مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بررسی هزینه تحصیل و زندگی در هلند

بررسی هزینه تحصیل و زندگی در هلند

هرساله دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل در هلند به دلیل کیفیت بالای آموزش تصمیم به اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشو را دارند. دریافت و شرایط گرفتن ویزا بستگی به این دارد که دانشجو شهروند اتحادیه اروپا است یا خیر.

اگر شهروند یک کشور غیر اتحادیه اروپا یا سوییس هستید و قصد دارید بیش از سه ماه در هلند بمانید موظف به اخذ اجازه ی اقامت برای تحصیل در هلند هستید. ورود به هلند با ویزایی صحیح بسیار مهم است، اگر با ویزای اقامت کوتاه مدت وارد شوید نمی توانید برای اجازه ی اقامت درخواست دهید. شما تا 5 روز بعد از ورود به هلند باید برای اخذِ اجازه ی اقامت درخواست دهید .پس از پایانِ دوره ی تحصیل شما می توانید برای اخذ اقامت 5 ساله در خواست دهید، ولی لازم است قرار دادی با صاحب کار خود برای این منظور ارائه دهید.

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم می کنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. اتباع اتحادیه اروپا /EEA و اتباع سوئیس اجازه کار با ساعت نامحدود دارند. دانشجویان خارجی (غیراتحادیه اروپا/EEA/ سوئیس) با اجازه اقامت معتبر، مجاز به کار یا کار تمام وقت فصلی در ماه جون، جولای و آگوست یا کار نیمه وقت حداکثر شانزده ساعت در هفته هستند.

هزینه تحصیل در هلند در مقطع مدارس

با توجه به هزینه ی تحصیل و زندگی در هلند، افراد زیر 18 سال نیز ممکن است تا حدودی تمایل به سپری کردن مقاطع ابتدایی و دبیرستان خود در هلند را داشته باشند. تحصیلات در مقطع مدارس، در مدارسِ دولتی این کشور رقم می خورد که بدون هزینه می باشد. در بعضی از مدارس، معمولا فقط هزینه ی ثبت نام از افراد دریافت می شود. به طور کلی افراد 6 تا 12 سال در مقطع ابتدایی و افراد 12 سال به بالا تا 18 سال در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل می باشند. طبق قوانینِ دولت هلند، تحصیل برای افراد جامعه تا سن 16 سالگی اجباری می باشد. در کنار مدارس دولتی هلند، نوعی دیگر از مدارس با نام مدارس خاص یا ویژه وجود دارد، این مدارس گرایشات خاص خود را دارند و معمولا مدارسی مذهبی می باشند که مشغول به فعالیت هستند. قابل توجه است که تحصیل افراد زیر 18 سال در هلند، مستلزم سرپرست و قیم در خاک این کشور می باشد.

تحصیل در مدارس هلند
نوع مدرسه اطلاعات
مدرسه دولتتی

مناسب افراد 6 تا 18 سال

 بدون هزینه

 نیازمند قیم و سر پرست در خاک هلند

مدرسه خصوصی

یک رشته خاص

 بیشتر آن ها مدارس مذهبی هستند.

 نیازمند قیم و سر پرست در خاک هلند

همچنین در هلند مدارسِ خصوصی نیز وجود دارند که تدریس در آن ها به زبان انگلیسی می باشد و همان طور که از اسم آن ها پیدا است، برای ثبت نام در این مدارس باید هزینه  پرداخت نمایید. در قسمت زیر نام چند مدرسه به همراه میانگین هزینه های آن ها آمده است، قابل توجه است برای ورود به این مدارس نیاز به سرپرست و قیم می باشد. در این مقطع ورود همراه و والدین با فرزندان برای تحصیل فرزندان در مدارس هلند، امکان پذیر نمی باشد و در طی سال های اخیر ویزای گاردین به ایرانیان به سختی داده می شود و شانس ریجکتی بالایی دارد.

هزیننه ی تحصیل در مدارس هلند
نام مدرسه میانگین شهریه سالیانه
(یورو)
مدرسه بین المللی دلفت 15,000
مدرسه بین المللی ایدنوهن 10,000
مدرسه بین المللی بردا
12,000
مدرسه گرونینگین 8,000
مدرسه آرنهم
6,500

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در هلند باید در نظر داشته باشند، جهت پذیرش از دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی ارائه دیپلم 12 ساله تحصیلی دانشجویان ضروری می باشد. از سوی دیگر زبان آموزش در دانشگاه های هلند به زبان انگلیسی بوده، بنابراین از مدارک مورد نیاز دیگر جهت اخذ پذیرش تحصیلی هلند، داشتن حداقل مدرک زبان آیلتس با نمره 6 جهت ورود به دانشگاه می باشد. در کشور هلند بیشتر رشته ها از جمله مهندسی، مدیریت، بیزینس، اقتصاد و پزشکی با توجه به نوع دانشگاه برای دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می شود، اما انتخاب رشته با توجه به بحران نیروی کار در این کشور و کشش بازار بایستی با دقت بالایی برخوردار باشد. هزینه ی تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی سالیانه بین 8,000 تا 10,000 یورو می باشد. همچنین با وجود امکان اجازه کار تا 16 ساعت در هفته، بخشی از هزینه تحصیل و زندگی در هلند، می تواند تحت پوشش قرار گیرد.




هزینه تحصیل در هلند در مقطع ارشد

اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در هلند معمولا مستلزم ارائه مدارک دیپلم و لیسانس رشته تحصیلی دانشجو می باشد. با توجه به نوع رشته، دانشگاه و نوع دوره های موجود، ممکن است این مقطع در بازه ی یک تا دو سال ارائه شود. دوره های کوتاه مدت یک ساله برای تحصیل تخصصی تر رشته ی تحصیلی افراد می باشد. دوره های دو ساله نیز جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد می باشد. در طول این دوره های دو ساله با توجه نوع رشته و نوع دوره، دانشجویان معمولا 85 الی 115 واحد را سپری می کنند. گفتنی است تحصیل در این مقطع برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی بوده و نیاز به مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5 می باشد. هزینه تحصیل در هلند در مقطع ارشد، سالیانه 9,000 تا 12,000 یورو می باشد. همچنین در طول دوره تحصیل اجازه کار نیمه وقت (16 ساعت در هفته) برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که می تواند کمک هزینه ای جهت هزینه تحصیل و زندگی در هلند باشد. از نکاتی که معمولا دانشجویان بین المللی به آن توجه نمی کنند اما می تواند برای اخذ پذیرش دانشگاه بسیار مهم باشد، داشتن معدل حداقل 13 می باشد.

هزینه تحصیل در هلند در مقطع دکتری

در کشور هلند انواع مختلفی از دانشگاه ها از حیث نوع آموزش وجود دارد که می توان به دانشگاه های تحقیقاتی، دانشگاه های فنی-مهندسی و دانشگاه هایی که مبنای آموزش را بر اساس تئوری گذاشته اند، تقسیم بندی کرد. تحصیل در مقطع دکتری در هلند، در هر سه نوع دانشگاه امکان پذیرش است. اما معمولا بیشتر صندلی های دانشگاه در مقطع دکتری در اختیار دانشگاه های تحقیقاتی قرار دارد. همچنین پذیرش دانشگاه در مقطع دکتری به این گونه است که در ابتدا جهت اخذ پذیرش تحصیلی، نیاز است که دانشجویان استاد راهنمای مناسب با رشته تحصیلی خود را در دانشگاه مورد نظر پیدا کنند. سپس تایید نهایی استاد راهنما را دریافت نمایند، می توانند پذیرش تحصیلی خود را در مقطع دکتری در هلند، اخذ نمایند. همچنین در این راستا ارائه مدارک مقاطع تحصیلی ما قبل، ارائه مدرک زبان با نمره آیلتس 7 و داشتن مقالات ISI برای این دوره نیاز می باشد. دوره های دکتری در هلند تا چهار سال به طول می انجامد. هزینه تحصیل در هلند در مقطع دکتری سالیانه از 4,000 به بالا است. در این دوره امکان اخذِ بورسیه ی تحصیلی هلند نیز جهت جبران بخشی از هزینه تحصیل و زندگی در هلند امکان پذیر است.

هزینه زندگی دانشجویی در هلند

به طور کلی هزینه ی زندگی دانشجویی در هلند با توجه به سطح بالای کیفیت زندگی و امکانات موجود در بخش حمل و نقل، خدمات رفاهی، درمان، آموزش و خوراک، بسیار مناسب است. در مقایسه هزینه های زندگی دانشجویی در هلند با کشور ایران بایستی گفت، مخارج زندگی در هلند بیش از 80 درصد بیشتر از کشور ایران می باشد. این در حالی است که قیمت اجاره ها در هلند بیشتر از عدد گفته شده است و تا بیش از 140 درصد گران تر از ایران می رسد، اما با توجه به هزینه تحصیل و زندگی در هلند، می توان نوع کیفیت زندگی و خدمات ارائه شده را کاملا احساس نمود.

دانشگاه های برتر هلند

دانشگاه های هلند در گروه برترین دانشگاه های دنیا قرار می گیرند، علی الخصوص که تحصیل در هلند برای دانشجویان بین المللی جذابیتِ بیشتری پیدا کرده است، زیرا شانس اخذ ویزای تحصیلی هلند بسیار بالا است، در رتبه بندی Times Higher Education برای سال 2021، 13 دانشگاه هلند در میان 250 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند. پنج دانشگاه برتر برای تحصیل در هلند عبارتند از:

  • دانشگاه واخنینگن
  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه لیدن
  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه اوتریخت

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی هلند

دانشجویان بعد از پذیرش از دانشگاه های هلند، نیاز است برای ورود به خاک این کشور ویزای تحصیلی خود را از سفارت این کشور اخذ نمایند. گفتنی است که علاوه بر نامه پذیرش دانشگاه که برای فرد دانشجو صادر شده است، لازم است تا سایر مدارکی که در قسمت زیر عنوان می شود را تهیه بفرمایید، مشاوران ما در موسسه زنگنه پاسخگوی سوالات شما هستند: 

  •  پرداخت اپلیکیشن فی
  •  تکمیل فرم MVV
  •  نامه ی پذیرش از دانشگاه
  •  پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  •  مدرک تحصیلی
  •  مدارک پزشکی در صورت نیاز
  •  بیمه
  •  سوء پیشینه
  •  ترجمه ی کلیه مدارک به زبان Dutch
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
اجازه ی کار دانشجویی در هلند
اجازه ی کار دانشجویی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های شهر لاهه
دانشگاه های شهر لاهه

با داشتن گزینه های مختلفی برای تحصیل به راحتی میتوان فهمید چرا لاهه یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی در هلند است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: