، پارک‌ها، درختان و کوهستان‌هایش، منظره‌ای چشم‌نواز و خیره‌ کننده دارد. نام دیگر شهر بورسا، بورسای سبز (Yeşil Bursa) است.

شهر بورسا همچنین زادگاه یکی از بهترین غذاهای جهان، غذای معروف ترکی، اسکندر کباب است. بورسا اولین پایتخت امپراتوری عثمانی بود و به‌همین دلیل، دارای ساختمان‌های مذهبی و معماری جذاب و خیره‌کننده‌ی عثمانی است. در قرن پانزدهم، این شهر مرکز تجارت ابریشم بود و در قرن هفدهم، به داشتن منسوجات ابریشمی در اروپا و آسیا شهره بود. بزرگترین موزه‌ی پانورامای 360 درجه‌ای جهان به‌ نام موزه‌ی پانورامای 1326 در ناحیه‌ی عثمانگازی بورسا قرار دارد که یکی از مکان‌های دیدنی ترکیه محسوب می‌شود.

مالاتیا

مالاتیا، شهری به‌ قدمت هزاران سال، در ناحیه‌ی آناتولی شرقی ترکیه واقع شده است. کوه‌های زیبای توروس شرقی این شهر را محاصره کرده است. رومی‌ها در زمان خود، این شهر را Melitene نامیدند و بعدها با کنترل ترک‌ها بر این شهر، این شهر به Malatya تغییر نام داد. مالاتیا به داشتن زردآلوهای خوشمزه معروف است و 80٪ زردآلوهای ترکیه از این شهر تامین می‌شود. Kayısı Diyarı که به‌ معنای شهر زردآلوهاست، نام دیگر مالاتیاست. در زمان امپراتوری‌های بیزانس و روم، مالاتیا یک پایتخت مهم در منطقه محسوب می‌شد. این شهری زیبا با مکان‌های شگفت‌ انگیز برای بازدید است، از جمله: مسجد جدید در میدان مرکزی که در سال 1912 ساخته شده، پارک آبشارها، موزه، پارک حوریت که بزرگترین پارک شهر است، موزه‌ی آتاتورک و ...

ازمیر

ازمیر که در تاریخ با نام Smyma شناخته می‌شود، 8500 سال قدمت دارد و سومین شهر پُرجمعیت ترکیه و دومین شهر بزرگ در دریای اژه محسوب می‌شود. این یک شهر مرزی و زیباست که جزو چهار شهر بزرگ ترکیه قرار دارد. ازمیر زمانی یک شهر باستانی و تاریخی بوده و الان شهری مدرن، توسعه‌ یافته و از نظر اقتصادی و اجتماعی پویا و زنده است. این شهر از قدیم‌ الایام بندری مهم در منطقه‌ی اژه بوده و هم‌ اکنون دومین بندر بزرگ ترکیه محسوب می‌شود. ازمیر یک شهر باستانی است و همچون یک موزه در فضای باز عمل می‌کند و شهر زیتون، انگور و انجیر و با منابع خدادادی است.

ساکاریا

ساکاریا، واقع در ساحل دریای سیاه، به‌ واسطه‌ی رشد و توسعه‌ی سریع، یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود. نام این شهر پیشتر Adapazarı بوده و بعدها در دهه‌ی 1950 میلادی، نام ساکاریا را به‌خود گرفته است. این شهر در دشت‌های غربی رودخانه‌ی ساکاریا واقع شده که آن را به یک مرکز مهم کشاورزی تبدیل ساخته است. ساکاریا دارای تاریخی باستان، طبیعت و زیبایی آرامش‌بخش است. آب و هوایش تقریباً مدیترانه‌ای است، تابستان‌ها گرم و دلپذیر است و زمستان‌ها هم خیلی سرد نیست. ساکاریا دارای تاریخی غنی است و آثار باستانی آن به دوران عثمانی بازمی‌گردد. مسجد رحیمه سلطان، مسجد یونس‌پاشا، قلعه‌ی پاسالار و قلعه‌ی سیفلر برخی از مکان‌های تاریخی جذاب این شهر برای بازدید کردن است.

موگلا

موگلا یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است، چون ترکیب کاملی از تاریخ و طبیعت است. این شهر دارای خط ساحلی به‌ طول 1100 کیلومتر است که طولانی‌ترین خط ساحلی در ترکیه محسوب می‌شود. موگلا دارای آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای است و در جنوب غربی ترکیه واقع شده و مکان اقامت محبوب امپراطورهای قرن چهاردهم بوده است. یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی و توریستی در نزدیکی شهر موگلا، شهر بدروم، زادگاه مورخ مشهور هرودوت است. یکی از جذاب‌‌ترین فعالیت‌ها در این شهر، مسابقات کشتی شتر در ماه‌های زمستان است. در مرکز شهر، نمونه‌های بسیاری از معماری سنتی ترکی مشاهده می‌شود. یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها در شهر موگلا، Ulu Cami یا مسجد جامع بزرگی است که در قرن چهاردهم توسط حاکمان Meneşte درست شده است. موگلا یک مقصد رویایی برای هر بازدیدکننده‌ای است.




یالووا

یالووا در نزدیکی ساحل شرقی دریای مرمره و شمال غربی ترکیه واقع شده است و با داشتن چشم‌اندازهای زیبا، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کنار بناهای تاریخی و منابع طبیعی، مقصدی ایده‌آل و مناسب برای گردشگری است. مصطفی کمال آتاتورک در سال‌های آخر زندگی خود، زیاد از این شهر بازدید می‌کرد و یالووا یکی از شهرهای مورد علاقه‌ی او بود. یک‌بار او در سخنرانی خود گفت: 'یالووا شهر من است'. او آنقدر به این شهر علاقه‌ داشت که دستور ساخت خانه‌ای را در آن صادر کرد که اکنون به‌ عنوان موزه، بازدید از آن برای عموم آزاد است. منطقه‌ی ترمال یکی از مکان‌های دیدنی شهر یالوواست که به‌ واسطه‌ی چشمه‌ها و حمام‌های آب گرم و آبشارهای باشکوه خود مشهور است.

کوچائلی

کوچائلی در انتهای شرقی دریای مرمره قرار گرفته است. مرکز این استان، ایزمیت است. کوچائلی همسایه‌ی استانبول، دریای مرمره، دریای سیاه و ساکاریا، بورسا و شهر یالوواست. کوچائلی بزرگترین شهر صنعتی ترکیه است و در نتیجه، پایتخت و قطب صنعتی این کشور محسوب می‌شود. امپراتوری روم کوچائلی را نیکومدیا می‌نامید. با داشتن تابستان‌های گرم و زمستان‌های بارانی، این شهر از هوای زیبایی برخوردار است. دریاچه‌ی آب شیرین، Sapanca Gölü یا دریاچه‌ی Sapanca در این شهر واقع شده است که منظره‌ی زیبایی در منطقه ایجاد می‌کند. دریاچه‌ی ساپانکا یکی از مکان‌های زیبا در بازدید از ترکیه است. چند تا از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌ها در کوچائلی عبارت است از: پارک Seka، موزه‌ی عثمان حمدی بِی، Yeni Cuma Camii و موزه‌ی Gayret Gemi.

آیدین

آیدین یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه‌ی اژه است، یک شهر ساحلی که در نزدیکی رودخانه‌ی مندرس قرار دارد. نام قبلی آیدین، Güzelhisar بود که به‌معنای قلعه‌ی زیبا می‌باشد. طبیعت زیبا و زمین‌های حاصل خیز آیدین، تمدن‌ها و فرهنگ‌های گوناگونی را به‌سمت خود جذب می‌کرد. چند تا از بناهای تاریخی این شهر به قرن 2 میلادی بازمی‌گردد. رمضان پاشا، سلیمان پاشا و سیهان‌اوغلو به دوران عثمانی تعلق دارد. آیدین همچنین یک مرکز تجاری مهم در راه‌ آهن و بزرگراه بین‌ افیون و ازمیر است. انجیر یکی از مهمترین محصولات این شهر است.

مانیسا

مانیسا شهری بزرگ در منطقه‌ی اژه در غرب ترکیه است که پیشتر به‌ نام مگنزیا شناخته می‌‌شد، اما در قرن چهاردهم و بعد از تصرف توسط حاکمان قبیله‌ای ترک، نام آن به مانیسا تغییر پیدا کرد. مانیسا دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. در این شهر، می‌توانید نمونه‌هایی از معماری دوران عثمانی را ببینید که حقیقتاً شگفت‌ انگیز است و مانیسا را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه تبدیل ساخته است. همچون بسیاری از شهرهای واقع در منطقه‌ی دریای اژه، مانیسا نیز از نظر تاریخی و فرهنگی غنی است و تمدن‌های زیادی را در خود جای داده است.

در دوران حکومت عثمانی، تقریباً 16 شاهزاده، فرمانروای این شهر شدند. از نظر اقتصادی، مانیسا شهری ثروتمند محسوب می‌شود و دارای بزرگترین مزارع تاکستان در ترکیه است. به‌واسطه‌ی داشتن منابع اقتصادی غنی و پتانسیل سرمایه‌ گذاری، این شهر نگاه جهان را به خود جلب کرده است. از سال 2004 تا سال 2006، مانیسا بهترین شهر برای سرمایه‌ گذاری در جهان بود.

قونیه

قونیه در منطقه‌ی آناتولی مرکزی در ترکیه واقع شده و به شهر مولانا معروف است که یک مکان مهم برای بازدید صوفی‌ها محسوب می‌شود. این شهر از نظر اقتصادی و صنعتی توسعه‌ یافته است. یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر، آرامگاه مولانا و Medrese Karatay است. Karatay Medrese، یک مدرسه‌ی مذهبی در آن زمان بوده و امروز به موزه تبدیل شده است. مقبره‌ی مولانا در قونیه قرار دارد و این شهر، زادگاه شاخه‌‌ی صوفی مولانا در اسلام است. درویش‌های صوفی، این شاخه را بنا نهادند. قونیه یک شهر بزرگ مذهبی است که به ارگ اسلام شناخته می‌شود. یکی دیگر از جاذبه‌های خیره‌کننده‌ی این شهر، پارک پروانه‌های گرمسیری است که یک پارک منحصر به‌ فرد در منطقه است و پناهگاه بیش از 6000 پروانه می‌باشد.




کارامان

کارامان یکی از شهرهای جنوب مرکزی ترکیه می‌باشد که حتماً باید آن را ببینید. این شهر که قبلاً با نام لاراندا به‌معنای مکان ماسه‌ای شناخته می‌شده و بعدها به‌ افتخارKaramanoglu Mehmet Bey، رهبر سلطنت Karamanid نامگذاری شد. قلعه‌ی کارامان، یکی از پُربازدیدترین مکان‌های این شهر است. امپراتوری بیزانس احتمالاً کارامان را در قرن یازدهم یا دوازدهم ساخته و این اولین شهری است که زبان ترکی را به‌ عنوان زبان رسمی خود در قرن سیزدهم برگزید. این شهر به‌ خاطر غذاهای سنتی‌اش مشهور است. کاراداگ، یک آتشفشان منقرض‌ شده در خارج از کارامان قرار دارد که الان پارک طبیعت و ورزش و میزبان مسابقات بین‌المللی و ملی است.

اسکی‌شهیر

اسکی‌شهیر، سرزنده‌ترین شهر ترکیه، در غرب این کشور قرار دارد. نام این شهر به‌معنای 'شهر قدیمی' است، اما هم‌اکنون یکی از مدرن‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود. Dorylaeum نام اسکی‌شهیر در دوران بیزانس بود. به اسکی‌ شهیر، شهر جوان نیز گفته می‌شود، چون دارای جمعیت جوان بسیاری است. دانشگاه اسکی‌شهیر عثمانگازی و دانشگاه آنادولو که یکی از بزرگترین جمعیت‌های دانشجویان جهان را دارد، در اسکی‌ شهیر واقع شده است.Dünya Müzeleri Müzesi یا موزه‌ی موزه‌های جهان نیز در این شهر قرار گرفته است. مسجد Kurşunlu، یکی از بقایای تاریخی این شهر است که امپراتوری عثمانی آن را در قرن شانزدهم میلادی ساخت. اسکی‌شهیر قطعاً یکی از با شکوه‌ترین شهرهای آناتولی است.

دیاربکر

دیاربکر یکی از بزرگترین شهرهای جنوب شرقی ترکیه است که در سواحل راست رودخانه‌ی دجله واقع شده و رومی‌ها آن را آمیدا می‌نامیدند و آکنده از ویرانه‌های تاریخی است. در طول سلطنت خود، رومی‌ها دیوارهایی را دور تا دور این شهر ساختند. پس از رومی‌ها، ایرانی‌‌ها و سپس اعراب دیاربکر را فتح کردند. رهبر قبایل عرب، بکر بن ویل بود که به‌همین خاطر، این شهر را به‌نام او کردند. Meftune، معروف‌ترین و یکی از غنی‌ترین غذاهای دیاربکر است که مخلوط گوشت بره و سبزیجات می‌باشد.

ادرنه

ادرنه، شهری زیبا و باستانی، در شمال غربی ترکیه قرار دارد که در محل تلاقی مرزهای سه کشور ترکیه، بلغارستان و یونان واقع شده است. در قرن هجدهم، این شهر باستانی، سومین شهر پُرجمعیت اروپا محسوب می‌شد. ادرنه به‌عنوان سومین پایتخت امپراتوری عثمانی در قرن چهاردهم عمل می‌کرد و به‌ واسطه‌ی مسجد، گنبدها و مناره‌هایش مشهور است. یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر، مسجد سلیمیه است که در قرن شانزدهم ساخته شده و میمار سنان، بزرگترین معمار ترکیه، آن را طراحی کرده است. بازارهای آراستا، بدستن و علی‌پاشا، سه بازار تاریخی شهر ادرنه می‌باشند. ادرنه به‌ واسطه‌ی غذاهای محلی و دسرهای خوشمزه‌ی خود، برای همگان شناخته‌ شده و معروف است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: