مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم بهداشت و درمان سوئد

سیستم بهداشت و درمان سوئد

همه‌ی افراد در سوئد- حتی غیرمقیم‌ها- حق دارند از خدمات بهداشت و درمان برخوردار شوند. سیستم بهداشت و درمان در سوئد، آنچنان اهمیتی دارد که بسیاری از کشورهای جهان، از آن به‌عنوان اُلگویی برای برنامه‌های بهداشت و درمان خود استفاده می‌کنند. سیستم بهداشت و درمان و بیمه‌ی درمانی و سلامت در سوئد، یکی از بهترین‌ها در جهان است. هر ساله، این کشور اسکاندیناوی، در فهرست 10 سیستم برتر بهداشتی جهان قرار می‌گیرد. این رتبه‌بندی‌ها، معمولاً مبتنی بر کارایی مراقبت‌های بهداشتی، هزینه و اُمید به زندگی در این کشور صورت می‌پذیرد.

در سال‌های گذشته، یکی از معدود شکایت‌ها از سیستم بهداشت و درمان در سوئد، زمان انتظار برای ویزیت پزشکان بوده است. با بررسی این شکایت‌ها، این کشور برای اصلاح این مشکل اقدام کرده است. امروزه، به‌محض پیدا کردن پزشک، بسته به نیازهای خود، باید سه تا هفت روز منتظر بمانید.

اگر به فکر مهاجرت به سوئد هستید، از این راهنما، به‌عنوان مروری بر سیستم بهداشت و درمان در سوئد استفاده کنید. در این مقاله، درباره‌ی این موضوع بحث خواهیم کرد که آیا شما می‌توانید مراقبت‌های پزشکی عمومی را بدون personnumer (به زبان انگلیسی: 'شماره‌ی فردی') دریافت کنید.

چگونگی کار سیستم بهداشت و درمان در سوئد

سیستم بهداشت و درمان در سوئد، تا حد زیادی غیرمتمرکز است. اگرچه دولت سوئد، سیاست‌های کلی را در این بخش اعمال می‌کند، اما این سطح منطقه‌ای (kommun یا شهرداری) است که بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

شهرداری که اعضای آن هر چهار سال یک‌بار انتخاب می‌شوند، بر خدمات بهداشت و درمان منطقه‌ی خود نظارت می‌کند. به این ترتیب، هر شهر می‌تواند در سطح محلی، نیازهایش را با جمعیت خود سازگار کند. شوراهای شهر، مسئول نظارت بر ساختار بیمارستان‌ها و مدیریت منطقه‌ی خود و همچنین تنظیم قیمت و کیفیت خدمات ارائه‌دهندگان بخش خصوصی هستند. در کل، حدود 20 شورای شهر در سراسر سوئد وجود دارد که نزدیک به 300 شهرداری را کنترل می‌کنند. در سطح محلی، شهرداری‌ها، از بیماران معلول و سالمند، پس از مرخصی از بیمارستان، مراقبت می‌کنند. شهرداری‌ها همچنین مسئول مراقبت از بیماران روانی می‌باشند.

نظارت ملی بر بیماران

برای نظارت مستمر بر نحوه‌ی عملکرد سیستم بهداشت و درمان در سوئد، این کشور از سال 2009، یک سیستم نظارت ملی سالانه بر بیماران (National Patient Survey) ایجاد کرده است. این سیستم، بر فرایند درمان بیماران و همچنین مسیرشان به‌سمت بهبودی نظارت می‌کند و به گروه‌هایی چون مراقبت از بیماران سرطانی، مراقبت‌های اولیه و مراقبت روانی از کودکان و بزرگسالان تقسیم می‌شود. نتایج حاصل از این سیستم نظارتی، برای ارزیابی و مدیریت سیستم بهداشت و درمان در سراسر کشور استفاده می‌شود.

ماندن در سوئد برای یک سال یا بیشتر

اگر قصد دارید یک سال یا بیشتر در سوئد بمانید، نیاز به دریافت یک personnummer، شماره‌ی شناسایی مالیاتی در سوئد دارید. برای دسترسی به طرح بهداشت عمومی، به این شماره نیاز دارید. اگر برای کوتاه‌مدت در سوئد اقامت دارید و به یک personnummer نیاز ندارید، باید بیمه‌ی درمان خصوصی داشته باشید.

اگر از کشوری عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید، قبل از ورود به سوئد، باید برای کارت بیمه‌ی سلامت اروپا (EHIC) ثبت‌نام کنید. این کارت، به شما امکان می‌دهد با همان هزینه‌ای که یک شهروند عادی در سوئد می‌پردازد، به سیستم بهداشت و درمان در این کشور دسترسی پیدا کنید.


حقایق بهداشت و درمان در سوئد

  • از سال 2019، شهرداری‌ها هزینه‌های دندان‌پزشکی را برای ساکنان زیر 23 سال، پوشش می‌دهند.
  • هفتاد درصد بودجه‌ی خدمات بهداشت و درمان، از طریق مالیات‌های محلی تامین می‌شود.
  • سوئد یکی از پیرترین جمعیت‌ها را در بین کشورهای اروپایی دارد. تخمین زده شده که از هر 5 نفر، یک نفر در سوئد بالای 65 سال است.

آیا سوئد از خدمات بهداشت و درمان عمومی رایگان برخوردار است؟

اگر نمی‌دانید چرا هزینه‌های بهداشت و درمان در سوئد، این‌قدر گران است، احتمالاً باید به سوئیس فکر کنید. بهداشت و درمان در سوئد، رایگان نیست، اما گران هم نیست. در حقیقت، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه‌های بهداشت و درمان در سوئد، کاملاً منطقی است.

هزینه‌ی ویزیت برای مراقبت‌های بهداشت و درمان اولیه، بسته به ایالتی که در آن زندگی می‌کنید، بین 110 تا 220 کرون (20-10 دلار آمریکا) متغیّر است. ویزیت‌های ویژه می‌تواند تا 400 کرون (40 دلار) افزایش پیدا کند. برای ده روز نخست بستری در بیمارستان، باید در حدود 120 کرون برای هر روز و برای بعد از آن، باید نصف این مبلغ، یعنی 60 کرون برای هر روز هزینه کنید. علاوه بر این، مراقبت‌های پزشکی برای افراد زیر 20 سال، رایگان است.

سیستم بهداشت و درمان عمومی در سوئد، چه‌چیزی را پوشش می‌دهد؟

سیستم بهداشت و درمان عمومی در سوئد، نیازهای اساسی پزشکی را دربرمی‌گیرد:

  • بستری شدن در بیمارستان
  • خدمات اولیه‌ی سرپایی
  • داروهای تجویزی
  • سلامت دهان و دندان (برای افراد زیر 20 سال)
  • خدمات پیشگیرانه
  • پشتیبانی از معلولین
  • خدمات توان‌بخشی
  • پرستاران مستقر در خانه و امکانات حمل و نقل برای افراد نیازمند

نقاط ضعف و قوت سیستم بهداشت و درمان در سوئد

در حالیکه نقاط قوت بسیاری در سیستم بهداشت و درمان سوئد وجود دارد، یکی از معدود نقاط ضعف آن، زمان انتظار است. بسته به پرونده‌ی پزشکی خاص شما، زمان انتظار می‌تواند از 3 تا 90 روز متغیّر باشد. موارد فوری و اضطراری به‌سرعت بررسی می‌شوند، اما بیماران غیراضطراری، ممکن است یک هفته‌ی کامل برای ویزیت شدن منتظر بمانند. زمان انتظار برای ویزیت پزشک متخصص، می‌تواند تا سه ماه طول بکشد. اگرچه سیستم بهداشت و درمان عمومی در سوئد مقرون به صرفه و از کیفیت بالایی برخوردار است، زمان انتظار، دلیلی است که تبعه‌ی سوئد را مجبور به خرید بیمه‌ی خصوصی می‌کند.

سیستم بهداشت و درمان خصوصی، هنوز در سوئد چندان فراگیر و شایع نیست، اما سال‌های اخیر، شاهد افزایش قابل‌توجهی در استفاده از آن بوده‌ایم. تخمین زده شده که از هر ده نفر، یک نفر در سوئد از بیمه‌ی درمانی بخش خصوصی استفاده می‌کند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: