مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هرآنچه برای ویزا آلمان لازم است بدانید

هرآنچه برای ویزا آلمان لازم است بدانید

صرف نظر از هدف از سفر، مسافرت به آلمان بسیار سازماندهی ‌شده و بدون استرس است. به علت موافقت ‌نامه شنگن که در سال 1985 به امضا رسید شهروندان کشورهای عضو شنگن می‌توانند بدون داشتن ویزا در تمام این منطقه سفر کنند. به اتباع کشورهای غیرعضو شنگن هم اجازه داده می‌شود تا با یک سند واحد با نام ویزای شنگن (Schengen Visa) وارد این منطقه بشوند. هدف از شنگن برداشتن کنترل مرزی بین کشورهای عضو است، که امکان دسترسی رایگان و برابر را برای شهروندان کشورهای عضو و آلمان فراهم می‌کند. وقتی در آلمان هستید می توانید به تمام کشورهای عضو منطقه شنگن سفر کنید: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی (لاتویا)، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن ‌اشتاین. البته استثناهایی هم وجود دارد. نیاز شما به ویزا برای کسب اجازه ورود به منطقه شنگن و به طور هم‌ زمان آلمان، بسته ملیت شما دارد. ویزای کوتاه ‌مدت شنگن به دارنده آن امکان می‌دهد تا برای یک دوره 90 روزه (سه ماهه) در چهارچوب یک دوره 180 روزه وارد آلمان شود و آنجا اقامت کند. اما طی این مدت نباید به یک فعالیت با حقوق بپردازد. در ادامه نیاز شما به اخذ ویزای آلمان و نحوه اپلای کردن و اخذ آن توضیح داده می‌شود.

آیا به ویزای آلمان نیاز دارم؟

این اولین سؤالی است که قبل از سفر به آلمان باید از خودتان بپرسید. در حال حاضر شهروندان 62 کشور می‌توانند بدون ویزا برای اهداف توریستی، بازدید یا کارهای تجارتی برای یک دوره 90 روزه ظرف یک دوره 180 روزه وارد آلمان شوند. اگر تبعه هیچ یک از 62 کشوری نیستید که یک سیستم معافیت ویزا را با اتحادیه اروپا ایجاد کرده‌اند، باید برای ورود به آلمان یک ویزا داشته باشید. از طرفی هم حتی اگر دارای پاسپورت هر یک از این کشورها باشید، ولی هدفتان چیزی به جز توریسم و تجارت است و باید بیشتر از 90 روز ظرف یک دوره 6 ماهه در آلمان بمانید، در این صورت باید یک ویزا داشته باشید. 

انواع ویزای آلمان

بسته به هدف سفرتان به آلمان ویزاهای مختلفی برای شما وجود دارد. اگر می‌خواهید از آلمان دیدن کنید، ‌در آنجا تحصیل یا کار کنید یا حتی به صورت دائم در آنجا اقامت کنید، باید برای یک ویزای شنگن اپلای کنید.

انواع رایج ویزای آلمان

  • ویزای توریستی و مسافرتی (Tourist & Visitor Visa) - برای افرادی که می‌خواهند با هدف دیدن دوستان و خانواده یا صرفاً تماشای جاهای دیدنی و تجربه کردن این کشور و فرهنگ آن به آلمان سفر کنند. 
  • ویزای تجدید دیدار خانواده (Family Reunion Visa) برای دیدن بستگان یا والدین - ویزایی برای اعضای خانواده افراد مقیم آلمان که می‌خواهند به دیدار آن ها بروند.
  • ویزای جستجوی کار (Job Seeker Visa) - به دارنده آن امکان می‌دهد تا به منظور جستجوی کار وارد آلمان شود.
  • ویزای تحصیل و یادگیری زبان (Studying & Language Learning Visa) - برای افراد خارجی که می‌خواهند با هدف شرکت در یک دوره آموزش زبان یا ادامه تحصیل در یک مؤسسه آموزشی در آلمان وارد این کشور شوند. 
  • ویزای کار (Working Visa) - برای افرادی که در آلمان کار پیدا کرده‌اند.
  • ویزای تجاری (Business Visa) - برای تاجرانی که لازم است به مدت 90 روز ظرف یک مدت 6 ماهه با هدف انجام تجارت در آلمان بمانند.
  • ویزای ترانزیت هوایی (Airport Transit Visa) - که برای اتباع بعضی از کشورهای جهان سوم که باید در مسیر سفر تجاری خود از آلمان بگذرند الزامی است.
  • ویزای دانشمند مهمان (Guest Scientist Visa) - برای دانشمندان یا محققانی که توسط یک مؤسسه برای انجام مطالعه یا تحقیق به آلمان دعوت شده‌اند.
  • ویزای کارآموزی/ کارورزی (Training/Internship Visa) - ویزایی که این فرصت را به اتباع کشورهای جهان سوم می‌دهد تا در یک دوره کارآموزی یا کارورزی شرکت کنند.
  • ویزای درمان پزشکی (Medical Treatment Visa) - به افراد خارجی با بیماری‌های مختلف امکان می‌دهد تا برای دریافت خدمات پزشکی وارد آلمان شوند.
  • ویزای نمایشگاه و عرضه محصولات تجاری (Trade Fair & Exhibitions Visa) - برای افرادی که می‌خواهند در یک نمایشگاه و عرضه محصولات تجاری شرکت کنند.
  • ویزا با هدف شرکت در رویدادهای فرهنگی، ورزشی، مذهبی یا ویزای مخصوص گروه فیلم‌ سازی.

مقتضیان ویزای آلمان

اگرچه ویزای شنگن یک سند واحد است ولی شروط اخذ آن برای کشورهای عضو شنگن متفاوت است. آلمان روی این مسئله خیلی حساس است و به شدت توصیه می‌شود تا تمام خواسته‌ها را با دقت تمام و ارائه تمام جزئیات برآورده کنید. معمولاً سفارت آلمان در هر کشور فهرستی به‌ روز شده از شروط لازم برای هر نوع ویزا را ارائه می‌دهد. 

مدارک لازم برای اپلای کردن در تمام انواع ویزاهای آلمان

  • فرم درخواست - با اطلاعاتی کامل، دقیق و صادقانه که با اطلاعات دیگر مدارک مورد نیاز مطابقت دارد. می‌توانید فرم درخواست ویزای آلمان را از وب‌ سایت ما دانلود کنید. 
  • پاسپورت - طبق شرایط مشخص ‌شده توسط سفارت آلمان، از جمله اعتبار سه ماه بیشتر از مدت اقامت در شنگن.
  • عکس - باید حداکثر ظرف سه ماه اخیر، و طبق استانداردهای دیگر سفارت آلمان، گرفته شده باشد.
  • بیمه سلامت - مدرکی که تأیید می‌کند شما دارای بیمه سلامت هستید که هزینه بیماری، تصادف یا حتی بازگرداندن در صورت مرگ در تمام منطقه شنگن را تا 30 هزار یورو پوشش می‌دهد.
  • برنامه سفر - شامل: مدارک پرواز رفت و برگشت یا رزرو سفر یا دیگر مدارک نشان ‌دهنده وسیله نقلیه مد نظر یا مدارکی که برنامه شما در آلمان در مدت زمانی که می‌خواهید آنجا بمانید را نشان می‌دهد.

مدارک نشان‌ دهنده توانایی مالی - مدرکی که اثبات می‌کند از توانایی مالی لازم برای تأمین مخارج خود در زمان اقامت در آلمان برخوردار هستید. این مدرک می‌تواند یک صورت ‌حساب بانکی جدید باشد که نشان بدهد از بودجه کافی برای خرج کردن حداقل 45 یورو در روز در آلمان برخوردار هستید. اگر اثبات توانایی مالی غیرممکن باشد متقاضی می‌تواند نامه رسمی یک شخص ثالث که در آن تقبل هزینه‌های سفر و اقامت او در آلمان را تأیید می‌کند به همراه مدارک اثبات توانایی مالی آن فرد را ارائه بدهد. بسته به نوع ویزا، و در بعضی موارد، کشور اقامت یا ملیت شما، شروط دیگری هم وجود دارد که باید با درخواست سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود آنها را برآورده کنید. تحصیل در آلمان رایگان است و در تمکن مالی ویزا تحصیلی برای سال 2020 برابر با 10،236 یورو است.


فرایند رسیدگی به ویزای آلمانی

اپلای کردن برای ویزای شنگن یک پروسه بین شما و سفارت منتخب، در این مورد آلمان، در کشور خودتان است. بین ارائه مدارک لازم و دریافت پاسخ، این یک راهنمای گام به گام برای پروسه درخواست ویزای شنگن است: 

  1. از سفارت بخواهید تا فهرستی از مدارک مورد نیاز برای نوع ویزای شما را در اختیارتان بگذارد.
  2. فرم درخواست را با اطلاعات درست پر کنید و مدارک مورد نیاز برای ویزا را فراهم کنید.
  3. در سفارت آلمان در کشور اقامت خودتان یک قرار مصاحبه تعیین کنید. زودترین زمانی که می‌توانید این کار را انجام بدهید شش ماه قبل از سفر است.
  4. هزینه ویزا را پرداخت کنید و رسید آن را حفظ کنید تا در زمان مصاحبه آن را به مأمور کنسولگری ارائه بدهید.
  5. در زمان معین برای مصاحبه به همراه تمام مدارک لازم به ترتیب خواسته‌ شده در سفارت حاضر شوید. مصاحبه حدوداً ده دقیقه طول می‌کشد و در آن مأمور کنسولگری مدارک شما را بررسی می‌کند و چند سؤال راجع به پیشینه و هدفتان از سفر به آلمان می‌پرسد.

هزینه ویزای آلمان

هزینه ویزای آلمان به نوع ویزایی که می‌خواهید برای آن اپلای کنید، و در نیجه هدفتان از سفر، بستگی دارد. ویزاهای آلمان و اروپا معمولاً ارزان‌تر از ویزاهای آمریکا، کانادا و حتی هند هستند. علاوه بر این با یک ویزا می‌توانید از سراسر قاره پیر دیدن کنید. به طور خلاصه ویزای کوتاه ‌مدت آلمان 80 یورو و ویزای بلندمدت 75 یورو هزینه دارد. با این وجود باید در این مورد اطلاعات را کسب کنید چون برای چند نوع درخواست معافیت‌هایی وجود دارد.

پروسه رسیدگی به ویزای آلمان

به عنوان یک قاعده کلی، سفارت‌های آلمان در سراسر جهان، که تنها نهادهای دارای صلاحیت ارزیابی کردن درخواست‌ها هستند، یک درخواست ویزای آلمان را ظرف 10 تا 15 روز کاری مورد رسیدگی قرار می‌دهد. ممکن است در چند نوع درخواست، یا در بعضی موارد، وضعیت خاص متقاضی، تأخیرهایی نیز در این پروسه وجود داشته باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: