مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نظام انتخاب رشته در آلمان

نظام انتخاب رشته در آلمان

کشور آلمان چهارمین مقصد دانشجویان بین المللی در جهان است. آلمان کشوری جذاب برای تحصیل است و مدرک دانشگاه های آلمان در میان کارفرمایان در هرکجای دنیا معتبر است. امروزه نیاز به تحصیلات دانشگاهی و تربیت نیروی حرفه ای رو به افزایش است و تحت این شرایط دانشگاه های کشور آلمان هرچند در زمره ی بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند، شهریه ایی دریافت نمی کنند از این رو تحصیل در آلمان رایگان است. اگر شما دانشجوی اروپایی نیستید و می خواهید در کشور آلمان تحصیل کنید، باید برای اخذ ویزا تحصیلی درخواست دهید، مگر اینکه در برنامه تابستانه ی آموزش زبان شرکت کنید، که برای این برنامه لازم است که برای ویزای تحصیلی اقدام کنید، که این امکان را به شما می دهد که در کشور آلمان بیش از 90 روز اقامت داشته باشید و اجازه زندگی و سفر در کشور آلمان برای شما صادر می شود. اجازه اقامت این امکان را برای شما فراهم می آورد که بدون ویزا به کشورهای حوزه ی شینگن مسافرت کنید. قانون آلمان این اجازه را به دانشچویان بین المللی می دهد که هفته ای 20 ساعت کار کنند یا 120 روز از سال را مشغول به کار باشند. برآورد می شود که 60% از دانشجویان بین المللی در حین تحصیل خود، مشغول به کار هستند.

شرایط عمومی تحصیل و نظام انتخاب رشته در آلمان


تحصیل در مدارس کشور آلمان و نظام آموزش ابتدایی


تحصیل به زبان آلمانی


معرفی دانشگاه های برتر آلمان


مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان


موقعیت کار پس از تحصیل در آلمان


وضعیت اقامت بعد از تحصیل دانشجویان آلمان


شرایط عمومی تحصیل و نظام انتخاب رشته در آلمان

در زمان انتخاب بهترین کشور برای تحصیل خود، باید از نظام انتخاب رشته ی آن کشور و رشته هایی که امکان پذیرش در آن ها وجود دارد، مطلع باشید. به همین دلیل در این قسمت در مورد نظام انتخاب رشته در آلمان و تحصیل در این کشور توضیحاتی خواهیم داد. کشور آلمان، کشوری صنعتی می باشد و به خاطر سطوح بالای رفاهی، شرایط مطلوبی را برای تحصیل فراهم کرده است. این کشور بخاطر داشتن نرخ رشد اقتصادی خوبی که دارد، دارای شرایط اقتصادی خوبی نیز برای نیروی کار می باشد. همچنین این کشور دارای سیستم آموزش درمانی بسیار خوبی است، که زمینه را برای علاقه مندان به رشته های پزشکی نیز فراهم کرده است تا این افراد بعد از تحصیل بتوانند در زمینه ی شغلی مورد نظرشان کار کنند. همچنین برخی از دانشگاههای کشور آلمان نیز بدون شهریه می باشد که شرایط خاص خود را دارند. در این کشور کودکان از سن ۶ سالگی موظفند وارد سیستم آموزشی بشوند و به تحصیل بپردازند و تا 9 سالگی نیز در کلاس های آموزش عمومی شرکت کنند. البته افرادی که موفق به شرکت در کلاس های آموزش عمومی و فنی و حرفه ای در سطح متوسطه شرکت کنند، باید در کلاس هایی که تحت عنوان کلاس های ترک تحصیلی ارائه می شوند، شرکت کنند. افرادی که تحصیلات متوسطه را در خارج از کشور آلمان گذارنده اند این شانس را دارند که در مقاطع عالی تحصیلی در آلمان به تحصیل بپردازند. موسسات و مراکز آموزشی در آلمان، از استقلال برای پذیرش و اهدای بورس برخوردارند. معدل برای پذیرش آلمان یک صحبت تقریبی است. البته که با توجه به رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید این بحث متفاوت است، اما به طور کلی می توان گفت معدل برای پذیرش آلمان در دانشگاه و مدارس طبعا باید بالا باشد.

تحصیل در مدارس کشور آلمان و نظام آموزش ابتدایی

سیستم آموزشی کشور آلمان به 5 سطح تقسیم می شود که شامل موراد زیر است:

آموزش در ابتدای کودکی (مهدکودک): این آموزش برای بالا بردن مهارت های ارتباطی و زبانی کودک می باشد که البته شامل خدمات مراقبتی نیز می باشد. مهارت های ارتباطی کودک در زمان بازی با کودکان دیگر و بزرگسالان بهبود می یابد.


تحصیل به زبان آلمانی

داشتن سطح زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان بسیار مهم است، حتی اگر دوره ی شما به زبان انگلیسی باشد، برای زندگی روزانه ی خود به دانش آلمانی احتیاج دارید، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. در این دانشگاه ها امکان تحصیل در رشته های مهندسی، پزشکی، معماری و تجارت وجود دارد. کشور آلمان عقیده دارد که نباید به آموزش و پرورش به چشم یک تجارت نگاه کرد و در چند سال اخیر به دانشگاه های دولتی این کشور این اجازه داده شده است تا به صورت رایگان دانشجو بپذیرند و موجب رشد این کشور شوند. در این سیستم آموزشی فرقی ندارد شما از چه قاره ای یا چه نژاد یا گرایش مذهبی و فرهنگی باشید، چرا که کشور آلمان آموزش را نقطه پیشرفت خود می داند و به همین رو این مورد را برای افرادی که زبان آلمانی خود را به سطح مورد نیاز برسانند، رایگان کرده است. همچین در دانشگاه های خصوصی نیز اغلب رشته ها به دانشجویان بین المللی بورسیه می دهند.

معرفی دانشگاه های برتر آلمان

برای اینکه بتوانید در ارتباط با نظام انتخاب رشته در آلمان اطلاعاتی را کسب کنید، نیاز است تا در خصوص بهترین دانشگاه های این کشور نیز اطلاعاتی داشته باشید. در آلمان بیش از 380 دانشگاه وجود دارد که به رسمیت شناخته شده اند و در این دانشگاه ها بیش از 17000 برنامه تحصیلی برای دانشجویان ارائه می شود. انواع رشته های علوم پایه، مهندسی، پزشکی، جامعه شناسی، تاریخ و …. ارائه می شود.

اسامی دانشگاه های برتر آلمان
دانشگاه LMU مونیخ    
دانشگاه هیلبرگ    
دانشگاه فنی مونیخ    
دانشگاه آخن    
دانشگاه karsruhe    
دانشگاه هامبورگ    
دانشگاه friedrich wilhelms    
دانشگاه فرای برلین    
دانشگاه فنی Dresden    
دانشگاه برلین    

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

هر ساله افراد زیادی متقاضی تحصیل در آلمان و اخذ ویزای تحصیلی آلمان هستند. شما بعد از آن که پذیرش تحصیلی را از دانشگاه مورد نظرتان یا مرکز آموزش مورد نظر، کسب کردید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای ورود و تحصیل در این کشور نیاز به ویزای تحصیلی دارید. البته برخی از کشور ها نیازی به ویزای تحصیلی ندارند. در ادامه به لیستی از موارد مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اشاره می کنیم:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • گذرنامه با اعتبار مناسب
  • دو کپی از گذرنامه
  • شناسنامه و سایر مدارک هویتی
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • شناسنامه فرزند (در صورت داشتن فرزند)
  • تمکن مالی (این پول در حساب شما بلوکه شده و ماهیانه فقط درصد مشخصی از آن را اجازه برداشت دارید.)

موقعیت کار پس از تحصیل در آلمان

همانطور که گفته شده کشور آلمان به خاطر داشتن صنعتی رو به رشد و بازار کار مناسب، میزبان نیروی کار جوان و متخصص است. دانشجویان آلمان می توانند در حین تحصیل نیز برای تامین هزینه زندگی و تحصیل خود به کار مشغول شوند و یک کار ضمن تحصیل در آلمان مناسب را برای خود برگزینند و به مدت 120 روز در سال کار کنند. همچنین دانشجویان آلمان می توانند به بازار کار مناسب این کشور به یافتن کار بعد از تحصیل امید داشته باشند و این افراد می توانند با افزایش سطح تسلط خود به زبان آلمانی به مدت 18 ماه اجازه ی اقامت خود را تمدید کنند و به یافتن شغل مناسب رشته خود بپردازند. برای اینکه شما بتوانید اجازه ی اقامت خود را تمدید کنید به مدارک زیر نیازمندید و آن ها را باید به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهید:

  • گذرنامه
  • گواهی مدرک دانشگاهی و پایان تحصیلات
  • بیمه درمانی
  • اثبات تمکن مالی
  • وضعیت اقامت بعد از تحصیل دانشجویان آلمان

وضعیت اقامت بعد از تحصیل دانشجویان آلمان

دانشجویانی که در این کشور تحصیل کرده اند باید بعد از اتمام تحصیلاتشان در صورتی که تمایل به یافتن شغل نداشته باشند، به کشور خود بازگردند. اما با توجه به نرخ بیکاری پایین این کشور انتظار می رود فرد در صورت تمایل به کار در آلمان، بتواند کار متناسب با رشته خود را بیابد. این فرد بعد از آن که توسط یک کار فرما استخدام شد، می تواند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری آلمان تبدیل کند. در صورتی که فرد ۵ سال در این کشور کار و زندگی کند و سر وقت مالیات های خود را بپردازد، می تواند در سال پنجم درخواست دریافت اقامت دائم این کشور را بدهد. در سال ششم نیز این فرد می تواند در صورتی که روند مطلوب تلفیق شدن با فرهنگ و زبان این کشور را طی کرده باشد، برای دریافت پاسپورت کشور آلمان درخواست دهد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: