مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه های برتر هلند 2023

دانشگاه های برتر هلند 2023

هلند کشوری هست که با روی باز پذیرای دانشجویان بین المللی و خانواده های آنهاست، کمتر کشوری مثل هلند برای پذیرش دانشجویان، فاکتور سن را آخرین اولویت خود قرار میدهد، بنابراین اگر در سن 30 سالگی می خواهید برای تحصیلات دانشگاهی اقدام نمایید، هلند کشوری هست که این فرصت را به شما می دهد. تحصیل در هلند بیش از هر زمان دیگری در بین دانشجویان خارجی شایع شده و این مسئله تا حد زیادی به‌دلیل بیشتر شدن دانشگاه‌های هلندی است که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان سال 2022 مجله‌ی تایمز، 13 دانشگاه هلند در بین 250 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. با توجه به اینکه دانشجویان خارجی بیشتر و بیشتری برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های هلند به این کشور می‌آیند، تعداد دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی افزایش یافته است. همه‌ی دانشگاه‌های هلند در این رتبه‌بندی، بیش از 40 دوره‌ی تحصیلی گوناگون کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و برخی از آن‌ها همچون دانشگاه آمستردام و دانشگاه لیدن- بیش از 100 دوره به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند.

رتبه بندی بین المللی QS دانشگاه های هلند

در جدول زیر لیستی از دانشگاه‌های برتر هلند به همراه رتبه QS آن‌ها نوشته شده است:

نام دانشگاه شهر رتبه جهانی QS 2023
Wageningen University & Research  واخنینگن 124
University of Amsterdam
آمستردام
58
Leiden university
لیدن
138=
Erasmus University Rotterdam
روتردام
208=
Utrecht University
اوترخت
112=
Delft University of Technology
دلفت
61=
University of Groningen
انسده
145
Vrije Universiteit Amsterdam
آمستردام
214
Maastricht Universit
ماستریخت
278
Eindhoven University of Technology
آیندهوون
138
Tilburg University
تیلبرگ
398
University of Twente
توئنته
212


شرایط تحصیل در دانشگاه‌ های برتر هلند

  • تحصیلات عالیه در هلند به دلیل رویکرد بین‌المللی و کیفیت بالا شناخته‌ شده است. این کشور یکی از بزرگ‌ترین پیشنهادات دوره‌های دانشگاهی با زبان انگلیسی را در قاره اروپا ارائه می‌دهد که تحصیل در هلند را برای مهاجران بسیار جالب می‌کند.
  • پس از اتمام HAVO یا VWO، دانشجویان می‌توانند در هلند یا در یک دانشگاه تحقیقاتی یا دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند تا مدرک لیسانس (HBO یا WO)، مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دریافت کنند.
  • تحصیلات عالیه در هلند رایگان نیست، بااین‌حال از طرف دولت هلند یارانه دریافت می‌شود و این امر برای دانشجویان هلندی مقرون‌ به‌ صرفه و همچنین برای دانشجویان بین‌المللی نیز قابل‌ دسترسی است.
  • بورسیه تحصیلی مختلفی برای مهاجران در دسترس است، ازجمله بورس تحصیلی هلند و برنامه اراسموس.
  • سال تحصیلی برای دانشگاه‌های هلند و دانشگاه هوگسولن از سپتامبر آغاز می‌شود و تا پایان ژوئن سال بعد ادامه دارد. سال به دو ترم تقسیم می‌شود و دوره دوم در اوایل فوریه آغاز می‌شود. همچنین تعطیلات دوهفته‌ای برای کریسمس و سال نو وجود دارد.

  سیستم آموزش هلندی در مقطع تحصیلات تکمیلی، تفاوت چندانی با سیستم مطالعه اروپا ندارد. شما می‌توانید مدرک کارشناسی، مدرک کارشناسی ارشد، دکترا و تحقیقات فوق دکترای خود را در هلند دریافت کنید.


درست مانند اکثر سیستم‌های آموزشی اروپا، بار کاری تحصیل در هلند نیز در اعتبارات ECTS (سیستم انتقال اعتبار و انباشت اروپا) سنجیده می‌شود سیستم اعتباری ECTS برای مقایسه/ارزیابی دانشگاه‌های مختلف، برنامه‌ها، دوره‌ها، ماژول‌ها، پایان‌نامه‌ها یا حتی صلاحیت دانشجویان استفاده می‌شود. اعتبارات تنها پس از اتمام دوره / برنامه اعطا می‌شوند. سیستم درجه‌ب ندی هلندی از 1 (بسیار ضعیف) به 10 (برجسته) می‌رسد. 5.5 حداقل نمره قبولی است. درحالی‌که مقیاس درجه‌بندی از 1 تا 10 اجرا می‌شود، نمرات 1 تا 3 و 9 و 10 به‌ طور مکرر داده نمی‌شوند. لطفاً توجه داشته باشید که نمرات موردنظر نیز به نوع برنامه/مطالعه شما بستگی دارد. به‌ عنوان‌ مثال، ممکن است به‌طور متوسط 7.5 برای کارشناسی ارشد بیش کافی باشد اما برای دکترا نیست. برای ورود به دانشگاه‌های هلند ابتدا باید با دفتر بین‌المللی دانشگاه موردعلاقه خود تماس بگیرید تا بررسی کنید که آیا مدرک شما (اخذشده در وطن خود) در هلند شناخته‌ شده است یا خیر. با توجه به اینکه مدرک شما در هلند شناخته‌ شده است، شما ممکن است نیاز داشته باشید:

  • اگر شهروند اتحادیه اروپا/EEA یا سوئیس نباشید، اجازه اقامت لازم است.
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی: TOEFL (حداقل 550 مقاله، 213 کامپیوتر)، IELTS (حداقل میانگین 6) GMAT یا GRE.
  • حداقل میانگین7 – 7.5(دیپلم خارجی).

برای قبولی در دانشگاهی که متقاضی آن هستید. اگر اعتقاد دارند که شما صلاحیت کامل ندارید، ممکن است مؤسسات درخواست شما را رد کنند یا از شما بخواهند در برخی از آزمون‌های پذیرش شرکت کنید. اگر بعد از یک برنامه تحصیلی به زبان هلندی هستید، مهارت خوبی در زبان هلندی دارید. همچنین ممکن است اکثر دانشگاه‌ها دوره‌هایی را به زبان هلندی به‌عنوان زبان دوم به شما ارائه دهند تا بتوانید اثبات کنید که تسلط کافی به زبان دارید.

میانگین نمرات موردنیاز بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است. همچنین، توجه داشته باشید که برای برخی از برنامه‌ها، تعداد متقاضیان بسیار بیشتر از مکان‌های موجود است – در این حالت، یک روش انتخابی انجام می‌شود.

فهرست کامل دانشگاه‌های برتر هلند

دانشگاه و تحقیقات واگنینگن

دانشگاه و تحقیقات Wageningen با تمرکز ویژه بر علوم کشاورزی و محیط‌ زیست یکی از بهترین مؤسسات جهان برای علوم زندگی و علوم اجتماعی است. فقط کمتر از 14000 دانشجو در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و شرایط حرفه‌ای هستند. بیشتر دوره‌های کارشناسی در مقطع کارشناسی به‌ صورت ترکیبی از هلندی و انگلیسی تدریس می‌شود، اما حدود 40 برنامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صرفاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. به همین دلیل این دانشگاه تعداد قابل‌ توجهی دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند – حدود 27 درصد از کل دانشجویان از خارج از کشور می‌آیند.

در کل، این دانشگاه 20 برنامه مختلف کارشناسی، ازجمله دوره‌های تجارت، توسعه بین‌المللی و علوم بهداشتی را ارائه می‌دهد. 37 برنامه در سطح کارشناسی ارشد وجود دارد که همه آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. تمام دوره‌ها دو سال طول می‌کشد. شهر واگنینگن در مرکز کشور است، اما فاصله زیادی با آمستردام یا مرز آلمان ندارد. شعار این دانشگاه، متناسب با تمرکز بر مشکلات اجتماعی و تجاری، این است: “کشف پتانسیل طبیعت برای بهبود کیفیت زندگی”. دانشگاه آمستردام دانشگاه آمستردام (UvA) در سال 1632 تأسیس شد، سومین دانشگاه قدیمی کشور است. این دانشگاه حدود 24000 دانشجو دارد که با بزرگ‌ترین جمعیت دانشجویی را در هلند دارد.

علاوه بر این‌که در رتبه‌ بندی دانشگاه‌های جهانی جزو 50 رتبه برتر دانشگاه قرار دارد، رتبه‌ بندی ویژه‌ای در زمینه هنرها و علوم انسانی و علوم اجتماعی بسیار بالا است. این دانشگاه حدود 150 مدرک به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد که بیش از 3000 دانشجوی بین‌المللی را از بیش از 100 کشور جهان جذب می‌کند. محوطه اصلی دانشگاه در مرکز آمستردام است و ساختمان‌های دانشگاه در سطح شهر پراکنده است و امکان ادغام مناسب دانشجویان و افراد محلی را فراهم می‌کند. UvA یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپا است که مبتنی بر انتشارات علمی و بودجه تحقیقاتی است. کتابخانه مرکزی شامل بیش از 4 میلیون کتاب و هزاران نسخه خطی، نامه، نقشه و آثار کمیاب است. این دانشگاه همچنین دارای پنج موزه است.

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن قدیمی‌ترین دانشگاه هلند است که در سال 1575 تأسیس‌شده و با اعضای خانواده سلطنتی هلند که اغلب به‌عنوان دانشجو در آن تحصیل می‌کنند، ارتباط خود را حفظ می‌کند. بسیاری از سیاستمداران کشور علاوه بر تعدادی از چهره‌های برجسته فکری و فرهنگی در دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند. فیلسوفانی مانند اسپینوزا و دکارت در دوران طلایی هلند در لیدن بودند. از آن زمان، 16 دریافت‌کننده جایزه نوبل به دانشگاه وابسته شدند، ازجمله آلبرت انیشتین و انریکو فرمی. بیش از 200 درجه در دانشگاه، هر دو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. جمعیت دانشجویی 28000 نفری شامل دانشجویان 100 کشور است. علی‌رغم سن بلوغ، دانشگاه لیدن به نوآوری مشهور است و از یک سبک تدریس غیرمعمول استفاده می‌کند که بر یادگیری فردی و کارهای گروهی متمرکز است.

دانشگاه اراسموس روتردام

دانشگاه اراسموس روتردام یک دانشگاه دولتی واقع در روتردام است. این نام به نام انسان‌شناس و سخنران قرن پانزدهم دزیدریوس اراسموس روتروداموس نام‌گذاری شد. این دانشگاه در سال 1913 به‌عنوان مدرسه بازرگانی هلند تأسیس شد و نام خود را چند بار تغییر داد تا سرانجام در سال 1973 به دانشگاه اراسموس روتردام تبدیل شود. این دانشگاه هفت دانشکده دارد که در چهار زمینه زیر تمرکز دارد: بهداشت، ثروت، حکمرانی و فرهنگ. کارمندان دانشگاه شامل تعدادی از دانشمندان و سیاستمداران برجسته مانند یان تینبرگن برنده نوبل و یان پیتر بال کننده نخست‌ وزیر سابق هستند.

دانشگاه اوترخت

دانشگاه اوترخت در سال 1636 تأسیس شده و یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند است. دانشگاه اوترخت بیش از 90 برنامه تحصیلات تکمیلی و 12 برنامه کارشناسی ارائه می‌دهد. همه برنامه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی را شامل می‌شوند، ازجمله علوم طبیعی، قانون، حکمرانی، علوم زندگی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم زمین. دانشجویان و کارمندان از حدود 118 ملیت مختلف در دانشگاه اوترخت تحصیل و کار می‌کنند. انجمن‌ها و باشگاه‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه وجود دارد که هنرهای نمایشی، ورزشی، هنری و بسیاری از زمینه‌های موردعلاقه را پوشش می‌دهد.


بهترین دانشگاه‌های پزشکی هلند

دانشگاه آمستردام

دانشگاه آمستردام (UvA) یکی از 2 موسسه آموزشی بودجه عمومی در هلند است. مستقر در پایتخت، از سال 1632 به‌عنوان آتنایوم ایلوستر ایستاده است. دانشکده پزشکی UvA که در زیر دانشگاه برتر کشور واقع‌ شده است، یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی در هلند محسوب می‌شود. با انتخاب بسیار بالا، سالانه فقط 350 متقاضی را در مرکز پزشکی دانشگاهی می‌پذیرد. هر دو درجه (کارشناسی و کارشناسی ارشد) به زبان هلندی تدریس می‌شوند. مدرک لیسانس پزشکی دانش‌آموزان را در زمینه‌های خانواده، اجتماع و پزشکی سالخوردگی مهمان می‌کند.

برنامه درسی در 4 مضمون طبقه‌بندی‌شده است و دروس آن از طریق روش‌های مختلفی مانند آموزش دیجیتال و یادگیری مبتنی بر تیم تدریس می‌شود. از طرف دیگر، مدرک کارشناسی ارشد در مورد آموزش عملی است. این کار با یک دوره کارآموزی 2 ساله در مرکز پزشکی دانشگاهی و بیمارستان‌های دیگر انجام می‌شود. دانش‌آموزان همچنین باید یک تحقیق انتخابی 16 هفته‌ای را به پایان برسانند. اگر تمایل به ادامه تحصیلات خود دارید، UvA یک دکترای دکترا / دکترای فشرده ارائه می‌دهد.

دانشگاه پزشکی Vrije

دانشکده پزشکی بعدی در هلند Vrije Universiteit Amsterdam است، یک دانشگاه خصوصی با بودجه دولت هلند. مستقر در پایتخت، اغلب در 150 لیست برتر بسیاری از ارگان‌های رتبه‌بندی قرار دارد. برنامه پزشکی آن به‌عنوان یکی از رشته‌های قوی آن شناخته می‌شود و در رده‌بندی 48 شانگهای و 61 رده‌ بندی Times Higher Education قرار دارد. به‌ عنوان یک دوره مقدماتی، لیسانس پزشکی آن بر تئوری متمرکز است. برنامه درسی 14 ساعته در هفته شامل سخنرانی‌ها، امتحانات عملی و جلسات گروه مطالعه است. درحالی‌که این آموزش فقط به زبان هلندی تدریس می‌شود، دانشجویان در سال آخر تحصیل این امکان را دارند که یک دوره کوتاه بین‌المللی را که انگلیسی آموزش می‌دهد، بگیرند. گرچه تمرکز این دوره بر تحقیق است، اما امکاناتی را برای سایر تخصص‌ها نیز باز می‌کند. مدرک کارشناسی ارشد که به زبان هلندی نیز تدریس می‌شود، در زمینه کارآموزی و کمک‌هزینه تحصیلی فعالیت می‌کند. پس‌ازاین، دانشجویان می‌توانند به‌عنوان پزشك اصلی به كشور خدمت كنند.

دوره‌های آموزشی نیز برای کسانی که مایل به تخصص پزشکی، پزشک خانه سالمندان یا پزشک معلولین هستند، در دسترس است. دانشگاه گرونینگن که در سال 1614 تأسیس شد، یکی از 100 موسسه برتر در جهان است. این مرکز در قسمت شمالی هلند واقع‌شده است و به دلیل داشتن دومین مرکز آموزشی قدیمی در این کشور مشهور است. برخلاف سایر مدارس پزشکی در هلند، دوره کارشناسی پزشکی دانشگاه گرونینگن به دو زبان انگلیسی و هلندی تدریس می‌شود. به دلیل همین دوگانگی، دانشگاه همیشه دارای طیف متقاضیانی است. ازآنجاکه سهمیه پذیرش فقط 406 دانشجو در سال است، دانشگاه یک روش انتخاب دقیق را رعایت می‌کند. متقاضیان موفق از برنامه بیمار محور منحصر به‌ فرد گرونینگن لذت می‌برند. در طول سال اول، دانشجویان قبلاً با موارد واقعی آشنا می‌شوند که در گروه‌های کوچک موردبحث قرار می‌گیرد. این یک کارآموزی 2 هفته‌ای است که در بیمارستان یا خانه سالمندان انجام می‌شود.

گزینه 5 هفته تحصیل در خارج از کشور نیز موجود است. در مقطع کارشناسی، برنامه کارشناسی ارشد پزشکی فقط به زبان هلندی تدریس می‌شود. در اینجا دانشجویان در مراکز درمانی مختلف کارآموز می‌شوند. به‌غیراز چرخش‌های جامع، دانشجویان همچنین باید یک پروژه تحقیقاتی را طی 20 هفته به پایان برسانند.

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن یک موسسه عمومی است که در هلند جنوبی واقع‌شده است. این دانشگاه در سال 1575 تأسیس شد و به‌عنوان یکی از صد دانشگاه برتر جهان شناخته می‌شود. برنامه پزشکی Leiden به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه هلند به‌عنوان یکی از بهترین‌ها در این کشور شناخته‌شده است. رقابت چنان سختگیرانه است که سالانه فقط 332 متقاضی در برنامه نخبگان و آموزش داده‌شده توسط هلند پذیرفته می‌شوند. برای پیوند دادن آموزش و تمرین و تحقیقات بالینی، مدرک لیسانس پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن تدریس می‌شود.

سخنرانی‌ها و گروه‌های متمرکز کوچک معمولاً انجام می‌شود، با ارزیابی یادگیری از طریق آزمون‌های میان‌دوره‌ای. پس از اتمام دوره 3 ساله، دانشجویان می‌توانند با برنامه Leiden’s Masters in Medicine ادامه دهند. این برنامه علمی گرا سیاست پذیرش سخت‌تری دارد و فقط 300 دانشجو در سال می‌پذیرد. پزشکان تحصیل‌کرده در لیدن معمولاً به مدت 3 سال به یک پزشک مربی گماشته می‌شوند. پس از مطالعات فشرده، راهنمایان دوره‌های کارآموزی خود را در هلند به پایان می‌رسانند. آن‌ها همچنین این گزینه را دارند که در خدمت ملت‌های کم برخوردار باشند.

دانشگاه ماستریخت

دانشگاه ماستریخت در سال 1976 تأسیس شد، یکی از جوان‌ترین مدارس پزشکی هلند است. پناهگاهی برای دانشجویان بین‌المللی، تقریباً 50 درصد از جمعیت 18000 نفری آن از صدها کشور در سراسر جهان است. ماستریخت به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جوان جهان، دوره‌های بسیاری ازجمله لیسانس و فوق‌لیسانس پزشکی را ارائه می‌دهد. اولین مورد به زبان هلندی و همچنین انگلیسی (مسیر بین‌المللی پزشکی) تدریس می‌شود. این مدرک کارشناسی عملی دانشجویان را قادر می‌سازد تا در اوایل تحصیل خود با بیماران تعامل داشته باشند. آن‌ها با کمک آزمایشگاه‌های مهارت‌های پیشرفته مهارت‌های عملی را که برای هر پزشکی حیاتی است، توسعه می‌دهند. پس از اتمام دوره کارشناسی، دانشجویان می‌توانند با برنامه Master in Medicine ادامه دهند. البته این فقط به زبان هلندی تدریس می‌شود.


مدارک موردنیاز تحصیل در هلند

  • یک کپی از گذرنامه یا کارت شناسایی؛
  • یک عکس گذرنامه؛
  • بیانیه شخصی به انگلیسی (باید حدود 500-800 کلمه باشد که در پاسخ به سوالاتی ازجمله: چرا و چه چیزی دوست دارید در دانشگاه بخوانید؟ بعد از فارغ‌التحصیلی چه برنامه‌ای دارید؟)؛
  • کپی مدارک تحصیلی متوسطه، گواهینامه‌ها و/ یا لیست نمرات (مدارک آپلود شده و یا فهرست‌های نمره‌ای که به زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا هلندی نیستند نیاز به همراه ترجمه رسمی انگلیسی دارند)؛
  • متن سوابق؛
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی/هلندی؛
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست (50 – 100 یورو)؛
  • برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به اسناد اضافی نیاز داشته باشند، مانند:
    • CV یا رزومه (شامل دو داور)؛
    • نامه تشویق؛
    • نمونه کارهای مکتوب دانشگاهی؛

مراحل نهایی پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه در هلند

تحصیل در هلند به معنای چند مرحله اضافی پس از مراحل درخواست است: بیمه درمانی خود را دریافت کنید. اگر از کشوری از اتحادیه اروپا / EEA می‌آیید، بیمه درمانی کشور شما در هلند نیز کار خواهد کرد؛ اما برای استفاده از این کارت باید کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) را دریافت کنید. اگر بیمه درمانی معتبر نباشد، برای تأمین این هزینه باید ماهانه 80 تا 160 یورو بپردازید. پس از ورود به هلند شما باید مجوز اقامت بگیرید. دانشگاه از طرف شما درخواست می‌کند، شما فقط باید مدارک موردنیاز را ارائه دهید. دانشجویان قبل از شروع کلاس‌ها باید رسماً در دانشگاه ثبت‌ نام کنند. همچنین شما باید شهریه خود را به صورت کامل پرداخت کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
اجازه ی کار دانشجویی در هلند
اجازه ی کار دانشجویی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های شهر لاهه
دانشگاه های شهر لاهه

با داشتن گزینه های مختلفی برای تحصیل به راحتی میتوان فهمید چرا لاهه یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی در هلند است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: