مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تفاوت ویزای تحصیلی و اجازه اقامت آلمان

تفاوت ویزای تحصیلی و اجازه اقامت آلمان

اجازه‌ی اقامت دانشجویی، یک عنوان اقامتی در آلمان برای کسانی است که مایل به تحصیل در این کشور هستند.

چگونه برای اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان، اقدام کنیم؟

برای درخواست اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان، باید مراحل سختی را بگذرانید. پروسه‌ی درخواست، ممکن است بسته به تابعیت شما و علت درخواست‌تان، متفاوت باشد.

در ادامه، با مراحل اصلی اخذ اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان آشنا خواهید شد.

دریافت ویزای آلمان

برای آنکه بتوانید به آلمان سفر کنید، ابتدا باید یکی از ویزاهای بلندمدت آلمان را دریافت کنید:

  • ویزای دانشجویی
  • ویزای دوره‌ی زبان
  • ویزای کارآموز دانشجویی

پروسه‌ی اخذ ویزای تحصیلی در آلمان، تقریباً مشابه مراحل دریافت ویزای بلندمدت در این کشور است. تنها تفاوت، در اسناد مورد نیاز است. بدون ویزا، نمی‌توانید به آلمان سفر و اجازه‌ی اقامت خود را دریافت کنید.

آدرس خود را در آلمان ثبت کنید

بعد از دریافت ویزای آلمان خود، می‌توانید آزادانه به این کشور سفر کنید. به محض ورود به آلمان، باید ظرف مدت دو هفته، آدرس خود را در این کشور به ثبت برسانید. شما باید آدرس خود را در نزديک‌ترین دفتر ثبت‌نام به محل زندگی‌تان، ثبت كنيد.




درخواست اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان

سپس می‌توانید برای اخذ اجازه‌ی اقامت دانشجویی خود در آلمان، اقدام کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار، 90 روز از روزی که وارد آلمان می‌شوید، وقت دارید.

روند کار، ساده و سریع است. ابتدا باید قرار ملاقاتی را در نزدیک‌ترین اداره‌ی مهاجرت به محل زندگی خود در آلمان ترتیب دهید. در آنجا، می‌توانید فُرم درخواست را نیز دریافت کنید.

در روز مصاحبه، باید این فُرم و مدارک لازم را ارسال کنید. در ادامه، فهرستی از اسناد و مدارک مورد نیاز برای اخذ اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان ارائه می‌شود.

الزامات اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان

برای درخواست اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان، باید چندین سند و مدرک را به نهادهای مهاجرت مربوطه ارسال کنید. اگر با ویزای دانشجویی به آلمان آمده‌اید، به‌هنگام درخواست اجازه‌ی اقامت، باید مدارک زیر را ارسال کنید:

  • اسناد و مدارک استاندارد لازم برای اخذ اجازه‌ی اقامت در آلمان.
  • گواهی پذیرش/ثبت‌نام. بسته به رشته‌ی تحصیلی‌تان در آلمان، باید گواهی ورود یا ثبت‌نام به موسسه‌ی آموزشی/دانشگاه/کالج را ارائه دهید.
  • گواهینامه‌های معتبر تحصیلات قبلی. دیپلم/گواهینامه‌ی مدرسه، کارنامه و غیره.
  • آدرس ثبت‌شده. وقتی آدرس خود را در آلمان ثبت می‌کنید، یک گواهی تائید دریافت خواهید کرد. این گواهی را به‌عنوان مدرک ثبت آدرس خود به اداره‌ی مهاجرت ارسال کنید.
  • بیمه‌ی سلامت و درمان. داشتن بیمه‌ی درمانی در آلمان برای همه‌ی متقاضیان اجازه‌ی اقامت در این کشور اجباری است. اطمینان حاصل کنید که بیمه‌ی شما در آلمان، پذیرش می‌شود و حوادث، بیماری‌ها و بازگشت شما را در صورت مرگ، پوشش می‌دهد.
  • گواهی اثبات توانایی مالی‌تان. شما باید ثابت کنید که توانایی حمایت مالی از خود به‌هنگام تحصیل در آلمان را دارید. برای انجام این کار، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:
  • داشتن یک حساب بانکی مسدود شده. آسان‌ترین راه برای باز کردن یک حساب بانکی مسدود شده، از طریق Fintiba است.
  • تعهدنامه. این نامه‌ای است که توسط شخصی نوشته می‌شود که در آلمان زندگی می‌کند و متعهد می‌شود تمام هزینه‌های خود را به‌هنگام حضور در این کشور، می‌تواند تامین کند، از جمله هزینه‌های مسکن و تحصیل.
  • اثبات اعطای بورس تحصیلی. اگر بورس تحصیلی دریافت کرده‌اید که هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد، فقط باید گواهی تائیدیه‌ی صادر شده را که توسط سازمان/موسسه‌ی اعطاءدهنده‌ی بورسیه امضاء و مهر شده را ارائه دهید.
  • گواهی تسلط به زبان آلمانی/انگلیسی. بسته به زبان رشته‌ی تحصیلی خود در آلمان، باید گواهی یا مدرک تسلط به زبان‌های آلمانی یا انگلیسی را در سطح مورد نیاز ارائه دهید.

توجه داشته باشید که مقامات مهاجرت در آلمان، این حق را دارند که از شما مدارک دیگری نیز بخواهند. در این‌صورت، اطمینان حاصل کنید که این اسناد و مدارک را در اسرع وقت و در زمان مشخص شده، ارسال می‌کنید.

دریافت مجوز اقامت دانشجویان در آلمان، چقدر هزینه دارد؟

اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان، بسته به وضعیت شما، ممکن است از 56 تا 100 یورو هزینه داشته باشد. به‌هنگام ارسال درخواست خود به اداره‌ی مهاجرت، باید این هزینه را بپردازید.

بررسی درخواست اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان

بررسی اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان، دو تا سه هفته طول می‌کشد. مسئولان اداره‌ی مهاجرت، شما را از نتیجه‌ی درخواست‌تان مطلع خواهند کرد.

اعتبار اجازه‌ی اقامت دانشجویی در آلمان

مقامات اداره‌ی مهاجرت در آلمان، مجوزهای اقامت را به دانشجویان می‌دهند و این مجوزها برای کل دوره‌ی تحصیلی آن‌ها معتبر است. اگر نتوانستید تحصیلات خود را در مدت زمان اعتبار اجازه‌ی اقامت‌تان تمام کنید، می‌توانید آن را تمدید کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: