مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سوئد را بشناسید

سوئد را بشناسید

جمعیت

حدود 10 میلیون نفر در سوئد زندگی میکنند که از آن ها حدود 2 میلیونشان زیر 18 سال هستند. 85 درصد آن ها در شهرها زندگی میکنند. سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد.

جغرافی

پایتخت سوئد، استکهلم، با بیش از 950 هزار ساکن، همچنین بزرگترین شهر این کشور هم هست. دیگر شهرهای بزرگ گوتنبرگ در غرب سوئد (750هزار جمعیت)، و مالمو (340 هزارجمعیت) در جنوب هستند. همچنین شهرهای اپسالا و لوند به دلیل دانشگاه هایشان اعتبار و شهرت دارند.

کمتر از 3 درصد زمین های سوئد ساخت و ساز شده اند و جنگل ها 69 درصد این کشور را دربرمیگیرند. سوئد به لحاظ ظاهری دراز است – حدود 1574 گیلومتر از سر تا ته – و میتوان آن را به سه ناحیه ی عمده تقسیم کرد: گوتلند در جنوب، سوئیلند در مرکز و نرملند در شمال.

زبان

زبان سوئدی زبان رسمی کشور سوئد است. اکثریت سوئدی ها همچنین در سطح بالایی از زبان انگلیسی صحبت میکنند. بسیاری موسسات چندملیتی سوئد انگلیسی را به عنوان زبان مشارکت در نظر گرفته و تعداد قابل توجهی دانشگاه ها نیز برنامه ها، مدارج و دوره های انگلیسی زبان برگزار می کنند. سوئد جایگاه 5 زبان ملی اقلیتی است و بسیاری زبان های دیگر توسط جمعیت متنوع سوئدی صحبت میشوند. پس از سوئدی، فنلاندی، زبان صرب و کرواسی، عربی، کردی، اسپانیایی، آلمانی و فارسی رایج ترین زبان های سوئد هستند.

دولت

سوئد دارای دموکراسی پارلمانی است. مهم ترین احزاب سیاسی به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ی چپ مرکزی که شامل دموکرات های اجتماعی، حزب چپ و حزب سبز و دیگری گروه مرکز راست که شامل حزب معتدل، حزب مرکزی، دموکرات های مسیحی و حزب آزادی خواه است.

مجلس سوئد Riksdog نامیده شده که اعضای آن هر چهار سال یکبار انتخاب می شود.

سرکرده سوئد از سال 1973 شاه کارل XVI گوستاو بوده است. او قدرت سیاسی نداشته اما نماینده ی کشور است و وظایف اجرای مراسم را به عهده دارد.

سوئد عضو اتحادیه ی اروپا EU اما دارای پول مستقل خود به نام کرون است. Swedish crown

شیوه ی زندگی

سوئدی ها به سختی کار میکنند و درس میخوانند اما همچنین به استراحت و آرامش خود نیز اهمیت زیادی می دهند. مراسم fika – دورهمی به صرف چای یا قهوه، به همراه شیرینی یا کلوچه یا نوشیدنی های غیرالکلی، میوه یا ساندویچ – جزء مهمی از اجتماع و فرهنگ ملی سوئد است. شما می توانید این مراسم را با خانواده ی خود یا در اولین قرارملاقات عاشقانه ی خود تدارک ببینید. لغت lagom کلمه ای مهم و رایج در زبان سوئدی است، به معنای 'خوب به اندازه ی کافی' که خلاصه ای از فرهنگ و ایده آل اجتماعی سوئدی در برابری و انصاف است.

پذیرا بودن و برابری نیز مفاهیم بسیار مهمی برای سوئدی هاست. ارتباط همجنس گراها از سال 1944 قانونی بوده است و از سال 2003 زوج های با جنسیت یکسان قادر بوده اند فرزندی را به فرزندخواندگی بپذیرند و از سال 2009 ازدواج آن ها قانونی شد. این کشور اولین کشور دارای آزادی مطبوعات (1766) و جزء آزادترین کشورهای جهان در این زمینه است.


مذهب

سوئد کشوری بسیار غیرمذهبی است اما اغلب مذهب های جهان در اینجا معرفی و پذیرفته می شوند. کلیسای ملی، گلیسای سوئد، لوتران (وابسته به مارتین لوتر کینگ) است، اما کاتولیک ها و دیگر زیرمجموعه های مسیحیت هم رایج هستند. اسلام یکی از بزرگ ترین گروه های افراد را در سوئد تشکیل داده و یهودیت و بودائیسم نیز پیروان زیادی دارند.

بزرگترین تعطیلات سوئدی، نیمه ی تابستان، کریسمی و عید پاک است.

فرهنگ

از ابا گرفته تا اینگمار بگمان و آویچی، سوئد صادرکننده ی عمدده ی فرهنگ و بزرگترین صادرکننده ی موسیقی پاپ در جهان در زمینه ی GDP است. یکی دیگر از ترندهای جهانی سوئد در سال های اخیر ژانر ادبی که اصطلاحاً به آن Nordic noir یا تاریک شمالی میگویند، است. این ژانر توسط هنریک مانکل و استیگ لارسن به وجود آمد. اگر به عقب نگاه کنیم، وزنه های فرهنگی مانند اینگمار برگمن را میبینیم که به عنوان یکی از کارگردان های پیشرو و بسیار مهم در سینما شناخته می شود و همچنین آگوست استرینبرگ یگی از درام نویس های بسیار تأثیرگذار و معتبر را میبینیم. 

موقعیت های متعددی برای آشنایی و درگیر شدن با فرهنگ سوئد از طریق کنسرت ها، تئاترها، گروه های موسیقی کوچک و نمایشگاه هایی که در تمام کشور و در تمام طول سال برگزار می شود، وجود دارد.

محیط 

سوئدی ها به طبیعت احترام بسیار زیادی می گذارند، که یکی از دلایل مهم بودن مباحث محیط زیستی در اینجا است. فقط یک درصد از زباله ی خشک در سوئد دفن می شود – در حالیکه بقیه برای بازیابی یا دوباره استفاده کردن به عنوان گرما، الکتریسیته  یا سوخت کاشین ها در قالب گاز استفاده می شود. منابع انرژی تجدیدپذیر بیش از نیمی از تولید انرژی سوئد را در برمیگیرند (52 درصد). شرکت های تکنولوژی محیط زیستی سوئدی دانش سبز خود را به دیگر مناطق جهان در تکنولوژی مانند سوخت های زیستی، انرژی زیستی، انرژی باد، انرژی خورشید و استفاده از آب هدررفته صادر می کنند.

نوآوری

با هر گونه اندازه گیری، سوئد یکی از نوآورترین ملیت ها بوده و دیجیتالی ترین اقتصاد دنیا را داراست. سوئدی ها خیلی زود تکنولوژی را پذیرفته و به کار بستند و ساختار غیرسلسله مراتبی کشور نیز محیطی حاصلخیز برای ایده های جدید پرورش میدهد. دولت سوئد میزان زیادی، بیش از بقیه ی ملل، از GDP را در R&D سرمایه گذاری می کند. نسل های نوآور باعث به وجود آمدن لیست بلندی از اختراعات تأثیرگذار مانند کمربند سه سره ی ماشین، دستگاه تنظیم کننده ی ضربان قلب، آچار پیچ کشی و کبریت های بی خطر شده است. اختراعات اخیر سوئدی ها اپلیکیشن های اسپاتیفای و اسکایپ بوده است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: