مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

درخواست پذیرش به دانشگاه‌های ایتالیا

پروسه‌ی ارائه‌ی درخواست به دانشگاه‌های ایتالیا، بسته به اینکه آیا دانشجوی عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید یا نه و بسته به اینکه آیا در سطح کارشناسی (که به آن، 'دوره‌ی نخست' گفته می‌شود یا در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری (که به آن، 'دوره‌ی دوم و سوم' گفته می‌شود) درخواست داده‌اید، متغیّر است.

در کل، نخستین گام برای ارائه‌ی درخواست پذیرش، تماس با دانشگاه مورد نظر خود برای بررسی شرایط ورود به دوره‌ی تحصیلی‌تان است. زمانی‌که شرایط‌تان تائید شد، باید یک فرم درخواست را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور مادری‌تان به‌همراه مدارک مربوطه بفرستید. مدارک شما باید به زبان ایتالیایی توسط یک مترجم مورد تائید ترجمه شده باشد.

مدارکی که باید ارائه کنید، از این قرار است:

  •  نامه ی پذیرش
  •  تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام مربوطه
  •  کُپی مدرک پایان دوره‌ی مدرسه، اگر متقاضی دوره‌ی کارشناسی هستید یا کُپی مدرک دوره‌ی کارشناسی اگر متقاضی دوره‌ی کارشناسی ارشد هستید
  •  ریز نمرات دروس، از جمله نام هر امتحان پاس‌شده و برنامه‌ی درسی دوره‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید
  •  دو عکس در اندازه‌ی عکس‌های پاسپورت که یکی از آن‌ها را باید امضاء کنید
  •  هر مدرک دیگری که می‌تواند از درخواست پذیرش شما حمایت کند (ترجمه‌شده به زبان ایتالیایی)
  •  ممکن است نیاز باشد مدرکی ارائه کنید که حاکی از تسلط شما به زبان ایتالیایی باشد، همچون کارنامه‌ی یک امتحان زبان ایتالیایی

اگر دانشجوی اتحادیه‌ی اروپا هستید، سفارتی که از طریق آن، درخواست خود را ارائه داده‌اید، نامه‌ی شایستگی آموزشی را به شما می‌فرستد که در آن، دوران تحصیلات‌تان قبل از ارائه‌ی درخواست به دانشگاه‌های ایتالیا تائید می‌شود. سپس، سفارت مدارک شما را به دانشگاه انتخابی‌تان می‌فرستد و شما تائیدیه‌ی پذیرش (یا رد) را مستقیماً از دانشگاه مورد نظر خود دریافت خواهید کرد. اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا هستید، سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور مادری‌تان، بررسی خواهد کرد که آیا درخواست‌تان، شرایط صدور ویزای تحصیلی در ایتالیا را دارد یا خیر.

درخواست صدور ویزای تحصیلی در ایتالیا

ویزای تحصیلی در ایتالیا فقط زمانی برای شما صادر خواهد شد که بتوانید اثبات کنید:

  •   دارای منابع مالی کافی برای برآمدن از پس تمام هزینه‌های‌ زندگی به‌هنگام تحصیل در ایتالیا هستید (از جمله هزینه‌های آموزشی، مسکن، حمل و نقل، خرید کتاب‌های درسی و هزینه‌های زندگی). در حال حاضر، مبلغ کل این هزینه‌ها، 5.824.91 یورو (6600 دلار آمریکا) فرض شده است.
  •  دارای منابع مالی کافی برای سفر به کشور مادری خود در انتهای تحصیلات‌تان هستید یا مدرکی ارائه کنید که بلیط بازگشت را خریداری کرده‌اید
  •  از پس هزینه‌های پزشکی و دارویی در ایتالیا برمی‌آیید، چه از طریق بیمه‌ی سلامت خصوصی و چه از طریق یک توافق بین ایتالیا و کشور مادری‌تان.
  • شما ممکن است همچنین نیاز به نشان دادن مدرکی، دال بر پرداخت کامل هزینه‌های دوره‌های تحصیلی خود باشید

در بیشتر مواقع، صدور ویزا رایگان است. با این حال، برخی متقاضیان ممکن است برای بررسی ویزای خود، هزینه‌ای بپردازند. شما باید تمام مدارک ضروری را که نشان دهد شرایط بالا را دارید، ارائه دهید.

  •  تکمیل فرم درخواست ویزا
  •  گواهی پرداخت هزینه‌ی درخواست ویزا
  •  پاسپورتی معتبر حداقل برای سه ماه بعد از انتهای دوره‌ی تحصیلی‌تان
  •  دو عکس در اندازه‌ی عکس‌های پاسپورت که اخیراً گرفته شده و یکی از آن‌ها را باید امضاء کنید

هزینه‌های آموزشی، هزینه‌های زندگی و کمک هزینه‌های مالی در ایتالیا

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های ایتالیا بسته به دوره و موسسه‌ی آموزشی شما متفاوت است. مطابق با دستورات دولتی، متوسط هزینه‌های سالانه‌ی آموزشی در ایتالیا، بین 900 تا 4000 یورو (4500-1000 دلار آمریکا) در دانشگاه‌های دولتی است، در حالیکه دانشگاه‌های خصوصی گران‌تر هستند. برخی دوره‌های تخصصی ممکن است هزینه‌های بیشتری داشته باشند، در حالیکه دانشجویان دکتری که بورسیه از دانشگاه مورد نظر خود دریافت کنند، نیازی به پرداخت هزینه‌های آموزش خود ندارند.

بر حسب هزینه‌های زندگی، شما تقریباً 12000 یورو (13500 دلار آمریکا) هر ساله برای پوشش هزینه‌های مسکن، غذا، حمل و نقل، سرگرمی و هزینه‌های دیگر نیاز دارید و این هزینه‌ها در شمال ایتالیا بیشتر است. به‌هنگام برنامه‌ریزی‌های مالی‌تان، باید سبک زندگی، عادت‌های هزینه‌کردتان، مکان زندگی‌تان- شهرهای اصلی و نواحی توریستی گران‌تر از شهرهای کوچک‌تر هستند، به‌ویژه در شمال ایتالیا- را به خاطر بسپارید.

دانشجویان خارجی همچون دانشجویان بومی، واجد شرایط دریافت بورسیه هستند. شرایط دریافت بورسیه، بر حسب متر و معیارهای آموزشی یا نیازهای مالی تعیین می‌شود. این قانون، برای دریافت بورسیه، وام‌های دانشجویی، کمک مسکن، بلیط‌های غذا و تخفیف در هزینه‌ها به کار می‌رود. این خدمات توسط اداره‌ی DSU دانشگاه (حقوق آموزشی) مدیریت می‌شود که اطلاعات و خدمات مفیدی به دانشجویان ارائه می‌دهند، از جمله مشاوره، فعالیت‌های فرادرسی، ورزش، حمل و نقل و سایر موضوعات عملی دیگر.

ورود به ایتالیا

بعد از ورود به ایتالیا، تمام دانشجویان (از جمله دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا) باید درخواست صدور اجازه‌ی اقامت (Permesso di Soggiorno) خود را ارائه دهند. دانشجویان غیر اتحادیه‌ی اروپا با ویزای دانشجویی بلند مدت (بیش از 90 روز)، باید در دفتر پست محلی خود در عرض هشت روز پس از ورودشان، درخواست خود را ارائه دهند، در حالیکه دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا باید در Ufficio Anagrafe (دفتر ثبت‌نام) در عرض سه ماه پس از ورودشان ثبت‌نام کنند. دانشجویان خارجی دارای ویزای دانشجویی کوتاه‌مدت (تا 90 روز)، باید حضور خود را به پلیس محلی (Questura) اعلام کنند. شما باید مدارک مربوط به اعلام حضورتان در ایتالیا یا اجازه‌ی اقامت خود را همیشه به همراه داشته باشید تا وقتی از شما درخواست شد، آن را به پلیس یا افسر امنیت عمومی ارائه دهید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

با ایتالیا آشنا شوید
با ایتالیا آشنا شوید

کشور ایتالیا جذابیتهای زیادی برای جذب گردشگران و دانشجویان بین المللی دارد. جذابیتهایی همچون چشم انداز های متنوع، فرهنگ غنی و بی نظیر، میراث فرهنگی، مکانهای نمادین و تاریخی همچون کولوسئوم رومو برج پیزا تاریخ چشمگیر اختراعات و اکتشافات و البته دانشگاه های ا ...

بیشتر بخوانید
پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: