مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نوزده نکته که قبل از ورود به سوئد باید بدانید

نوزده نکته که قبل از ورود به سوئد باید بدانید

1.    مردم سوئد عاشق قهوه اند.

مردم کمی به اندازه ی سوئدی ها قهوه مینوشند. در سوئد، نوشیدن قهوه  با سنتی به نام fika انجام میشود، که در طول آن دوستان، خانواده یا همکاران برای قهوه یا چای، تغلب در کنار چیزی شیرین، یکدیگر را ملاقات می کنند. هر سوئدی معمولاً یک بار در روز سنت fika را برای تقوویت ارتباطات خود انجام می ددهد.

2.    به صف شوید.

از داروخانه و اداره ی مالیات گرفته تا میوه فروشی، شما وادار به تمرین صبر می شوید، چرا که کجبورید در صفوف متعدد منتظر بمانید. بسیاری مشاغل سیستم بلیت فروشی دارند- معمولاً یک دستگاه کوچک آویزان روی دیوار که به سختی هم پیدا شده و شماره هایی تولید میکند. به محض اینکه بلیت خود را گرفتید، باید منتظر بمانید تا شماره ی شما روی نمایشگر نمایش داده شود، پیش از اینکه بتوانید به پیشخوان رجوع کنید.

3.    آیا سوئدی صحبت کردن کمکی میکند؟ (نه واقعا؟)

احتمال این وجود دارد که شما سال ها در این کشور زندگی کنید بدون اینکه کلمه ای سوئدی یاد بگیرید. سوئدی ها به عنوان دومین کشور در انگلیسی صحبت کردن به عنوان زبان دوم شناخته می شوند. بنابراین ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سوئدی یاد بگیرید  و دشواری این است که روان صحبت کردن برای ارتباط با افراد کاملاً حیاتی است. ثبت نام در (SFI (Swedish for immigrants) می تواند گامی در جهت صحیح باشد. یادگیری سوئدی ممکن است سخت باشد، اما ارزش تلاش را دارد.

دوره های SFI در دوره های تحصیلی پیوسته بزرگسالان در شهرداری های محلی برگزار می شود. (Kommunal vuxenutbildning, or komvux) پس باد با شهرداری محلی تماس بگیرید.

4.    باید مربای زالزالک را امتحان کنید!

در سوئد، مربای زالزالک در کنار بسیاری از غذاها استفاده می شود، از کوفته گرفته تا پنکیک و فرنی و پودینگ. اما یادتان باشد که این مربا، با  وجود اینکه طعم شیرینی دارد به ندرت روی نان استفاده می شود.

5.    و شما باید غذا را از لوله ها بیرون بیاورید!

برای آماده شدن برای اولین دیدارتان از بخش غذاهای سرد در یک سوپرمارکت، باید بدانید که در سوئد، لوله ها نیز برای بسته بندی غذاهایی مانند خاویار، سس مایونز، سس خردل، و دیگر چاشنی ها استفاده می شود. در بعضی مواقع، شما باید خاویار را از درون یک لوله به بیرون فشار داده و روی تخم مرغ صبحانه تان بریزید.

6.    پدران را در حال هل دادن کالشکه ی بچه میبینید.

وقتی بحث برابری جنسیتی به میان می آید، سوئد یکی از پیشروهاست و مردها قطعاً نقش خود را در خانه و تربیت فرزندان ایفا می کنند.در سوئد، زوج ها 480 روز مرخصی پس از به دنیا آوردن فرزند دارند و این زمان میتواند بین پدر و مادرها تقسیم شود.

7.    سوئدی ها به فعالیت های بیرون از منزل علاقه دارند.

نه همه ی آن ها، اما بسیاری شان. در سوئد، در تمام طول سال حداقل یک فعالیت وجود دارد که افراد از انجام آن ها در بیرون از منزل لذت می برند، خواه آفتابی، خواه بارانی، خواه در حال  طوفان زمستانی. و دولت با دادن حق ورود عمومی(Allemanstratten)، لذت بردن از طبیعت این کشور را برای عموم راحت تر کرده است. 

8.    بسیاری از کسب و کارها در جولای بسته می شوند.

دیدن رستوران ها و مغازه های بسته و طول یک ماه کامل، معمولاً ژولای، چندان نامتعارف نیست، زمانی که کارکنان تعطیلات 4 تا 6 هفته ای خود را می گذرانند.

9.    Lagom

در سوئد کدی اجتماعی وجود دارد که در واقع هیچ ترجمه ی تحت اللفظی ندارد و نزدیک ترین ترجمه به آن لغت lagom  'متوسط' و 'تقریباً کافی'  یا 'مناسب' است. وقتی از این کلمه برای رفتارهای اجتماعی استفاده می شود، به معنی ترکیب با محیط و شرایط اطراف است بدون نشان دادن احساسات بیش از حد.


10.    Melodifestivalen – نه چندان متوسط (lagon)

melodifestivalen ،رویدادی ملی که در طول آن نماینده ی سوئد در مسابقات موسیقی یوروویژن انتخاب می شود،  گروه های وسیع مردم را با هم متحد میکند. این رویداد، که در طول فوریه تا مارچ برگزار می شود، گریزگاه خوبی از شب های زمستانی طولانی و تاریک این کشور هستند. مسابقات موسیقی یوروویژن، که در می آغاز می شود نیز به همان اندازه محبوب هستند، هرچند برخی سوئدی ها، مسابقات قهرمانی جهان هاکی روی یخ که معمولاً با رویداد موسیقی تداخل دارد، ترجیح میدهند.

11.    سوئدی ها در مورد نام اشخاص غیررسمی برخورد میکنند.

دکترتان، استاد دانشگاه شما، مشاور اقتصادی شما، همه شما را به نام کوچکتان صدا خواهند کرد و انتظار دارند که شما نیز در گفتگوها چنین کنید. این استاندارد اجتماعی سوئدی است، بدون توجه به عناوین شغلی، که آن ها نیز حذف می شوند. البته در این قانون چندین استثناء وجود دارد. اگر احیاناً وارد یک دادگاه شوید، یا با یک وزیر سیاسی یا کسی از خانواده ی سلطنتی سوئد برخورد کنید، بهتر است عناوین و القاب را به درستی به کار برید.

12.    کفش هایتان را درآورید.

به سرعت متوجه خواهید شد که زمانی که وارد خانه های شخصی در سوئد می شوید، کفش ها بیرون آورده می شوند. برخی این موضوع را با این حقیقت ساده توضیح میدهند که سوئدی ها زمان زیادی را در طول زمستان خارج از خانه صرف میکنند و ممکن است در گل و لای وارد شوند. عده ای دیگر معتقدند این نشانه ای از احترام به خانه است. درهر صورت، بهتر از قبل از اینکه از چکمه های بسیار بلند به جای شلوار بپوشید، کمی بیشتر فکر کنید.

13.    زمستان ها تاریک و سرد هستند.

بر هیچکس پوشیده نیست که موقعیت جغرافیایی سوئد، باعث سرمای شدید و زمستان های تیره شده است. در عمق زمستان در برخی مناطق شمالی بالای حلقه ی قطبی، ممکن است تنها و تنها 3 ساعت در روز نورخورشید دریافت کنید. بنابراین، زمستان ممکن است سخت باشد، اما در طول تابستان جبران خواهد شد. روزهای طولانی و دمای معتدل و گرمسوئد را یکی از زیباترین مکان ها بین آگوست تا می می کند.

14.    سروقت باشید.

این موضوع بر هر کس روشن است که زمان در اینجا باید مورد احترام باشد، بدون توجه به اینکه برای یک مصاحبه می روید یا یک fika (دورهمی به صرف چای یا قهوه). جلسات رأس ساعت مقرر با وجود شما یا بدون حضورتان برگزار خواهند شد. قطار با شما یا بدون شما سر ساعت حرکت خواهد کرد. سوئدی ها ارزش زیادی برای سروقت بودن قائل اند.

15.    کیف های پلاستیکی را نگه دارید.

قبل از اینکه کیف پلاستیکی تان را بیرون بیاورید، دوباره فکر کنید. بیشتر سوپرمارکت های سوئدی برای پاکت های پلاستیکی یا کاغذی از شما پول دریافت می کنند، به منظور کاهش زباله و تشویق به بازیابی کردن. سوئدی ها دوست دارند که کالاهای ماندگار استفاده کنند.

16.    روزهای مخصوص برای بزرگداشت غذا

قطعا سوئدیی ها کریسمس، عید پاک و نیمه ی تابستان و Walpurgis را جشن میگیرند، اما به همان اندازه روزهای بزرگداشت غذا مهم هستند، سه شنبه ی آخر فوریه (fettisdagen) (که در سوئدی Selma)  نامیده می شود، روز وافل (vaffeldagen) 25 مارچ، و روز دارچین (lanelbullens dag) در 4 اکتبر. در این روزها راحت باشید و بدون احساس گناه پرخوری کنید.

17.    نوشیدن آب بدون خطر است.

آب نوشیدن مستقیماً از شیر آب یک رفتار رایج در سوئد است. آب تمیز و تازه است بنابراین شما می توانید هم پول و هم محیط زیست را با هدر ندادن بطری های پلاستیکی حفظ کنید.

18.    لباس راحت سر کار یعنی لباس جین

مد روزمره ی سوئد معمولاً ساده و راحت است. این رویه به محیط های رسمی تر مانند محل کار هم رسوخ پیدا کرده است.به احتمال زیاد همکاران شما شلوار جین و پیراهن آستین بلند راحت می پوشند، مگر اینکه با یک مشتری خارجی قرار ملاقات داشته یا قصد شرکت در یک جلسه ی هیئت مدیره را داشته باشند. 

19.    تمامی سطوح تحصیل و درمان رایگان نیستند.

اگرچه سیستم درمانی سوئدی تا حدود زیادی بر پایه ی مالیات بنا شده است، به طور کامل رایگان نیست. برای یک ویزیت ساده از مطب دکتر، حداکثر مقدار پولی که باید از جیب خودتان در طول سال بپردازید، 1150 کرون است.

دانشگاه های سوئد، برای شهروندان اتحادیه ی اروپا و منطقه ی اقتصادی اروپا یا سوییس رایگان است. از 2011، دانشجویان کشورهای دیگر، برای تحصیل در دانشگاه های سوئد باید هزینه پرداخت کنند. دانشگاه ها شهریه های خود را مشخص میکنند، که عموماً بین 80000 تا 140000 کورون در یک سال تحصیلی است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: