مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کار حین تحصیل در ترکیه

کار حین تحصیل در ترکیه

کار کردن در ترکیه با ویزای دانشجویی ترکیه غیرقانونی است، مگر اینکه شما اجازه‌ی کار دانشجویی را از دولت ترکیه دریافت کنید. برخلاف کشورهای دیگر، گرفتن یک شغل پاره‌ وقت به‌عنوان یک دانشجوی خارجی در ترکیه، خیلی سخت است. دلیل آن هم مشکل زبانی است که بیشتر کارفرماها را در ترکیه مجاب می‌کند به‌دنبال کارمندان ترک زبان باشند. شغل‌های موجود در ترکیه در مقایسه با کشورهایی همچون ایالات متحده‌ی آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی، دارای حقوق بسیار پایینی هستند. علاوه بر تمامی این مشکلات، فرصت‌های شغلی برای دانشجویان خارجی وجود دارد. برای پیدا کردن آن‌ها، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید.

اجازه‌ی کار دانشجویی در ترکیه

اخیراً برای حمایت از دانشجویان خارجی که برای تحصیلات تکمیلی به ترکیه آمده‌اند، قانون جدیدی برای درخواست اجازه‌ی کار دانشجویی اعمال می‌شود. این قانون حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌ دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌ شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. با این حال، این قانون برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی یا دوره‌های دیگر به‌ کار نمی‌رود. اجازه‌ی کار دانشجویی در ترکیه، به دانشجویان دوره‌های کوتاه‌ مدت یا دوره‌های کارشناسی تعلق نمی‌گیرد.

وقتی دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی، اجازه‌ی کار در ترکیه دریافت می‌کنند، می‌توانند از اجازه‌ی اقامت خود نیز استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند از حقوقی بهره ببرند که به‌ همراه اجازه‌ی اقامت معتبرشان در ترکیه، به آن‌ها تعلق می‌گیرد. وزارت امور خارجه‌ی ترکیه، مسئول تعیین اصول و استانداردهای حاکم بر کار دانشجویان خارجی است. آن‌ها بر اساس اصول و توصیه‌های مشخص‌ شده توسط کمیته‌ی سیاست‌های مهاجرت، تصمیم می‌گیرند.

اگر یک خارجی هستید و اخیراً تحصیلات خود را در یک دانشگاه معروف در ترکیه به اتمام رسانده‌‌اید، می‌توانید درخواست اجازه‌ی کار دهید. این درخواست باید در عرض یک سال بعد از فارغ‌ التحصیلی‌تان ارائه شود. وقتی درخواست اجازه‌ی کار خود را ارائه می‌دهید، درخواست شما به بورد مشورتی سیاست‌های کار خارجی‌ها در ترکیه می‌رود، در آنجا بررسی خواهد شد و براساس اصول موجود، درباره‌ی آن تصمیم‌ گیری می‌شود.




دقت کنید که اگر فارغ‌ التحصیل دوره‌ی کارشناسی هستید که تحت یک بورسیه‌ی دولتی در ترکیه تحصیل می‌کنید، واجد شرایط گرفتن ویزای کار نخواهید بود. این جدای از این حقیقت است که شما فارغ‌ التحصیل شده‌اید یا در حال حاضر دارای اجازه‌ی اقامت کوتاه‌ مدت در ترکیه می‌باشید.

یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان خارجی در ترکیه، فقدان اجازه‌ی قانونی برای گرفتن کار در بخش دولتی و خصوصی است. به همین خاطر، دانشگاه‌های ترکیه تلاش کرده‌اند تا این چالش را برطرف کنند. آن‌ها با دادن فرصت کار به دانشجویان خارجی به‌عنوان محقق در دانشگاه‌های ترکیه، سعی کرده‌اند این مانع را از میان بردارند. حضور اعضای هیئت علمی خارجی در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در ترکیه، قابل‌توجه است. دو تا از معروف‌ترین دانشگاه‌های دولتی در ترکیه که از حضور دانشجویان خارجی بهره می‌برند، دانشگاه Bogazici (استانبول) و دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا) است. چند تا از معروف‌ترین دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه که از وجود دانشجویان خارجی بهره می‌گیرند، Koc ،Bilgi و Sabanci در استابول و دانشگاه Bilkent در آنکاراست.

چالش‌های بسیاری پیش‌روی دانشجویان خارجی در ترکیه است و مهمترین آن، چالش زبان است. به همین دلیل، گرفتن شغل‌های موقت و پاره‌ وقت در ترکیه، سخت است. با این حال، دانشگاه‌هایی در ترکیه هست که دارای دپارتمان‌هایی می‌باشند که دوره‌های‌شان را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. برای آنکه در این بخش، دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه با دانشگاه‌های دولتی رقابت کنند، آن‌ها نیز شروع به استفاده از زبان انگلیسی به‌ عنوان زبان تدریس رسمی خود کرده‌اند. علاوه بر زبان انگلیسی، موسسات تحقیقاتی دیگر در ترکیه از زبان‌های دیگری همچون آلمانی و فرانسه نیز استفاده می‌کنند.

مدارس و کالج‌های قدیمی هم در ترکیه وجود دارند که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فرصت بهره‌مندی از بورسیه‌ها را می‌دهند. با این حال، دانشجویان خارجی برای استفاده از این فرصت‌های بورسیه‌ای، باید به اعضای هیئت علمی در برنامه‌هایی همچون تدریس، تحقیق، تحلیل آماری و ... کمک کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: