مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
توصیه هایی برای اقامت در سوئد-بخش دوم

توصیه هایی برای اقامت در سوئد-بخش دوم

کارت های شناسایی

یک کارت شناسایی سوئدی، یا (ID card (legitimation)، حاوی عکس صاحب کارت و شماره ی هویتی شخصی است. داشتن یک کارت شناسایی در برقراری ارتباط با هر یک از مسئولین سوئد به شما کمک می کند. این کارت ها همچنین افتتاح حساب بانکی را سهولت می بخشند. برای گرفتن یکی از این کارت ها شما باید به عنوان یک ساکن (ثبت شده در آژانس مالیاتی سوئد) محسوب شوید. کارت های شناسایی توسط شرکت های مالیاتی صادر می شوند. آن ها یک بروشور به صورت PDF نیز برای اطلاع از چگونگی گرفتن این کارت ها منتشر کرده اند.

پزشکی

نسخه ی پزشکان سوئدی میتواند در داروخانه های محلی (apotek) نوشته شوند. داروخانه های زنجیره ای زیادی در سوئد وجود دارندف از جمله داروخانه های دولتی Apoteket. این داروخانه ها در طول ساعات رایج خرید باز هستند، اگرچه بسیاری از آن ها روزهای یکشنبه تعطیل اند. خدمات بیست و چهار ساعته معمولاً فقط در شهرهای بزرگ به چشم میخورد. اگر داروی خاصی استفاده می کنید، بهتر است پیش از رفتن به سوئد، آن را به اندازه ی کافی تهیه کنید.

داروهای بدون نسخه، مثل آسپیرین و مسکن ها، ممکن است در سوپرمارکت ها یا پمپ بنزین ها هم در دسترس باشند.

تلفن همراه

بیشتر دانشجویان خارجی ترجیح میدهند از اسکایپ یا تلفن های همراه با سیم کارت های اعتباری که می توانند به راحتی آنلاین یا در دکه های روزنامه فروشی شارژ شوند، استفاده کنند. شرکت های رایج تلفن همراه شامل Telia، Tele2، Halebop، Comviq (فقط به سوئدی)، Telenor (فقط به سوئدی)، و Tre (فقط به سوئدی) هستند. اگر نمیخواهید در سوئد تلفن همراهی بخرید، امکان استفاده از تلفن های همراه خودتان به همراه یک سیم کارت سوئدی وجود دارد. مطمئن شوید که تلفن همراهتان مختص به اپراتور قبلی مورد استفاده تان نیست. گزینه ی بعدی اشتراک در یک قرارداد تلفن همراه است، که البته در بین دانشجویان خارجی چندان رایج نیست و نیاز به شماره ی هویتی شخصی دارد.

ساعات کار

ساعات خرید معمولاً بین 9 صبح و 6 بعدازظهر است. مغازه ها بین ساعت 1 تا 4 بعدازظهر روزهای شنبه تعطیل اند. در شهرهای بزرگتر، مغازه ها ممکن است در روزهای هفته تا ساعت 8 یا 9 شب، و برخی حتی ساعات محدودی در روز یکشنبه هم کار کنند. مغازه ها معمولاً روز قبل از تعطیلات عمومی زودتر تعطیل می کنند.

اداره ی پست

زمانی که در محل اقامت خود ساکن شدید، شماره ی پستی ای دریافت خواهید کرد. صندوق های پستی در همه جای سوئد برای ارسال نامه ها موجود است. صندوق های زرد برای نامه های داخلی و خارجی(درون کشور و بیرون کشور) و صندوق های آبی برای نامه های محلی تعبیه شده اند. بسته ها نیز می توانند در مکان های متعددی، مانند پمپ های بنزین، سوپرمارکت ها و دکه های روزنامه فروشی تحویل داده شوند. همچنین میتوانید تمبرها را نیز از این مکان ها، که اغلب تا دیروقت و حتی در آخر هفته ها ه باز هستند، تهیه کنید.

حمل و نقل عمومی

عموماً میتوانید اتوبوس، قطارهای معمولی، قطارهای برقی و قایق های مسافربری را در تمامی سوئد ببینید، که باعث حمل و نقل آسان و سریع می شوند. در استکهلم، همچنین میتوانید از مترو (tunnelbana) استفاده کنید. اغلب نواحی شرکت حمل و نقل محلی خود را دارند. مثلاً در گوتنبرگ باید بلیت خود را از vsdttrafik، در مالمو یا لوند آن را از skanetrafiken، در اپسالا از UL و در استکهلم از SL تهیه کنید. شما ممکن است بتوانید کارت تخفیف دانشجویی تهیه کنید. (به بخش کارت دانشجویی در زیر دقت کنید)

برای سفرهای طولانی، قطار گزینه ی خوبی است. به طور کلی دو شرکت عمومی قطار در این کشور وجود دارد: SJ و MTR. هر دوی این شرکت ها تخفیف های 15 تا 20 درصدی برای دانشجویان ارائه می کنند. اگر در شرکت SJ، کمتر از 24 ساعت قبل از عزیمت خود بلیت را رزرو کنید، میتوانید از بلیت های دقیقه آخری ارزان قیمت (sista minuten) بهره مند شوید. اتوبوس های برون شهری مانند Flixbus، Nettbuss یا Ybuss گزینه های دیگری هستند. 

بازیافت و pant

سوئدی ها بسیار به محیط زیست اهمیت میدهند. برای اینکه تبدیل به یک سوئدی واقعی شوید، شروع به بازیافت زباله های خود کنید. ایستگاه های بازیافت در همه جا، هم مکان های عمومی و هم خوابگاه ها و آپارتمان ها دیده می شوند. بسته به اینکه کجا زندگی میکنید، میتوانید زباله های بیولوژیکی، شیشه، کاغذ، پلاستیک و فلز را بازیافت کنید.

برای قوطی های نوشیدنی و بطری های پلاستیکی سیستم بازیافت مجزایی وجود دارد. به سمبل سفید و سیاه pant روی قوطی یا بطری خود نگاه کرده، سپس آن را به سک مغازه ی خواروبار فروشی ببرید. بیشتر این مغازه ها دستگاه pant دارند. وقتی آن ها را برگردانید، یک کوپن پول دریافت خواهید کرد که میتوانید از آن برای خرید خواروبار خود استفاده کنید.

کارت دانشجویی

اغلب دانشگاه ها به دانشجویان خود کارت دانشجویی ویژه ای با اسم و عکس خود آن ها ارائه می دهند. این کارت ها به شما اجازه ی گرفتن کتاب از کتابخانه ی دانشگاه یا دسترسی به ساختمان های دانشگاه خارج از ساعات کاری را می دهند. ممکن است برای گرفتن کارت دانشجویی خود نیاز به پیوستن به یک تشکل دانشجویی داشته باشید. 

همچنین کارت های دانشجویی ملی ای مانند Mecenat یا studentkortet وجود دارند. این کارت ها تخفیف های زیادی برای حمل و نقل عمومی و دسته ای از مغازه ها مانند کافه ها، رستوران ها، باشگاه ها، و دیگر خدمات به همراه دارند. Mecenat معمولاً به همراه کارت اختصاصی دانشجویی شما است، در غیر این صورت میتوانید برای آن درخواست دهید.

منطقه ی زمانی

سوئد در منطقه ی زمانی مرکزی اروپا قرار دارد (CET). جلو بردن ساعت ها از آخرین یکشنبه ی مارچ تا آخرین یکشنبه ی اکتبر اتفاق می افتد. زمان به صورت سیستم اروپایی (یک بعدازظهر=13) نوشته می شود.

انعام دادن

یک هزینه ی سرویس در هزینه های رستوران ها و تاکسی ها از قبل نهادینه شده است، بنابراین انعام دادن در سوئد به ندرت اتفاق می افتد. با این حال، اگر حس میکنید که سرویس بسیار خوب و استثنایی دریافت کرده اید؛ میتوانید انعام کمی (حدود 10 درصد قیمت) بپردازید.

آب و هوا

سوئد چهار فصل مجزا دارد. بهار (مارچ تا می)، تابستان (ژوئن تا آگوست)، پاییز (سپتامبر تا اکتبر) و زمستان (نوامبر/دسامبر تا فوریه یا مارچ). به دلیل اینکه سوئد چنین کشور پهناوری است، آب و هوای این فصل ها بستگی به محل زندگی شما دارد. عموماً، تفاوت بین زمستان و تابستان هرچه به سمت شمال می روید، محسوس تر است.

در سواحل جنوبی و غربی (شامل گوتنبرگ و مالمو) زمستان ها کوتاه تر و معتدل تراند. چرا که هوا نسبتاً مرطوب است، معمولاً هوا سردتر از آنچه واقعا است، احساس می شود. در مناطق انتهایی جنوبی، برف نادر است. در تابستان دما بین 15 تا 25 درجه ی سلسیوس متغیر است.

منطقه ی مرکزی سوئد از مرز جنوبی نروژ تا سواحل استکهلم در شرق کشیده شده است. در اینجا، زمستان ها سردتر (با دمای میانگین زیرصفر در ژانویه)، اما مرطوب تر و آفتابی تر است). برف در این قسمت سوئد رایج بوده و دمای تابستان بین 15 تا 25 درجه ی سلسیوس متغیر است.

در شمال سوئد، زمستان ها سخت تراند. شب های زمستان بسیار طولانی و تیره هستند. برف زیادی می بارد و دمای زیر صفر به مدت چندین ماه به طول می انجامد. درمقابل، در شمال سوئد، طولانی ترین روزهای تابستان نیز با بیشترین تابش آفتاب وجود دارند. و البته شفق های شمالی را هم فراموش نکنید!


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: