مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اجازه اقامت دائم سوئد

اجازه اقامت دائم سوئد

برای اخذ اقامت دائم در سوئد، باید 5 سال بطور مداوم در این کشور زندگی کرده باشید. به اتباع اتحادیه‌ی اروپا در پایان پنج سال، اقامت دائم در سوئد اعطاء می‌شود، حتی اگر بخشی از این زمان، در دوران بیکاری سپری شده باشد. شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا، باید ثابت كنند كه در طول 5 سال كامل، شاغل بوده‌اند (حتی اگر این خود اشتغالی باشد) و اینكه آن‌ها قادر به حمایت از خود و خانواده‌ی خود هستند.

مزایای اقامت دائم در سوئد

برخی از مزایای داشتن اقامت دائم در سوئد، بسیار بدیهی و مشخص است. دیگر لازم نیست مجوز خود را برای زندگی و کار در سوئد تمدید کنید. بدون اینکه مجوز اقامت خود را تغییر دهید، می‌توانید آزادانه شغل‌ خود را عوض کنید.

مزایای دیگر اقامت دائم در سوئد، شامل اعضای خانواده‌ای می‌شود که طبق قوانین سوئد، مجاز هستند در کنار شما در این کشور زندگی کنند. تحت ویزای موقت سوئد، اعضای خانواده ممکن است به شما بپیوندند، اما از آن‌ها درخواست می‌شود که برای ویزای خود، درخواست دهند.

به خاطر داشته باشید که اقامت دائم، به‌معنی شهروندی نیست. اگر برای مدت زمان طولانی از سوئد خارج شوید، اقامت دائم شما باطل خواهد شد. بسته به مجوز اقامت‌تان، این زمان می‌تواند بین دو تا شش سال باشد. به همین ترتیب، اگر مرتکب یک جرم جدی در سوئد شوید، در معرض خطر اخراج و لغو مجوز اقامت‌تان قرار خواهید گرفت.

شرایط ویزای اقامت دائم برای سوئد

همانطور که قبلاً گفته شد، اقامت دائم به شهروندان اتحادیه‌ی اروپا، پس از پنج سال زندگی پیوسته در سوئد، به طور خودکار اعطاء می‌شود. شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • باید 5 سال به طور مداوم و پیوسته، در سوئد زندگی کرده باشند
  • باید 5 سال اجازه‌ی اقامت معتبر داشته باشند
  • باید توانسته باشند از خود و خانواده‌ی خود حمایت کنند

علاوه بر این، اجازه‌ی اقامتی که به شما اعطا می‌شود، باید با هدف زندگی و کار در سوئد، برای مدت زمان قابل‌توجهی باشد. اگر به عنوان دانشجو یا به‌عنوان نیروی کار موقت به سوئد آمده باشید، واجد شرایط اقامت دائم نخواهید شد.


درخواست اقامت دائم در سوئد

برای درخواست اقامت دائم در سوئد، باید فرم موسوم به ansökan om ställning som varaktigt bosatt, number 138011 را پُر کنید. این فرم فقط به زبان سوئدی موجود است. شما باید این فرم را به‌صورت الکترونیکی یا حضوری، به آژانس مهاجرت سوئد ارسال کنید. مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • یک کپی از سند معتبر سفر
  • مدارکی که نشان دهد شما در طول پنج سال گذشته، چگونه از خود و خانواده‌تان حمایت کرده‌اید (به عنوان مثال، گواهینامه‌های اشتغال، اظهارنامه‌ی درآمد اعلام شده‌ی خود، گواهینامه‌های مربوط به حقوق بازنشستگی یا شواهدی از دارایی‌هایی که در بانک دارید).

هزینه‌ی صدور اقامت دائم در سوئد 1000 کرون (100 دلار آمریکا) است. متقاضیانی که از پرداخت این مبلغ معاف هستند، اعضای خانواده‌ی شهروندان عضو کشورهای اسکاندیناوی، شهروندان اتحادیه‌ی اروپا و اعضای خانواده‌ی آن‌ها و شهروندان سوئیس هستند.

ویزای همسر و خانواده در سوئد

اگر متاهل هستید، دارای شریک زندگی می‌باشید یا فرزند یک ساکن مقیم در سوئد هستید، می‌توانید ویزای اقامت خود را درخواست دهید. برای ویزای همسر یا شریک زندگی (یعنی، شما و شریک‌تان قانونی ازدواج نکرده‌اید، اما برای مدت زمان قابل‌توجهی، در یک رابطه‌ی 'ازدواج مانند' بوده‌اید)، به موارد زیر نیاز است:

باید فُرم درخواست را به‌صورت آنلاین پُر کنید، اما قبل از انجام این کار، حتماً شرایط زیر را باید داشته باشید:

  • شما و شخصی که به سوئد می‌آیید، باید 18 سال یا بالاتر داشته باشید
  • باید بتوانید هزینه‌ی درخواست ویزای خود را از طریق کارت‌های Visa یا MasterCard بپردازید
  • باید بتوانید اسناد الصاق‌شده را اسکن یا کپی نمایید.

همچنین باید مدارک زیر را نیز ارسال کنید:

  • پاسپورت معتبر
  • اگر متاهل هستید:
    • گواهی ثبت‌نام جمعیتی، قرارداد اجاره یا مدرکی دال بر خرید مسکن برای خود یا سندی دیگر که نشان دهد شما دارای مسکن مشترک هستید
    • سندی که نشان دهد شما در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اید، به‌عنوان مثال، یک قرارداد اجاره که در آن، نام هر دوی شما باشد یا صورت‌حساب‌های قبلی که نشان‌دهنده‌ی نام و آدرس شماست
  • اگر منتظر آمدن فرزند هستید:
    • گواهی بارداری
  • اگر کودکی زیر 18 سال با خود به‌همراه دارید:
    • کپی از پاسپورت کودک که مشخصات شخصی، عکس، امضاء (در صورت لزوم)، شماره‌ی پاسپورت، کشور صادرکننده، مدت اعتبار و اینکه آیا کودک اجازه‌ی زندگی در کشوری غیر از کشور زادگاه خود را دارد یا نه را نشان ‌دهد.
    • شناسنامه‌ی کودک یا شناسنامه یکی از والدین
    • رضایت سرپرست دیگر کودک که به‌همراه شما به سوئد نمی‌آید.
    • اگر حکم حضانت دارید، حکم دادگاه یا در صورت فوت یکی از والدین، گواهی فوت
    • در صورت فرزندخواندگی، مدارک مربوط به آن


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: