مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اقامت پس از تحصیل در هلند

اقامت پس از تحصیل در هلند

فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری، چه از دانشگاه‌های هلند و چه از دانشگاه‌های برتر خارجی، می‌توانند برای پیدا کردن کار، درخواست اجازه‌ی Orientation year را برای زندگی در هلند، به مدت یک سال داشته باشند. خارجی‌هایی که فارغ‌التحصیلان هستند، با ارائه‌ی درخواست اجازه‌ی اقامت در هلند با هدف گذراندن Orientation year، می‌توانند به لحاظ قانونی در این کشور زندگی کنند. اگر به شما مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری از دانشگاهی در هلند یا از یکی از دانشگاه‌های برتر جهان در عرض سه سال گذشته داده شده است، می‌توانید برای پیدا کردن کار و اقامت در هلند به‌ مدت یک سال، درخواست اجازه‌ی اقامت دهید.

چه کسی می‌تواند برای اجازه‌ی Orientation year در هلند درخواست دهد؟

برای درخواست این اجازه، علاوه بر داشتن یک پاسپورت معتبر/ID سفر و محسوب نشدن تهدیدی برای نظم عمومی (نداشتن هیچ سابقه‌ی جنایی یا پرونده‌ی قریب‌الوقوع)، شما:

  • اگر مدرک‌تان در خارج از هلند صادر شده باشد، باید دارای ارزیابی نوشتاری مدرک‌تان از  Nuffic (سازمان همکاری‌های بین‌المللی برای آموزش عالی در هلند) باشید.
  • قبلاً دارای اجازه‌ی اقامت برای پیدا کردن کار در هلند نباشید (برای این اجازه‌ی اقامت، فقط می‌توانید یک‌بار درخواست دهید)
  • در سیستم نمره‌دهی ارزیابی شده توسط IND، از 40 نمره، حداقل باید 35 نمره را بگیرید (25 نمره برای مدرک کارشناسی ارشد، 5 نمره برای داشتن سنی بین 21 تا 40 سال، 5 نمره برای کار یا تحصیل در هلند برای 6 ماه قبل و 5 نمره برای داشتن سطح A2 دیپلم زبان هلندی.)

دانشجویان سراسر جهان برای تحصیل به هلند می‌آیند، در عرصه‌ی بین‌الملل، دانشگاه‌های هلند، رتبه‌های بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه‌ی بالای دانشگاه‌های هلند اصلاً جای شگفتی ندارد، چون خیلی از دانشگاه‌ها، دوره‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. متاسفانه، چون تقاضای بالایی برای مسکن دانشجویی در هلند وجود دارد، پیدا کردن یک مکان مناسب برای زندگی در این کشور، یک چالش به‌حساب می‌آید.

دانشجویان می‌توانند در شکل‌های گوناگون مسکن اقامت داشته باشند. آن‌ها می‌توانند در یک خانه یا آپارتمان دانشجویی زندگی کنند که در بین دانشجویان هلندی، بسیار شایع است. با این حال، دانشجویان در هلند غالباً در ساختمان‌های دانشگاه ‌شان زندگی نمی‌کنند.

مسکن دانشجویی

اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان در هلند، اتاق‌هایی را در خانه‌های دانشجویی کرایه می‌کنند که خانه‌هایی با مالکیت خصوصی هستند و برای میزبانی از 3 تا 6 نفر درست شده‌اند. زندگی با غریبه‌ها و پیروی از قوانین خانگی، ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما با گذشت زمان، همه در آن ماهر می‌شوند.

آپارتمان دانشجویی

به‌عنوان یک قانون، آپارتمان‌های دانشجویی، دارای اتاق‌های خواب خصوصی و امکانات مشترک (سالن پذیرایی، آشپزخانه، دستشویی و غیره) هستند. این آپارتمان‌ها کمی ارزان‌تر از خانه‌های دانشجویی هستند، اما معمولاً میزبان 8 تا 12 مستاجر می‌باشند.

از طریق اداره‌های اجاره‌ی مسکن یا سازمان‌های مسکن دیگر، بیشتر دانشگاه‌های هلند، دارای آپارتمان یا خانه‌های دانشجویی هستند. اگرچه هم قیمت و هم امکانات، کم و بیش مشابه خانه‌هایی با مالکیت خصوصی هستند، مسکن دانشگاهی به دانشجویان، فرصت ملاقات با دانشجویان خارجی دیگر و در نتیجه، گسترش سریع محافل اجتماعی‌شان را می‌دهد.

کار ضمن تحصیل در هلند

دانشجو در هلند همزمان با تحصیل 16 ساعت در هفته حق کار دارد که البته این میزان در شرف تصویب به سمت 20 ساعت در هفته میباشد و این میزان از تحصیل جزو زمان اقامت فرد در هلند محسوب می شود اما به صورت پارت تایم. چه فرد کار پیدا بکند چه کار پیدا نکند. معمولا هلندی ها افرادی تنبل و کم جنب و جوش هستند و خیلی به دنبال سرمایه داری و اندوختن پول نبوده اند و نگاه آنها به زندگی متفاوت بوده است. از این رو فرصت شغلی و فرصت کاریابی در هلند بسیار مناسب تر از کشورهای دیگر است. کافیست تا فرد کمی قانع و اهل سازگاری باشد تا کم کم به درآمد رسیده و در پی آن اقامت هلند را اخذ نماید.

درآمد یک دانشجو در ساعت هایی که حق کار دارد به طور متوسط ساعتی 10 € یورو میباشد و این میزان در برخی مواقع به 12 € در ساعت نیز میرسد. نکته بسیار مهم در مورد هلند اینکه چنانچه دانشجو در حین تحصیل قصد تبدیل ویزای خود به ویزای کار نماید باید شغلی را پیدا کند که ماهیانه 4500 € یورو درآمد داشته باشد. در شرایطی که بعد از اتمام تحصیل و در آن دوره اطمینانی یکساله نیاز به این موضوع نیست و فرد با هر میزان حقوق میتواند ویزای کاری دریافت نماید.

پروسه اقامت پس از تحصیل در هلند

هرچند که در شروع به کار این پروسه راحت و آسان بنظر می آید ولی باید در نظر گرفت که دارای سختی ها و دشواری های مختص به خود می باشد. با این توضیح که اشخاص متقاضی اقامت پس از تحصیل در هلند در نهایت و بعد از گرفتن مجوز کاری این کشور قادر به مشاهده نتیجه کار خود را می باشند. یافتن شغل مناسب و هم چنین وارد شدن به بازار کار بعد از پایان یافتن دوران تحصیلی ویژه دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل می باشند، از جمله روش های دیگر در زمینه گرفتن اقامت بعد از تحصیل در هلند می باشد.

سیستم آموزش و پرورش این کشور به روشی طراحی شده که فراتر از یک برنامه با کیفیت خوب به نظر می آید و هم چنین نظام آموزشی و اقتصادی حاکم بر این کشور بر این باور می باشد که می بایست دانشجویان امکانات و ابزار مورد نیاز برای شروع یک شغل مناسب و هم چنین وارد شدن به بازار کار مهیا باشد و بر پایه همین سیستم به جز دانشجویان بومی این کشور، به دانشجویانی که دارای تابعیت خارجی باشند و به تحصیل بپردازند نیز اجازه میدهد تا پس از سپری نمودن دوران تحصیلی برای مدتی در این کشور بمانند و اقدام به پیدا نمودن کار مورد نظر خود نمایند. طول این دوره یک سال میباشد.




روش های اخذ اقامت پس از تحصیل در هلند

به صورت کلی دو روش اصلی و مهم برای فارغ التحصیلان پس از تحصیل در هلند وجود دارد که این دو روش عبارت اند از:

  • جستجوی کار با مهلت یک ساله بعد از تحصیل
  • پیدا کردن کار به واسطه پیشنهاد شغلی حین تحصیل

اشخاص متقاضی اقامت پس از تحصیل در هلند با جستجوی کار در یک سال اول (zoekjaar) قادر هستند که در پایان دوره های لیسانس و یا فوق لیسانس در موسسات آموزش عالی و دارای اعتبار به وسیله NVAO برای مدت زمان یک سال به یافتن شغل بپردازند. لازم به ذکر است که هزینه اجرای این برنامه چیزی حدود 600 یورو در سال است و ویژه اشخاصی است که به تازگی فارغ التحصیل شده اند. 

در صورتی که اشخاص متقاضی اقامت پس از تحصیل در هلند موفق شوند که در یک دانشگاه هلندی و در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری درس خود را به پایان برسانند و در CROHO ثبت نام نمایند، می توانند در کشور هلند به اقامت خود ادامه دهند و به اشتغال بپردازند. این موضوع به صورت معمول برای کارفرمایان دشوار می باشد تا بتوانند به این اشخاص کاری پیشنهاد کنند. هزینه زندگی در هلند به طور متوسط در یکماه 1000 € یورو میباشد. 

اخذ ویزای کاری در اقامت پس از تحصیل در هلند

شما می توانید پس از تحصیل برای اخذ ویزای کاری هلند در صورت رعایت قوانین اداره مهاجرت این کشور اقدام نمائید. درصورتی که این اشخاص در سایر موسسات کاریابی نتوانند کار پیدا نمایند که این امر بستگی به متقاضی دارد که بتوانند اطمینان لازم را جلب نمایند و نشان دهد که اجازه اقامتشان دارای اعتبار می باشد تا در نتیجه کارفرما قادر باشد که این اشخاص را مورد حمایت قرار دهد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: