مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ پاسپورت ایتالیا

اخذ پاسپورت ایتالیا

ایتالیا کشوری کاملاً جذاب برای اتباع خارجی ای است که به دنبال نقل مکان به این کشور هستند، این امر عمدتاً به دلیل تنوع روش های اخذ تابعیت است. روش های مختلفی برای گرفتن گذرنامه ایتالیایی وجود دارد و تصمیم باید آن باید براساس تابعیت متقاضی و دلیل مهاجرت به ایتالیا گرفته شود.

راه های اصلی دریافت گذرنامه ایتالیایی کدامند؟

گزینه های زیر مربوط به اتباع خارجی است که می خواهند به ایتالیا مهاجرت کنند و گذرنامه آن را دریافت کنند:

  • از طریق اقامت دائم که ساده ترین راه اخذ تابعیت از نظر اسنادی است؛
  • از نظر تبار- اگر حداقل یکی از والدین شما یک شهروند ایتالیا هست یا قبلا بوده که کشورش را ترک کرده؛
  • از طریق تولد- به فرزندان شهروندان خارجی ای که به طور قانونی در ایتالیا زندگی می کنند تابعیت ایتالیا اعطا می شود؛
  • از طریق ازدواج که یکی دیگر از راه های سریع برای دریافت گذرنامه ایتالیایی است؛
  • از طریق سرمایه گذاری-این گزینه برای سرمایه گذاران مناسب است و به ویژه برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

نحوه اخذ پاسپورت ایتالیایی از طریق اقامت

اقامت یکی از متداول ترین روش های دریافت گذرنامه ایتالیایی است. این روش برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا تقریباً یکسان است، زیرا هر دو دسته از متقاضیان قبل از اقدام به دریافت تابعیت باید برای دوره های مختلف در ایتالیا اقامت کنند. اخذ مجوز اقامت در ایتالیا بسیار ساده است، زیرا مقامات این کشور ویزاهای مختلفی را برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا ارائه می دهند که می توانند به دلایل مختلف به این کشور نقل مکان کنند. مجوز کار در مورد شهروندان خارجی غیر اتحادیه اروپا یکی از مطلوب ترین روش ها است.

با توجه به بازه زمانی دریافت گذرنامه ایتالیایی در مورد شهروندان اتحادیه اروپا، این افراد باید به مدت 4 سال در ایتالیا زندگی کنند و همچنین در مورد شهروندان غیر اتحادیه اروپا، دوره زندگی 10 سال تعیین شده است. این روند به عنوان عادی سازی (naturalization) نیز شناخته می شود.

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق تبار

برای شهروندان خارجی با اصالت ایتالیایی، تلاش برای اخذ تابعیت از طریق تبار آنها به دور از نتیجه نیست. با این حال این افراد قبل از شروع مراحل دریافت گذرنامه باید متوجه نکاتی باشند.

اگر حداقل یکی از این افراد، شهروند ایتالیا هست یا در گذشته بوده، می توان گذرنامه ایتالیایی اخذ کرد:

  • پدر یا مادر؛
  • پدربزرگ پدری یا مادری؛
  • پدر پدربزرگ پدری یا مادری.

همچنین شهروند خارجی باید درک کند که چگونه قوانین مهاجرت ایتالیا تابعیت از طریق تبار را تدارک دیده و مطمئن شود که وی در گروه افرادی قرار دارد که می توانند از این طریق برای گذرنامه ایتالیایی اقدام کنند. تابعیت از طریق تبار یک گزینه برای شهروندان متولد شده در هر کشوری از جهان است، به شرط آنکه آنها ریشه ی ایتالیایی داشته باشند. با این وجود متقاضی باید کلیه کپی های معتبر اسناد رسمی را که گواهی اصل و نصب آنها است را به دست آورد.

مزیت اصلی دریافت پاسپورت ایتالیایی از این طریق این است که بدون انتظار برای دوره 10 ساله در مورد شهروندان غیر اتحادیه اروپا، می توان آن را دریافت کرد. از طرف دیگر روند کار کمی پیچیده است و ممکن است بین 3 ماه تا 3 سال طول بکشد تا کلیه اسناد به دست مقامات رسیده و پردازش شود.




اخذ پاسپورت ایتالیایی از طریق ازدواج

ازدواج با یک شهروند ایتالیایی می تواند منجر به تابعیت در این کشور برای شخص خارجی شود. درست مانند اخذ پاسپورت از طریق اقامت، شرایط مختلفی وجود دارد که باید قبل از اعطای تابعیت توسط مقامات این کشور رعایت شوند، که شامل موارد زیر هستند:

  • همسر خارجی باید 2 سال در ایتالیا زندگی کرده باشد؛
  • در صورت ثبت ازدواج در یک کشور خارجی، همسران خارجی باید حداقل 3 سال در خارج از کشور با یکدیگر زندگی کرده باشند.
  • ازدواج باید در سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشوری که در آن صورت گرفته، ثبت شده باشد.

اگر فرزند یا فرزندان زوجین شهروند ایتالیا باشند، این شرایط کاهش می یابد. همچنین یک شرط جدید برای دریافت گذرنامه ایتالیایی از طریق ازدواج، داشتن سطح B1 زبان ایتالیایی برای همسر خارجی است. 

تابعیت از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهایی است که به دنبال جذب سرمایه گذار است و مقامات این کشور تابعیت از طریق سرمایه گذاری یا طرح ویزای طلایی را فراهم کرده اند، که از طریق آن شهروندان غیر اتحادیه اروپا می توانند به اینجا نقل مکان کنند و از مزایای مختلف بهره مند شوند. همانطور که از نام طرح مشخص است این افراد باید سرمایه گذاری قابل توجهی در اقتصاد محلی انجام دهند. حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای اخذ اقامت و سپس تابعیت از طریق سرمایه گذاری، 500000 یورو است. می توان ملکی را خریداری کرد و یا پول را در مشاغل مستقر در ایتالیا سرمایه گذاری کرد. 

چندی پیش دولت ایتالیا طرح ویزای استارت آپ را ایجاد کرد که تحت آن سرمایه گذاران خارجی می توانند مجوز اقامت و سپس گذرنامه ایتالیایی را تحت شرایط بسیار مناسب دریافت کنند و از این طریق می توانند تجارت خود را در اینجا راه بیاندازند. تابعیت ایتالیا برای شهروندان در سراسر جهان قابل دستیابی است، زیرا این کشور از خارجی ها استقبال می کند و سیاست هایی را ایجاد کرده است که به ادغام آنها در جامعه کمک می کند. اگر برای اخذ گذرنامه ایتالیایی به کمک نیاز دارید، وکلای ما می توانند در خصوص کار های اداری به شما کمک کنند.

مدارک لازم برای اخذ تابعیت ایتالیا

در برخی از اسناد مربوط به درخواست گذرنامه ایتالیایی، شرایط به نحوه تصمیم گیری شهروند خارجی برای تکمیل پروسه نقل و انتقال بستگی دارد. همانطور که بالاتر ذکر شد، تهیه مدارک مربوط به مهاجرت به ایتالیا بر اساس اقامت دائم ساده تر است، زیرا تهیه بسیاری از اسناد از طریق مقامات ایتالیایی آسان است. در این میان، اثبات اشتغال یا حتی داشتن تجارت در ایتالیا از جمله اسنادی است که تأیید کننده شرایط زندگی برای انتقال دائمی به ایتالیا است.

هنگامی که نوبت به درخواست گذرنامه ایتالیایی از طریق تبار می رسد، پرونده درخواست باید شامل اثبات تابعیت قبلی یا کنونی تبار باشد. این می تواند به معنای ثبت درخواست های مختلف نزد مقامات ایتالیایی باشد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که می خواهند از طریق سرمایه گذاری تابعیت ایتالیا را دریافت کنند، باید اسناد مختلفی را تهیه کنند که یکی اثبات حداقل مبلغ سرمایه گذاری است. در این مورد، مبلغ سرمایه گذاری بین 500000 تا 2 میلیون یورو بسته به پروژه مورد علاقه آنها متغیر است. شهروندان خارجی باید بدانند که برای اخذ تابعیت ایتالیا، باید به طور قانونی در این کشور زندگی کنند که برای این امر نیازمند ثبت در اداره مالیات است و همچنین برای دریافت شماره شناسایی مالیاتی می بایست در سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کرد.

با چه سرعتی می توان گذرنامه ایتالیایی دریافت کرد؟

برای درخواست گذرنامه ایتالیایی باید بازه های زمانی زیر را در نظر گرفت:

  • پس از 4 سال زندگی در ایتالیا براساس مجوز اقامت دائم برای شهروندان اتحادیه اروپا، و پس از 10 سال برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا؛
  • پس از 2 سال ازدواج، اگر در ایتالیا ثبت شده باشد یا 3 سال اگر در کشور دیگری ثبت شده باشد؛
  • اگر متقاضی تابعیت ایتالیا را از دست داده و می خواهد دوباره برای آن درخواست کند، پس از 3 سال؛
  • پس از 3 سال، در صورت درخواست تابعیت از طریق تبار (که در این سال ها متقاضی باید در ایتالیا زندگی کرده باشد)؛

سوالات متداول در مورد نحوه دریافت گذرنامه ایتالیایی

  • آیا گرفتن تابعیت ایتالیا به صورت خودکار امکان پذیر است؟

بله، دو گزینه برای دریافت گذرنامه ایتالیایی به طور خودکار، از طریق تبار و از طریق تولد است و این در صورتی است که والدین افراد، بدون تابعیت شناخته شوند.

  • آیا دریافت تابعیت دوگانه در ایتالیا امکان پذیر است؟

بله، طبق قوانین مهاجرتی ایتالیا، یک شهروند خارجی می تواند پس از درخواست گذرنامه ایتالیایی، تابعیت فعلی خود را حفظ کند.

  • آیا گرفتن تابعیت ایتالیا از طریق یکی از والدین پدر یا مادر امکان پذیر است؟

بله، این امکان وجود دارد به شرطی که والدین شما، پسر یا دختر پدربزرگ و مادربزرگ مربوطه، تابعیت ایتالیا را باطل نکرده باشند.

  • چقدر طول می کشد تا از طریق سرمایه گذاری تابعیت بگیرم؟

طبق قانون، پس از 10 سال زندگی در اینجا پاسپورت ایتالیایی به شما تعلق می گیرد، با این حال مجوز اقامت را می توانید پس از 6 ماه بدست آورید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

ایتالیا، ترکیب کاملی از کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های ارزان زندگی است.زندگی در ایتالیا، رویایی است که می‌تواند برای همه به تحقق بپیوندد ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم برای شروع تحصیل در ایتالیا
هشت قدم برای شروع تحصیل در ایتالیا

ایتالیا- چه برای تحصیل و چه برای سفر- کشور شگفت‌انگیزی است، اما به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، می‌توانید هر دو- سفر و تحصیل- را همزمان انجام دهید. دانشگاه بولونیا در ایتالیا، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که سیستم فعلی دانشگاهی در جهان، مدیون تاسیس ای ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: