مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آن‌ها، توسط دولت اداره می‌شوند. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، نسبتاً تازه تاسیس هستند. در سال 1970، فقط 8 دانشگاه دولتی در ترکیه وجود داشت و نخستین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) در سال 1984 تاسیس شد. در میان جوان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه بین‌المللی آنتالیا (AIU) قرار دارد که نخستین دانشجویان خود را در سال تحصیلی 13/2012 ثبت‌نام کرد و بیش از نیمی از دانشجویان آن، از خارج از ترکیه هستند.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه، به توافق بولونیا پایبند هستند که دوره‌‌های آموزشی را در سرتاسر اروپا استاندارد سازی می‌کند. خیلی از دانشگاه‌های ترکیه، در برنامه‌ی Erasmus+  نیز شرکت می‌کنند که از تبادل دانشجویان خارجی حمایت می‌کند. در آخرین ویرایش QS Higher Education System Strength Rankings، سیستم آموزش عالی ترکیه، در رتبه‌ی 43 جهان قرار دارد.

دانشگاه‌های برتر ترکیه

10 دانشگاه ترکیه در فهرست QS World University Rankings® 2019 قرار دارند و 45 دانشگاه ترکیه در ویرایش 2019 QS University Rankings: EECA جای گرفته‌اند. EECA، فهرست دانشگاه‌های برتر کشورهای نوظهور اروپایی و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه‌های برتر ترکیه، یا در آنکارا قرار دارند یا در استانبول که دو تا از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شوند. در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بلیکنت و دانشگاه Hacettepe قرار دارد (که همه جزو 50 دانشگاه برتر ترکیه هستند)، در حالیکه استانبول، میزبان Boğaziçi Üniversitesi، Koç University، Sabancı University، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول است که همگی، جزو 30 دانشگاه برتر ترکیه هستند.

دانشگاه فنی خاورمیانه (MEUT) که در پایتخت ترکیه- آنکارا- قرار دارد، در فهرست EECA، امسال با یک رشد قابل‌توجه، در رتبه‌ی هجدهم قرار گرفته است. این دانشگاه که تخصص اصلی آن، در علوم اجتماعی و علوم طبیعی است، در سال 1956 تاسیس شد و نقش حیانی خود را در توسعه و پیشرفت ترکیه و کشورهای خاورمیانه ایفا کرده است و امروزه حدود 31000 دانشجو دارد که خیلی از آن‌ها، دانشجویان انتقالی هستند که برای یک ترم یا یک سال، در این دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند. از آنجایی که تقاضا برای حضور در این دانشگاه خیلی بالاست، MEUT فقط از میان 1.5 درصد بالای 1.5 میلیون متقاضی سالانه‌ی خود، دانشجو می‌پذیرد. زبان آموزش در این دانشگاه، انگلیسی است.

Boğaziçi Üniversitesi

Boğaziçi Üniversitesi که در آخرین فهرست EECA، در میان 10 دانشگاه برتر قرار دارد (رتبه‌‌ی دهم)، در سال 1863 با نام Robert College تاسیس شد و نخستین دانشگاه آمریکایی بود که خارج از آمریکا تاسیس می‌شد. Boğaziçi Üniversitesi در استانبول، نزدیک تنگه‌ی Bosphorus و قصر تاریخی Rumelihisar واقع شده است. همچون دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان رسمی آموزش در این دانشگاه، انگلیسی است و این دانشگاه، ارتباطات محکم و قوی با سیستم آموزش عالی در آمریکا دارد.




Koç University

Koç University در سال 1993 در استانبول تاسیس شد و در حال حاضر، رتبه‌ی 12 فهرست EECA را به خود اختصاص داده و به نام موسس نیکوکار آن، Vehbi Koç نام‌گذاری شده است. به‌عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی در ترکیه، Koç University آموزشی در سطح و کلاس جهانی، در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. این دانشگاه دارای 22 رشته در سطح کارشناسی، 32 رشته در سطح کارشناسی ارشد و 18 رشته در سطح دکتری است و در حال حاضر، حدود 5500 دانشجو دارد. این دانشگاه ماموریت خود را 'پرورش توانمندترین فارغ‌ التحصیلان در ترکیه' توصیف کرده که در سطح بین‌المللی، واجد شرایط باشند و بتوانند خلاقانه، مستقل و بی‌طرفانه فکر کنند و به رهبران با اعتماد به نفسی، تبدیل شوند.

Bilkent University

نام این دانشگاه که در رتبه‌ی 14 فهرست EECA در سال 2019 قرار دارد، مخفف واژه‌ی “bilim kenti” است که در زبان ترکی، به‌معنی 'شهر یادگیری و علم' است. دانشگاه Bilkent، نخستین موسسه‌ی غیرانتفاعی و خصوصی است که در سال 1984 توسط استاد ترک، İhsan Doğramacı تاسیس شد و به داشتن یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها‌ی آموزشی در ترکیه می‌بالد. این دانشگاه، یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقی در ترکیه است و در حال حاضر، حدود 13000 دانشجوی ثبت‌نامی در 9 دانشکده و دو مدرسه‌ی حرفه‌ای دارد که خیلی از آن‌ها، دانشجویان خارجی هستند.

دانشگاه Sabanci

دانشگاه Sabanci که در استانبول واقع شده، پنجمین دانشگاه برتر ترکیه در فهرست امسال EECA و در جایگاه هجدهم قرار گرفته است. این دانشگاه جوان دیگری است که فرایند آموزشی خود را در پاییز سال 1999 شروع کرد و در حال حاضر، حدود 4000 دانشجو دارد. در دانشکده‌ی علوم طبیعی و مهندسی و همچنین دانشکده‌ی علوم اجتماعی و هنر خود، این دانشگاه در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، دارای رشته‌هایی است. 42 درصد دانشجویان دوره‌ی کارشناسی این دانشگاه، بورسیه دریافت می‌کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: