مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آلمان

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آلمان

سرمایه‌گذارانی که تصمیم به راه‌اندازی یک شرکت در آلمان می‌گیرند، باید چند مرحله‌ی اولیه را برای تاسیس شرکت بگذرانند و هم‌زمان به قوانین جاری مدیریت و کنترل شرکت‌ها، مالیات و سایر موارد پایبند باشند. یکی از اولین تصمیماتی که سرمایه‌گذار هنگام افتتاح شرکت در برلین یا هر شهر دیگر آلمان باید اتخاذ کند این است که از چه نوع ماهیت حقوقی برای شرکت آینده‌ی خود می‌خواهد استفاده کند. این موضوع، همراه با انتخاب نام مناسب برای شرکت، اولین گام‌‌ها برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید است.

انواع هویت حقوقی که می‌توانم در آلمان ثبت کنم، چیست؟

سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به راه‌اندازی مشاغل در آلمان، می‌توانند شرکت‌های زیر را برای تجارت خود انتخاب کنند: شرکت با مسئولیت محدود خصوصی، شرکت با مسئولیت محدود عمومی، شرکت‌های مشارکتی یا شرکت‌های با مالکیت واحد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از شرکت‌ها را به شما نشان می‌دهیم:

  • GesellschaftmitbeschränkterHaftung- (GmbH)- شرکت با مسئولیت محدود خصوصی- می‌تواند توسط حداقل یک سرمایه‌گذار با حداقل سرمایه‌ی 25000 یورو به‌صورت نقدی یا غیره تشکیل شود. موارد استفاده شده برای مشارکت و مقادیر آن‌ها باید در اساسنامه نشان داده شود. سهام این نوع شرکت‌ها، برخلاف سهام شرکت‌های با مسئولیت محدود عمومی، نمی‌تواند به مردم منتقل شود. مجمع عمومی سهامداران، بالاترین تصمیمات را می‌گیرد و مدیر شرکت را منصوب می‌کند. مدیر شرکت، مسئول تصمیم‌گیری‌های روزانه است و نماینده‌ی شرکت در برابر نهادهای آلمانی می‌باشد.
  • Aktiengesellschaft- AG- شرکت سهامی در آلمان، به یک سرمایه‌ی بزرگ‌تر، حداقل 50.000 یورو نیاز دارد و مسئولیت اعضای آن، مطابق مشارکت آن‌ها در سرمایه، مشخص می‌شود. سرمایه‌گذاران موسس، باید یک هیات نظارت و یک حسابرس تعیین کنند. هیات نظارت حداقل توسط سه عضو تشکیل می‌شود و نقش تعیین و تأیید هیات‌مدیره را دارد. هیات‌مدیره نقش تصمیم‌گیری‌های روزانه و نمایندگی شرکت در بازار را دارد.
  • OffeneHandelsgesellschaft- OHG- مشارکت عمومی توسط حداقل دو سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود که تحت یک هدف اقتصادی، به‌هم پیوسته‌اند و در قبال بدهی‌های شرکت با دارایی‌های شخصی خود، کاملاً مسئول هستند. هر دو عضو می‌توانند تصمیمات مدیریتی بگیرند و در صورت ورشکستگی، از دارایی‌های شخصی آن‌ها محافظت نمی‌شود.
  • Kommanditgesellschaft- KG- مشارکت محدود توسط دو نوع شریک ایجاد می‌شود: با مسئولیت محدود (شرکای خاموش) و با مسئولیت نامحدود (شرکای عمومی). فقط شرکای عمومی می‌توانند تصمیمات مدیریتی بگیرند و از دارایی‌های شخصی آن‌ها، در صورت عدم‌پرداخت بدهی شرکت، محافظت نمی‌شود.

شرکت با مالکیت واحد، توسط فردی واحد و بدون شریک تاسیس می‌شود و دارایی‌های شخصی فرد، در مواجهه با ورشکستگی، محافظت نمی‌شود.

شعبه: این روش تجاری است که در آن، شرکت خارجی می‌تواند به آلمان گسترش یابد و آن شعبه، معادل آلمانی آن خواهد بود و شرکت مادر، مسئول کلیه‌ی بدهی‌ها و تعهدات خواهد بود.

انتخاب بین این اشکال موجود تجاری به سرمایه‌ی موجود در هنگام تاسیس شرکت، تعداد موسسین، برنامه‌های آینده برای گسترش و همچنین اندازه‌ی پیش‌بینی‌شده‌ی تجاری بستگی دارد. GmbH یکی از محبوب‌ترین اشکال تجاری است، نه‌تنها بدلیل داشتن درجه‌ی قابل‌قبولی از مسئولیت سرمایه‌گذارها بلکه بدلیل مناسب بودن برای مشاغل کوچک و متوسط.

مراحل تاسیس شرکت در آلمان چیست؟

لیست زیر خلاصه‌ای از هشت گام افتتاح شرکت در آلمان را نشان می‌دهد. در کل، سرمایه‌‌گذارانی که به فکر شروع کار در آلمان هستند، همیشه با این مراحل سر و کار دارند. الزامات تاسیس شرکت در آلمان، به شرح زیر است:

  • شکل قانونی: این مرحله شامل انتخاب از بین انواع شرکت‌های موجود و همچنین ایجاد طرح تجاری و مدیریت ساختار است.
  • آماده کردن اسناد حقوقی
  • نام: فقط نام‌های منحصربه‌فرد مجاز به ثبت در نهاد تجارت آلمان هستند. به‌همین دلیل هم هست که در ابتدا، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که نام شرکت خود را در اتاق صنعت و تجارت محلی، بررسی کنند.
  • نحوه‌ی تنظیم اساسنامه: بندهای اساسنامه و تفاهم‌نامه باید محضری شوند و شرکت باید در دفتر اسناد رسمی در آلمان ثبت ‌شود.
  • حساب بانکی: یک حساب بانکی در آلمان، باید به‌نام شرکت افتتاح شود و حداقل سرمایه‌ی سهام باید به این حساب واریز و گواهی از بانک مربوطه برای اثبات این امر صادر شود. سند این سپرده به‌همراه صورت‌حساب‌های بانکی باید به سردفتری که تاسیس شرکت را انجام می‌دهد، ارائه شود.
  • ارائه‌ی اسناد: اسناد محضری به‌همراه گواهی سپرده برای ثبت در دفاتر تجاری محلی، باید به دادگاه‌های محلی ارائه شود.
  • پس از اتمام این مراحل، باید دفتر تجاری محلی را از تاسیس شرکت جدید خود مطلع کنید. پس از آن، ثبت در انجمن حرفه‌ای و همچنین ثبت در دفتر کار لازم است. اگر شرکت کارمندی داشته باشد، لازم است که آن‌ها را برای بیمه‌ی درمانی و تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید. هر شرکت، مسئول پرداخت مالیات‌های خود است. پس، آخرین مرحله‌ی ثبت شرکت، فرستادن اسناد و مدارک مربوطه به اداره‌ی مالیات است. شماره‌ی مالیات یا شماره‌ی شناسه‌ی مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت، توسط اداره‌ی مالیات صادر می‌شود.
  • ثبت در اداره‌ی مالیات، مرحله‌ی آخر پس از افتتاح شرکت است. پس از اتمام این مرحله، شرکت شما، یک شرکت عملیاتی است که می‌تواند شروع به انجام فعالیت‌های تجاری خود کند. قبل از شروع کسب و کار در آلمان، توجه به این نکته مهم است که برخی از شاخه‌‌های تجاری، تحت نظارت هستند و شرکت‌ها در آلمان ملزم به دادن درخواست برای گرفتن مجوز ویژه از مقامات مربوطه در آلمان هستند. همچنین، در صورتی‌که قصد مهاجرت به آلمان را دارید، می‌توانیم شما 

هزینه‌های راه‌اندازی افتتاح شرکت در آلمان چقدر است؟

هنگام شروع کار در آلمان، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که هزینه‌های کلی لازم برای افتتاح شرکت خود را در نظر بگیرند. حداقل سرمایه‌ی سهام، یکی از نگرانی‌های اصلی سرمایه‌گذاران است و همانطور که در بالا گفته شد، یک شرکت با مسئولیت محدود خصوصی (GMBH) با حداقل سرمایه‌ی 25.000 یورو تاسیس می‌شود، در حالیکه شرکت با مسئولیت محدود عمومی (AG) با 50.000 یورو تاسیس می‌شود. با این حال، این سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی کسب و کار کافی نخواهد بود. به غیر از سرمایه، سهامداران باید منابع لازم برای تهیه یا اجاره‌ی ملک را نیز داشته باشند که به‌عنوان مرکز تجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شرکت‌های نوپا می‌توانند از طریق یک دفتر مجازی کار کنند که می‌تواند یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه باشد. سایر هزینه‌ها شامل هزینه‌های مربوط به تجهیز ستاد و همچنین هزینه‌های مربوط به حق‌الزحمه و حقوق کارمندان خواهد بود.




به چه مدارکی برای تاسیس شرکت در آلمان نیاز است؟

تاسیس شرکت در آلمان، از طریق ثبت محضری، اساسنامه و رسید بانکی در نهاد ثبت تجارت انجام می‌شود. اگر واحد تجاری، یک واحد مشارکتی باشد، توافق‌نامه‌ی امضاءشده توسط طرفین، باید به اتاق بازرگانی برای ثبت در نهاد ثبت تجارت ارائه شود.

با چه سرعتی می‌توانم شرکت خود را در آلمان افتتاح کنم؟

قبل از شروع یک کسب و کار در آلمان، تقریباً 11 روز طول می‌کشد که بتوان یک نهاد حقوقی را در این کشور تاسیس کرد، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران تمام مراحل لازم را دنبال کرده و اسناد خود را بر این اساس آماده کنند. داشتن اطمینان از کمک حقوقی مناسب در مرحله‌ی تاسیس شرکت، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد تا اطمینان حاصل کنند که تمام اسناد ارائه شده و روند کار به‌راحتی انجام می‌شود. پس از تاسیس شرکت، چه فعالیت تجاری‌تان در داخل اتحادیه‌ی اروپا باشد و چه خارج از آن، ممکن است لازم باشد که مجوزهای خاص و ویژه‌ای دریافت کنید یا برای EORI در آلمان، درخواست دهید.

استخدام پرسنل در آلمان، چقدر ساده است؟

روند استخدام پرسنل در آلمان، معمولاً وقت‌گیر است. بنابراین، برای یافتن نیروی کار مناسب، توصیه می‌شود با یک آژانس استخدام تماس بگیرید. قبل از استخدام نیروی کار خارجی، باید آگاه باشید که علاوه بر گذرنامه، اجازه‌ی اقامت نیز برای آن فرد لازم است. اجازه‌ی اقامت شامل اجازه‌ی کار و اقامت است. مجوزها توسط سفارت/سرکنسولگری کشور مبدا یا توسط سازمان ثبت خارجی‌ها در صورت حضور فرد در آلمان صادر می‌شود. معمولاً اجازه‌ی اقامت برای یک دوره‌ی زمانی صادر می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که فقط در آن دوره، قرارداد کاری را با فرد مذکور تنظیم کنید. معمولاً اسناد زیر باید پس از امضای قرارداد ارائه شود: کارت مالیات بر دستمزد، کارت تامین اجتماعی آلمان، گواهی دریافت کمک هزینه‌ی کودک، گواهی تعطیلات، اسناد مربوط به مزایای ایجاد دارایی، گواهی مرجع کار یا گواهی ترک و برای کارمندان خارجی از کشورهای غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا، اجازه‌ی اقامت.

نکات مهمی که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد، چیست؟

آلمان جذاب‌ترین کشور اروپایی برای سرمایه‌گذاری است. این کشور با داشتن بزرگترین بازار در اروپا و با موقعیت مرکزی، سومین اقتصاد قدرتمند جهان محسوب می‌شود. اقتصاد آلمان، با این واقعیت مشخص می‌شود که 85٪ کل مشاغل، کسب و کارهای کوچک یا متوسط هستند (Mittelstand). کیفیت محصولات ساخته شده در آلمان در سطح بین‌المللی، شناخته‌شده است و صادرات همچنین به اقتصاد استاندارد آلمان، کمک شایان‌توجهی می‌کند. اقتصاد آلمان عمدتاً از بخش خدمات تشکیل شده که 70٪ کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و 29.1٪ آن صنعت و 0.9٪ آن کشاورزی است. تاجران علاقه‌مند به شروع کار در آلمان، باید بدانند که حقوق سرمایه‌گذاران توسط قوانین شفاف و معقول محافظت می‌شود. در واقع، سیستم قضایی از حقوق سرمایه‌گذاران محافظت می‌کند و این کشور بر حسب موضوع امنیت حقوقی، جایگاه چهارم را در دنیا داراست. آلمان همچنین در راس ایجاد نوآوری‌ها قرار دارد که ناشی از همکاری خوب بین صنعت و موسسات تحقیقاتی است. فعالیت‌های واردات و صادرات در میان سرمایه‌گذاران در آلمان محبوب است و ثبت در EORI، برای این موارد الزامی است.

مزیت‌های داشتن یک شرکت هلدینگ در آلمان چیست؟

تاسیس یک شرکت هلدینگ در آلمان، از مزایای زیادی برخوردار است که این موضوع، آلمان را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی تبدیل ساخته است. از جمله‌ی این مزایا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم احتساب مالیات از سود سهام ورودی و خروجی، عدم احتساب مالیات از توزیع نقدینگی، معافیت سود سرمایه‌ی در اختیار سهام، کسر هزینه‌های مالی، استهلاک ارزش فعلی و سرقفلی، نبود هیچ قانون کنترل‌شده‌ای برای شرکت‌های خارجی، داشتن یک شبکه‌ی پیمان مالیاتی مضاعف، نرخ مالیات بر درآمد پایین شرکت‌ها (فقط 15٪)، مالیات بر ارزش افزوده‌ی پایین (19٪ و در موارد خاص فقط 9٪) و همچنین عدم وجود مالیات خروج.


10 قانون تجاری مهم در آلمان

آلمان سالانه سرمایه‌گذاران خارجی زیادی را به‌خود جذب می‌کند. اولین چیزی که هنگام شروع کسب و کار در آلمان باید به آن توجه کرد، مقررات و آداب و معاشرت کاری است که در آلمان بسیار مهم است. در اینجا، ده مورد از مهمترین آداب تجاری در آلمان بیان می‌شود.

1- احترام گذاشتن

هنگام انجام تجارت در آلمان، بسیار مهم است که با آن‌ها صحیح و بااحترام رفتار کنید، زیرا هرگونه رفتار غیراخلاقی، می‌تواند به روابط تجاری شما با همتایان آلمانی‌تان آسیب برساند.

2- ارتباطات تجاری

برای داشتن همکاری موفقیت‌آمیز با یک شرکت آلمانی، باید با مفاهیمی که آداب تجارت بر شما تحمیل می‌سازد، آشنا شوید. ارتباطات تجاری، باید مستقیم و متمرکز بر موضوع باشد.

3- روابط تجاری

مردم آلمان، ارزش بالایی برای سفارش، وقت‌شناسی و حفظ حریم خصوصی می‌گذارند. آن‌ها همچنین کمال‌گرا هستند و به‌همین دلیل هم هست که در دستیابی به اهداف خود، متمرکز عمل می‌کنند. شما باید اطمینان حاصل کنید که به سلسله مراتب احترام می‌گذارید و بین امور خصوصی و تجاری، تمایز واضحی قائل می‌شوید.

4- تماس

بازرگانان آلمانی، تمایلی به تماس فیزیکی ندارند. نوع پذیرفته شده‌ی استقبال در جلسات تجاری در شرکت‌های آلمانی، معمولاً محدود به دست دادن می‌شود.

5- خطاب قرار دادن یک شریک آلمانی

هم شهروندان آلمانی و هم تجار در مورد عناوین شخصی، بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. شما باید سعی کنید افراد را با نام و نام کامل آن‌ها خطاب کنید.

6- مسئولیت اجتماعی شرکت

شرکت‌های آلمانی بسیار نگران مسائل زیست محیطی هستند. به همین دلیل هم هست که در فرهنگ تجاری آلمان‌ها، استفاده از هر فرصتی برای ساماندهی اقدامات مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، وجود دارد. نشان دادن این موضوع به آن‌ها که با برخی از دستاوردهای اجتماعی آن‌ها آشنا هستید، نوعی احترام در فرهنگ تجاری آلمان است.

7- مدیریت زمان

وقت‌شناسي، مشخصه‌ی مردم آلمان است. در شرکت‌های آلمانی، هر عملی بادقت محاسبه می‌شود و هر تقویم یا دستور کاری، به‌شکل صحیح رعایت می‌شود. بنابراین، داشتن وقت‌شناسی هم در جلسات تجاری و هم در جلسات عادی، بسیار مهم است.

8- قانون لباس تجاری

مدیران آلمانی به خوب لباس پوشیدن خود افتخار می‌کنند و به همین دلیل هم هست که قانون خاص لباس اداری پوشیدن خود را دارا هستند. کت و شلوار مناسب‌ترین لباس برای مردان است، در حالیکه لباس‌های محافظه‌کارانه برای خانم‌ها توصیه می‌شود.

9- برنامه‌ریزی جلسات تجاری

برنامه‌ریزی یک جلسه‌ی تجاری در آلمان از قبل، بسیار مهم است. داشتن قرار ملاقات هنگام کار با یک شرکت آلمانی، اجباری است و باید از چند هفته قبل انجام شود.

10- پیگیری بعد از جلسه

برخلاف سایر کشورها، شرکت‌های آلمانی مشتاق بحث‌های بعدی پس از یک جلسه‌ی تجاری هستند. ایمیل یا نامه‌ی ارسال شده پس از جلسه، اهمیت قرار ملاقات را مضاعف می‌کند. اولین قدم هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار در آلمان، ثبت آن است. مراحل ثبت، در نهاد  ثبت تجاری عمومی (Handelsregister) و دفتر تجارت محلی (Gewerbe / Ordnungsmat) آغاز می‌شود. نهاد ثبت تجاری در آلمان، اطلاعاتی راجع‌به کلیه‌ی روابط بازرگانان و شرکت‌های تجاری فراهم می‌کند. تمام اطلاعات عمومی است و در دسترس همه‌ی شرکت‌ها قرار دارد. این نهاد، اطلاعاتی در مورد نام شرکا، مدیرعامل، سهام سرمایه‌ای، محدودیت‌های مسئولیتی، آغاز مراحل ورشکستگی، انحلال و خاتمه یک شرکت را ارائه می‌دهد.

شرکت‌هایی که باید در آلمان ثبت شوند

بیشتر شرکت‌هایی که در آلمان کسب و کار تجاری دارند، لازم است ثبت شوند. ثبت‌ براساس معیارهای مختلفی از جمله استفاده از حسابداری تجاری، منابع سرمایه، گردش سالانه و تعداد کارمندان انجام می‌شود. مشاغل کوچک مانند مشارکت‌های مدنی (GbR)، مشاغل آزاد و دفاتر شعبه‌ای وابسته، نیازی به ثبت شدن در نهاد ثبت تجاری ندارند.

روش ثبت شدن در آلمان

برای ثبت شدن در نهاد ثبت تجاری، صاحب کسب و کار باید به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و فرم الکترونیکی تائید شده را پُر کند. برای شرکت‌هایی که ثبت آن‌ها در نهاد ثبت تجاری، بخشی از مراحل تاسیس شرکت است، محدودیت مسئولیت‌ها فقط پس از ثبت شرکت اجرایی خواهد شد. این بیشتر برای شرکت‌ها اعمال می‌شود.

هزینه‌های ثبت شرکت در آلمان

هزینه‌ی کل ثبت‌ شرکت، به نوع شرکت بستگی دارد. این هزینه‌ها شامل گواهینامه‌های اسناد رسمی و هزینه‌هایی است که دادگاه منطقه‌ای برای ثبت و انتشار شرکت در روزنامه‌ی فدرال (Bundesanzeiger) از شما می‌گیرد. هزینه‌های دیگر شامل هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی است. کلیه‌ی هزینه‌ها توسط قانون تعیین می‌شود و به تعداد شرکا و سرمایه‌ی سهام بستگی دارد. 

روش ثبت شرکت در نهاد ثبت تجارت در آلمان

  • نام شرکت را در اتاق صنعت و تجارت محلی ثبت کنید
  • اساسنامه‌ی شرکت را ثبت اسناد رسمی کنید
  • یک حساب بانکی در آلمان باز کنید
  • سردفتر اسناد رسمی، کلیه‌ی بندهای اساسنامه را در دفتر ثبت شرکت ثبت می‌کند
  • دفتر کار محلی را در مورد تجارت و کسب و کار خود مطلع سازید
  • ثبت‌نام در اتحادیه‌ی حرفه‌ی تجارت خاص خود
  • تاسیس شرکت خود را به دفتر کار محلی‌تان اطلاع دهید
  • ثبت‌نام کارمندان برای گرفتن خدمات درمانی و بیمه‌های تامین اجتماعی
  • اسناد را به اداره‌ی مالیات ارسال کنید
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

از نکات ضروری برای مصاحبه شغلی در آلمان چه می دانید
از نکات ضروری برای مصاحبه شغلی در آلمان چه می دانید

هر شرکت به دنبال ویژگی متفاوتی در متقاضی ها کننده ها است. اگر می خواهید در شرکت مورد نظرتان استخدام شوید، قبل از مصاحبه تا می توانید درباره ی شرکت و اهدافش اطلاعات جمع آوری کنید، این به شما کمک می کند که در اولین برخورد تاثیری مثبت بگذارید. ...

بیشتر بخوانید
بهترین شهرهای آلمان برای کار
بهترین شهرهای آلمان برای کار

براساس تحقیقات و در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل : پیشنهاد کار، حقوق دریافتی، هزینه های زندگی و شانس های آینده لیست شهرهایی که فرصت های شغلی بالاتری دارند، آمده است. ...

بیشتر بخوانید
اخذ بلوکارت آلمان
اخذ بلوکارت آلمان

مدارک و شرایط لازم برای اخذ بلوکارت آلمان، این کارت چه مدت اعتبار دارد و آیا داشتن آن به اقامت دائم آلمان ختم می شود؟ ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: