مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط تحصیل پزشکی رایگان در آلمان

شرایط تحصیل پزشکی رایگان در آلمان

هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل رایگان کشور آلمان را انتخاب می کنند و بدون شما هم می خواهید یکی از آنها باشید. امروزه تعداد بیشماری دانشگاه و برنامه برای تحصیل در رشته ی پزشکی در سراسر دنیا وجود دارد، چرا انتخاب شما برای تحصیل پزشکی کشور آلمان است؟ ما به شما تعدادی از این دلایل را می گوییم.

  • تحصیل در دانشگاه های برتر جهان
  • تنوع برنامه های تحصیل در رشته ی پزشکی
  • امکانات آموزشی مدرن
  • جامعه دانشجویان بین المللی (بیش از 350،000 دانشجوی بین المللی در آلمان مشغول تحصیل هستند)
  • آینده ی درخشان شغلی
  • امکان تحصیل رایگان در رشته ی پزشکی

شرایط لازم برای تحصیل رایگان پزشکی در آلمان


امتحان ورودی دانشگاه های آلمان برای تحصیل رایگان پزشکی


الزامات زبان جهت تحصیل رایگان پزشکی در آلمان


هزینه های تحصیل پزشکی رایگان در آلمان


هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان


بورسیه پزشکی تحصیل در آلمان


معرفی دانشگاه های پزشکی در آلمان


راهنمای اخذ ویزا برای تحصیل در آلمان


شرایط کار پس از تحصیل و میزان درآمد پزشکان در آلمان



شرایط لازم برای تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

کشور آلمان قطب اقتصادی در اروپا و پیشرو در حوزه بهداشت و درمان یکی از پرتقاضاترین کشورها جهت تحصیل پزشکی می باشد. این کشور با داشتن سیستم آموزش قوی و رایگان خود سالانه دانشجویان زیادی را بدون در نظر گرفتن ملیت آنها برای تحصیل در آلمان جذب می نماید.

پذیرش در دانشگاه های پزشکی در آلمان رقابتی و تعداد افرادی که پذیرش می گیرند، محدود است. آموزش و تحصیل رایگان پزشکی در آلمان صورت می پذیرد و اصلی ترین شرایط پذیرش، دیپلم دبیرستان و مهارت های زبان آلمان است. فقط کارشناسی ارشد در زمینه مطالعات پزشکی به زبان انگلیسی موجود است. محدودیت های پذیرش برای دوره های پزشکی در همه دانشگاه های آلمان وجود دارد. در هنگام انتخاب متقاضیان، دانشگاه ها می توانند نه تنها میانگین نمرات تحصیلی متقاضی مجاز به رفتن به دانشگاه را ملاک قرار دهند، بلکه معیارهای دیگر را نیز در نظر بگیرند. به عنوان مثال: نمرات در موضوعات خاص نظیر زیست و شیمی، نتایج مصاحبه، مدرک حرفه ای کسب شده قبل از اقدام برای دانشگاه و غیره… طول دوره تحصیل پزشکی رایگان در آلمان معمولا به مدت 6 سال و 3 ماه می باشد و کسانی که سطح زبان آلمانی کافی ندارند باید قبل از ورود به دوره، یک سال اضافی برای دوره مقدماتی زبان پشت سر بگذرانند و ممکن است طول تحصیل آنها به 7 سال و 3 ماه برسد.

امتحان ورودی دانشگاه های آلمان برای تحصیل رایگان پزشکی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل رایگان پزشکی در دانشگاه های آلمان باید الزاماتی را داشته باشند. حدود 5 درصد دانشجویان بین الملل شانس تحصیل پزشکی رایگان در آلمان را دارند. برای آنکه در این رقابت موفق شوید می توانید دوره آماده سازی پزشکی را در دانشگاه های آلمان پشت سر بگذارید. برای دوره های آماده سازی یا همان فاندیشن شما باید سطح زبان آلمانی C1 داشته باشید و اگر این نمره را ندارید می توانید در دوره های آموزش زبان آلمانی این کشور شرکت نمایید  و در صورتی که بتوانید دوره فاندیشن را با نمرات عالی پشت سر بگذارید می توانید وارد دانشگاه مورد نظر شوید. لازم است بدانید که معدل دیپلم شما بسیار مهم است و برای موفقیت در این رقابت افرادی شانس بالا دارند، که معدل کاملی داشته باشند.

سوالی که بسیاری از افراد در خصوص تحصیل رایگان پزشکی در آلمان می پرسند این است که آیا نیازی به قبولی دانشگاه در ایران دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت قبولی کنکور سراسری ایران در رشته پزشکی الزامی نیست اما اگر شما موفق به قبولی شدید و از طرفی زبان آلمانی شما C1 می باشد، این اجازه را خواهید داشت بدون سپری نمودن دوره کالج برای تحصیل پزشکی و آزمون ورودی آن اقدام کنید. اما بخاطر داشته باشید دوره های آماده سازی هر کشور متناسب با سیستم آموزش همان کشور طراحی شده است و برای دانشجویان بین المللی می تواند بسیار ارزشمند باشد و در واقع آنها را برای رقابت آماده می نماید.

الزامات زبان جهت تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان با زبان رسمی این کشور امکان پذیر می باشد و از آنجایی که در این رشته شما با عموم مردم در ارتباط هستید، باید به عالی ترین سطح زبان این کشور تسلط داشته باشید. شما برای تحصیل رایگان پزشکی در آلمان باید سطح C1 زبان آلمانی را فراگرفته و مدرک داشته باشید. شما می توانید در صورتی که حتی سطح پایه زبان آلمانی یعنی A1 را فراگرفته اید، برای دوره های آماده سازی و زبان آلمانی در این کشور اقدام نمایید. کالج هایی وجود دارند که با هزینه ی پایین در محیط آلمانی زبان، سطح زبان شما را به حد مورد نظر می رسانند و شما می توانید در آزمون های رسمی آلمانی نظیر TestDaF یا DSH شرکت نموده و مدرک قابل ارائه داشته باشید و سپس برای دوره های فاندیشن دانشگاه های پزشکی در آلمان شرکت نمایید. 


هزینه های تحصیل پزشکی رایگان در آلمان

بیشتر دوره های دانشگاهی در آلمان به دنبال تصمیم دولت در سال 2014 پس از کاهش هزینه های بین المللی، به صورت رایگان ارائه می شود. با این حال، آموزش پزشکی هنوز با هزینه ی خاصی همراه هستند. به طور کلی، هزینه دریافت مدرک پزشکی به ملیت شما و اینکه آیا در یک دانشگاه دولتی یا خصوصی ثبت نام کرده اید تعیین می شود. اگر دانشجوی اتحادیه ی اروپا باشید، فقط هزینه های دولت را می پردازید که حداکثر 300 یورو می باشد. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، باید مبلغ مشخصی را برای آموزش پزشکی خود در آلمان بپردازند. با این وجود هزینه های دوره های پزشکی در آلمان برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با سایر کشورهای معتبر و مشهور بسیار کم است. در کل، این شهریه از 1,500 تا 3,500 یورو در سال تحصیلی متغیر است. باید توجه داشته باشید که دانشگاه های خصوصی شهریه ی بسیار بالاتری را نسبت به دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی اعمال می کنند. علاوه بر این، دانشکده های پزشکی در ایالت بادن- وورتمبرگ شهریه ایی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند، بنابراین اگر قصد تحصیل در آنجا را دارید نسبت به سایر مناطق آلمان آمادگی بیشتری برای پرداخت شهریه داشته باشید.

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان یکی از موارد مهمی است که شما باید از قبل، برای آن برنامه ریزی داشته باشید. در خصوص تحصیل در آلمان بهتر است بدانید که هزینه های زندگی در آنجا کمی گران تر از میانگین اتحادیه ی اروپا است و بیشترین سهم زندگی در آلمان، هزینه های مربوط به اسکان شما است. میانگین هزینه در ماه برای یکی دانشجوی بین الملل می تواند 850 یورو باشد. البته در نظر داشته باشید در شهرهایی نظیر مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن این هزینه می تواند بیشتر هم شود. هزینه های شما به طور کلی شامل: هزینه ترم، بیمه سلامت، شهریه احتمالی و هزینه های زندگی می باشد.

هزینه ترم متفاوت از شهریه می باشد و صرف هزینه های رفاهی دانشجویان می شود. به طور مثال: صندوق دانشجویی، مسکن و امکانات ورزشی و حتی در بسیاری از موسسات آموزش عالی این هزینه شامل بلیط حمل و نقل عمومی دانشجویان هم می شود. در جدول زیر می توانید متوسط هزینه های دانشجویان را به صورت ماهانه مشاهده فرمایید.

نیازهای اساسی زندگی هزینه به یورو
اجاره و آب و برق 323 
غذا و نوشیدنی 168
لباس 42
لوازم التحریر 20
هزینه سفر 94 
بیمه درمانی، هزینه پزشکی، دارو 80
تلفن، اینترنت، تلویزیون 31
اوقات فراغت، ورزش 61


متقاضیان پذیرش بورسیه - German Academic Exchange Service DAAD شامل رشته های پزشکی و بهداشت عمومی 2020 هستند. بورسیه DAAD در واقع فول فاند و یا کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های تعیین شده با طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی و مهم در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ارائه می دهد. این بورس بیش از 100,000 دانشجوی آلمانی و بین المللی را پشتیبانی می کند. بورس تحصیلی DAAD بطور کامل با بودجه 2020 تا 2021 برای دوره ی کارشناسی ارشد بسته به نوع موسسه از 12 ماه تا 24 ماه از دانشجو حمایت می کند و برای دوره ی دکتری تا 36 ماه بودجه درنظر گرفته شده است. دوره ها و دانشگاه های زیر تحت بورسیه DAAD بطور کامل با بودجه پزشکی و بهداشت عمومی 2020 در دسترس هستند. جزئیات بورسیه تحصیلی کاملاً تأمین شده برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

بورسیه پزشکی تحصیل در آلمان

دوره دانشگاه ها
کارشناسی ارشد بهداشت بین المللی (برلین) Charite - Universitatsmedizin / Freie Universitat zu Berlin Berlin
کارشناسی ارشد بهداشت جهانی بهداشت Albert - Ludwigs - Universitat Freiburg
کارشناسی ارشد علوم بهداشتی بین المللی (هایدلبرگ) Ruprecht - Karls - Universitat Heidelberg


بسته به سطح دانشگاه، پرداخت ماهانه 850 یورو برای فارغ التحصیلان یا 1200 یورو برای داوطلبان دکترا می باشد. پرداخت ها مربوط به پوشش بیمه ی سلامت، حوادث و بیمه مسئولیت شخصی، کمک هزینه ی سفر، تحت شرایط خاص، دارنده بورسیه های تحصیلی کامل ممکن است مزایای اضافی زیر را دریافت کند:

  • اجاره ماهانه
  • کمک هزینه ماهیانه برای همراهی اعضای خانواده
  • معیارهای واجد شرایط بودن
  • کاندیداها از همه کشورهای در حال توسعه
  • دارا بودن مدرک لیسانس در یک موضوع مناسب
  • از تاریخ فارغ التحصیلی معمولاً نباید بیشتر از شش سال گذشته باشد
  • داوطلبان حداقل دو سال تجربه حرفه ای داشته باشند
  • مدرک زبان مورد نیاز داشته باشند
  • لیست اسناد مورد نیاز
  • فرم درخواست DAAD
  • CV
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه های دانشگاهی
  • توصیه نامه حرفه ای از طرف کارفرمای شما
  • تأیید اشتغال از کارفرما در کشور خود و در صورت امکان، ضمانت استخدام مجدد

معرفی دانشگاه های پزشکی در آلمان

  • بورسیه های کارل دویزبرگ برای دانشجویان پزشکی آلمانی و بین المللی
  • بورسیه های دانشگاه هامبورگ برای دانشجویان بین المللی در آلمان
  • دکتری دانشگاه هایدلبرگ کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در آلمان
  • فول فاند Friedrich-Ebert-Stiftung برای دانشجویان بین المللی در آلمان
  • دکتری بین المللی DKFZ در آلمان

هیچ دانشکده پزشکی مستقلی در آلمان وجود ندارد. در حال حاضر 38 دانشگاه آلمان وجود دارد که انواع مختلفی از مدرک پزشکی را ارائه می دهند. بنابراین، شما به راحتی می توانید یک برنامه مطالعاتی را پیدا کنید که با علایق دانشگاهی شما مطابقت داشته باشد. براساس معیارهای مختلفی از جمله شهرت، امکانات مدرن و چشم انداز شغلی، این بهترین دانشگاه های پزشکی در آلمان هستند که به معرفی چند مورد آن می پردازیم:

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ بیش از 60 سال در آموزش و تحقیقات پزشکی دارای جایگاه ویژه است. این دانشگاه قصد دارد تا بر چالش های پزشکی قرن بیست و یکم در منطقه و بعد از آن غلبه کند و با تأکید بر تحقیقات و پشتیبانی و ترویج برنامه های تحقیقاتی، تلاش های بسیاری برای ایجاد یک مؤسسه علمی مرکزی انجام داده است. امروزه، این دانشگاه محیطی عالی و با تعاملات گسترده موسسات تحقیقاتی بین المللی شناخته شده دانشجویان سراسر دنیا را به خود جذب می کند.

دانشگاه روت آخن

دانشگاه روت آخن که در سال 1966 تأسیس شد، میزبان 9 دانشکده مختلف است که از جمله آنها گروه استثنایی پزشکی است. کلینیک آخن شامل چندین کلینیک تخصصی، انستیتوی نظری و بالینی و سایر امکانات تحقیقاتی، سالن های سخنرانی، دانشکده تخصصی پزشکی و سایر امکانات لازم برای یک بیمارستان مناسب است. تقریباً 2,700 دانشجوی آینده دار در دانشکده پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه لوبک

این دانشکده پزشکی با توجه به شهرت خود در تحقیقات قرن بیست و یکم شناخته می شود. با تمرکز بسیار جدی بر عفونت و التهاب، مغز، رفتار و متابولیسم، ژنتیک پزشکی و فناوری های زیست پزشکی این مؤسسه آموزشی استانداردهای بالایی را ارائه می کند.

دانشگاه ویتن HERDECKE

در مورد قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی آلمان، که در سال 1983 تأسیس شده است، دانشگاه ویتن Herdecke به طور گسترده ای شناخته شده است. حدود 1,200 دانشجو در مقطع کارشناسی پزشکی، علوم پرستاری، دندانپزشکی، اقتصاد، فلسفه و فرهنگ تحصیل می کنند. همانطور که گفته شد، این دانشگاه خصوصی است بنابراین شهریه ماهانه 400 تا 1,000 یورو می باشد. با این حال، دانشجویان بین المللی همیشه می توانند متقاضی دریافت کمک هزینه و بورسیه شوند.

  • دانشگاه مگدبورگ
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه ورزبورگ
  • دانشگاه TÜBINGEN
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه لایپزیگ

راهنمای اخذ ویزا برای تحصیل در آلمان

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی جهت تحصیل در آلمان به ویزا نیاز خواهید داشت. در کشور آلمان سه نوع ویزای دانشجویی تعریف شده است که ماهیت هر یکی متفاوت است. نوع اول برای دانشجویان بین المللی است که از یک دانشگاه در آلمان پذیرش گرفته اند و در یک دوره تحصیلی ثبت نام کرده اند. نوع دوم برای افرادی است که متقاضی تحصیل در آلمان هستند و لازم است در دانشگاه حضور داشته باشند. توجه داشته باشید که این نوع ویزا تنها برای درخواست دانشگاه معتبر است و به شما امکان تحصیل نمی دهد. نوع سوم نیز برای تحصیل در دوره های زبان آلمانی تعریف می شود. اسناد و مدارک لازم جهت درخواست ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

  • فرم درخواست تمکیل شده
  • گذرنامه معتبر
  • دو قطعه عکس گذرنامه ایی
  • شناسنامه و اسناد هویتی
  • در صورت وجود گواهی ازدواج
  • در صورت وجود شناسنامه فرزندان
  • اثبات تمکن مالی که تایید سپرده 10,236 یورویی در بانک می باشد.
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • بیمه نامه
  • گواهی مهارت زبان


شرایط کار پس از تحصیل و میزان درآمد پزشکان در آلمان

فرصت های شغلی پزشکان در آلمان یکی از جذاب ترین حرفه ها برای پزشکان فارغ التحصیل اروپایی و بین المللی است. سیستم پزشکی و خدمات درمانی و پرستاری آلمان در جهان به خوبی توسعه یافته است. بنابراین، حرفه پزشکی و پرستاری به طور مداوم بسیار مورد توجه است. پزشکان در آلمان این فرصت را دارند که در این زمینه ها فعالیت کنند:

  • در بیمارستان ها
  • در حرفه پزشکی برای خود مستقل فعالیت کنند
  • در گروه های بزرگ، به عنوان یک کارمند مشغول شوند.

در آلمان متوسط شروع حقوق دانش آموختگان پزشکی بالاتر از سایر رشته های تحصیلی است و در حال حاضر حدود 49,000 یورو در سال است. بیمارستان های آلمان کمبود پزشک دارند و نیاز به چندین هزار پزشک در سراسر آلمان وجود دارد. این تقاضا در سال های آینده رو به افزایش خواهد بود، به ویژه که بسیاری از پزشکان بیمارستان به زودی بازنشسته خواهند شد. برای کار به عنوان یک پزشک که در آلمان فارغ التحصیل شده اید، علاوه بر اتمام دوره 6 تا 7 ساله تحصیلی باید 48 هفته متوالی آموزش عملی، آموزش کمک های اولیه، سه ماه کارورزی، چهار ماه انتخابی بالینی را پشت سر بگذرانید. برای دسترسی به بازار کار پزشکی در آلمان، پزشکان فارغ التحصیل بین المللی باید مجوز کامل یا موقت را برای انجام کار در آلمان ارائه دهند. برای دریافت مجوز کامل پزشکی یا موقت پزشکی در آلمان، پزشکان فارغ التحصیل بین المللی می توانند به مقامات بهداشتی یکی از 16 ایالت فدرال آلمان مراجعه کنند.

به طور متوسط یک پزشک در آلمان ماهانه 8,970 یورو درآمد دارد که کمترین حقوق 3,290 یورو و بیشترین حقوق 15,100 یورو می باشد.

شاخه ی پزشکی درآمد به یورو
رادیولوژیست 9,790
روانشناس 9,570
فیزیوتراپیست 6,950
دستیار پزشک 5,750
پزشک کودکان 9,020
پزشک مغز و اعصاب  11,500
پزشک زنان و زایمان 9.960


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: