مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل بیوتکنولوژی در سوئد

تحصیل بیوتکنولوژی در سوئد

دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته بیوتکنولوژی در سوئد می توانند از طریق اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های برتر این کشور اقدام کنند. در این مورد امکان تحصیل بیوتکنولوژی در سوئد در قالب سه سیکل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان فراهم است. دانشجویان بین المللی از این طریق ضمن کسب مهارت ها و تخصص های لازم آماده ورود به بازار کار سوئد می شوند.

کورس تحصیل رشته بیوتکنولوژی در سوئد

کلا بیوتکنولوژی یک نوع فناوری بسیار پیشرفته ای است که تقریبا با تمامی بخش های مختلف از جمله بخش بهداشت و سلامت، دارو، کشاورزی، تغذیه، محیط زیست و غیره سروکار دارد. در واقع بیوتکنولوژی فناوری ترکیب علوم طبیعی و ارگانیزم ها، سلول ها، مولکول ها برای تولید محصولات جدید می باشد. این رشته تحصیلی مبتنی بر علوم بیولوژیکی اصلی مثل بیولوژی مولکولی، بیوشیمی، بیولوژی سلولی، جنین شناسی، ژنتیک، میکروبیولوژی بوده و ضمنا روش هایی را هم برای پشتیبانی و انجام تحقیقات اصلی در بیولوژی فراهم می کند. اما کورس آموزشی بیوتکنولوژی در سوئد در 3 سیکل زیر برای دانشجویان بین المللی فراهم است:

معمولا 3 سال نخست سیکل اول یا همان مقطع لیسانس شامل کورس های اجباری در زمینه علوم طبیعی است تا دانشجو با مبانی رشته بیوتکنولوژی بیشتر آشنا شود. برنامه آموزشی در این سیکل شامل دوره هایی درباره بیوتکنولوژی، شیمی، ریاضیات و مهارت های مهندسی می باشد. همچنین سیکل اول بیوتکنولوژی در سوئد شامل 2 پروژه مستقل و نیز دوره های اختیاری می باشد. اما در سیکل دوم یا دوره کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی، دانشجویان غالبا در موضوعات زیر تخصص لازم را کسب می کنند:

  • بیوتکنولوژی صنعتی و محیطی
  • بیوتکنولوژی پزشکی
  • بیوتکنولوژی مولکولی
  • بیوتکنولوژی سلولی
  • مواد ماکرومولکولی
  • مهندسی و علوم مولکولی




شرایط تحصیل رشته بیوتکنولوژی در سوئد

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، دانشجویان متقاضی تحصیل رشته بیوتکنولوژی در سوئد قادرند تا این کورس آموزشی را در طی 3 سیکل لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ادامه تحصیل دهند. فلذا در حال حاضر نیز از بین دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلف سوئد فقط 5 دانشگاه سوئدی دوره بیوتکنولوژی را به دانشجویان متقاضی ارائه می دهند که عبارتند از:

دانشگاه
رتبه جهانی در رشته بیوتکنولوژی
دانشگاه آپسالا
111
موسسه فنی رویال KTH
201
دانشگاه بوراس
-
دانشگاه فنی چالمرز
201
دانشگاه لوند
103

اما اخذ پذیرش از دانشگاه های مذکور که اولین مرحله از مراحل تحصیل رشته بیوتکنولوژی در کشور سوئد نیز می باشد منوط به رعایت شرایطی است. شرایط مذکور از این قرار می باشد.

  • فرم درخواست تکمیلی
  • آخرین مدارک تحصیلی
  • ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک زبان سوئدی یا انگلیسی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه

هزینه تحصیل رشته بیوتکنولوژی در سوئد

برای تحصیل بیوتکنولوژی در کشور سوئد حتما بایستی با میزان هزینه تحصیلی در این کشور اروپایی نیز آشنا شد. در این مورد آنچه که بیشتر بر روی هزینه تحصیلی در سوئد تاثیر گذار است شامل برنامه و سطح تحصیلی و نیز دانشگاه محل تحصیل شماست. بنابراین هزینه تحصیل دانشجویان اروپایی به مراتب کمتر از دانشجویان غیراروپایی است. اما متوسط هزینه تحصیلی دانشجویان غیراروپایی سالیانه بین 7500€ تا 25500€ (یورو) متغییر است. مثلا متوسط هزینه تحصیل رشته های جامعه شناسی و علوم انسانی در سوئد حدود 7500€ تا 10300€ (یورو)، برای رشته های فنی و مهندسی و علوم طبیعی سالانه بین 11250€ تا 13600€ (یورو) و نیز برای رشته های معماری و هنر حدود 17800€ تا 25300€ (یورو) می باشد. در جدول زیر می توان با متوسط شهریه ها در دانشگاه های برتر کشور سوئد آشنا شد:

دانشگاه
هزینه تحصیل سالانه به یورو
موسسه کارولینسکا
16000€ تا 19400€
دانشگاه آپسالا
9300€ تا 13500€
دانشگاه لوند
9300€ تا 25000€
دانشگاه استکهلم
8725€ تا 13620€

مورد بعدی که بایستی مورد توجه متقاضیان تحصیل رشته بیوتکنولوژی در سوئد قرار گیرد، هزینه زندگی در سوئد می باشد. اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که هزینه ها در سوئد نسبتا منطقی است. بر طبق آمارهای موجود متوسط هزینه زندگی دانشجویی در سوئد 2021 حدود 700 الی 1200€ (یورو) می باشد. در این بین شهرهای گوتنبرگ و استکهلم برای دانشجویان بین المللی گرانتر از شهرهای لینکوپینگ و لوند می باشد




اخذ ویزای دانشجویی سوئد

ویزای دانشجوئی در سوئد با عنوان مجوز اقامت تحصیلی نامیده می شود. بر اساس قوانین کشور سوئد اگر چنانچه مدت تحصیلی دانشجو در این کشور کمتر از 6 ماه باشد او نیازمند اخذ ویزای کوتاه مدت یا تایپ C بوده اما اگر چنانچه مدت تحصیل دانشجو بیش از 6 ماه باشد او نیازمند اخذ ویزای بلند مدت یا تایپ D سوئد می باشد. طریقه درخواست این ویزا نیز به این صورت است که متقاضیان پس از دریافت نامه پذیرش (تاییدیه دانشگاهی از سوئد) می توانند با تهیه یکسری مدارک به صورت زیر به سفارت سوئد در تهران مراجعه نموده و نسبت به درخواست ویزای تحصیلی سوئد 2021 برای خود اقدام نمایند:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه های سوئدی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه مسافرتی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسائی معتبر

امکان مهاجرت به سوئد از طرق دیگری غیر از تحصیل نیز وجود دارد که از مهمترین این روش ها می توان به سرمایه گذاری یا کار در سوئد اشاره نمود. متقاضیان از این طریق ابتداء به ویزای اقامت موقت سوئد دست یافته و پس از 5 سال اقامت در این کشور می توانند با مراجعه به اداره مهاجرت سوئد یا Migrationsverket درخواست کارت اقامت دائم سوئد را ارائه دهند. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: