مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت از طریق تحصیل در آلمان

مهاجرت از طریق تحصیل در آلمان

امروزه نیاز به تحصیلات دانشگاهی و تربیت نیروی حرفه ای رو به افزایش است و تحت این شرایط دانشگاه های کشور آلمان هرچند در زمره ی بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند،شهریه ایی دریافت نمی کنند از این رو تحصیل در آلمان رایگان است. تصمیمی که از اکتبر 2014 اجرایی شده است و طبق این قانون دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند، لازم نیست شهریه ایی را پرداخت نمایند و فقط لازم است هزینه ایی برای سهم دانشجوی (Student contribution)، student union fee  و بلیط حمل و نقل عمومی پرداخت کنند که مجموعا برای هر ترم حدود 250 یورو است. آلمان کشوری جذاب برای تحصیل است و مدرک دانشگاه های آلمان در میان کارفرمایان در هرکجای دنیا معتبر است. از دلایل تحصیل در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • دانشگاه های ارزان قیمت یا رایگان
  • دانشگاه هایی با رتبه های بالا در سطح جهانی
  •  با ویزای دانشجویی در اروپا سفر کنید
  • دوره ها و رشته های متنوع
  • برنامه های تحصیلی شناخته شده جهانی
  • هزینه های زندگی مقرون به صرفه
  • شرایط کار برای دانشجویان بین المللی

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با توجه به رشته ی انتخابی شما مختلف است. برای شما که خارج از اتحادیه ی اروپا هستید، باید از طریق uni-assist برای اخذ پذیرش اقدام نمایید و اگر دانشگاه مدنظرتان در لیست این وب سایت نیست، به طور مستقیم از سایت دانشگاه اقدام نمایید. شما باید برای اخذ مدرک زبان آلمانی و هر مدرک دیگری هزینه ایی را در نظر بگیرید. همچنین برای ارسال مدارک و بررسی آن ها لازم است، هزینه ایی را پرداخت کنید. اگر ارسال مدارک از طریق سایت uni-assist باشد، هزینه بررسی مدارک شما هفتاد و پنج یورو خواهد بود و اگر بیش از یک دانشگاه مدنظرتان باشد، هزینه ی بررسی از دانشگاه دوم سی یورو خواهد بود و اگر از سایت دانشگاه اقدام به ارسال مدارک نمایید دانشگاه بعد از پرداخت شما، مدارکتان را بررسی می کنند. در آلمان می توانید در رشته های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی به صورت رایگان تحصیل کنید. آلمان هفتمین کشور پر بازدید جهان است و شهر برلین، پایتخت آلمان، سومین شهر پر جمعیت اروپا می باشد. تحصیل در کشور آلمان به زبان آلمانی رایگان است و این امر سبب گردیده تا هر ساله محصلان و دانشجویان کثیری از سرتاسر جهان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان باشند. برای اخذ ویزای تحصیلی در آلمان، مدرک زبان آلمانی یکی از مدارک اصلی می باشد و البته می توانید به زبان انگلیسی و رایگان نیز تحصیل کنید، لازم به توضیح است که در حال حاضر، وقت سفارت آلمان برای ویزای تحصیلی در ایران بسیار طولانی می باشد، متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، با داشتن اقامت تحصیلی از طریق دوره های زبان در یکی از کشورهای همسایه آلمان، می توانند مدت زمان انتظار وقت سفارت را برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان به 15 روز کاهش دهند. در ادامه مباحث زیر را بررسی می کنیم:

شرایط ویژه برای وقت سفارت آلمان


مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع مدارس


تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی


مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد


تحصیل در آلمان در مقطع دکترا


مهاجرت تحصیلی به آلمان به همراه بورسیه تحصیلی


مهاجرت تحصیلی به آلمان و هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان


مهاجرت تحصیلی به آلمان و کار دانشجویی


مهاجرت تحصیلی به آلمان و بررسی ویزای همراه


مهاجرت تحصیلی به آلمان و معرفی دانشگاه های برتر آلمان


مهاجرت تحصیلی به آلمان و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان


مهاجرت تحصیلی به آلمان و موقعیت کار پس از تحصیل


تبدیل اقامت تحصیلی آلمان به اقامت دائم و تابعیت


شرایط ویژه برای وقت سفارت آلمان

بر اساس اطلاعیه ی اخیر کشور آلمان، دارندگان بورسیه ی تحصیلی و پذیرفته شدگان در فرصت مطالعاتی، دوره ی دکترا و دوره ی فوق لیسانس با مدرک زبان در زمانی بسیار کوتاه تر نسبت به سایر متقاضیان می توانند مصاحبه سفارت را انجام دهند. زمان اعلام شده برای انجام مصاحبه در حال حاضر بین 3 تا 4 هفته می باشد.


مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع مدارس

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع مدارس در ابتدا باید با سیستم آموزشی این کشور آشنا شوید. کودکان در آلمان از سن 3 تا 6 سالگی می توانند به مهدکودک بروند و پس از آن، 4 سال تحصیل پایه در مقطع ابتدایی برای همه کودکان در Grundschule ها اجباری و یکسان می باشد. پس از اتمام سال چهارم ابتدایی دانش آموزان با توجه به توانایی ها و استعداد هایشان به یکی از سه نوع مختلف مدرسه زیر با سطوح علمی متفاوت می روند و ادامه تحصیل می دهند.

Hauptschule

دانش آموزانی که نمرات 5 تا 9 را کسب می کنند، تا سن 18 سالگی در این مدارس به ادامه تحصیل می پردازند. این مدارس مانند مدارس فنی و حرفه ای هستند و مخصوص دانش آموزانی می باشد که از نظر سطوح علمی توانایی کمتری دارند و تحصیل، همزمان با دوره های کارآموزی می باشد.

Realschule

این مدارس مناسب دانش آموزانی می باشد که نمرات 5 تا 10 را کسب می کنند و می توانند پس از اتمام تحصیل دوره های کارآموزی را سپری کنند و یا با ادامه تحصیل در مدارس دیگر به دانشگاه بروند.

Gymnasium

این مدارس مخصوص افرادی است که نمرات 10 تا 13 را کسب می نمایند و قصد ادامه ی تحصیلات در بهترین رشته های دانشگاهی را دارند و پس از اتمام تحصیل در این مدارس، باید در یک آزمون سراسری شرکت کنند و در صورت قبول شدن در آزمون به دانشگاه های عالی آلمان وارد شوند.

کودکان زیر 18 سال در صورتی که بخواهند در مدارس آلمان تحصیل کنند، نیاز به مدرک زبان آلمانی ندارند و در مدارس زبان آلمانی را نیز آموزش می بینند. تحصیل در آلمان در مقطع مدارس برای کودکان بالای 12 سال از نظر افیسر ویزا منطقی به نظر می رسد و برای اخذ ویزا ریسک پایین تری دارد نسبت به کودکان زیر 12 سال دارد، مهاجرت تحصیلی به آلمان در مدرسه های خصوصی نیز امکان پذیر می باشد. این مدرسه ها می توانند شبانه روزی باشند و تمامی امکانات تحصیلی و زندگی را برای دانش آموزان فراهم می کنند. هزینه های این مدارس بسیار متغیر می باشد و می توان هزینه ی سالیانه ی تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه روزی آلمان را حدود 30 هزار یورو تخمین زد.

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

اولین قدم برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور را دارند، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان می باشد. کیفیت تحصیل در آلمان بسیار بالا می باشد و همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایلی است که تحصیل در آلمان طرفداران بسیاری دارد و حدود 35% از دانشجویان مقطع کارشناسی در آلمان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی باید این نکته را در نظر داشت که از سال اخذ مدرک دیپلم نباید بیشتر از 4 یا 5 سال گذشته باشد. در واقع گپ تحصیلی برای اخذ پذیرش نکته ی مهمی است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید در نظر داشته باشند. برای ورود به دانشگاه های رایگان آلمان داشتن مدرک حداقل B1 آلمانی مورد نیاز است و فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان در صورت اخذ پذیرش می بایست پس از ورود به آلمان ابتدا سطح زبان خود را تقویت کند و مدرک B2 زبان آلمانی را اخذ نماید و پس از آن می تواند وارد دانشگاه شود. طول دوره کارشناسی در آلمان 3 تا 4 ساله می باشد و فرد در حین تحصیل اجازه کار پاره وقت (20 ساعت در هفته) خواهد داشت. تحصیل رایگان در آلمان بدین معنی نیست که تحصیل کاملا به صورت رایگان می باشد و دانشگاه های رایگان آلمان سالیانه مبلغ بسیار کمی حدود 600 تا 800 یورو از دانشجو اخذ می کنند. برای ادامه ی تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در آلمان، فرد متقاضی باید مدرک آیلتس حداقل 6 را اخذ نماید. شهریه ی دانشگاه های خصوصی در آلمان از سالیانه 12 الی 13 هزار یورو تا 20 هزار یورو بسته به رشته و شهر و دانشگاه متفاوت می باشد. یکی از اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای دانشجویی آلمان، نامه ی تمکن بانکی می باشد که این نامه ی تمکن نشان دهنده ی این موضوع می باشد که دانشجو هزینه های تحصیل و زندگی یک سال اول را تامین می کند. این هزینه ها توسط دولت آلمان برای یک فرد حدودا ماهیانه 850 یورو تخمین زده شده است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی از دانشگاه های ایران یکی از مهمترین نکاتی است که مورد سوال بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد است. اینکه مدرک شما از چه دانشگاهی از ایران باشد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان بسیار نکته مهم و حائز اهمیتی است، امروزه دانشگاه های آلمان به دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی کمتر رغبت نشان داده و تنها در بعضی از دانشگاه های این کشور به آنان پذیرش تحصیلی می دهند. طول دوره مقطع کارشناسی ارشد در آلمان می تواند 1 ساله، 1 سال و نیمه و یا 2 ساله باشد. این تفاوت کاملا به رشته و ترم های دانشگاه بستگی دارد. افرادی که دارای مدرک لیسانس بوده و گپ تحصیلی آن ها بیشتر از 4 یا 5 سال نیست، می توانند برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند.

دانشجویان بین المللی و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان که مدرک لیسانس خود را در آلمان اخذ نکرده اند، نیاز است که مدرک تحصیلی آن ها توسط یک دفتر بین المللی در آلمان به نام Akademisches Auslandsamt مورد ارزیابی با مدارک لیسانس آلمانی قرار گیرد. داشتن مدرک زبان آلمانی برای مقطع کارشناسی ارشد نیز یکی از اصلی ترین مدارک برای افرادی که می خواهند مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشند، می باشد و سطح دانش زبان آلمانی مورد نیاز کاملا بستگی به رشته ی مورد نظر تحصیلی دارد. امکان تحصیل رایگان و به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در آلمان در مقطع فوق لیسانس به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • اصل و ترجمه تمامی مقاطع تحصیلی شامل دیپلم و پیش دانشگاهی و لیسانس به همراه ریز نمرات آن ها
  • نامه ی ی تمکن مالی
  • نامه و رزومه کاری در صورت داشتن سابقه ی کار

تحصیل در آلمان در مقطع دکترا

اخذ پذیرش در مقطع دکترا امر نسبتا دشواری می باشد. برای این امر، فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکترا باید در صورت داشتن رزومه قوی برای پیدا کردن یک استاد راهنما اقدام کند و پس از پیدا کردن استاد راهنما چند جلسه با وی مصاحبه خواهد داشت و پس از بررسی رزومه و مصاحبه ها در صورتی که استاد راهنما فرد متقاضی را قبول کند، وی می تواند در مقطع دکترا پذیرش خود را اخذ نماید. داشتن رزومه ی قوی بدین منظور می باشد که دانشجو حتما باید حداقل مقاله های ISI، سابقه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، معدل بالا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، مدرک زبان در سطح بالا و توصیه نامه و انگیزه نامه قوی داشته باشد. عموما تحصیل در مقطع دکترا در آلمان 4 سال به طول می انجامد.


مهاجرت تحصیلی به آلمان به همراه بورسیه تحصیلی

اخذ بورسیه ی تحصیلی در آلمان برای افراد خاص و با استعداد امکان پذیر می باشد. مهاجرت تحصیلی به آلمان به همراه بورسیه ی تحصیلی بدون در نظر گرفتن درآمد شخص و یا والدین اعطا می شود و ملیت نیز برای اعطای آن اهمیتی ندارد. بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت از روش تحصیلی را دارند، تمایل به اخذ بورسیه ی تحصیلی دارند و باید این نکته را در نظر داشته باشند که بورسیه ی تحصیلی تنها به افراد خیلی خاص و با استعداد تعلق می گیرد. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید این نکته را در نظر داشته باشند که اخذ بورسیه ی تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امر بسیار مشکلی می باشد. اما در مقطع دکترا برای افراد با رزومه قوی امکان پذیر می باشد. در آلمان برنامه های بورسیه ای متفاوتی وجود دارد. این برنامه ها توسط سازمان DAAD ارائه می شوند و طیف وسیعی از برنامه های بورسیه ای را که توسط موسسات گوناگون در آلمان ارائه می شوند را معرفی می کند. در ادامه به چند مورد از بورسیه های کشور آلمان اشاره می کنیم. این بورسیه ها به افراد خاص و دارای رزومه ی تحصیلی بسیار قوی و با استعداد تعلق می گیرد:

بورسیه مبلغ کمک هزینه مقطع تحصیلی
بورسیه Mailcheck     1500 دلار
ماهیانه    

مقطع کارشناسی

بورسیه trendhim talent     2000 یورو
ماهیانه    
مقطع کارشناسی
بورسیه بنیاد فردریش ایبرت     1000 یورو
ماهیانه    

مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه بنیاد علمی علوم آلمانی     1250 یورو
ماهیانه    

مقطع دکتری

بورسیه stipendiumplus     1350 یورو
ماهیانه    

مقطع دکتری

مهاجرت تحصیلی به آلمان و هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی در آلمان به زبان آلمانی رایگان است و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز تحصیل به زبان انگلیسی رایگان است، لازم به توضیح است که تحصیل رایگان بدین منظور است که تنها شهریه دانشگاه رایگان می باشد. دانشجو پس از اخذ پذیرش باید توانایی مالی خود را برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان در طول مدت تحصیل به سفارت ارائه دهد. تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این کشور امکان پذیر می باشد و هزینه ی تحصیل در دانشگاه های خصوصی حدودا سالیانه می تواند تا 20 هزار یورو برای فرد دانشجو هزینه دارد. هزینه های زندگی برای افرادی که می خواهند مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشند، بسته به نوع و سبک زندگی فرد و عوامل دیگر متفاوت می باشد. به طور میانگین هزینه های زندگی در آلمان برای یک نفر ماهیانه 850 تا 1000 یورو می باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و کار دانشجویی

بسیاری از دانشجویان بین المللی تمایل دارند که در زمان تحصیل به کار دانشجویی نیز بپردازند. کار دانشجویی در آلمان دو مزیت اصلی برای دانشجویان دارد، آشنایی با بازار کار و فرهنگ کار در آلمان سبب می شود که در مهلت کاریابی پس از پایان تحصیل، بتوانند با سرعت بیشتری در کشور آلمان مشغول شوند و مزیت دیگر این است که از طریق در آمد حاصل از کار دانشجویی می توان بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی را تامین کرد. با توجه به نوسانات ارز در سال های اخیر، مزیت دوم برای دانشجویان ایرانی پررنگ تر شده است و دانشجویان ایرانی ترجیح می دهند که در کشور آلمان نیز درآمد یورویی داشته باشند. خوشبختانه دانشجویان بین المللی در آلمان اجازه ی کار در حین تحصیل را دارند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان می توانند در حین تحصیل 120 روز کار تمام وقت و یا 240 روز کار پاره وقت داشته باشند و ساعتی از 8 تا 12 یورو درآمد داشته باشند و بخشی از هزینه های زندگی خود را در حین تحصیل تامین کنند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و بررسی ویزای همراه

افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان، پس از اخذ ویزا و ورود به کشور آلمان، می توانند درخواست خود را مبنی بر پیوستن همراهان در آلمان را ارائه دهند. منظور از همراه همسر و فرزند زیر 18 سال متقاضی می باشد. دانشجو در ابتدا به تنهایی وارد آلمان می شود و امکان الحاق همراهان به وی پس از ورود دانشجو به آلمان امکان پذیر می باشد. پروسه ی اخذ ویزای همراه ممکن است از 3 ماه تا 1 سال زمان ببرد. این امر تماماً بستگی به تعداد پرونده های اداره مهاجرت آلمان دارد. فرد دانشجو باید مدارک مالی مبنی بر تامین هزینه های زندگی و یک محل اقامت مناسب برای زندگی خودش و همرانش را داشته باشد. افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان در صورتی می توانند برای الحاق همراهان خود درخواست دهند که هم خود و هم همسرشان بالای 18 سال سن داشته باشند. افراد زیر 18 سال می توانند برای پیوستن پدر و یا مادر درخواست خود را ارائه دهند. هم چنین داشتن مدرک زبان آلمانی A1 نیز یکی دیگر از مدارک رسمی مورد نیاز برای اخذ ویزای همراه می باشد. ارائه ی سند ازدواج یکی از اصلی ترین مدارک برای اخذ ویزای همراه در آلمان می باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و معرفی دانشگاه های برتر آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان، یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت به آلمان می باشد. همانطور که پیش تر نیز توضیح داده شد، دانشگاه های آلمان به دو دسته تقسیم بندی می گردند و تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان برای دانشجویان آلمانی و بین المللی رایگان است، تعداد بسیاری از تاپ ترین و بهترین دانشگاه های اروپا و جهان در این کشور قرار گرفته اند. در جدول زیر برخی از دانشگاه های آلمان معرفی شده اند:

نام دانشگاه
دانشگاه فنی مونیخ    
دانشگاه لودویگ ماکسیملیان مونیخ    
دانشگاه روبرت کارلز هایدلبرگ    
دانشگاه فنی KIT
دانشگاه هامبولت برلین    
دانشگاه آزاد برلین
دانشگاه فنی آخن
دانشگاه فرایبورگ    
دانشگاه فنی برلین    
دانشگاه ایبرهارد کارل    
دانشگاه صنعتی درهزن    
دانشگاه هامبورگ    

مهاجرت تحصیلی به آلمان و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه باید برای اخذ ویزا اقدام نمایند. برای این امر ابتدا باید از سفارت آلمان درخواست وقت نمایند. لازم به توضیح است که وقت سفارت آلمان در ایران برای درخواست های تحصیلی ممکن است حتی تا 2 سال هم زمان ببرد. زمان مراجعه به سفارت متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید مدارک زیر را برای اخذ ویزا به سفارت ارائه دهند.

  • پاسپورت
  • پاسپورت های قبلی-در صورت وجود
  • 2 فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • 2 قطعه عکس 
  • پذیرش دانشگاه
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • نامه تمکن مالی
  • بیمه دانشجویی با حداقل 3 ماه اعتبار
  • انگیزه نامه
  • سند ازدواج -درصورت متاهل بودن
  • مدرک پرداخت هزینه بررسی پرونده توسط سفارت به مبلغ 75 یورو
  • مدرک زبان آلمانی / مدرک زبان انگلیسی

مهاجرت تحصیلی به آلمان و موقعیت کار پس از تحصیل

بعد از اتمام تحصیل، دولت آلمان به فارغ التحصیلان اجازه می دهد که در این کشور اقامت خود را تمدید کنند و به جست و جوی کار بپردازند. برای انجام این امر، افرادی که از طریق مهاجرت تحصیلی به آلمان وارد این کشور شده اند و درس خود را به اتمام رسانده اند، در مرحله اول باید به دفتر محلی ثبت اتباع خارجی یک درخواست مبنی بر تمدید اقامت به مدت 18 ماه ارائه کنند و در طول این 18 ماه به جست و جوی کار مورد نظر خود بپردازند. اگر فرد متقاضی اقامت آلمان، در حین تحصیل و قبل از فارغ التحصیل شدن شغل مورد نظر خود را پیدا کرده باشد و در واقع پیشنهاد شغلی مورد نظر را اخذ کرده باشد، دیگر نیازی به ثبت کردن درخواست اقامت نخواهد داشت و پس از سپری کردن امتحانات نهایی می تواند برای مجوز اقامت کاری درخواست خود را ارئه دهد و برای ثبت درخواست اقامت نیز باید مدارک زیر را ارائه دهد.

  • گذرنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی

از آنجایی که صدور مدرک ممکن است کمی زمان ببرد، یک گواهی رسمی از دانشگاه به فرد داده می شود و این گواهی نشان دهنده ی این موضوع است که فرد متقاضی تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رسانده است. در واقع دفتر امتحانات گروه آموزشی یا دانشکده تحصیلی مدرک «Nachweis» را صادر خواهد کرد. این مدرک باید دارای مهر رسمی باشد.

  • بیمه سلامت همگانی
  • مدرک ضمانت مالی

اگر فردی توانایی اثبات توانایی مالی را نداشته باشد، می تواند از طرف یک ضامن، تعهد نامه دریافت کند که این ضمانت نامه تمامی هزینه های مدت زمان اقامت در آلمان را پوشش می دهد و باید معتبر باشد.

افرادی که مجوز کاریابی پس از تحصیل دریافت می کنند، در مرحله ی دوم باید مجوز اقامت جهت اشتغال را اخذ نمایند. این افراد به محض اینکه یک پیشنهاد کاری مرتبط با مهارت های خود یافتند می توانند انتخاب کنند که آیا قصد دارند درخواست مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا را برای مرحله بعدی اقامت خود بدهند یا خیر؟ 

دو سال پس از صدور مجوز اقامت کارت آبی اتحادیه اروپا یا آلمان می توان برای مجوز اقامت دائم درخواست خود را ارئه داد. این امر به معنای مجوز اقامت بدون هیچ گونه محدودیت زمانی می باشد. افرادی که پس از اتمام تحصیل در آلمان کارت آبی اتحادیه اروپا را اخذ می کنند، معمولا می توانند به مدت حداکثر 12 ماه بدون اینکه کارت آبی آن ها باطل شود در خارج از آلمان اقامت داشته باشند. افرادی که دارای مجوز اقامت آلمان باشند معمولاً می توانند به مدت حداکثر ۶ ماه بدون اینکه مجوز باطل شود در خارج از آلمان باشند. به هر حال پیش از خروج از آلمان برای هر مدت زمانی بهتر است با دفتر محلی اتباع خارجی مشورت نمود. اگر فردی قصد داشته باشد بیش از12 یا 6 ماه را در خارج از آلمان سپری کند، باید از اداره ثبت اتباع خارجی مجوز اخذ کند. بدون این اجازه فرد قادر نخواهد بود دوباره وارد آلمان شود. کارت آبی اتحادیه اروپا در اختیار متخصصین و دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا قرار می گیرد. وجود این کارت از دشواری فرآیند کار پس از تحصیل در آلمان کاسته است. دارندگان این کارت می توانند در سراسر اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند.

ویژگی های برجسته بلوکارت

  • تضمین شرایط کاری و حقوق برابر برای اتباع
  • جابه جایی آزادانه در منطقه شنگن و اتحادیه ی اروپا
  • فراهم نمودن برخی حقوق اقتصادی اجتماعی شامل مزایای بیکاری
  • بهبود روند پیوستن به خانواده
  • دارای مقرراتی برای اقامت دائم
  • آزادی مشارکت
  • شرایط لازم جهت اخذ بلوکارت
  • تبعه غیراتحادیه اروپا باشید.
  • تحصیل کرده یا ماهر و متخصص باشید.
  • یک مدرک دانشگاهی از دانشگاهی در آلمان داشته باشید.


تبدیل اقامت تحصیلی آلمان به اقامت دائم و تابعیت

مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از محبوب ترین روش هایی می باشد که منجر به اخذ اقامت آلمان و در نهایت تابعیت آلمان می گردد. در بند قبلی توضیح داده شد که افرادی که در کشور آلمان مشغول به کار می شوند می توانند کارت آبی یا BLUE CARD را اخذ می نمایند. فردی که از طریق مهاجرت تحصیلی به آلمان این کارت را اخذ می کند در صورتی که شرایط زیر را داشته باشد می تواند برای اقامت دائم و یا تابعیت و پاسپورت آلمان در خواست خود را به اداره مهاجرت آلمان ارائه دهد. به مدت 5 سال (به صورت دائم و پیوسته یا غیر دائم و ناپیوسته) بعد از 8 سال با داشتن اقامت دائم می توان پاسپورت آلمان گرفت و باید دو مورد زیر را نیز در نظر گرفت:

  • سابقه کیفری نداشته باشید.
  • به زبان آلمانی حداقل در سطح B1 تسلط داشته باشید.
  • نشان دهد که هزینه های زندگی خود را تامین نماید.
  • به قانون اساسی آلمان پایبند باشد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: