مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در سوئد

تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در سوئد

در کشوری به‌گرانی سوئد، مدیریت امور مالی خود، یکی از اولین کارهایی است که باید به آن فکر کنید. با مدارک کم و اندک، افراد غیرمقیم قادر به باز کردن حساب بانکی برای خود هستند، اما تا زمانی‌که در اداره‌ی امور مالیاتی سوئد ثبت‌نام نکنند، نوع حساب بانکی که آن‌ها می‌توانند باز کنند، محدود خواهد بود. به‌عنوان یک فرد غیرمقیم در سوئد، مهم است که شما از نحوه‌ی باز کردن حساب بانکی و همچنین از چگونگی عملکرد سیستم مالیاتی در این کشور آگاه شوید. چه شهروند اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا باشید و چه نه، از نظر قانونی مجاز به باز کردن یک حساب بانکی در سوئد هستید. ساکنان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا بدون داشتن personnummer (شماره‌ی پرونده‌ی مالیاتی در سوئد)، با محدودیت‌هایی روبرو خواهند شد، اما آن‌ها هم حداقل در باز کردن و دسترسی به یک حساب بانکی در سوئد، مشکلی ندارند.

به همین ترتیب، در صورت برنامه‌ریزی برای زندگی در سوئد به‌مدت شش ماه تا یک سال، به‌عنوان یک فرد غیرمقیم، از شما انتظار می‌رود که در سیستم امور مالیاتی سوئد ثبت‌نام کنید. سوئد به داشتن نرخ بالای مالیات معروف است و ممکن است مهاجران از فهمیدن این موضوع شگفت‌زده شوند که شهروندان سوئدی، نه‌تنها این مالیات‌های بالا را تحمل می‌کنند، بلکه اکثریت آن‌ها، با آغوش باز از آن استقبال می‌کنند. مطابق با یک بررسی ملی که اخیراً در سوئد انجام شده، آژانس مالیات سوئد، یکی از پنج سازمان محبوب دولتی در سوئد است.

در کشور سوئد بیش از 40 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که اکثر رشته های تحصیلی را طبق آخرین استانداردهای اروپا ارائه می دهند. در مقطع کارشناسی تدریس در اکثر دانشگاه‌ های این کشور به زبان سوئدی انجام می‌شود اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل به زبان انگلیسی در سوئد ممکن است. تسلط به زبان سوئدی بخش بزرگی از ملزومات مهاجرت تحصیلی به سوئد را تشکیل می‌دهد و ارائه مدرک دیپلم دبیرستان با ترجمه رسمی نیز اهمیت دارد. برای تحصیل در سوئد با مدرک دیپلم اولین دوره ای که دانشجویان وارد آن می شوند دوره کارشناسی می باشد، تحصیل در مقطع کارشناسی در سوئد حداکثر 4 سال به طول می‌انجامد و در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجویان می توانند در 1 تا 2 سال تحصیلات خود را به اتمام برسانند.

تحصیل در مقطع دبیرستان در سوئد

از آن جایی که یکی از مقاطع تحصیلی در سوئد، مقطع مدارس و دبیرستان ها می باشد، در این بخش به طور اختصاصی، به بررسی نظام آموزشی مدارس و افراد زیر 18 سال به خصوص دبیرستان در سوئد خواهیم پرداخت.

در کشور سوئد، پیش دبستانی ها از یک سالگی تا پنج سالگی توسط شهرداری این کشور برای کودکان در نظر گرفته شده است. در این مقطع، بازی کودکان اهمیت بسیار زیادی برای رشد آن ها دارد. به این گونه که جدای از جنسیت، افراد به شناخت خود در قالب برنامه های هدفمند، پرداخته خواهند شد و فرصت های یکسانی را برای آن ها در نظر می گیرند. به طور کلی در سال های اول تا نهم، تحصیلات دانش آموزان، به صورت اجباری انجام می شود. به کودکان بین شش تا سیزده سال نیز قبل و بعد از ساعات مدرسه، مراقبت های خارج از مدرسه تدریس می شود. در دوره دبیرستان یعنی از پایه دهم تا دوازدهم، افراد به صورت اختیاری وارد مدرسه می شوند.

هجده برنامه تحصیلی عمومی ملی که سه سال دبیرستان را تشکیل می دهد، برای انتخاب وجود دارد که شش مورد آن مقدمات برای آموزش عالی مانند دانشگاه را فراهم می کند و دوازده مورد آن برنامه های تحصیلی تخصصی و حرفه ای است. در حالی که شرایط ورود بین این برنامه ها متفاوت است، همه دانش آموزان ملزم به قبولی در سال نهم اجباری به زبان های سوئدی و انگلیسی هستند. دانش آموزانی که قصد تحصیل در این مقاطع را دارند، از سن 12 سالگی تا 18 سالگی را بهترین سنین ورود به کشور سوئد بدانند.

تحصیل کارشناسی در سوئد

تحصیل در مقطع کارشناسی، در کشور سوئد، عموما بین 3 الی 4 سال می باشد. این تفاوت سال های تحصیل بسته به نوع رشته و دانشگاه می تواند متفاوت باشد. رشته هایی که عموم افراد بین المللی در سوئد انتخاب می کنند، در قالب رشته های زیر می باشد.

  • علوم کامپیوتری
  • رشته های مهندسی
  • هنر
  • مطالعات محیط زیستی
  • مطالعات فرهنگی

شهر هایی همچون استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و… شهر های مناسب برای تحصیل اتباع خارجی می باشد. البته شهر های کوچک تر از لحاظ هزینه های زندگی در کشور سوئد، مقرون به صرفه تر می باشد. در این کشور بالغ بر 40 دانشگاه و کالج وجود دارد که افراد بومی و بین المللی می توانند آن ها را انتخاب کنند. سطح زبان مورد نیاز دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور سوئد، آیلتس 6 و مدارک معادل آن همانند PTE ,TOEFL می باشد.




تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد

یکی دیگر از مقاطع تحصیلی کشور سوئد، مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس است که در این کشور به طور میانگین به مدت 1 الی 2 سال به طول می انجامد. البته انواعی از رشته ها هستند که مدت زمان طولانی تری برای فارغ التحصیلی لازم دارند. تمامی این موارد بسته به نوع رشته و دانشگاه متفاوت می باشد.

به طور کلی، مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در تخصص خود را دارند. این گونه افراد شانس بالاتری برای ورود به بازار کار کشور سوئد دارند. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد مناسب می باشد اما به عنوان یک شخص ایرانی، انتخاب مقطع ارشد برای ادامه تحصیل و ایجاد یک بهانه ورود در اتحادیه اروپا، تصمیمی منطقی می باشد. برای ورود به این مقطع، افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا اقدام می کنند، بهتر است که سطح زبان انگلیسی در حد آیلتس 6.5 یا معادل آن را داشته باشند.

تحصیل دکتری در سوئد

از دیگر راه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، مقطع دکتری می باشد. دکتری مقطعی تخصصی در خصوص دریافت سطح دانش تکمیلی برای افراد ارائه می شود که معمولا به دو بخش تئوری محور و عملی محور تقسیم می شود. مقطع دکتری با توجه به تخصصی بودن تحصیل، عموما با اجازه کار تمام وقت در سوئد همراه است. چرا که شخص زمان بیشتری برای گسترش اطلاعات در زمینه فعالیت خود دارد.

طول مدت مقطع دکتری در کشور سوئد، به طور میانگین 4 ساله است و تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، هزینه شهریه دانشگاه، به صورت رایگان خواهد بود. اما مهمترین بحثی که در خصوص دکتری در هر کشوری باید بدان پرداخت، یافتن سوپروایزر یا استاد راهنماست. یافتن سوپروایزر، عموما به دو دسته تقسیم می شود. یا خود متقاضی باید مستقیما اقدام کند، یا با توجه به شرایط متقاضی، دانشگاه مستقیما استاد راهنما را برای متقاضی می یابد. سطح زبان انگلیسی بالا، داشتن مقالات بین المللی منتشر شده یا ISI از شرایط اصلی دریافت پذیرش دکتری در سوئد و یافتن سوپروایزر می باشد.

دانشگاه های برتر سوئد 2021

سوئد مقصدی شگفت انگیز برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند، می باشد. باید سوال کرد چه چیزی سوئد را به چنین مقصد جذابی تبدیل کرده است؟ در این میان نمی توان گفت، آب و هوا. زیرا که سوئد جز کشور های سرد سیر می باشد. بنابراین می توان گفت سطح کیفی آموزش و دانشگاه های سوئد است که توانسته این چنین در طول سال های گذشته، هزاران دانشجو بین المللی را به خود جذب کند. 5 دانشگاه سوئد جز 200 دانشگاه برتر دنیا در سال 2021 در رتبه بندی Times Higher Education قرار دارند. بنابراین می توان گفت شرایط تحصیل در سوئد با مدرک دیپلم در بهترین دانشگاه های این کشور رقم می خورد.

دانشگاه های برتر سوئد 2021
رتبه ی جهانیرتبه در سوئددانشگاهشهر
36
1

Karolinska Institute

استکهلم
1032دانشگاه لاندلاند
111
3Uppsala UniversityUppsala
1834

دانشگاه استکهلم

استکهلم
191
5دانشگاه گوتنبرگگوتنبرگ




تحصیل در سوئد و دریافت اقامت و تابعیت

از اصلی ترین علت های مهاجرت به هر کشوری، دریافت اقامت یا تابعیت کشور مورد نظر می باشد. از آن جایی که تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد یکی از راه های مهاجرت به سوئد می باشد، همانطور که ذکر شد، افراد دانشجو با رعایت شرایط مذکور، پس از تحصیل خود می توانند 6 ماه در این کشور بمانند و به دنبال شغل مورد نظر خود باشند. افراد با کار کردن و داشتن اقامت معتبر، در صورتی که به صورت کاملا قانونی و مستمر، به مدت 5 سال در کشور سوئد حضور داشته باشند، می توانند اقامت دائم کشور سوئد را دریافت کنند. همچنین شرایط دریافت اقامت دائم به صورتی است که باید به اثبات رساند که متقاضی تاکنون توانسته هزینه های زندگی خود و خانواده خود را در این کشور مدیریت کند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا با همراه داشتن اقامت دائم کشور سوئد، که به مدت 5 سال مداوم در سوئد زندگی می کنند نیز می توانند برای تابعیت سوئد اقدام کنند.

اخذ ویزای تحصیلی سوئد

شما می توانید با تحصیل در سوئد تا 40 ساعت در هفته همزمان با تحصیل کار کنید و تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی در سوئد بمانید و به دنبال کار بگردید، نکته ی قابل توجه این است که مدت زمان کار همزمان با تحصیل در کشورهای آلمان و کانادا 20 ساعت در هفته است.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: