مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ اجازه ی کار در سوئد

اخذ اجازه ی کار در سوئد


به طور کلی، برای کار در سوئد، شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا، باید برای گرفتن اجازه‌ی کار اقدام کنند. چند استثناء در این قانون وجود دارد. شهروندان کشورهای آرژانتین، استرالیا، شیلی، کانادا، هنگ‌کنگ، نیوزلند، کره‌جنوبی و اروگوئه که بین سنین 18 تا 30 سالگی قرار دارند، نیز می‌توانند تا یک سال، برای گرفتن ویزای تعطیلات کاری (Working Holiday Visa) اقدام کنند. برای کار در شغل‌های کمتر از سه ماه، شهروندان کشورهای خاص باید هم اجازه‌ی کار و هم ویزا داشته باشند، همچنین توجه داشته باشید که کارمندان برخی رشته‌های خاص، ممکن است از مقررات اجازه‌ی کار معاف باشند.

الزامات گرفتن اجازه‌ی کار در سوئد

برای دریافت اجازه‌ی کار در سوئد، باید پیشنهاد رسمی کار را از کارفرمای سوئدی دریافت کرده باشید. این شغل همچنین باید:

  • برای حداقل ده روز در اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا آگهی شده باشد.
  • شرایط استخدامی به شما پیشنهاد دهد که حداقل با شرایط تعیین شده در قراردادهای گروهی سوئد برابر باشد یا با شرایط تعیین شده در آن شغل یا صنعت، مرسوم باشد.
  • حداقل حقوق ماهیانه‌ی 13000 کرون سوئد را قبل از پرداخت مالیات، دریافت کنید.
  • شما همچنین باید پاسپورت معتبری از کشور زادگاه خود داشته باشید.

مجوز کار برای اعضای خانواده

اگر شما شهروند غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید و واجد شرایط دریافت اجازه‌ی کار می‌باشید، همسر/شریک ثبت‌شده و فرزندان تا سن 21 سال‌تان (و همچنین فرزندان بالای 21 سال که از نظر مالی به شما وابسته هستند)، حق پیوستن به شما در سوئد را دارند. آن‌ها یا باید به‌عنوان بخشی از درخواست شما یا جداگانه، برای گرفتن مجوزهای اقامت سوئد اقدام کنند.

فرایند درخواست

در کل، شما باید قبل از ورود به سوئد، برای دریافت مجوز خود اقدام کنید، اگرچه می‌توانید از داخل سوئد نیز درخواست دهید، اگر قانوناً در این کشور زندگی می‌کنید.

  • پیشنهاد شغلی دریافت کنید که توسط اتحادیه‌ی صنفی مربوطه تائید شده باشد.

درخواست خود را تنظیم و یا به‌صورت آنلاین یا از طریق درخواست کاغذی، به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری سوئد ارسال نمایید، درخواست تکمیل شده‌ی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • تکمیل فرم درخواست
  • کپی صفحات موجود در گذرنامه‌ی خود که اطلاعات شخصی، مدت اعتبار گذرنامه و اینکه آیا اجازه‌ی زندگی در کشوری غیر از کشور زادگاه خود را دارید، نشان دهد (برای مثال، ویزا یا اجازه‌ی اقامت دیگر).
  • پیشنهاد شغلی خود و گواهی اتحادیه‌ی صنفی.
  • هزینه‌ی درخواست

آژانس مهاجرت سوئد، درخواست شما را بررسی می‌کند و تصمیم خود را به اطلاع شما می‌رساند و باید اطلاعات ویزا و کارت اجازه‌ی اقامت خود را بفرستید.




تمدید مجوز کار

اگر می‌خواهید بعد از انقضای مجوز فعلی خود، به کارتان ادامه دهید، باید درخواست تمدید مجوز اقامت خود را ارائه دهید. اگر قبل از انقضای اجازه‌ی فعلی کار خود اقدام کنید، مجاز به کار به‌هنگام انتظار برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت مجوز ادامه‌ی کارتان خواهید شد.

دانشجویان بین‌المللی و کار در سوئد

دانشجویان بین‌المللیِ دارای اجازه‌ی اقامت در سوئد، مجاز به کار کردن در کنار تحصیل خود هستند. اگر آن‌ها بخواهند پس از اتمام تحصیل خود، در سوئد بمانند و کار کنند، نیاز به اجازه‌ی کار دارند.

نحوه‌ی درخواست مجوز کار

قانون اصلی این است که قبل از ورود به سوئد، باید برای گرفتن اجازه‌ی کار اقدام کنید و به شما اجازه‌ی کار داده شده باشد. هنگام درخواست آنلاین، دستورالعمل‌های روشنی در مورد چگونگی پُر کردن درخواست خود و آنچه باید به‌همراه درخواست خود ارسال کنید، به شما ارائه می‌شود. این کار ارائه‌ی درخواست صحیح را برای شما آسان می‌کند و احتمال تصمیم‌گیری سریع در ارتباط با درخواست مجوز کارتان را افزایش می‌دهد. اطلاعات مربوط به دارندگان اجازه‌ی کار که مایل به درخواست تمدید مجوز خود هستند

وقتی برای تمدید اجازه‌ی کار خود اقدام می‌کنید، اداره‌ی مهاجرت بررسی می‌کند که شرایط اجازه‌ی کار در دوره‌های قبل شما تامین شده است یا خیر. برای تکمیل درخواست خود، باید اسنادی ارائه دهید که نشان دهد برای هر ماه که در سوئد مجوز کار داشته‌اید، الزامات حقوق و دستمزد و بیمه برآورده شده است.

پیشنهاد کار برای کار در سوئد

برای اخذ مجوز کار، باید پیشنهاد اشتغال در سوئد داشته باشید. کارفرمای شما باید حداقل ده روز قبل از ارائه‌ی پیشنهاد کار، در سوئد و اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا و سوئیس، آن شغل را آگهی کرده باشد. کارفرمای شما در سوئد با تکمیل پیشنهاد استخدام، درخواست اجازه‌ی کار می‌دهد. کارفرمای شما به اطلاعاتی در مورد نام، تاریخ تولد، تابعیت، تحصیلات و آدرس ایمیل شما نیاز دارد. مهم است که تا زمانی‌که تصمیمی درباره‌ی درخواست خود دریافت نکردید، به آدرس ایمیلی که به کارفرمای خود می‌دهید، دسترسی داشته باشید. اداره‌ی مهاجرت در سوئد از این آدرس ایمیل برای برقراری ارتباط با شما در طول دوره‌ی بررسی درخواست شما، استفاده خواهد کرد. وقتی کارفرمای‌تان پیشنهاد شغلی شما را کامل کرد، شما ایمیلی با اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی ارائه‌ی درخواست مجوز کار دریافت خواهید کرد. در این درخواست، شما اطلاعاتی درباره‌ی خود ارائه می‌دهید. اگر خانواده‌ی شما نیز همراه با شما به سوئد می‌آیند، باید برای آنها نیز همزمان درخواست دهید. همچنین باید بررسی کنید که اطلاعات مربوط به شرایط استخدام شما در پیشنهاد کار با آنچه شما و کارفرمای‌تان در مورد آن توافق کرده‌اید، مطابقت داشته باشد.

ضمیمه کردن اسناد

اسناد زیر باید اسکن شده یا از آن عکس گرفته شده باشد و همراه با درخواست شما ارسال شود:

  • کپی از صفحات موجود در گذرنامه‌ی خود که اطلاعات شخصی، عکس، امضاء، شماره‌ی گذرنامه، کشور صادرکننده‌ی گذرنامه، مدت اعتبار گذرنامه، بارکد اوراق هویت‌تان و اینکه آیا اجازه‌ی زندگی در کشوری غیر از کشور زادگاه خود را دارید، نشان دهد
  • وکالت‌نامه در صورتی که شما نماینده‌ی متقاضی هستید

اگر متقاضی تمدید اجازه‌ی کار هستید، باید اسناد اضافی را به درخواست خود ضمیمه کنید.

استخدام به‌عنوان دستیار شخصی در سوئد

اگر به‌عنوان دستیار شخصی، برای اجازه‌ی کار اقدام می‌کنید، باید نسخه‌ای از تصمیم صادره توسط آژانس بیمه‌ی اجتماعی سوئد (Försäkringskassan) را در مورد مزایای دستیاری خود ضمیمه کنید. این تصمیم نشان می‌دهد که شما شخصی را دارید که با او کار خواهید کرد و این شخص حق دریافت کمک دستیاری را دارد.

وکالت‌نامه چیست؟

وکالت‌نامه می‌تواند نامه‌ی امضاءشده‌ای باشد که در آن، شخص متقاضی برای گرفتن مجوز، به شخص دیگری اجازه می‌دهد تا نماینده‌ی او باشد. برای مثال، وکالت‌نامه می‌تواند به کسی حق اقدام برای گرفتن اقامت برای دیگری را بدهد، از دلایل تصمیم‌گیری‌ها مطلع شود یا برای شخص دیگری، درخواست تجدیدنظر دهد. وکالت‌نامه باید توسط شخصی امضاء شده باشد که وکالت خود را به شخص دیگری می‌دهد و در صورت نیاز، باید اصل آن به اداره‌ی مهاجرت سوئد ارائه شود.

برای دادن وکالت‌نامه به شخصی دیگر، باید نامه‌ای را به اداره‌ی مهاجرت سوئد ارسال کنید که در آن بیان می‌دارد که این یک وکالت‌نامه است.

  • نام، تاریخ تولد و آدرس شخصی که به شخص دیگری وکالت می‌دهد، باید در آن قید شده باشد
  • حوزه‌ی اختیارات شخصی که وکالت‌نامه دارد، باید درج شده باشد
  • نام، شماره‌ی شناسایی شخصی و آدرس شخصی که به او وکالت داده می‌شود، باید قید شده باشد
  • امضای شخصی که به شخص دیگری وکالت می‌دهد، باید وجود داشته باشد
  • تاریخ و مکان امضای وکالت‌نامه نیز باید درج شده باشد.

اگر خانواده‌تان شما را همراهی می‌کنند و شما همزمان برای آن‌ها نیز درخواست داده‌اید، باید موارد زیر را ارائه دهید:

  • کپی از صفحات موجود در گذرنامه‌ی آن‌ها که اطلاعات شخصی، عکس، امضاء، شماره‌ی گذرنامه، کشور صادرکننده‌ی گذرنامه، مدت اعتبار گذرنامه، بارکد اوراق هویت‌شان و اینکه آیا آن‌ها اجازه‌ی زندگی در کشوری غیر از کشور زادگاه خود را دارند، نشان دهد
  • کپی گواهی ازدواج یا معادل آن (برای زوج‌های متاهل یا شرکای ثبت‌شده‌شان)
  • اسنادی که نشان دهد شما در کشور زادگاه خود با هم زندگی کرده‌اید (برای شرکایی که بدون ازدواج، با هم زندگی می‌کنند)

گواهینامه‌ی تولد برای کودکان

  • رضایت والدین دیگری که سرپرستی کودک را در اختیار دارند، در صورتی‌که آن‌ها به سوئد نمی‌آیند و بیان اینکه کودک مجاز به آمدن به سوئد است
  • اسنادی که نشان دهد افراد بالای 21 سال، از نظر مالی به والدین خود وابسته هستند
  • اسناد فرزندخواندگی، در صورت فرزندخواندگی

وکالت‌نامه در صورت نمایندگی تمام اعضای خانواده که بیش از 18 سال سن دارند و متقاضیان مشترک هستند. اسناد فوق‌الذکر باید توسط مترجم مجاز، به سوئدی یا انگلیسی ترجمه شود، شما همیشه باید یک نسخه از سند اصلی را به‌همراه یک نسخه از ترجمه ارائه دهید.

رضایت

گواهی رضایت، نامه‌ی امضاءشده‌ای از طرف والدینی است که حضانت دارند، اما با کودک به سوئد نمی‌آیند. در این گواهی، او موافقت می‌کند که به فرزند شما، اجازه‌ی اقامت در سوئد داده ‌شود. این گواهی رضایت، باید حاوی موارد زیر باشد:

  • نام، تاریخ تولد و آدرس والدینی که رضایت می‌دهند
  • نام و تاریخ تولد کودکی که گواهی رضایت به او مربوط می‌شود
  • یک گواهی مبنی بر اینکه والدین موافقت می‌کنند که به کودک، اجازه‌ی اقامت در سوئد داده شود
  • امضای رضایت والدین، همراه با نام او با حروف چاپی.

هزینه‌ی درخواست خود را پرداخت و آن را ارسال کنید. در بیشتر موارد، شما باید هزینه‌ای را برای ارائه‌ی درخواست خود پرداخت کنید. با استفاده از ویزا یا مستِرکارت، می‌توانید این هزینه را پرداخت کنید. وقتی هزینه‌ی مورد نظر پرداخت شد، درخواست خود را ارسال می‌کنید. سپس، شما و کارفرمای‌تان ایمیلی دریافت می‌کنید که تائید می‌کند که درخواست خود را ارسال کرده‌اید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، اداره‌ی مهاجرت با شما تماس خواهد گرفت. برای اینکه آژانس مهاجرت سوئد در مورد درخواست شما تصمیم بگیرد، باید تمام جزئیات ذکر شده و تمام اسناد لازم ضمیمه شود. این بدان معناست که اگر تمام اطلاعات لازم از ابتدا ذکر شود، زمان بررسی کوتاه‌تر از زمانی خواهد شد که اطلاعات پس از ارائه‌ی درخواست اضافه می‌شود. توجه داشته باشید که آژانس مهاجرت سوئد در برخی موارد، ممکن است نیاز به بررسی بیشتر درخواست شما داشته باشد، حتی اگر تمام اطلاعات و مدارک مورد نیاز را ضمیمه کرده باشید.

اطلاعات مورد نیاز برای گرفتن کارت اجازه‌ی اقامت سوئد

اگر برای بیش از سه ماه مجوز به شما اعطاء شود، کارت اجازه‌ی اقامت دریافت خواهید کرد. این کارت ثابت می‌کند که شما اجازه‌ی اقامت در سوئد را دارید و حاوی اطلاعاتی مانند اثر انگشت و عکس شماست. اگر برای سفر به سوئد به ویزای ورود نیاز دارید، باید در اسرع وقت به سفارت یا سرکنسولگری سوئد مراجعه کنید تا از شما عکس گرفته و انگشت‌نگاری شود. شما باید این کار را انجام دهید، حتی اگر از قبل کارت اجازه‌ی اقامت داشته باشید، زیرا اطلاعات شما ذخیره نمی‌شود. اگر خانواده‌ی شما نیز متقاضی دریافت مجوز اقامت هستند، آن‌ها نیز باید در سفارت یا سرکنسولگری سوئد عکس بگیرند و انگشت‌نگاری شوند. قبل از مراجعه به سفارت یا سرکنسولگری سوئد، حتماً با آن‌ها تماس بگیرید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
شرایط کار در سوئد
شرایط کار در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، شما عملاً اجازه ی کار کردن در طول تحصیل را دارید. ...

بیشتر بخوانید
نکاتی برای پس انداز در سوئد
نکاتی برای پس انداز در سوئد

آیا قصد دارید در پس انداز کردن تبدیل به یک آدم حرفه ای شوید و پولتان را منطقی خرج کنید؟ در این مقاله ده نکته برای پس انداز را به شما میگوییم ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: