مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
9 دانشگاه ارزان برای تحصیل در فرانسه

9 دانشگاه ارزان برای تحصیل در فرانسه

فرانسه کشوری است که بواسطه‌ی اهمیت هنری، فرهنگی و علمی خود، یک قطب بین‌ المللی شناخته می‌شود و به‌واسطه‌ی داشتن سبک زندگی خاص فرانسوی، شهرهای زیبا و هنری، معماری برجسته و به‌ ویژه غذاهای دلچسب خود مشهور است.

فرانسه دارای شهرهای شلوغ، روستاها و شهرهای ساکت و آرام، سواحل آفتابی و مناطق زیبای کوهستانی است. قرارگیری این کشور در مرکز اروپا، باعث دسترسی آن به شهرها و کشورهای بزرگ مجاور شده است.

بعد از بریتانیا، سیستم آموزشی در فرانسه بهترین در اروپا محسوب می‌شود. چندین دانشگاه فرانسه پیوسته جزو بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند و فارغ‌ التحصیلانی در سطح و کلاس جهانی پرورش داده‌اند.

علاوه بر این، دانشگاه‌های فرانسه شهریه‌ی بسیار کمی از دانشجویان خود می‌گیرند که این یک امتیاز دیگر برای دانشجویان است (نکته: در اروپا بسیاری از دانشگاه‌ها کاملاً رایگان هستند.)

بنابراین، اصلاً تعجب‌ آور نیست که به‌واسطه‌ی این دلایل اغواکننده، حدود 90٪ دانشجویان خارجی تصمیم می‌گیرند فرانسه را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند.

علاوه بر استانداردهای بالای تحصیلات آکادمیک در دانشگاه‌های فرانسه، دانشجویان به یک تجربه‌ی آموزشی که زندگی‌شان را دگرگون می‌کند، دست پیدا می‌کنند. در این مقاله، مجموعه‌ای از دانشگاه‌های ارزان فرانسه را به شما معرفی می‌کنیم و اُمیدواریم این مقاله راهنمای شما در مورد تحصیل ارزان در فرانسه باشد.

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه چقدر است؟

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه در کل می‌تواند از 180 تا 15000 یورو متغیّر باشد که این عدد به خود دانشگاه نیز وابسته است. با در نظر گرفتن هزینه‌های زندگی، هزینه‌ی تحصیل در فرانسه به سبک زندگی دانشجو و موقعیت مکانی دانشگاه نیز بستگی دارد. هزینه‌ی تحصیل در شهرهای بزرگی همچون پاریس از 1200 تا 1800 یورو در ماه است، در حالیکه هزینه‌ی تحصیل در نواحی همچون لیون/بوردو یا تولوز ممکن است به 600 یورو در ماه برسد.

آیا برای تحصیل در فرانسه، باید زبان فرانسوی یاد بگیرم؟

زبان فرانسه، زبان اصلی آموزش در این کشور محسوب می‌شود. با این حال، با افزایش پیوسته‌ی دانشجویان خارجی در این کشور، هم‌اکنون صدها دوره‌ی تحصیلی گوناگون وجود دارد که به‌ زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اگر می‌خواهید رشته‌ی خود را به‌زبان انگلیسی یاد بگیرید، باید نتایج آزمون آیلتس یا تافل خود را برای دانشگاه مورد نظرتان بفرستید.

بنابراین، یادگیری زبان فرانسه، پیش‌ نیاز اصلی نیست. با این حال، اگر در یک دوره‌ی تحصیلی به زبان فرانسه ثبت‌ نام کنید، تسلط به این زبان الزامی است.

دانشگاه‌های ارزان در فرانسه

1- دانشگاه پاریس (University of Paris)

هزینه‌ی تحصیل: مقطع کارشناسی، سالانه از 170 یورو

دانشگاه پاریس، یک دانشگاه دولتی است که از ادغام بین دانشگاه‌های پاریس دکارت و پاریس دیدرو تاسیس شد. این دانشگاه ارزان‌ قیمت در فرانسه در سال 2019 تاسیس شد و موسسه‌ای است که از طریق آموزش، به ارائه‌ی خدمات علمی، فرهنگی و تخصصی متعهد است.

هم‌اکنون این دانشگاه به بیش از 50000 دانشجو خدمات آموزشی ارائه می‌دهد و با داشتن بیش از 10 موسسه و 87 آزمایشگاه گوناگون، در عین همکاری با چندین دانشگاه داخلی و خارجی، پشتوانه‌ی تحقیقاتی خوبی دارد.

هدف این دانشگاه، انجام و ارائه‌ی آموزش و تحقیقات در سطوح علمی با استاندارد بالاست. بهترین دوره‌های تحصیلی دانشگاه پاریس، تجارت و پرستاری است.

2- دانشگاه اورلئان (University of Orleans)

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 600 یورو

دانشگاه اورلئان، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر اورلئان در شمال غربی فرانسه واقع شده است. تاریخچه‌ی تاسیس این دانشگاه به اوایل قرن 14 بازمی‌گردد، اگرچه دانشگاه فعلی در سال 1960 به چنین جایگاهی رسید. بنابراین، این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فرانسه محسوب می‌شود.

دانشگاه اورلئان طیف گسترده‌ای از دوره‌‌های آکادمیک را در رشته‌های حقوق، مدیریت، اقتصاد، زبان‌شناسی، علوم اجتماعی، زبان‌های کلاسیک، علوم طبیعی، علوم زندگی و ریاضیات به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

در طول قرن‌ها، این دانشگاه به یک مرکز ملی و تاثیرگذار برای آموزش تبدیل شده و در بین 100 دانشگاه برتر فرانسه قرار دارد و عضو اصلی انجمن موسسات آموزشی لئوناردو داوینچی در فرانسه می‌باشد.




3- دانشگاه مون‌پلیه (University de Montpelier)

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 600 یورو

دانشگاه مون‌پلیه در سال 1289 تاسیس شد و به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه فرانسه شناخته می‌شود. این دانشگاه که در جنوب شرقی شهر مون‌پلیه واقع شده، قبل از ادغام و تبدیل شدن به دانشگاه فعلی در سال 2015، به 3 دانشگاه مختلف تقسیم شده بود. این دانشگاه هم‌اکنون مجموعاً بیش از 41000 دانشجو دارد.

دانشگاه مون‌پلیه که یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است، از 7 دپارتمان اصلی شامل حقوق، اقتصاد، داروسازی، پزشکی، دندان‌پزشکی، علوم ورزشی و مدیریت بازرگانی تشکیل شده است. این دپارتمان‌ها دانشگاه را قادر می‌سازد تا بیش از 100 دوره‌ی تحصیلی گوناگون را در اختیار دانشجویان قرار دهد. رشته‌هایی همچون حقوق و مطالعات بوم‌شناختی جزو بهترین رشته‌ها در فرانسه محسوب می‌شوند.

موسسات تحقیقاتی در فرانسه، هسته‌ی اصلی آموزش را در دانشگاه‌های این کشور تشکیل می‌دهند و پیوسته به اقتصاد منطقه کمک می‌کنند. این دانشگاه همچنین در میان 50 دانشگاه برتر نوآور در جهان شناخته می‌شود.

4- دانشگاه استراسبورگ (University of Strasbourg)

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 180 یورو

دانشگاه استراسبورگ، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر استراسبورگ فرانسه واقع شده و هم‌اکنون بیش از 55000 دانشجو و حدود 3300 استاد و محقق در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

این دانشگاه پس از ادغام 3 دانشگاه کوچک دیگر بوجود آمد. از سال 2019، این دانشگاه تقریباً با 20 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و 2 برنده‌ی جایزه‌ی Field در ارتباط بوده است. بدلیل سهم زیادی که در حوزه‌ی تحقیقات دارد، دانشگاه استراسبورگ عضو لیگ دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپاست.

این دانشگاه همچنین یکی از بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است و تقریباً 20٪ جمعیت دانشجویی آن را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند که از بیش از 150 کشور جهان برای تحصیل به این دانشگاه آمده‌اند. در نتیجه، این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان خارجی محسوب می‌شود.

5- دانشگاه بورگوندی (University of Burgundy)

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 200 یورو

دانشگاه بورگوندی یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی است که در منطقه‌ی شرقی شهر دیژون فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال 1722 تاسیس شد و هم‌اکنون دارای بیش از 30000 دانشجوست که تقریباً 10٪ آن را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند که از حدود 100 کشور جهان به این دانشگاه آمده‌اند.

پردیس اصلی این دانشگاه ارزان‌قیمت در فرانسه خارج از شهر دیژون قرار دارد و اکثر دانشکده‌های آن در این پردیس واقع شده است.

این دانشگاه از حدود 10 دانشکده‌ی اصلی، 3 انستیتوی فن‌آوری، 4 دانشکده‌ی مهندسی و موسسه‌ی آموزشی تشکیل شده است. موسسه‌ی تکنولوژی این دانشگاه همچنین دوره‌های کوتاه‌مدت را در رشته‌های گوناگون برگزار می‌کند.

دانشجویان خارجی دانشگاه بورگوندی همچنین بهCIEF ، مرکز یادگیری زبان فرانسه نیز دسترسی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند در طول دوره‌ی تحصیل‌شان، تسلط خود را به زبان فرانسه گسترش دهند.

علاوه بر این، دانشگاه بورگوندی به‌ عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه شناخته می‌شود که از پشتیبانی آموزشی مناسب و زندگی دانشجویی وسیعی برای دانشجویان خارجی و معلول برخوردار است.

6- École Normale Supérieure (پاریس)

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 600 یورو

دانشگاه Ecole Normale Superieure of Paris یا (ENS Paris)، یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی است که در پایتخت فرانسه پاریس واقع شده است. گفته می‌شود که این دانشگاه، تاثیرگذارترین و گزینشی‌ترین موسسه‌ی آموزش عالی در منطقه و احتمالاً فرانسه است.

این دانشگاه در اوایل قرن هجدهم تاسیس شد و هم‌اکنون بیش از 2500 دانشجو در مقاطع گوناگون تحصیلی، در آن مشغول به تحصیل هستند. با درصد بالای برندگان جایزه‌ی نوبل و Fields، دانشگاه ENS Paris در رشته‌های فیزیک و ریاضیات از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است.

این دانشگاه دارای بخشی به‌نام 'Letters' است که بر هنر، علوم اجتماعی و انسانی نظارت دارد و از 8 دپارتمان فرعی تشکیل شده است. بخش دیگر موجود در این دانشگاه، بخش 'Sciences' نام دارد که بر علوم طبیعی و ریاضیات نظارت می‌کند و شامل 7 دپارتمان فرعی است. تعداد دانشجویان در کلاس‌ها کم است، چون به‌دلیل افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در این دانشگاه و سختگیری در پذیرش، این دانشگاه یکی از کمترین تعداد دانشجویان را در فرانسه دارد.

7- École Centrale de Lyon

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 2500 یورو

دانشگاه Ecole Centrale de Lyon که در شهر لیون واقع شده، یک موسسه‌ی تحقیقاتی است که در سال 1857 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزشی در فرانسه به‌حساب می‌آید و عضوی از Grandes Ecoles است، گروهی متعهد به تامین آموزش با سطح و کیفیت بالا در رشته‌های مرتبط با علوم، مهندسی، آموزش تجارت و تحقیقات.

معتبرترین و بهترین دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه، رشته‌های علوم زیستی، تکنولوژی صوتی و فن‌آوری نانوست. تعداد کل دانشجویان، چیزی بیش از 1300 دانشجوست و دانشجویان به تجربه‌ی آموزشی دسترسی دارند که بر روی آموزش فارغ‌التحصیلانی ماهر و عمل‌گرا متمرکز است.

این دانشگاه دارای ارتباطات آموزشی قوی با سایر موسسات جهانی همچون موسسه‌ی فن‌آوری Darmstadt  در آلمان و کالج امپریال لندن است.

8- Sciences Po

هزینه‌ی تحصیل: سالانه از 10000 یورو

Science Po یا انستیتوی مطالعات سیاسی پاریس، یک موسسه‌ی آموزشی معتبر است که در پاریس واقع شده و دارای پردیس‌های دیگری در سایر نواحی فرانسه همچون ریمز، دیژون، پواتیه و لو هاور است. این دانشگاه هم‌اکنون بیش از 14000 دانشجو دارد.

Science Po از کالج کارشناسی و 7 مدرسه‌ی کارشناسی ارشد تشکیل شده (که مشابه دانشکده هستند و دارای رشته‌هایی همچون حقوق، امور عمومی، امور بین‌الملل و روزنامه‌نگاری می‌باشند. کالج کارشناسی این دانشگاه، رشته‌های گوناگونی را با پایه‌ی چندرشته‌ای و همچنین دو دوره‌ی تحصیلی را با موسسات دیگر جهان برگزار می‌کند.

Science Po دارای یک جامعه‌ی دانشجویی زنده است و به تحقیقات پیشرفته در رشته‌های اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و تاریخ می‌پردازد.

9- Ecole Polytechnique

هزینه‌ی تحصیل: تا 33000 یورو (برای کل دوره)

موسسه‌ی Ecole Polytechnique ، یکی دیگر از موسسات آموزشی دولتی در فرانسه است که در سال 1794 تاسیس شد و عضوی از شبکه‌ی Grandes Ecole می‌باشد که متعهد به ارائه‌ی آموزش با کیفیت و سطح بالا در رشته‌ی مهندسی هستند.

با داشتن بیش از 3500 دانشجو، این دانشگاه به‌واسطه‌ی دوره‌ی 'مهندسی پلی‌تکنیک' خود مشهور است و در مقایسه با اکثر دانشگاه‌های دولتی در فرانسه، خود را متعهد به ارائه‌ی یک تجربه‌ی آموزشی گسترده‌تر می‌کند.

علاوه بر این، دوره‌‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیز در این دانشگاه برگزار می‌شود. این دوره‌ها معمولاً با همکاری سایر دانشگاه‌های مرتبط با Grandes Ecole Network  برگزار می‌شود.

با استانداردهای بالای کادر آموزشی این دانشگاه، اصلاً شگفت‌ انگیز نیست که در سطح بین‌الملل، این دانشگاه دارای شهرت علمی بالایی بوده و در بین 100 دانشگاه برتر جهان جای گرفته باشد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: