مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آشنایی با دلایل و جریمه دیپورت از ترکیه

آشنایی با دلایل و جریمه دیپورت از ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید ویزای دانشجویی را از نزدیکترین کنسولگری جمهوری ترکیه دریافت کنند. مراحل اخذ ویزای دانشجویی می تواند به طول بیانجامد و بنابراین مهم است که به محض دریافت نامه پذیرش خود، اقدام به دریافت ویزای دانشجویی کنید. در کشور ترکیه، شهریه های دانشگاه های دولتی با دانشگاه های خصوصی متغیر می باشد و این تفاوت می تواند در بین دانشکده ها نیز وجود داشته باشد. بطور کلی رشته های پزشکی و سایر رشته های موجود در این دسته، شهریه ی بالایی را هم در دانشگاه های خصوصی و هم در دانشگاه های دولتی ترکیه نسبت به سایر رشته ها به خود اختصاص می دهند. بطور مثال شهریه رشته های پزشکی چه در دانشگاه های دولتی و چه در دانشگاه های خصوصی مبلغی معادل 15000 دلار تا 22000 دلار در سال را به خود اختصاص می دهد که این شهریه ها برای سایر رشته ها به مبلغی معادل 4000 دلار تا 6000 دلار در سال خواهد رسید. بصورت کلی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی هزینه ی بسیار کمی نسبت به دانشگاه های خصوصی پرداخت خواهید کرد؛ در واقع آنقدر شهریه های دانشگاه های دولتی در تمامی مقاطع تحصیلی، اندک و ناچیز هست که بعضی از دانشگاه ها بویژه گروه غیر پزشکی در واقعیت به سمت رایگان شدن می روند.

دیپورت شدن از کشور ترکیه- دیپورت شدن چیست؟

دیپورت از یک کشور، به معنی حذف و اخراج از آن کشور است. این قانون، مشمول افراد زیر می‌شود:

  • افرادی که ورود غیر قانونی به کشور داشته اند
  • افرادی که قوانین مربوط به ویزا را زیر پا گذاشته اند
  • افرادی که بدون توجه به تاریخ انقضای اقامت و مجوز کار، همچنان به کار و زندگی در ترکیه مشغول هستند

بنابراین افراد مذکور، به علت عدم رعایت قوانین و یا مشکلات جزایی از کشور اخراج می‌شوند. به علاوه این افراد باید جریمه دیپورت شدن از ترکیه را پرداخت کنند. رفع دیپورتی ترکیه حتما باید زیر نظر یک وکیل قانونی در ترکیه انجام شود. کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای بسیار قانونمند است. تصمیم درباره همه مراحل دیپورت شدن از ترکیه توسط استانداری ها و مراکز قانونی اتخاذ می‌شود.

12 مورد از افراد در معرض دیپورت در ترکیه

به دلیل اهمیت مسائل امنیتی و جلوگیری از هر گونه جنایتی در ترکیه، قانونی تحت عنوان قانون 59 برای اتباع خارجی وضع گردیده است. بر اساس این قانون، افراد زیر با مشکل دیپورت شدن مواجه می‌شوند:

  1. افرادی که در کشور ترکیه، به حبس دو سال به بالا محکوم می‌شوند. این افراد بعد از پایان دوره حبس باید به کشور خود دیپورت شوند
  2. افرادی که با هر عنوانی در گروه های تروریستی فعالیت دارند
  3. افرادی که برای ورود به کشور ترکیه، از مدارک جعلی اعم از ویزای قلابی و ساختگی استفاده کرده اند
  4. افرادی که درآمد آن ها، حاصل از فعالیت در مشاغل غیر مجاز و غیر قانونی در کشور ترکیه است
  5. افرادی که با گذشت ده روز از پایان تاریخ اقامت خود در ترکیه، نسبت به تمدید آن اقدام نکرده اند
  6. افرادی که، دارای مجوز اقامت باطل شده هستند
  7. افرادی که بدون داشتن مجوز کار در این کشور، مشغول به کار هستند
  8. افرادی که روند ورود و خروج آن ها به کشور ترکیه، کاملا غیر قانونی است
  9. افراد و احزابی که به سازمان ها و گروه های تروریستی وابسته هستند
  10. افرادی که با وجود منع ورود به کشور ترکیه، وارد آن شوند
  11. افرادی که با وجود گذشت ده روز از مخالفت با درخواست اقامتشان در ترکیه، کشور را ترک نکرده اند
  12. افرادی که درخواست اقامتشان در زمینه حمایت بین المللی تایید نشده و یا رده شده است

2 روش برای رفع دیپورتی ترکیه

آن دسته از اتباع خارجی که دچار مشکل دیپورت شدن از کشور ترکیه می‌شوند، تا زمان اتمام دوره خروج از دیپورت شدن از کشور ترکیه اجازه ورود به کشور را ندارند. این افراد از دو روش می‌توانند نسبت به رفع دیپورتی خود از کشور ترکیه اقدام نمایند:




دریافت یکی از انواع ویزا(meşruhatlı vize)

اخذ این ویزا به وسیله تحصیل، ازدواج، مسائل پژوهشی، کار و درمان امکان پذیر است. در صورتی که افراد بتوانند این ویزا را دریافت کنند، حتی قبل از تمام شدن دوره دیپورت امکان حضور در کشور ترکیه را دارند. برای گرفتن این ویزا، مشورت با وکیلی با تجربه برای ارائه مدارک درست و همچنین کسب نتیجه دلخواه توصیه می‌شود. فقط افرادی که فعالیت های تروریستی و یا فعالیت هایی علیه کشور ترکیه دارند مجاز به دریافت این نوع ویزا نیستند. روش خروج این افراد از دیپورت در کشور ترکیه، مراجعه به دادگاه برای لغو دیپورت است. در صورت صلاحدید دادگاه، حکمی مبنی بر لغو دیپورت برای این افراد صادر می‌شود.

درخواست برای لغو حکم دیپورت از طریق دادگاه

روش دوم برای لغو دیپورت، مراجعه به دادگاه است. افراد با مراجعه به دادگاه، ضمن اعتراض به دیپورت، برای لغو این حکم درخواست می‌کنند. جواب حکم و دلایل دیپورت، از طریق مراجع قانونی به خود شخص و یا نماینده قانونی وی اعلام می‌گردد. اتباع بعد از دریافت این ابلاغیه باید حداکثر ظرف مدت 15 روز، مراتب اعتراض خود و درخواست تجدید نظر را به دادگاه اعلام نمایند. پس از این درخواست، پروسه دیپورت شخص تا پایان زمان رای دادگاه متوقف می‌شود.

جریمه دیپورت از ترکیه نسبت به شرایط مختلف

جریمه دیپورت از ترکیه، با توجه به برخی از شرایط متغیر است. این شرایط، شامل کشور مبدا و اقامت بیشتر از حد مجاز بر اساس مجوز اقامتی و یا ویزای قانونی است. اتباع برای کسب اطلاع از جریمه دیپورت از ترکیه ناشی از نقض قوانین ویزا باید به درب های مرزی مراجعه نمایند. جریمه دیپورت از ترکیه، برای افراد ایرانی به شرح زیر است:

  • در صوررتی که این مدت زمان، 1 الی 15 روز باشد ممنوعیتی برای ورود وجود ندارد اما افراد باید در زمان خروج مبلغی را به عنوان جریمه دیپورت از ترکیه پرداخت نمایند.
  • در صورتی که این مدت زمان 16 روز الی سه ماه باشد، ممنوعیت ورود به کشور به مدت سه ماه، به همراه پرداخت جریمه در زمان خروج برای فرد اعمال می‌شود.
  • برای مدت زمان بالای سه ماه، این جریمه شامل 6 ماه ممنوعیت ورود به کشور و پرداخت مبلغی به عنوان جریمه دیپورت در زمان خروج از ترکیه است.
  • اتباع باید پیش از خروج خود از کشور، جریمه دیپورت از ترکیه را در فرودگاه و یا مرز پرداخت نمایند. در غیر این صورت، ممنوعیت ورود به ترکیه به مدت 5 سال به آن ها تعلق می‌گیرد.

چند نکته درباره دیپورت شدن از کشور ترکیه

  • تنها منبع معتبر و رسمی برای پیگیری و رفع دیپورتی ترکیه، کنسولگری این کشور در ایران است. بنابراین به افرادی که با مشکلات دیپورت شدن از کشور ترکیه مواجه شده اند توصیه می‌شود، به تبلیغات دروغین درمورد رفع دیپورتی توجه نکنند.
  • در صورت اتمام دوره سه ماهه ویزا بهتر است افراد حداکثر ظرف مدت ده روز کشور ترکیه را ترک کنند. در غیر این صورت، طبق قوانین دیپورت شدن از ترکیه، از کشور اخراج می‌شوند.
  • بهتر است افراد بعد از اطلاع از دیپورتی، سریعا با کمک یک وکیل نسبت به رفع آن اقدام کنند.
  • گاهی اوقات دیپورت شدن در ترکیه به علت نامعلومی است. بنابراین توصیه می‌شود همه کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، پیش از سفر درباره قوانین دیپورت شدن از ترکیه مطالعه کافی داشته باشند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه

انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل باتوجه به سطح آموزشی بالا، هزینه های مقرون به صرفه و نزدیک بودن به ایران انتخابی مناسب برای افرادی است که می خواهند در خارج از ایران مشغول به تحصیل شوند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: