مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم مالیاتی سوئد

سیستم مالیاتی سوئد

آژانس مالیات سوئد، نسبت به خیلی از کشورهایی که بیشتر مهاجران از آنجا می‌آیند، قدرت بیشتری دارد. به‌عنوان مثال، وقتی کودکی در سوئد متولد می‌شود، به طور خودکار یک personnummer، شماره‌ی شناسه‌ی مالیاتی، برای او صادر می‌شود. ترجمه‌ی انگلیسی این واژه، 'شماره‌ی فردی' است. وقتی والدین نام فرزند خود را برای گرفتن این شماره، ثبت می‌کنند، سازمان مالیات سوئد حق دارد جلوی ثبتِ نام فرزند شما را بگیرد. در حالی‌که این اتفاق فقط در مواردی راجع‌به نام‌هایی رخ داده که به نفع کودک شناسایی نشده (مانند نام‌های Sickboy یا Dotcom)، این قدرت اداره‌ی امور مالیاتی، ممکن است خیلی از مهاجران را شگفت‌زده کند.

علاوه بر این، آژانس مالیات سوئد مسئول گواهی‌های ازدواج و مرگ نیز هست. بنابراین، اگر قصد دارید در سوئد برای مدت زمان طولانی بمانید، سیستم مالیاتی چیزی است که باید به آن عادت کنید.

سه سطح دولتی در سوئد

برای درک نحوه‌ی کار مالیات‌ها در سوئد، باید به یاد داشته باشید که دولت سوئد، به سه سطح مختلف تقسیم می‌شود:

  • stat: سطح فدرال؛ بالاترین سطح دولتی
  • landsting: شهرستان‌ها؛ سطح میانی و مشابه با یک ایالت یا استان
  • kommun: شهرداری؛ پایین‌ترین سطح دولتی و اساساً شهری که در آن زندگی می‌کنید

مالیاتی که در سوئد پرداخت می‌کنید، بر اساس مکان زندگی شما متفاوت خواهد بود. همچون خیلی از کشورها، هرچه به شهرهای بزرگ نزدیک‌تر باشید، مالیات بیشتری پرداخت خواهید کرد.

مالیات بر درآمد شخصی در سوئد

مالیات بر درآمد چیست؟ همه‌ی افراد در سوئد، مالیات kommun و landsting را باید پرداخت کنند. در کل، مالیات kommun حدود 24٪ از درآمد شما را به خود اختصاص می‌دهد. این مالیات‌ها برای انجام خدمات شهری همچون نگهداری از جاده‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و غیره تعلق می‌گیرند. مالیات Landsting حدود 8% درآمد شما را به خود اختصاص می‌دهد. این مالیات‌ها به انجام موضوعات منطقه‌ای همچون مراقبت‌های بهداشتی و درمانی تعلق می‌گیرند. فقط افرادی که بالاترین درآمد را دارند، مالیات stat را پرداخت می‌کنند. این مالیات معمولاً حدود 20٪ از درآمد شخص را به خود اختصاص می‌دهد، اما فقط به مبلغی تعلق می‌گیرد که فرد را به شخصی با درآمد بالا تبدیل می‌سازد. به‌عنوان مثال، اگر 50000 کرون، آستانه‌ی حقوق فردی با درآمد بالاست و حقوق شما 55000 کرون باشد، آنگاه مالیات stat فقط بر 20٪ درآمد 5000 کرون اعمال می‌شود (تفاوت بین 55000 و 50000 کرون). هر ساله، دولت سوئد آستانه‌ای را برای حقوق‌ها تعیین می‌کند).

مالیات تامین اجتماعی

علاوه بر سه سطح مالیات دولتی، کارفرمایان باید بر درآمد کارمندان، 30% مالیات تامین اجتماعی پرداخت کنند. این 30٪ به حقوق‌های بالا در سوئد کمک می‌کند، چون مالیاتی است که کارفرما پرداخت می‌کند، نه کارمند. بنابراین، این 30٪، به حقوق کارمندان اضافه می‌شود.

مالیات برای مهاجران در سوئد

به‌عنوان یک مهاجر، شما همانند یک تبعه‌ی سوئدی، مالیات نمی‌دهید. به‌عنوان مثال، سوئدی‌ها بر درآمد بین‌الملل خود مالیات می‌دهند و این به معنی آن است که آن‌ها بر پولی که در خانه و خارج از خانه درمی‌آورند، مالیات پرداخت می‌کنند. مهاجرانی که در سوئد به طور موقت حضور دارند، فقط به درآمدشان در سوئد، مالیات تعلق می‌گیرد. مهاجران نیز بر اساس طول مدت اقامت خود، مالیات پرداخت خواهند کرد (یعنی، هرچه مدت بیشتری در سوئد بمانید، مالیات بالاتری نیز پرداخت خواهید کرد).

مهاجران در مشاغل خاص، ممکن است واجد شرایط معافیت مالیاتی باشند. این مشاغل شامل موقعیت‌های بسیار تخصصی همچون افرادی است که دارای دانش و مهارت ویژه‌ای هستند. اگر فکر می کنید ممکن است واجد شرایط گرفتن این شغل‌ها باشید، حداقل سه ماه قبل از ورود به سوئد، باید با کمیته‌ی مالیات سوئد (Forskarskattenämnden) تماس بگیرید.


مالیات‌های دیگر

به‌هنگام زندگی در سوئد، چندین نوع مالیات دیگر نیز وجود دارد که ممکن است علاوه بر مالیات بر درآمد معمول‌تان و مالیات تأمین اجتماعی، با آن روبرو شوید. به خاطر داشته باشید که بسته‌های مالیاتی، بسته به شهرداری شما، متفاوت خواهد بود.

مالیات محلی

بسته به محل زندگی خود در سوئد، این نرخ مالیات از 29 تا 35 درصد متغیّر است.

مالیات بر درآمد ملی

گروه مالیاتی

(کرون)

گروه مالیاتی

(دلار آمریکا)

متوسط مالیات بر درآمد
0 تا 490700 0 تا 50600 0
490700 تا 689300 50600 تا 71800 20
689300+ 71800+ 25

مالیات بر درآمد سرمایه

مالیات بر درآمد سرمایه، در کل، حدوداً 30٪ است، اگرچه این نرخ ممکن است کمی متفاوت باشد.

مالیات بر درآمد شرکت

مالیات بر درآمد شرکت، بین 20 تا 21 درصد است.

مالیات برای افراد خود اشتغال در سوئد

نیروی کار خود اشتغال در سوئد، باید با پر کردن فُرم مالیاتی F، تجارت خود را در سازمان امور مالیاتی سوئد ثبت کند. برای محاسبه‌ی مقدار مالیاتی که باید بپردازید، باید اظهارنامه‌ی مالیاتی اولیه را به سازمان امور مالیاتی سوئد ارسال کنید. براساس درآمد شما، آن‌ها محاسبه می‌کنند که هر ماه چقدر مالیات باید پرداخت شود. به طور متوسط، شما باید انتظار داشته باشید که بین 22 تا 30٪ مالیات دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: