مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
داشتن حساب بانکی در سوئد

داشتن حساب بانکی در سوئد

در کشوری به‌گرانی سوئد، مدیریت امور مالی خود، یکی از اولین کارهایی است که باید به آن فکر کنید. با مدارک کم و اندک، افراد غیرمقیم قادر به باز کردن حساب بانکی برای خود هستند، اما تا زمانی‌که در اداره‌ی امور مالیاتی سوئد ثبت‌نام نکنند، نوع حساب بانکی که آن‌ها می‌توانند باز کنند، محدود خواهد بود. به‌عنوان یک فرد غیرمقیم در سوئد، مهم است که شما از نحوه‌ی باز کردن حساب بانکی و همچنین از چگونگی عملکرد سیستم مالیاتی در این کشور آگاه شوید. چه شهروند اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا باشید و چه نه، از نظر قانونی مجاز به باز کردن یک حساب بانکی در سوئد هستید. ساکنان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا بدون داشتن personnummer (شماره‌ی پرونده‌ی مالیاتی در سوئد)، با محدودیت‌هایی روبرو خواهند شد، اما آن‌ها هم حداقل در باز کردن و دسترسی به یک حساب بانکی در سوئد، مشکلی ندارند.

به همین ترتیب، در صورت برنامه‌ریزی برای زندگی در سوئد به‌مدت شش ماه تا یک سال، به‌عنوان یک فرد غیرمقیم، از شما انتظار می‌رود که در سیستم امور مالیاتی سوئد ثبت‌نام کنید. سوئد به داشتن نرخ بالای مالیات معروف است و ممکن است مهاجران از فهمیدن این موضوع شگفت‌زده شوند که شهروندان سوئدی، نه‌تنها این مالیات‌های بالا را تحمل می‌کنند، بلکه اکثریت آن‌ها، با آغوش باز از آن استقبال می‌کنند. مطابق با یک بررسی ملی که اخیراً در سوئد انجام شده، آژانس مالیات سوئد، یکی از پنج سازمان محبوب دولتی در سوئد است.

نحوه‌ی افتتاح حساب بانکی در سوئد

مهاجرانی که نمی‌دانند چگونه به‌عنوان یک فرد غیرمقیم، حساب بانکی در سوئد باز کنند، پروسه‌ی انجام این کار را آسان می‌دانند، چون مانند اکثر مشاغل رسمی در سوئد، این پروسه به‌سادگی انجام می‌شود و معمولاً به‌جز چند مدرک خاص و بازدید حضوری، به چیز خاص دیگری نیاز نیست.

 Personnummer

تنها مشکلی که ساکنین غیر سوئدی ممکن است با آن روبرو شوند، این است که آیا مجبور به دریافت یا درخواست برای Personnummer خود می‌شوند یا نه. یک Personnummer، شماره‌ی شناسایی مالیاتی شما در سوئد است و برای دریافت آن، باید حتماً یک حساب بانکی در سوئد باز کنید.

اگر دارای Personnummer نیستید، در ادامه، خواهید فهمید که چگونه همچنان می‌توانید یک حساب بانکی در سوئد افتتاح کنید.

آیا می‌توانم در سوئد، یک حساب بانکی باز کنم؟

شرایط افتتاح حساب بانکی به‌عنوان یک فرد غیرمقیم در سوئد بسته به اینکه آیا در حال حاضر عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید یا نه، کمی متفاوت است. اگر مقیم یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید، حق اقامت در سوئد را دارید و به همین دلیل، از نظر قانونی مجاز به باز کردن یک حساب اولیه بدون Personnummer می‌باشید.

برای شهروندان عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، مدارک اصلی برای باز کردن یک حساب بانکی در سوئد از این قرار است:

  • پاسپورت
  • اجازه‌ی اقامت
  • قرارداد استخدام
  • کارت شناسایی سوئدی

برخی از بانک‌ها، ممکن است به مدارک دیگری همچون قبوض آب و برق برای پی بردن به آدرس شما یا برگه‌ی پرداخت حقوق به‌منظور پی بردن به منابع درآمدی‌تان، نیاز داشته باشند.


افتتاح یک حساب بانکی به‌عنوان شهروند غیر اتحادیه‌ی اروپا

برای افتتاح یک حساب بانکی اولیه، شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، به همان مدارکی نیاز دارند که شهروندان اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا باید آن را ارائه دهند:

  • پاسپورت
  • اجازه‌ی اقامت
  • قرارداد استخدام
  • کارت شناسایی سوئدی

مدرک اصلی دیگر مورد نیاز برای یک ساکن غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، Personnummer است. بدون داشتن Personnummer، ساکنان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، فقط مجاز به افتتاح یک حساب بانکی اولیه که دارای محدودیت‌هایی است، خواهند بود. محدودیت‌ها تا زمانی‌که personnummer خود را ارائه دهید، شامل عدم دریافت کارت اعتباری و عدم دسترسی به سیستم بانک‌داری آنلاین است. این بدان معناست که برای بیشتر معاملات بانکی خود، مجبور خواهید شد به‌صورت حضوری به بانک مراجعه کنید.

علاوه بر این، ساکنان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، قبل از باز کردن حساب خود، باید با بانک مورد نظرشان تماس بگیرند. در حالی‌که این یک تکلیف قانونی است که همه اجازه دارند یک حساب بانکی در سوئد داشته باشند، مهاجران غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا غالباً به‌هنگام مراجعه به بانک و تلاش برای باز کردن یک حساب در محل، با مشکلاتی روبرو می‌شوند. بنابراین، توصیه می‌شود از قبل، با بانک تماس بگیرید و مطمئن شوید که می‌توانید یک حساب غیرمقیم باز کنید و اینکه شخصی در آنجا برای کمک به شما حضور دارد. مراجعه‌ی حضوری به بانک، باعث می‌شود پی ببرید که آیا بانک برای افتتاح حساب، به مدارک دیگری نیاز دارد یا نه.

اگر از داشتن یک حساب محروم شوم، چه اتفاقی می‌اُفتد؟

اگر وارد بانکی شدید و به شما گفته شد که امکان باز کردن یک حساب بانکی بدون Personnummer وجود ندارد، باید با مدیر بانک صحبت کنید. مطابق قانون سوئد، بانک‌ها در صورتی‌که نتوانند هویت شما را تأیید کنند یا اگر به این نتیجه برسند که دلایل کافی برای افتتاح حساب بانکی در اختیار ندارید (مثلاً، قصد حضور طولانی‌مدت در سوئد ندارید)، می‌توانند شما را از داشتن یک حساب بانکی محروم کنند.

آیا می‌توانم از خارج از سوئد، حساب بانکی باز کنم؟

اگر قصد دارید به سوئد نقل مکان کنید، اما هنوز وارد این کشور نشده‌اید، ممکن است ندانید که آیا امکان باز کردن حساب بانکی در سوئد به‌صورت آنلاین به‌عنوان یک فرد غیرمقیم وجود دارد یا نه. متأسفانه، سوئد در خصوص افتتاح حساب بانکی به‌صورت آنلاین، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای دارد. برخی از بانک‌ها، شناسه‌ی بانکداری موبایلی ارائه می‌دهند که یک شناسه‌ی الکترونیکی است که می‌توان از آن، برای برنامه‌ها و بانک‌داری تلفن همراه استفاده کرد، اما برای ثبت این شناسه، باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید. بنابراین، افتتاح حساب بانکی در سوئد به‌صورت آنلاین، امکان‌پذیر نیست.

بانک‌های برتر در سوئد

نزدیک به 115 بانک مختلف، در حال حاضر در سوئد فعالیت می‌کنند. معروف‌ترین بانک‌های سوئد، از این قرار است:

  • Handelsbanken 
  • Swedbank 
  • Nordea
  • SEB (Skandinaviska Enskilda Banken)

علاوه بر این، اگر نمی‌خواهید حساب بانکی در سوئد باز کنید، تعداد زیادی بانک بین‌المللی در این کشور وجود دارد. این بانک‌ها شامل بانک America، Barclays، Citibank و HSBC است.

بهترین بانک‌های آنلاین

در کشوری که رابطه‌ی خوبی با فناوری دارد، مهاجران خواهند فهمید که بسیاری از بانک‌های سوئدی برای ارائه‌ی خدمات خود، دارای برنامه‌های تلفن همراه با عملکرد بالا و سیستم عامل‌های آنلاین هستند. با این حال، برخی از بانک‌های برتر آنلاین در سوئد، از این قرار است:

  • Swedbank
  • Bank Nordea
  • SEB Bank
  • Forex Bank AB

کارمزد بانکی

در حالیکه اکثر بانک‌های سوئدی نیازی به حداقل سپرده ندارند، پیدا کردن یک حساب بانکی در سوئد بدون هیچ هزینه‌ای، امری بسیار نادر است. اکثر بانک‌ها در سوئد، هزینه‌ای برای استفاده از خدمات عادی ATM نمی‌گیرند، اما غالب آن‌ها، هزینه‌ی سالانه‌ی نگهداری را از مشتریان خود دریافت می‌کنند. برای اکثر بانک‌ها، این رقم حدود 250 کورون (25 دلار آمریکا) خواهد بود. به شما توصیه می‌شود که از چک‌ها زیاد استفاده نکنید. ضمناً سپرده گذاشتن در بانک، ممکن است مشمول هزینه شود.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: