مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل رشته مدیریت در آلمان-بخش دوم

تحصیل رشته مدیریت در آلمان-بخش دوم

ادامه تحصیل در مقطع MBA در آلمان

تحصیلات در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. بیشتر دانشگاه‌های دولتی برنامه‌های تحصیلات عالی را به صورت رایگان ارائه می‌کنند. با وجود این، برای بعضی از دوره‌های بسیار تخصصی باید هزینه‌ای پرداخت شود. دانشجویان باید در آغاز هر سال تحصیلی شهریه‌ای با عنوان Administration Fee را پرداخت کنند. 

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع MBA در آلمان را دارند می توانند به روش‌های مختلفی این کار را انجام بدهند. آنها می‌توانند برنامه مطالعاتی تمام‌وقت را انتخاب کنند، که بسته به برنامه، ایالت و دانشگاه می‌تواند ۱۲ تا ۲۴ ماه طول بکشد. همچنین دانشجویان می‌توانند برنامه مطالعاتی پاره‌وقت را انتخاب کنند، که در آن داوطلبان در یک سازمان استخدام می‌شوند و ساعات درسی آنها بعدازظهر یا آخر هفته خواهد بود. به دلیل زمان مطالعاتی کمتر، طول این دوره معمولاً بسیار طولانی‌تر است.

همچنین دانشجویانی هم تصمیم دارند در خلال برنامه MBA خود کار کنند می‌توانند مدل Executive MBA را انتخاب کنند. در این مدل دانشجویان موافقت‌نامه‌ای را با کارفرمای خود امضا می‌کنند و هزینه دوره آنها هم پرداخت می‌شود. این مدل برای مدیران اجرایی (Executive Managers) طراحی شده است و ساختار بسیار فشرده‌ای دارد. 

شرایط پذیرش

بودجه دانشگاه‌های آلمان معمولاً توسط دولت تأمین می‌شود اما لزوماً توسط آن کنترل نمی‌شود. به عبارت دیگر، ملاک‌های واجد شرایط بودن و قطع کمک مالی به طور مستقل توسط دانشگاه‌های مختلف در آلمان تعیین می‌شود. بنابراین ممکن است هر دانشگاهی ملاک‌های واجد شرایط بودن خاص خود را داشته باشد و همیشه به داوطلبان توصیه می‌شود تا درباره ملاک‌های واجد شرایط بودن برنامه مورد نظر خود با مقامات رسمی دانشگاه مشورت کنند. 

به طور کلی برای شرکت در یک برنامه MBA در آلمان فرد داوطلب باید دارای یک مدرک کارشناسی معادل کارشناسی آلمان در موضوع مربوطه باشند. یعنی آنها باید یک مدرک کارشناسی چهار ساله، یا یک مدرک سه ساله به همراه یک سال مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی باشند تا بتوانند در یک برنامه MBA در دانشگاه‌های آلمان ثبت‌نام کنند. در بعضی از دانشگاه‌ها در صورت داشتن تجربه کاری مربوطه، یک مدرک سه ساله هم پذیرفته می‌شود. همیشه به دانشجویان توصیه می‌شود تا به صورت مستقیم با دفتر پذیرش بین‌المللی دانشگاه ارتباط برقرار کند و آخرین اطلاعات مربوطه را دریافت کنند.


علاوه بر شروط مقدماتی، ممکن است لازم باشد دانشجویان در آزمون‌های GMAT/GRE/IELTS/TOEFL نمره لازم را کسب کنند و با زبان آلمانی آشنایی کلی داشته باشند. برای دوره‌هایی که به زبان آلمانی تدریس می‌شود لازم است دانش آنها از زبان آلمانی در سطح بالایی باشد و ممکن است از داوطلبان خواسته شود تا برای کسب شرایط لازم برای حضور در این کلاس‌ها در آزمون‌های مهارت مثل TestDAF/DSH شرکت کنند. همچنین ممکن است از داوطلبان خواسته شود تا قبل از پذیرش در یک آزمون ورودی (Entrance Test) شرکت کنند. مجدداً تأکید می‌شود که برای آگاهی از آزمون‌های مورد نیاز برای شرکت در دوره انتخابی با دانشگاه خود مشورت کنید.

بعد از پایان MBA چه می‌شود؟

بعد از پایان کامل دوره دانشجویان می‌توانند برای یک مجوز اقامت (Residence Permit)  هجده ماهه درخواست بدهند تا در این مدت به جستجوی کار مطابق با حوزه توانایی خود بپردازند. در خلال این ۱۸ ماه آنها می‌توانند هر نوع کاری را انجام بدهند تا هزینه‌های روزمره و هزینه‌های جستجو برای کار خود را تأمین کنند.

احتمال دریافت مجوز اقامت برای کار در آلمان کاملاً به توانایی‌ها و حوزه کاری دانشجویان بستگی دارد. آلمان اخیراً EU Blue Card را معرفی کرده است که به شهروندان کشورهای غیراروپایی به عنوان مدرک اقامت قانونی آنها در این کشور برای اهداف کاری اختصاص می‌یابد. برای دریافت این کارت درخواست‌دهنده باید دارای مدرک دانشگاهی یا کالج باشد و قرارداد کاری خود با یک شرکت آلمانی که حقوقی ثابت به او می‌دهد را فراهم کند.  

حقوق

تقاضا برای متخصصان باصلاحیت MBA به دلیل ماژول پیچیده دوره آن همواره بالا بوده است. ترکیب مهارت و استعداد، فارغ‌التحصیلان MBA را به یکی از پردرآمدترین متخصص‌ها تبدیل کرده است. آلمان با داشتن پیشرفته‌ترین زیرساخت‌ها و نیاز روزافزون به متخصصان مدیریت بازرگانی به کانونی برای متخصصان MBA تبدیل شده است. بخش‌های مراقبت و درمان، مشاوره و تدارکات، فناوری اطلاعات، آموزش و مالی حوزه‌های مهمی هستند که در آینده نزدیک نیازمند متخصصان MBA خواهند بود.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: