مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ شهروندی ایتالیا با ازدواج

اخذ شهروندی ایتالیا با ازدواج

روش های مختلفی برای دریافت تابعیت ایتالیا وجود دارد. در این میان، ساده ترین راه اخذ مجوز اقامت ایتالیا و انتظار برای مدت 5 یا 10 ساله ای است که در آن اقامت دائم به شما اعطا می شود و سپس درخواست برای گذرنامه و مجوز اقامت ایتالیایی که به وسیله ی برنامه های سرمایه گذاری، تحت شرایط خاص که برای اخذ تابعیت ایتالیا می بایست محقق شوند. یکی از ساده ترین راه های اخذ تابعیت ایتالیا ازدواج با یک شهروند ایتالیایی است. همسر خارجی شهروند ایتالیایی باید چند مورد مربوط به اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج را رعایت کند که این موارد چندان سختگیرانه نیستند.

راه های اصلی اخذ تابعیت ایتالیا

اتباع خارجی که می خواهند برای مهاجرت به ایتالیا اقدام کنند، می توانند براساس نحوه دریافت تابعیت خود، برای مجوز اقامت درخواست دهند. برای دریافت گذرنامه ایتالیایی می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • از طریق ویزای دانشجویی یا کار و با تبدیل آنها به مجوز اقامت؛
  • از طریق بازنشستگی در ایتالیا - شهروندان خارجی با درآمد خاص می توانند بازنشسته شوند و به طور دائم در ایتالیا زندگی کنند و سپس شهروند این کشور شوند.
  • از طریق اقامت بوسیله برنامه های سرمایه گذاری که طبق آن شهروندان غیر اتحادیه اروپا می توانند تابعیت ایتالیا را بدست آورند.
  • از طریق ازدواج با یک شهروند ایتالیایی که یکی از ساده ترین راه های اخذ تابعیت ایتالیا است.

تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا که مایل به مهاجرت به این کشور هستند در دسترس است.

ازدواج شهروندان ایتالیا با شهروندان کشورهای دیگر

مواردی وجود دارند که باید در هنگام اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج رعایت شوند. قانون شماره 91 که تاکنون چندین بار اصلاح شده، شرایط زیر را برای خارجیانی که پس از ازدواج با یک شهروند ایتالیایی، درخواست گذرنامه ایتالیایی می کنند را فراهم می کند که شامل موارد زیر می شود:

  • این ازدواج در یکی از شهرهای ایتالیا که حداقل یکی از همسران در آن زندگی می کند منعقد شده است.
  • اگر شهروند ایتالیایی یا مقیم ایتالیا در سفارت یا کنسولگری ایتالیا در آن کشور ثبت نام کرده باشد، این نوع ازدواج نیز قابل بررسی است.
  • اگر ازدواج در ایتالیا ثبت شده باشد، همسر خارجی می تواند ظرف 2 سال تابعیت ایتالیا را بدست آورد.
  • اگر ازدواج در کشور دیگری ثبت شده باشد، همسر خارجی می تواند تابعیت ایتالیا را از طریق ازدواج به دست آورد.

اگر زوجین از خود فرزندانی داشته باشند یا کسانی را به فرزندی قبول کرده باشند، مدت انتظار همسر خارجی برای اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج، کاهش می یابد. اگر هر دو همسر تابعیت خارجی داشته باشند اما مقیم ایتالیا باشند، همین اصل اعمال می شود.

الزامات افراد خارجی برای اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج

در دسامبر 2018، دولت ایتالیا دو تغییر اساسی در قانونی ایجاد کرد که طبق آن اتباع خارجی می توانند از طریق ازدواج تابعیت ایتالیا را بدست آورند. مهمترین آنها مربوط به مدت زمان انتظار است که در آن بررسی درخواست صورت می گیرد و از 24 ماه به 48 ماه افزایش یافته است. مورد دوم به آزمون زبان ایتالیایی مربوط می شود که توسط همسر خارجی متقاضی تابعیت از طریق ازدواج، در ایتالیا برگزار می شود. طبق مقررات جدید، همسر خارجی هنگام انجام مصاحبه تابعیت باید سطح B1 زبان ایتالیایی را داشته باشد.




مدارک مورد نیاز هنگام درخواست تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج

مجموعه اسناد مورد نیاز هنگام درخواست تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج شامل موارد زیر است:

فرم درخواست که باید چاپ و تکمیل و در نزد مقامات امضا شود.

  • اصل و کپی گذرنامه معتبر و گواهینامه رانندگی (در صورت وجود)؛
  • اصل سند ازدواج که نباید بیش از 6 ماه از تاریخ آن گذشته باشد؛
  • اثبات اقامت همسر خارجی در ایتالیا (قبض آب یا برق کافی است)؛
  • اصل شناسنامه متقاضی، به همراه یک نسخه ترجمه شده معتبر.
  • کپی سوابق کیفری متقاضی (سابقه کیفری پاک الزامی است)؛
  • حکم طلاق (در صورت لزوم) یا اظهارنامه عدم طلاق لازم است.
  • هزینه درخواست نیز باید پرداخت شود و رسید آن باید به پرونده اضافه شود.

مراحل قبل از ثبت ازدواج در ایتالیا

کسانی که می خواهند از طریق ازدواج تابعیت ایتالیا را بدست آورند مشمول شرایط مختلفی می شوند که برای کسانی که در ایتالیا یا خارج از کشور ازدواج کرده اند متفاوت است. مقامات ایتالیایی ابتدا چند مرحله را برای تعیین اینکه همسر خارجی صلاحیت تابعیت ایتالیا را دارد بررسی می کنند. روش اول به معنای تأیید سوابق مربوط به ازدواج در شهرداری در ایتالیا است، و مربوط به کسانی است که در ایتالیا ازدواج می کنند. در غیر این صورت، سوابق کنسولگری باید اثبات شهروندی فرد خارجی را که برای مدت زمان معلوم در ایتالیا اقامت دارد را ارائه دهد، تا روند رسیدگی به درخواست تابعیت آغاز شود. همچنین، همسر ایتالیایی باید در ثبت احوال شهروندان ایتالیایی مقیم خارج از کشور (AIRE) ثبت شود. این شرایطی است که زوجین باید رعایت کنند تا همسر خارجی اجازه ازدواج با فردی با تابعیت ایتالیا را داشته باشد.

ثبت همسر ایتالیایی در سامانه AIRE

همانطور که در بالا ذکر شد، هنگامی که ازدواج بین یک شهروند ایتالیایی و یک فرد خارجی در خارج از کشور منعقد شده باشد، برای تایید شدن ازدواج و همچنین برای این که همسر خارجی بتواند برای تابعیت ایتالیا در خواست کند، شهروند ایتالیا باید در اداره ثبت احوال شهروندان ایتالیایی خارج از کشور (AIRE) ثبت نام کند. سامانه AIRE در سال 1988 تاسیس شده و هدف آن ثبت سوابق کلیه شهروندان ایتالیایی مقیم خارج از کشور است. شهروندان ایتالیایی باید در AIRE، در کنسولگری یا سفارت ایتالیا در کشوری که زندگی می کند ثبت نام کنند. کسانی که در AIRE ثبت نام کرده اند پرونده ای با آخرین آدرس محل اقامت خود در ایتالیا و کشور خارجی دارند.

وقتی همسر خارجی از طریق ازدواج برای تابعیت ایتالیا درخواست می دهد، آدرس مربوطه استفاده می شود. این اسناد همچنین در اختیار وزارت امور خارجه ایتالیا قرار دارد. ثبت نام AIRE هنگامی اجباری می شود که یک شهروند ایتالیایی بیش از 12 ماه در خارج از کشور خود زندگی کند. 

مصاحبه مورد نیاز برای تابعیت ایتالیا

یکی از مراحل اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج، مصاحبه همسر خارجی با مقامات ایتالیایی است. این پروسه بسیار ساده است، با این حال متقاضی باید برخی از مدارکی را همراه داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  • گذرنامه وی، همچنین گذرنامه همسر ایتالیایی.
  • مدرک اثبات سکونت؛
  • عقدنامه ای که از طریق آن زوجین اعلام می کنند که هنوز مزدوج هستند؛
  • گواهی تولد متقاضی (نسخه اصلی و کپی آپوستیل لازم است)؛
  • اصل سند ازدواج؛
  • اصل فایل سوابق کیفری متقاضی؛
  • گواهی زبان ایتالیایی (برای گذراندن مصاحبه سطح B1 لازم است)؛
  • رسید پرداخت هزینه کنسولگری.

پس از مصاحبه، مقامات درخواست را بررسی می کنند و حداکثر ظرف 4 ماه با پاسخ باز می گردانند. شهروندان خارجی می توانند از طریق خدمات مهاجرت ما، امادگی لازم برای مصاحبه های شهروندی را کسب کنند.

همیاری در تقاضای تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج

در لحظه درخواست همسر خارجی برای تابعیت ایتالیا، حداقل یکی از شرایط زیر باید رعایت شود: 

  • اگر این دو در ایتالیا زندگی می کنند باید حداقل 2 سال از ازدواجشان گذشته باشد.
  • در صورت زندگی زوجین در خارج از کشور، ازدواج باید حداقل برای 3 سال ثبت شده باشد.
  • اگر همسران در خارج از کشور زندگی می کنند اما دارای فرزند هستند، همسر خارجی می تواند پس از یک سال و نیم درخواست تابعیت کند.
  • زن و شوهر باید حداقل 2 سال پس از اخذ تابعیت ایتالیا از طرف همسر خارجی، مزدوج باقی بمانند.

لازم است بدانید که از سال 2015، درخواست های تابعیت از طریق ازدواج در ایتالیا باید به صورت آنلاین ثبت شود و زنان هنگام تکمیل فرم ها باید از نام اصلی خود استفاده کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

با ایتالیا آشنا شوید
با ایتالیا آشنا شوید

کشور ایتالیا جذابیتهای زیادی برای جذب گردشگران و دانشجویان بین المللی دارد. جذابیتهایی همچون چشم انداز های متنوع، فرهنگ غنی و بی نظیر، میراث فرهنگی، مکانهای نمادین و تاریخی همچون کولوسئوم رومو برج پیزا تاریخ چشمگیر اختراعات و اکتشافات و البته دانشگاه های ا ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های ایتالیا بسته به دوره و موسسه‌ی آموزشی شما متفاوت است و در در بیشتر مواقع، صدور ویزا تحصیلی رایگان است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: