مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اجازه ی کار در هلند

اجازه ی کار در هلند

به شما می‌گوییم که آیا به اجازه‌ی کار در هلند نیاز دارید یا نه.

اگر می‌خواهید در هلند کار کنید، وضعیت اقامت و ملیّت شما، مشخص خواهد کرد که آیا به اجازه‌ی کار در هلند نیاز دارید یا نه. اجازه‌ی کار و اقامت در هلند، ارتباط نزدیکی با هم دارند، پس دلیل شما برای رفتن به هلند- برای مثال، به‌عنوان یک نیروی کار دارای مهارت‌های بالا، دانشجو یا عضوی از خانواده، نوع ویزای شما را برای اجازه‌ی کار قانونی در هلند، مشخص خواهد کرد.

هلند دارای یکی از بین‌المللی‌ترین، آموزش‌دیده‌ترین، باانگیزه‌ترین و چند زبانی‌ترین نیروهای کار در جهان است و تقاضا برای استخدام نیروی کار با مهارت بالا، در این کشور همچنان زیاد است. امتیازاتی برای کارمندان خارجی همچون طرح امتیاز مالیاتی (حکم مالیات 30 درصدی) و برنامه‌ی مهاجران دارای مهارت‌های بالا وجود دارد. چندین نوع اجازه‌ی اقامت و کار در هلند وجود دارد، برای مثال، اجازه‌ی اقامت مهاجران دارای مهارت‌های بالا، اجازه‌ی انتقال درون‌شرکتی، اجازه‌ی سال Orientation برای فارغ‌التحصیلان خارجی یا اجازه‌ی کار عمومی.

به‌روز رسانی قوانین مهاجرت در سال 2016-2015

  • در 1 مارس 2016، دو اجازه‌ی اقامت قبلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، به اجازه‌ی Orientation year تبدیل شد.
  • از 1 اُکتبر 2015، برای ورود به هلند، شهروندان خارجی بیشتری، از گرفتن ویزای موقت هلند (MVV) معاف شدند. اشخاص واجد شرایط جدید شامل: افرادی هستند که دارای اجازه‌ی اقامت معتبری در کشور دیگری عضو منطقه‌ی شنگن می‌باشند که برای یک حامی رسمی در هلند کار خواهند کرد و همچنین شامل افرادی هستند که خدمات برون‌مرزی ارائه می‌دهند و همچنین افرادی که برای اجازه‌ی اقامت کارآفرینان استارت‌آپی در هلند، درخواست می‌دهند.
  • از فوریه‌ی 2015، تبعه‌ی ژاپن برای کار در هلند، دیگر به اجازه‌ی کار نیاز ندارند.

رفتن به هلند

برای مهاجرت به هلند، فهمیدن فرق بین اجازه‌ی ورود، زندگی و کار در هلند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرایط ورود و ماندن در هلند، به ملیّت و مدت اقامت شما بستگی دارد. ملیّت‌های خاص، به ویزای شنگن برای اقامت کوتاه‌مدت (حداکثر 90 روز در یک دوره‌ی 180 روزه) یا اجازه‌ی اقامت و ورود ترکیبی برای اقامت‌های بلندمدت نیاز دارند، اگرچه ملیّت‌های خاص مستثنی هستند.

اگر به ویزای ورود به هلند نیاز ندارید، هم برای اقامت کوتاه‌مدت و هم برای اقامت طولانی‌مدت، می‌توانید با پاسپورت خود، وارد هلند شوید. با این حال، اگر قصد ماندن بیش از 90 روز را در هلند دارید، باید اجازه‌ی اقامت در هلند را درخواست دهید. در برخی موارد، غالباً برای کشورهای آمریکای لاتین، برای اقامت‌های کوتاه‌مدت، شهروندان خارجی به ویزای ورود نیازی ندارند، اما برای اقامت‌های طولانی‌مدت، به اجازه‌ی ترکیبی ورود و اقامت، نیاز دارید.

آیا به اجازه‌ی کار در هلند نیاز دارید؟

شهروندان عضو اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به‌همراه ایسلند، لیختن‌اشتاین و نروژ) یا سوئیس، به اجازه‌ی اقامت یا کار در هلند نیاز ندارند، به‌جز تبعه‌ی عضو جدید اتحادیه‌ی اروپا کرواسی که شهروندان آن، در سال نخست، به اجازه‌ی کار در هلند نیاز دارند.

شهروندان ژاپن، برای کار در هلند، به اجازه‌ی کار در این کشور، نیاز ندارند. آن‌ها فقط باید برای اقامت‌های‌ طولانی‌مدت خود، اجازه‌ی اقامت داشته باشند.

برخی تبعه‌ی خارجی- همچون نیروی کار دارای مهارت بالا، دارندگان کارت آبی، کسانی که می‌خواهند به شکل آزاد کار کنند، دانشجویان فارغ‌التحصیلی که اخیراً در سال Orientation فارغ‌التحصیل شده‌اند یا آن‌هایی که به هلند می‌آیند تا به خویشاوندی بپیوندند که اجازه‌ی کار در هلند را دارد- می‌توانند اجازه‌ی اقامتی بگیرند که به آن‌ها اجازه‌ی کار می‌دهد، بدون اینکه به اجازه‌ی کار جداگانه‌ای نیاز داشته باشند و بدون اینکه در معرض امتحان بازار کار قرار بگیرند. شرایط چنین ویزایی، در ادامه تشریح داده شده است.

هر کس دیگری که می‌خواهد به هلند بیاید و در این کشور کار کند، به اجازه‌ی کار TWV جداگانه (tewerkstellingsvergunning) به‌نام خود و همچنین به اجازه‌ی اقامت در هلند نیاز دارد. در ادامه، با انواع اجازه‌ی اقامت و کار در هلند آشنا می‌شوید. کار به‌عنوان یک کارمند در هلند: اجازه‌ی واحد.

برای اقامت کمتر از 90 روز، کارفرمای شما می‌تواند اجازه‌ی کار کوتاه‌مدت جداگانه‌ای را برای شما درخواست دهد و شما می‌توانید از این اجازه‌ی کار، به‌همراه ویزای شنگن یا پاسپورت خود استفاده کنید.

برای اقامت‌های بیش از 90 روز، در بیشتر موارد، کارفرمای شما قادر خواهد بود یک اجازه‌ی اقامت واحد را به‌نام شما بگیرد (gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid یا GVVA) که اجازه‌ی اقامت و کار در هلند را در یک درخواست به IND، در خود دارد.

غالباً، درخواست‌های اجازه‌ی کار در معرض تست بازار کار قرار می‌گیرد، یعنی شما باید آنچه حقوق 'رقابتی' فرض می‌شود، دریافت کنید. علاوه بر این، کارفرمای شما باید اطلاعات شرکت، قرارداد کار و فرایند استخدام شما را به مسئولان اداره‌ی مهاجرت هلند بفرستد تا نشان دهد آن موقعیت کاری، نمی‌تواند توسط شهروند عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا یا سوئیس گرفته شود. برای برخی درخواست‌های اجازه‌ی کار، تست بازار کار نیاز نیست. برای مثال، در مورد انتقال‌های درون‌شرکتی، کارآموزی و پناهندگی.

غالباً اجازه‌های واحد برای حداکثر یک سال صادر می‌شود. با این حال، چند استثناء همچون اجازه‌ی کار انتقال درون‌شرکتی نیز وجود دارد که ممکن است برای حداکثر سه سال، صادر شود.

اگر شغل خود را تغییر دادید، کارفرمای جدید شما باید اجازه‌ی کاری را به‌نام شما درخواست دهد.

با این حال، روش اجازه‌ی اقامت واحد، برای تمام درخواست‌های اجازه‌ی کار عملی نیست. برای موارد زیر، کارفرمای شما باید اجازه‌ی کار جداگانه‌ بگیرد:

  • کارگران فصلی
  • دانشجویان
  • پناهجویان
  • خدمات‌دهندگان (در برخی موارد)
  • دریانوردان
  • انتقال‌دهندگان درون‌شرکتی

کار کردن به‌عنوان مهاجر دارای مهارت بالا

هلند علاقه‌مند جذب نیروی کار دارای مهارت‌ بالا به کشور خود است. این گروه، نیروی کار خارجی است که فرض می‌شود می‌توانند به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کنند. اگر واجد شرایط این نوع ویزا شدید، کارفرمای شما به اجازه‌ی کار جداگانه برای شما نیاز ندارد و اجازه‌ی اقامت شما، شامل اجازه‌ی کار در هلند نیز خواهد شد.

برای گرفتن اجازه‌ی اقامت به‌عنوان یک مهاجر دارای مهارت بالا، باید دارای قرارداد استخدام (یا توافق نوشتاری) برای حداقل 4 ماه با کارفرمایی باشید که توسط مسئولان مهاجرت هلند، تائید شده است و شما می‌توانید سطح خاصی از درآمد را داشته باشید. اگر بیش از 30 سال سن دارید، میزان درآمد شما در حال حاضر باید 4.240 یورو در ماه باشد: اگر زیر 30 سال سن دارید، باید 3.108 یورو در ماه بدست آورید. فارغ‌التحصیلانی که برای اجازه‌ی سالانه‌ی Orientation واجد شرایط شناخته شده یا دارای آن هستند، فقط می‌توانند 2228 یورو در ماه بدست آورند. این مقادیر حقوق، متعلق به سال 2016 است و از پرداخت‌های تعطیلات نیز مستثنی است. این سطوح درآمدی، هر ساله عوض می‌شوند، پس آخرین شرایط درآمدی را بررسی کنید.

این اجازه‌ی کار، برای طول مدت قرارداد استخدام شما و تا حداکثر 5 سال معتبر است و می‌توان آن را تمدید کرد.


کار آزاد

اگر برای راه‌اندازی تجارت یا کسب و کار خود یا کار آزاد، می‌خواهید به هلند بیایید، باید درخواست اجازه‌ی اقامت (با اجازه‌ی کار) به‌عنوان یک شخص یا کارآفرین آزاد را ارائه دهید.

این اجازه‌ی اقامت، برای دو سال معتبر خواهد بود، اما می‌توان آن را تمدید نیز کرد. اگر کاری بدون ارتباط با تجارت و کسب و کار خود را انتخاب کنید، کارفرمای آینده‌ی شما، باید اجازه‌ی آن کار را به‌نام شما بگیرد.

برای کار آزاد در هلند، باید اجازه‌ی کار را از سوی مسئولان هلندی داشته باشید و در بیشتر موارد، بتوانید ثابت کنید که برای منافع هلند خدمت خواهید کرد. این افراد باید نشان دهند که دارای کار منظم و پیوسته‌ای هستند، متخصصان پزشکی باید در فهرست رسمی به‌نام BIG Register باشند و اگر بخواهید شرکتی را تاسیس کنید، برنامه‌ی تجاری شما و وضعیت مالی‌تان، توسط آژانس Enterprise هلند ارزیابی خواهد شد. شرایط خاصی برای شهروندان آمریکایی و کارآفرینان استارت‌آپی وجود دارد.

اجازه‌ی کار برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان

دانشجویان می‌توانند به‌هنگام تحصیل کار کنند، اما محدودیت‌هایی برای شهروندان غیر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا/سوئیس و شهروندان کرواسی وجود دارد که در طول سال، فقط می‌توانند تا 16 ساعت در هفته کار کنند یا می‌توانند شغل‌های فصلی تمام‌وقت در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست داشته باشند. در هر دو مورد، کارفرمای شما به اجازه‌ی کاری به نام شما نیاز خواهد داشت.

اگر با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاهی در هلند فارغ‌التحصیل شده‌اید، می‌توانید اجازه‌ی اقامت  Orientation year را در عرض سه سال بعد از فارغ‌التحصیلی‌تان درخواست دهید که به شما اجازه می‌دهد، یک سال دیگر برای پیدا کردن کار، در هلند زندگی کنید. در طول این زمان، می‌توانید بدون اجازه‌ی کار و بدون هیچ‌گونه محدودیتی کار کنید- در واقع، شما در بازار کار هلند آزاد هستید.

به‌طرز مشابه، اگر دارای شرایط زیر باشید، می‌توانید اجازه‌ی Orientation یک ساله را بدست آورید:

  • دوره‌ی PhD کامل شده در هلند که حداقل 12 ماه طول کشیده شده باشد
  • دارای مدرک کارشناسی ارشد یا PhD با حداقل 12 ماه تحصیل، در یک موسسه‌ی خارجی باشید که در برنامه‌ی تائید شده‌ی خاصی، دارای رتبه باشد
  • دارای اجازه‌ی اقامت در هلند به‌عنوان محقق علمی باشید یا به‌عنوان محقق علمی با اجازه‌ی اقامت مهاجران دارای مهارت‌های بالا کار کرده باشید
  • برنامه‌ی سیاست‌های کمک‌های توسعه‌ای را در هلند یا دوره‌یErasmus Mundus Master’s یا دوره‌ای تحت قانون Specific Culture Policy را تمام کرده باشید

در انتهای سال Orientation، اگر می‌خواهید در هلند بمانید و کار کنید، ممکن است به اجازه‌ی کار نیاز داشته باشید یا نداشته باشید. همه‌چیز به نوع کار شما بستگی دارد. اگر به‌عنوان نیروی کار دارای مهارت بالا یا محقق علمی کار کنید (که در این مقاله، شرح آن رفت)، پس به داشتن اجازه‌ی کار جدا نیاز نخواهید داشت، بلکه فقط به اجازه‌ی اقامت دارای اجازه‌ی کار نیاز خواهید داشت. اگر در یک شغل عادی کار می‌کنید، کارفرمای شما باید اجازه‌ی کاری به نام شما بگیرد.

اجازه‌ی کار برای محققان علمی

اگر در یک دوره‌ی تحقیقاتی در یک موسسه‌ی تحقیقاتی رسمی پذیرفته شده‌اید و شرایط مناسب را برای دسترسی به دوره‌ی دکتری دانشگاه دارا هستید، آن موسسه می‌تواند اجازه‌ی اقامت برای تحقیقات علمی را از طرف شما بگیرد. شما به اجازه‌ی کار جداگانه‌ای نیاز ندارید- به‌جای آن، اجازه‌ی اقامت شما همراه با اجازه‌ی کارتان، صادر خواهد شد.

اجازه‌ی اقامت تحقیقاتی برای طول مدت تحقیق شما و حداکثر تا 5 سال صادر می‌شود و قابل‌تمدید است.

اگرچه برای انجام تحقیقات خود، به اجازه‌ی کار نیاز ندارید، اگر شروع به انجام هر کار دیگری در هلند کنید، کارفرمای شما باید اجازه‌ی کاری را به نام شما بگیرد.

کار کردن در خانه‌ی یک خانواده‌ی هلندی

اگر می‌خواهید برای کار در خانه‌ی یک خانواده‌ی هلندی، به هلند بیایید، اجازه‌ی اقامت شما (به‌همراه اجازه‌ی کار)، باید توسط آژانس مربوط به این نوع کارها که مورد تائید مسئولان اداره‌ی مهاجرت هلند است، صادر شود. شما فقط می‌توانید تا 30 ساعت در هفته برای خانواده‌ی میزبان کار کنید و کارها و برنامه‌های روزانه‌ای که از قبل توافق شده را انجام دهید- شما نمی‌توانید هیچ نوع کار دیگری انجام دهید. این اجازه‌ی اقامت، برای یک سال معتبر است و قابل‌تمدید نیست. اگر بخواهید بیش از یک سال در هلند بمانید و کار کنید، باید اجازه‌ی اقامت نوع متفاوتی را درخواست دهید یا این کشور را ترک کنید.


طرح کار در تعطیلات

کانادایی‌ها، استرالیایی‌ها و نیوزلندی‌ها می‌توانند طرح کار در تعطیلات یک ساله را درخواست دهند، در حالیکه شهروندان کشورهای دیگر می‌توانند تحت دوره‌های تبادل خصوصی، برای یک سال در هلند زندگی کنند.

کارگران کوتاه‌مدت و فصلی

کارگران فصلی، کسانی هستند که برای 24 هفته در یک سال، برای کار در یک شغل فصلی، می‌توانند به هلند بیایند. کارفرمای شما باید علاوه بر اجازه‌ی اقامت در صورت اقامت بلندمدت شما، اجازه‌ی کاری را هم به‌نام شما بگیرد.

کارت آبی اتحادیه‌ی اروپا

تحت قوانین کارت آبی اتحادیه‌ی اروپا، کارگران خاصی می‌توانند برای دریافت این کارت درخواست دهند که اجازه‌ی اقامت (به‌همراه اجازه‌ی کار) برای مهاجران دارای مهارت‌های بالا، محسوب می‌شود. کارفرمای آینده‌ی شما، می‌تواند درخواست کار شما را در هلند به ثبت برساند.

برای گرفتن کارت آبی، باید:

  • دارای قرارداد کاری (یا پیشنهاد استخدام) با یک کارفرمای هلندی برای حداقل یک سال باشید.
  • با موفقیت دوره‌ی آموزش عالی را برای حداقل سه سال تمام کرده باشید (مدارک خارجی باید توسط سازمانی در هلند همچون Nuffic ارزیابی شود).
  • حداقل 4968 یورو در ماه بدست آورید (آمار سال 2016، به‌استثنای پرداخت تعطیلات).

کارت آبی نه‌فقط به شما اجازه‌ی کار در هلند را بدون نیاز به گرفتن اجازه‌ی کار جداگانه می‌دهد، بلکه همچنین حقوق جابه‌جایی درون اتحادیه‌ی اروپا را نیز در احتیار شما قرار می‌دهد. بعد از 18 ماه، می‌توانید به کشور دیگری عضو اتحادیه‌ی اروپا بروید و درخواست کارت آبی را در آن کشور ارائه بدهید. علاوه بر این، سال‌هایی که دارای کارت آبی در کشورهای گوناگون اتحادیه‌ی اروپا بوده‌اید، می‌تواند در بدست آوردن وضعیت اقامت بلندمدت شما در کشورهای عضو اتحادیه اروپا محاسبه شود.

اگر دارای اجازه‌ی اقامت در هلند باشید (مثلاً به‌عنوان یک نیروی کار دارای مهارت‌های بالا)، می‌توانید- در صورتی‌که شرایط آن را داشته باشید- برای تغییر آن به کارت آبی درخواست خود را ارائه دهید.

اعضای خانواده

اگر شریک یا خویشاوندی دارید که دارای اجازه‌ی زندگی و کار در هلند است، ممکن است بتوانید اجازه‌ی اقامت را با هدف پیوستن به خانواده‌ی خود بگیرید که به شما حقوق یکسانی همچون آن عضو خانواده می‌دهد. اگر دارای اجازه‌ی کار هستید، ممکن است از داشتن یک اجازه‌ی کار جدا مستثنی شوید.

کار در هلند را چه‌زمانی می‌توانید شروع کنید؟

اگر به اجازه‌ی کار جداگانه‌ای نیاز نداشته باشید، به‌محض دریافت اجازه‌ی اقامت خود (به‌همراه اجازه‌ی کار) که بعد از رسیدن به هلند می‌توانید آن را بگیرید، قادر به کار کردن خواهید بود. اگر به هر دلیلی، در بررسی اجازه‌ی اقامت‌تان تاخیر بوجود آمد، می‌توانید به میز اداره‌ی مهاجرت IND مراجعه کنید (برای تعیین وقت قرار ملاقات، با شماره‌ی 430 0430 088 یا از خارج از هلند، با شماره‌ی 430 0430 88 31+ تماس بگیرید) و نشان تائید اقامت را در پاسپورت‌تان دریافت کنید. این نشان، به شما اجازه می‌دهد تا به‌هنگام بررسی اجازه‌ی اقامت‌تان، کار کنید.

اگر به اجازه‌ی کار جداگانه‌ای نیاز دارید، قبل از شروع به کار، باید منتظر تائید اجازه‌ی کار خود باشید.

وقتی برای بیش از 5 سال، در هلند بوده‌اید

بعد از زندگی در هلند برای بیش از 5 سال پشت سر هم با اجازه‌ی اقامت، بدست آوردن اجازه‌ی اقامت دائم ممکن است. این اجازه‌ی اقامت، به شما حق کار برای هر کارفرمای هلندی یا داشتن کار آزاد بدون نیاز به اجازه‌ی کار جداگانه را می‌دهد. مدرک اقامتی شما بیان خواهد داشت که شما برای کار در بازار کار هلند، بدون نیاز به اجازه‌ی کار، آزاد خواهید بود.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اجازه اقامت آلمان
اجازه اقامت آلمان

اجازه اقامت شما، یک کارت الکترونیکی است، که اطلاعات اقامت شما در آن ثبت شده است( تاریخ صدور، اثرانگشت، عکس پاسپورت شما،...). این کارت 4 تا 6 هفته بعد از درخواست و تکمیل مدارک شما برای شما صادر می شود، اعتبار این کارت یک تا دو سال است. ...

بیشتر بخوانید
هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
شهر لاهه
شهر لاهه

لاهه(دن هاگ) سومین شهر بزرگ هلند است، پارلمان این کشور در این شهر قرار دارد .همچنین با تدریس رشته های متنوع در هر دوره ی آموزشی، انتخابی مناسب برای دانشجویان سراسر دنیا است.اگرچه پارلمان در شهر لاهه قرار دارد و تصمیم گیری درباره ی آینده ی کشور در این شهر ا ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: