مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای اجازه کار سوئد

ویزای اجازه کار سوئد

اگر شهروند یکی از کشورهای اسکاندیناوی نیستید، در صورت اینکه قصد اقامت طولانی‌مدت در سوئد را دارید، باید انواع گوناگون ویزاهای کشور سوئد را در نظر بگیرد. شهروندان اتحادیه‌ی اروپا و منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA)، با شرایط کمتری-اگر اصلاً شرایطی لازم باشد- برای گرفتن ویزا مواجه خواهند شد، اما در صورت اشتغال، به ثبت‌نام در اداره‌ی امور مالیاتی سوئد نیاز دارند. این مقاله، تمام آنچه که باید راجع به مجوزهای اقامت موقت و دائم در سوئد، مدارک مورد نیاز برای گرفتن اجازه‌ی کار، هزینه‌ی ویزای خود اشتغالی و نحوه‌ی درخواست برای گرفتن ویزای نیروی کار ماهر بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگام ارائه‌ی درخواست برای ویزای سوئد، نمی‌توانید در این کشور حضور داشته باشید. این موضوع عمدتاً فقط مربوط به شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا و شهروندان سوئدی می‌باشد. شهروندان اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا حق اقامت در سوئد را دارند و بنابراین، می‌توانند با شغل یا بدون آن، به این کشور بیایند. با این وجود، در صورت برنامه‌ریزی برای ماندن در این کشور برای طولانی‌مدت، آن‌ها باید پروسه‌ی درخواست ویزای سوئد را آغاز کنند. شهروندان سایر کشورهای اسکاندیناوی، برای اقامت در سوئد، مجبور به انجام کار خاصی نیستند.

برای درخواست ویزای سوئد، شرط اصلی داشتن یک پیشنهاد شغلی از سوی یک شرکت سوئدی است. علاوه بر این، شما باید یک کُپی از پاسپورت خود و همچنین هزینه‌های ویزا را نیز پرداخت و آن را ارسال کنید.

از آنجایی‌که نمی‌توانید قبل از دریافت مجوز ویزا/کار خود وارد سوئد شوید، مهم است توجه داشته باشید که برای بیشتر متقاضیان، فقط یک یا دو ماه برای تائید درخواست‌شان، وقت لازم است. با این حال، متقاضیان ویزای کار خود اشتغالی در سوئد، ممکن است برای دریافت ویزای خود، یک سال یا بیشتر صبر کنند.

شهروندان اتحادیه‌ی اروپا

شهروندان اتحادیه‌ی اروپا، بدون اجازه‌ی اقامت یا کار، حق زندگی و کار در سوئد دارند.

مجوزها و ویزاهای کار

برای کار در سوئد، بسته به کشور زادگاه خود، به مجوز کار یا ویزای اشتغال نیاز دارید. اگر شهروند اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید، حق دارید در سوئد بمانید. این بدان معنی است که شما بدون نیاز به اجازه‌ی کار، می‌توانید در سوئد کار کنید. وقتی وارد سوئد می‌شوید یا کاری را به‌عهده می‌گیرید، تمام آنچه که باید انجام دهید، نشان دادن پاسپورت خود است.

به‌عنوان یک شهروند اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، شما مجاز به آمدن به سوئد با هدف پیدا کردن شغل هستید. پس از گرفتن شغل و اقامت در سوئد، باید در آژانس مالیات سوئد ثبت‌نام کنید.

ساکنان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا

به‌عنوان یک ساکن غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، قبل از ورود به سوئد، باید به شما شغلی پیشنهاد شده باشد و اجازه‌ی کار خود را گرفته باشید. قبل از گرفتن اجازه‌ی کار، امکان ورود به سوئد و شروع کار در این کشور، وجود ندارد.

شرایط لازم برای گرفتن اجازه‌ی کار در سوئد

برای گرفتن اجازه‌ی کار در سوئد، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • پاسپورتی معتبر
  • شغلی به شما پیشنهاد شده باشد که شرایط آن، برابر با شرایط قراردادهای کاری در سوئد بوده یا حداقل برای آن شغل، استاندارد باشد.
  • آن شغل، حداقل دارای حقوق 13000 کورون در ماه بوده یا حقوق با آن شغل، هم‌طراز باشد.
  • شغلی پیشنهاد شده باشد که شامل بیمه‌ی درمانی، بیمه‌ی عمر و تامین اجتماعی باشد.

وقتی برای مجوز کار درخواست می‌دهید، باید مدارک اسکان خود در سوئد و همچنین دلایل ترک این کشور پس از اتمام قرارداد کار خود را نیز ارائه دهید.

علاوه بر شرایطی که باید برای درخواست ویزای کار در سوئد داشته باشید، کارفرمای سوئدی شما نیز باید برای استخدام شما، شرایط خاصی داشته باشد. شرایطی که کارفرما باید داشته باشد، به شرح زیر است:

  • آن شغل باید حداقل به‌مدت ده روز، در یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا تبلیغ شده باشد.
  • آن شغل باید شامل شرایط استخدامی هم‌طراز با سایر شغل‌های موجود در کشور سوئد در همان صنعت باشد.



نحوه‌ی درخواست ویزای کار در سوئد

شما می‌توانید ویزای کار در سوئد را به‌صورت حضوری در سفارت سوئد در کشور خود یا به‌شکل آنلاین درخواست دهید. ساده‌ترین راه، ارسال فُرم درخواست اجازه‌ی کار در سوئد، به‌شکل آنلاین است.

گام اول: پیشنهاد شغل

برای شروع ارائه‌ی درخواست مجوز کار، کارفرمای سوئدی شما باید پیشنهاد شغلی کتبی را ارسال کند. او همچنین باید در مورد آن شغل و حقوق آن، از اتحادیه‌ی صنفی مربوطه، تائیدیه‌های لازم را کسب کند. پیشنهاد شغلی شما، همچنین باید شامل طول مدت زمان استخدام‌تان نیز باشد، چون مستقیم با مدت اعتبار ویزای شما، در ارتباط است.

گام دوم: کارفرما، درخواست را ارسال می‌کند

پس از دریافت پیشنهاد شغلی و پذیرش آن، کارفرمای شما درخواست آنلاین را به آژانس مهاجرت سوئد (Migrationsverket) ارسال می‌کند. برای انجام این کار، او به تاریخ تولد، اطلاعات مربوط به شهروندی شما، تحصیلات و آدرس ایمیل‌تان نیاز دارد.

گام سوم: ایمیل

وقتی کارفرمای شما درخواست خود را به آژانس مهاجرت سوئد ارائه داد، برای شروع اقدامات خود در راه پروسه‌ی گرفتن ویزا، شما ایمیلی دریافت خواهید کرد. در این مرحله است که باید مشخص کنید که قصد دارید به‌تنهایی مهاجرت کنید یا به‌همراه خانواده‌ی خود.

گام چهارم: ارسال مدارک

از آنجایی‌که علاوه بر اجازه‌ی کار، به ویزای اقامت نیز احتیاج دارید، تنها مدارکی که باید برای دریافت مجوز کار بفرستید، از این قرار است:

  • پاسپورت خود (به‌ویژه صفحه‌ی شناسایی و هویت شما و همچنین هرگونه تمبر یا ویزایی که قبلاً در پاسپورت بوده است).
  • پیشنهاد شغلی‌تان در سوئد
  • تائیدیه‌ی اتحادیه‌ی صنفی

گام پنجم: هزینه‌ها

هزینه‌ی صدور مجوز کار در سوئد، فقط 2000 کرون (200 دلار) آمریکاست. مجوز برخی مشاغل خاص، ممکن است هزینه‌ی کمتری در پی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به وب‌سایت آژانس مهاجرت سوئد مراجعه نمایید.

گام ششم: صبر کنید

زمان انتظار برای صدور اجازه‌ی کار شما، بسته به چندین عامل گوناگون، متغیّر است، صرف‌نظر از اینکه آنلاین درخواست دهید یا حضوری یا بخواهید برای خود کار کنید یا برای یک شرکت دیگر. برای اکثر مهاجرانی که قصد دارند در یک شرکت سوئدی مشغول به کار شوند، مدت زمان انتظار، یک تا سه ماه است. برای یک جدول زمانی دقیق‌تر بر اساس پرونده‌ی خاص خود، به وب‌سایت آژانس مهاجرت سوئد مراجعه کنید.


نکته‌ای درباره‌ی ویزاهای خانوادگی

اگر شما شهروند غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید و به شما مجوز کار داده شده است، همسر/شریک و فرزندان‌تان نیز مجاز به پیوستن به شما در کشور سوئد هستند. با این حال، آن‌ها باید درخواست اجازه‌ی اقامت خود را جداگانه ارائه دهند. این پروسه می‌تواند همزمان با ارائه‌ی درخواست شما یا در زمان جداگانه‌ای انجام شود.

ویزاهای تجاری سوئد

اگر قصد دارید به طور موقت برای اهداف تجاری از سوئد دیدن کنید، به ویزای کار نیاز دارید. این یک ویزای ورود فقط برای یک‌بار به شینگن خواهد بود، اگرچه هنوز چندین شرط وجود دارد که خاص کشور سوئد است.

برای درخواست ویزای تجاری سوئد، باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • پاسپورت معتبر (حداقل برای شش ماه معتبر است)
  • فُرم درخواست ویزای تجاری در سوئد.
  • دو عکس از پاسپورت.
  • ویزای اقامت.
  • صورت‌حساب بانکی.
  • مدرکی دال بر بیمه‌ی سفر.
  • ارجاعات تجاری شامل دعوت‌نامه از شرکت یا سازمان سوئدی.
  • مدرک رزرو هتل در سوئد و رزرو بلیط هواپیما برای سوئد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: