مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در اسکاندیناوی

تحصیل در اسکاندیناوی


تحصیل در اسکاندیناوی

آیا می‌خواهید در سوئد، فنلاند، دانمارک یا نروژ تحصیل کنید؟ در این مقاله، می‌توانید اطلاعاتی در مورد دانشگاه‌های اسکاندیناوی، هزینه‌ها، نوع درخواست‌ها، ویزاها، بورس‌های تحصیلی را پیدا کنید.

اسکاندیناوی چیست؟

عنوان این مقاله، تحصیل در اسکاندیناوی است. خُب، اسکاندیناوی یعنی چه؟ اصطلاح محلی اسکاندیناوی به سه پادشاهی نروژ، سوئد و دانمارک اشاره دارد. Scands نام رشته کوهی است که از سراسر نروژ و بخش غربی سوئد عبور می‌کند. این دو کشور، شبه‌جزیره‌ی اسکاندیناوی را نیز تشکیل می‌دهند و قبل از آخرین عصر یخبندان، دانمارک نیز به این شبه‌جزیره تعلق داشت. اگر به نقشه نگاه کنید، می‌بینید که نوک دانمارک، کاملاً بین سوئد و نروژ قرار دارد.

ارتباط دیگر بین این سه کشور، زبان‌های محسوس بین آن‌هاست. زبان سوئدی در بخشی از فنلاند صحبت می‌شود و در زبان انگلیسی فنلاند، اغلب اصطلاحات اسکاندیناوی وجود دارد. این تعریفی است که ما در این مقاله استفاده خواهیم کرد. اما ما کشورهای اسکاندیناوی کوچک‌تر ایسلند و جزایر فارو را در نظر نخواهیم گرفت که تعداد کمی از دانشجویان خارجی در آنجا تحصیل می‌کنند.

چرا در کشورهای اسکاندیناوی تحصیل کنیم؟

دلایل زیادی برای تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد. این کشورها معمولاً از نظر خوشبختی و کیفیت زندگی، جزء 10 کشور برتر جهان قرار دارند. آن‌ها کشورهای بسیار لیبرالی هستند که در آن‌ها دموکراسی، صلح و آزادی بیان بسیار ارزشمند است. این کشورها همچنین دارای یک شبکه‌ی امنیت اجتماعی قوی هستند که آموزش و مراقبت‌های بهداشتی رایگان را به شهروندان خود و سایر شهروندان اتحادیه‌ی اروپا ارائه می‌دهند. سوئد یک سنت قوی در داشتن فضای باز برای خارجی‌ها دارد و همراه با سایر کشورهای اسکاندیناوی، آن‌ها یک کشور پیشرو در زمینه‌ی حقوق دگرباشان جنسی بوده‌اند. در اسکاندیناوی، حتی در شهرهای بزرگ، همیشه به طبیعت نزدیک هستید. جنگل‌ها و دریاچه‌ها هرگز از شما دور نیستند و همچنین دارای مناظر چشم‌نوازی از کوه و اقیانوس می‌باشند. فصل زمستان، برای اسکی مناسب است و در تابستان، کوه‌پیمایی و ورزش‌های آبی از فعالیت‌های محبوب هستند. این کشورها کم‌جمعیت هستند. بنابراین، هرگز در اسکاندیناوی احساس ازدحام جمعیت نخواهید داشت.

اسکاندیناویایی‌ها همراه با هلندی‌ها، بهترین افراد در صحبت به زبان انگلیسی غیربومی در جهان هستند. یادگیری زبان‌های محلی ضروری نیست، مگر اینکه قصد اقامت کامل در این کشورها را داشته باشید. سوئدی، دانمارکی و نروژی، زبان‌های آلمانی هستند که در صورت آلمانی صحبت کردن، تسلط بر آن‌ها نسبتاً آسان است، اما به زبان انگلیسی نیز مربوط هستند. از طرف دیگر، زبان فنلاندی یک زبان کاملاً چالش‌برانگیز است، حتی برای سایر کشورهای اسکاندیناوی، اما هیچ مکانی کامل نیست. هزینه‌های زندگی در کشورهای اسکاندیناوی بالاست، از این نظر نروژ بدترین کشور محسوب می‌شود. زمستان‌ها طولانی و تاریک و تابستان‌ها نسبتاً کوتاه است. اکثر دوره‌های دانشگاهی، به‌ویژه در مقطع کارشناسی، به زبان‌های محلی، تدریس می‌شود. بنابراین، همه‌ی دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس نمی‌شود.




سیستم آموزشی  برای تحصیل در اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی دارای سیستم آموزشی هستند که در آن، دانش‌آموزان معمولاً از 6 سالگی پیش‌دبستانی را شروع می‌کنند. پس از آن، 9 سال تحصیلات اجباری و 3 سال تحصیلات متوسطه‌ی داوطلبانه وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند تخصص‌هایی مانند تجارت، فن‌آوری یا دوره‌‌های شغلی را انتخاب کنند. اکثر دانش‌آموزان اسکاندیناویى، دوره‌ی متوسطه را به‌پایان می‌رسانند. برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاهی در کشورهای اسکاندیناوی، دانشجو باید از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشد. دوره‌های کارشناسی در اسکاندیناوی و کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به‌مدت سه سال ادامه دارد و شامل 180 واحد ECTS است. تحصیلات یک ساله (معمولاً 40 هفته)، معادل 60 واحد ECTS است. دو واحد ECTS برابر است با یک واحد دانشگاهی در آمریکا.

سال تحصیلی معمولاً شامل دو ترم است:

  • ترم پاییز: از اواخر آگوست تا دسامبر (بیشتر دوره‌ها از پاییز شروع می‌شوند)
  • ترم بهار: ژانویه تا اوایل ژوئن

دانشجویان اسکاندیناوی مانند سایر ملیّت‌ها، مدرک‌گرا نیستند. دانشجویان با هر سنی برای تحصیل در رشته‌هایی که به آن علاقه‌مند هستند، در دانشگاه حضور می‌یابند و مدرک همیشه هدف نهایی نیست. همچنین معمولاً دانشجویان اسکاندیناوی رفتن به دانشگاه را برای کار کردن به تاخیر می‌اندازند. دانشجویان خارجی در کشورهای اسکاندیناوی، ترم‌های خارج از کشور را در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی می‌گذرانند. اکثر دوره‌های کارشناسی به زبان‌های محلی تدریس می‌شود، اما می‌توان در برخی از دانشگاه‌ها، به‌خصوص در فنلاند، یک مدرک لیسانس کامل را به زبان انگلیسی دریافت کرد.

دانشگاه‌های عالی‌رتبه در اسکاندیناوی

دلیل دیگر برای تحصیل در اسکاندیناوی، کیفیت بالای دانشگاه‌هاست. اسکاندیناوی دانشگاه‌های خوبی دارد و در رشته‌هایی مانند IT، فن‌آوری و پزشکی قدرتمند است. در اینجا ما بالاترین رتبه‌ی دانشگاه‌های اسکاندیناوی را با توجه به رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های Times Higher Education فهرست می‌کنیم:

  • 41- انستیتوی کارولینسکا، سوئد
  • 96- دانشگاه لوند، سوئد
  • 96- دانشگاه هلسینکی، فنلاند
  • 101- دانشگاه کپنهاگ، دانمارک
  • 102- دانشگاه اوپسالا، سوئد
  • 115- دانشگاه ارهوس، دانمارک
  • 131- دانشگاه اسلو، نروژ
  • 175- دانشگاه استکهلم، سوئد
  • 184- دانشگاه آلتو، فنلاند
  • 184- دانشگاه فنی دانمارک
  • 186- دانشگاه گوتنبرگ، سوئد
  • 250-201 موسسه‌ی فن‌آوری سلطنتی KTH، سوئد
  • 250-201 دانشگاه اولو، فنلاند
  • 250-201 دانشگاه برگن، نروژ
  • 250-201 دانشگاه آلبورگ، دانمارک
  • 250-201 دانشکده‌ی تجارت کپنهاگ، دانمارک
  • 300-251 دانشگاه صنعتی چالمرز، سوئد
  • 300-251 دانشگاه تمپر، فنلاند
  • 300-251 دانشگاه دانمارک جنوبی

این رتبه‌بندی شامل مدارس خوبی همچون مدرسه‌ی اقتصاد استکهلم نیست که توسط Financial Times در رتبه‌ی بالایی قرار گرفته است. 

چه‌زمانی و چگونه برای تحصیل در اسکاندیناوی درخواست دهیم؟

مهلت ارائه‌ی درخواست دانشجویان خارجی برای حضور در ترم پاییز (زمانی‌که بیشتر دوره‌ها شروع می‌شود)، معمولاً در ماه ژانویه است. آخرین مهلت درخواست برای ترم بهار در ماه آگوست است. برخی از موسسات، دوره‌های تکمیلی ارائه‌ی درخواست را برای متقاضیانی که دیر اقدام می‌کنند، در نظر می‌گیرند. اکثر دانشجویان خارجی در اسکاندیناوی در دوره‌هایی شرکت می‌کنند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. شما باید اثبات کنید که انگلیسی شما به اندازه‌ی کافی خوب است. معمولاً دانشگاه‌های اسکاندیناوی به نمره‌ی آیلتس آکادمیک 6.5 (بدون اینکه نمره‌ی بخشی زیر 5.5 باشد) یا نمره‌ی تافلIBT 90 یا بالاتر نیاز دارند. برای ارائه‌ی درخواست به یک دوره‌ی آموزشی در سطح کارشناسی، شما معمولاً باید دوره‌ی متوسطه را به پایان رسانده و حداقل 12 سال تحصیل کرده باشید. دوره‌های کارشناسی در رشته‌هایی مانند پزشکی، مهندسی یا علوم طبیعی اغلب در دروسی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی یا زیست‌شناسی به سطح بالایی از مهارت نیاز دارند. برای دانشجویان ملیّت‌های دیگر، ما به دستورالعمل‌های رسمی صادر شده توسط هر کشور مراجعه می‌کنیم که در زیر ذکر شده است.

هزینه‌ی تحصیل در اسکاندیناوی چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه‌های اسکاندیناوی برای دانشجویان کشورهای اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا رایگان است. تنها استثناء، تعداد انگشت‌شماری از کالج‌های خصوصی مانند BI Norwegian Business School است.

قبلاً تحصیل برای سایر ملیّت‌ها در اسکاندیناوی رایگان بود، اما با هجوم دانشجویان خارجی که کشورهای اسکاندیناوی را برای تحصیل رایگان خود انتخاب کردند، بار سیستم آموزشی بر این کشورها بسیار زیاد شد. بنابراین، سوئد، دانمارک و بسیاری از دانشگاه‌های فنلاند اکنون از دانشجویان خارجی شهریه می‌گیرند. دانشگاه‌های دولتی نروژ همچنان برای دانشجویان خارجی رایگان است. چالش این است که بیشتر دوره‌ها به زبان نروژی تدریس می‌شود و دوره‌ها به زبان انگلیسی نیز ممکن است بسیار رقابتی باشد و هزینه‌های زندگی در نروژ نیز به‌شکل قابل‌توجهی بالاتر از سایر کشورهای اسکاندیناوی است.

شهریه‌ بین موسسات و دروس مختلف متفاوت است. رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی معمولاً کمترین هزینه را دارند، با شهریه‌ای که در سوئد حدود 8000 تا 11000 دلار آمریکا در سال است. هزینه‌ی دوره‌های فنی و علوم طبیعی، حدود 12000 تا 14500 دلار در سال و هزینه‌ی دوره‌های معماری و طراحی نیز 19000 تا 27000 دلار در سال است. هزینه‌های زندگی در کشورهای اسکاندیناوی، بیشتر از بسیاری از کشورهای دیگر است. دانشگاه برگن هزینه‌های زندگی دانشجویان در نروژ را 12122 NOK (نزدیک به 1200 دلار) در ماه تخمین زده، در حالیکه تحصیل در سوئد 8370 کرون (حدود 840 دلار) در ماه است. در فنلاند و دانمارک، هزینه‌ها مشابه سوئد است. اما بر اساس محل اقامت و عادت‌های زندگی‌تان، می‌تواند متفاوت باشد. در شهرهای بزرگ، باید کمی بیشتر بودجه اختصاص دهید، در حالیکه مکان‌های کوچک‌تر می‌تواند هزینه‌های زندگی کمتری داشته باشد.




ویزای سوئد، فنلاند، دانمارک و نروژ برای تحصیل در اسکاندیناوی

دانشجویان کشورهای اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا برای تحصیل در اسکاندیناوی نیازی به ویزا ندارند، اما اگر بیش از سه ماه (یا یک سال در سوئد) بمانید، باید در بخش‌های محلی ثبت‌نام کنید. دانشجویان غیر اتحادیه‌ی اروپا باید قبل از ورود به کشورهای اسکاندیناوی، برای گرفتن ویزای دانشجویی خود اقدام کنند. تنها استثناء، دانشجویان با اقامت کوتاه (کمتر از سه ماه) از کشورهای دارای توافق‌نامه‌ی معافیت از صدور ویزا با کشور محل تحصیل شماست. برای درخواست ویزای دانشجویی/اجازه‌ی اقامت دانشجویی در کشورهای اسکاندیناوی، این مراحل را دنبال کنید:

  • به یک دانشگاه اسکاندیناوی درخواست دهید و نامه‌ی پذیرش خود را دریافت کنید
  • اولین اقساط شهریه‌ی خود را پرداخت کنید

درخواست ویزا را با مدارک پشتیبانی پُر کنید. مدارک مورد نیاز معمولاً از این قرار است:

  • کپی گذرنامه
  • اعلامیه‌ی پذیرش در دانشگاه خود
  • اسناد بیمه‌ی درمانی
  • صورت ‌حساب‌ها یا سایر اسناد (مانند بورسیه‌ی تحصیلی) که نشان می‌دهد شما منابع مالی لازم برای تامین هزینه‌های خود را دارید. در فنلاند، در سال 2020، شما باید 560 یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی خود داشته باشید و در سوئد، به 850 دلار (8514 کرون) در ماه نیاز است. نروژ در حال حاضر 11650 دلار (121220 NOK) در هر سال تحصیلی درخواست می‌کند، در حالیکه دانمارک حدود 1000 یورو در ماه درخواست می‌کند.
  • هزینه‌ی درخواست را پرداخت کنید
  • پس از بررسی درخواست خود، معمولاً باید به سفارت یا کنسولگری کشور محل تحصیل خود مراجعه کنید.

پس از آن، ویزا/اجازه‌ی اقامت دانشجویی خود را دریافت خواهید کرد

کار به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی در اسکاندیناوی

دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند بدون محدودیت در کشورهای اسکاندیناوی کار کنند. برای کار، به شماره‌ی هویت شخصی نیاز دارید که می‌توانید آن را از مقامات مالیاتی دریافت کنید. توجه داشته باشید که یافتن شغل برای دانشجویان خارجی در اسکاندیناوی، همیشه آسان نیست. دانشجویان غیر اتحادیه‌ی اروپا، در صورت داشتن اجازه‌ی اقامت دانشجویی (ویزای دانشجویی)، مجاز به کار نیمه‌وقت هستند. سوئد محدودیتی در تعداد ساعات مجاز به کار ندارد، اما برای اینکه وضعیت ویزای خود را حفظ کنید، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا بیش از یک کار نیمه‌وقت انجام ندهید. در نروژ و دانمارک، دانشجویان خارجی می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته و در فنلاند 25 ساعت در هفته کار کنند. اگر در تعطیلات تابستانی در داخل کشور بمانید، اجازه‌ی کار تمام‌وقت در دانمارک و فنلاند را دارید.

بورسیه‌ی تحصیلی برای تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی

دانشجویان بومی در اسکاندیناوی از شهریه رایگان و دسترسی به کمک‌هزینه‌ی تحصیل و وام‌های دولتی برخوردار هستند. بنابراین، بورسیه‌ی تحصیلی در اینجا مانند بسیاری از کشورهای دیگر چندان شایع نیست. با این حال، با آمدن شهریه برای دانشجویان خارجی کشورهای دیگر، کشورهای اسکاندیناوی نیز شروع به ارائه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی بیشتر برای دانشجویان خارجی می‌کنند که علاقه‌مند به تحصیل در اینجا هستند.

بورسیه‌ی تحصیلی موسسه‌ی سوئد (Swedish Institute)

موسسه‌ی سوئد، آژانس دولتی است که به دانشجویان و محققان بین‌المللی بورسیه می‌دهد. کلیه‌ی بورسیه‌های اعطاشده در این موسسه، بر اساس دسته‌بندی‌های مربوط به کشورهای مختلفی است که دانشجویان از آن می‌آیند. برای مثال، بورس‌های تحصیلی موسسه‌ی سوئد برای آفریقای جنوبی، فرصت‌های زیادی را برای دوره‌‌های کارشناسی ارشد فراهم می‌کند.

بورس تحصیلی شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های تحصیل
  • هزینه‌های زندگی
  • کمک هزینه‌ی سفر
  • بیمه

متقاضیان همچنین به عضویت در چندین شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان دسترسی پیدا می‌کنند، جایی‌که می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی پیدا کنند.

بورس تحصیلی دانشگاه

28 دانشگاه در سوئد، فرصت‌های تحصیلی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند. برای مثال، دانشگاه کارولینسکا به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که قبلاً هزینه‌های پذیرش را پرداخت کرده‌اند و تمام مدارک مورد نیاز را ارائه داده‌اند، بورسیه می‌دهد. بورس تحصیلی دانشگاه‌ها فقط هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد. با این حال، شما می‌توانید برای تامین کلیه‌ی نیازهای تحصیلی خود، درخواست بورس تحصیلی از موسسه‌ی سوئد کنید.

بورس تحصیلی از سازمان‌ها و موسسات

برای دانشجویان خارجی دارای موفقیت‌های برجسته در زمینه‌های خاص، چند بورس تحصیلی از سوئد و سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد. این‌ بورس‌ها شامل یونسکو، بانک جهانی، مشارکت جهانی برق پایدار و غیره است. علاوه بر این، برخی از سازمان‌ها بورس تحصیلی را به دانشجویان کشورهای خاص ارائه می‌دهند. برای مثال، بنیادهای ناکاجیما به دانشجویان ژاپنی بورسیه می‌دهد.

دوره‌های دانشجویی برای دانشجویان خارجی در نروژ

در نروژ هم در طول مراحل پذیرش خود، می‌توانید از دانشگاه‌تان درخواست بورسیه کنید. با این حال، اگر به‌دنبال کمک‌هزینه‌ی اضافی هستید، چندین برنامه وجود دارد که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند شوید.

 برنامه‌ی FELLOWSHIP HIGH NORTH

وزارت امور خارجه‌ی نروژ، بودجه‌ی این برنامه را برای کمک به هزینه‌های تحصیل و سفر دانشجویان خارجی کشورهای کانادا، ژاپن، ایالات متحده، کره‌جنوبی و روسیه تامین می‌کند. دانشجویان از هر سطح می‌توانند برای این برنامه اقدام کنند.

کمک هزینه‌ی ERASMUS + EDUCATION

این یک بورس تحصیلی است که هزینه‌های آن توسط اتحادیه‌ی اروپا تامین می‌شود. از سال 2015، دانشجویان سراسر جهان می‌توانند برای این برنامه درخواست دهند. این کمک هزینه شامل مواردی چون پرداخت شهریه یا هزینه‌های آزمایشگاه در صورت دانشمند یا پژوهشگر بودن است. کمک هزینه‌ی اراسموس فقط به دانشجویانی با دستاوردهای برجسته‌ی علمی خاص اعطاء می‌‌شود.

 صندوق وام آموزش دولتی نروژ (NORWEGIAN STATE EDUCATIONAL LOAN FUND)

اگر واجد شرایط دریافت هیچ‌یک از برنامه‌های تحصیلی فوق نیستید، همچنان می‌توانید هزینه‌ی تحصیلات خود را از این کشور دریافت کنید. بودجه‌های زیادی در این برنامه وجود دارد، از جمله صندوق پناهندگان و پشتیبانی مالی دانشجویان خارجی. به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، قطعاً باید سعی کنید به یک برنامه‌ی بورس تحصیلی بپیوندید، به‌خصوص اگر یکی از این سازمان‌ها به دانشجویان کشور شما بورس تحصیلی می‌دهد. این روش خوبی برای کاهش شهریه و پرداخت برخی از هزینه‌های اضافی تحصیل و سفر است.

بیمه هنگام تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی

برای دریافت ویزای دانشجویی برای تحصیل در یک کشور اسکاندیناوی، باید دارای بیمه‌ی تحصیلی باشید. شهروندان اتحادیه‌ی اروپا با کارت اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند در اسکاندیناوی با همان شرایط بومیان از خدمات بهداشتی استفاده کنند. با این وجود، ما همچنان اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که بیمه‌ی دانشجویی داشته باشید. بیمه‌ی خوب فقط خدمات درمانی اساسی را شامل نمی‌شود، بلکه حوادث، سرقت‌ها، مسئولیت‌ها، هزینه‌های حقوقی و موارد دیگر را نیز دربرمی‌گیرد. برای تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی، ما در وهله‌ی اول، بیمه‌ی AVI’s Security Passport را پیشنهاد می‌دهیم که برای همه ملیّت‌ها وجود دارد.

مسکن دانشگاهی در اسکاندیناوی

همه‌ی دانشگاه‌های کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا می‌توانند مسکن را برای دانشجویان خود فراهم کنند. برای مثال، هم در سوئد و هم در نروژ، دانشجویان خارجی می‌توانند در خوابگاه‌های دانشگاه، زندگی کنند. دانشجویان همچنین می‌توانند مکانی را برای خود پیدا کنند، اما باید وضعیت مسکن خود را به دانشگاه‌شان اطلاع دهند. با این وجود، دانشجویان از نظر خوابگاه تضمینی ندارند. این بدان معناست که شما باید ماه‌ها قبل از ورود به دانشگاه، به جستجوی مکانی برای زندگی خود بپردازید. این مشکل به‌ویژه در شهرهای بزرگ با دانشگاه‌های بسیار جدی وجود دارد، جاییکه تعداد دانشجویان بیش از تعداد اتاق‌های ارائه شده توسط خوابگاه‌های دانشگاه است. با این حال، سازمان‌هایی وجود دارد که می‌توانند به شما در یافتن مسکن کمک کنند. برای مثال، در سوئد، می‌توانید با انجمن اقامت دانشجویان سوئدی تماس بگیرید که اتاق‌ها و آپارتمان‌هایی را برای دانشجویان سراسر سوئد فراهم می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از همراهی یک هم‌اتاقی برای به‌اشتراک گذاشتن مسکن خود استفاده کنید تا هزینه‌های مسکن‌تان زیاد نشود.

آیا فرصت تحصیل رایگان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد؟

دانشجویانی که بودجه‌های محدودی دارند، اما همچنان می‌خواهند در یکی از کشورهای اسکاندیناوی یا شمال اروپا تحصیلات عالی را انجام دهند، ممکن است بتوانند به‌صورت رایگان تحصیل کنند.

دانمارک

  • در دانمارک، تحصیلات عالی برای دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، دانشجویان سوئیس و کسانی که در برنامه‌های تبادل دانشجو شرکت می‌کنند، رایگان است.

فنلاند

  • دوره‌های تحصیلی بدون هزینه برای دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، دانشجویان دکترا و کسانی که در دوره‌های آموزشی سوئد یا فنلاند ثبت‌نام کرده‌اند، وجود دارد.

نروژ

  • فارغ از فرصت‌های ذکر شده در بالا، نروژ دارای مدارس دولتی است که برای دانش‌آموزانی از هر ملیّت و در تمام مقاطع تحصیلی رایگان است. دانشجویان باید هر ترم هزینه‌ی کمی (حدود 40 تا 80 دلار) پرداخت کنند.

سوئد

  • دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا می‌توانند از تحصیلات عالیه‌ی رایگان شهری در سوئد بهره‌مند شوند. دوره‌های دکترا نیز رایگان هستند.

بنابراین، حتی اگر بودجه‌ی کمی داشته باشید، همچنان می‌توانید در یکی از کشورهای اسکاندیناوی، تحصیلات عالیه را انجام دهید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: