مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ده دانشگاه برتر فرانسه

ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است.

1- Paris Sciences et Lettres Research University (PSL)

رتبه‌ی شماره‌ی یک بهترین دانشگاه‌های پاریس و فرانسه، به دانشگاه (Paris Sciences et Lettres Research University (PSL اختصاص دارد که در فهرست بهترین دانشگاه‌های QS جهان، در رتبه‌ی 53 قرار دارد. PSL دانشگاهی با چندین دانشکده است که که در سال 2010، از 9 عضو تشکیل شده، از جمله (École Normale Supérieure (ENS Paris که یکی از معتبرترین مراکز آموزشی فرانسه است.

PSL شهرت خود را مدیون میزان استخدام بعد از فارغ‌ التحصیلی از این دانشگاه و نسبت اعضای هیئت علمی آن به دانشجویان (دو تا از شش شاخص استفاده‌شده برای این فهرست) است و جزو 50 دانشگاه برتر جهان شناخته شده که 17000 دانشجو و 4500 معلم و محقق دارد.

این دانشگاه با کارفرماها در ارتباط است و شراکت‌های استراتژیکی با دانشگاه‌های برتر سایر نقاط جهان همچون دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه کمبریج انگلستان دارد.

2- École Polytechnique (ParisTech)

(École Polytechnique (ParisTech که در رتبه‌ی مشترک 60 بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد، یک عضو موسس ParisTech است (یک گروه وابسته به دانشگاه‌هایی که بر روی رشته‌های علمی و تجاری تمرکز می‌کنند) و بالاترین رتبه‌ی خود را در میان فهرست‌های دانشگاهی QS جهان، در رشته‌های علوم طبیعی بدست آورده است.

اگرچه زمانی در Latin Quarter واقع شده بود، ParisTech در سال 1976 به جنوب پاریس نقل‌مکان کرد. الان این دانشگاه تقریباً در 30 کیلومتری مرکز پاریس قرار دارد و بیش از 4600 دانشجو و معلم دارد. ساختمان اصلی ParisTech، بیش از 160 هکتار فضای باز و امکانات ورزشی زیادی دارد.

3- دانشگاه سوربون

دانشگاه مهم دیگر پاریس، دانشگاه سوربون است که رتبه‌ی 77 بهترین دانشگاه‌های جهان را در سال 2020 بدست آورده و سومین دانشگاه بزرگ و مهم پاریس است. دانشگاه سوربون در سال 2018 از ادغام Paris-Sorbonne University و Pierre and Marie Curie University بوجود آمد، دارای بزرگ‌ترین دانشکده‌ی هنر و علوم انسانی در فرانسه است که جامعه‌ی دانشجویی آن، بیش از 55600 دانشجو و 10200 دانشجوی خارجی دارد.

دانشگاه سوربون دارای چشم‌انداز جهانی و نوآورانه است و به شراکت بلندمدت با دانشگاه‌های بین‌المللی برای تحقیقات علمی متعهد است. این دانشگاه همچنین مرکزی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده‌ی عربی دارد، جاییکه دانشجویان می‌توانند در رشته‌های ادبیات، زبان و علوم انسانی تحصیل کنند.

4- Sciences Po Paris

The Institute d’Etudes Politiques de Paris که غالباً به Sciences Po Paris معروف است، در علوم انسانی و علوم اجتماعی تخصص دارد و تقریباً 35 درصد بودجه‌ی آن به حوزه‌ی تحقیقات در این رشته‌ها اختصاص پیدا می‌کند. در حال حاضر، این دانشگاه 242 دانشگاه برتر جهان است و هفت مرکز در سراسر فرانسه دارد که در کل، میزبان 14000 دانشجوست که 49 درصد آن‌ها، خارجی هستند (که دارای رتبه‌ی بالایی بر حسب دانشجویان خارجی می‌باشد.)

ساختمان اصلی این دانشگاه، در منطقه‌ی Saint-Germain-des-Prés پاریس واقع شده که زمانی مرکز جنبش اگزیستنسیال مرتبط با نویسنده، سیمون دوبوار و فیلسوف ژان پُل سارتر بوده است. امروزه، این منطقه، قطب فرهنگ خلاق و همچنین میزبان بسیاری از کافه‌های معروف پاریس است.


5- Télécom ParisTech

Télécom ParisTech امسال تازه به فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان راه یافته و 249 دانشگاه برتر جهان و پنجمین دانشگاه برتر پاریس است و یکی از معتبرترین دانشکده‌های مهندسی فرانسه را در اختیار دارد که آن را در میان 300 دانشگاه برتر جهان در رشته‌ی مهندسی در سال 2019 قرار داده است.

Télécom ParisTech همچنین یکی از بالاترین امتیازات را در میان تمام دانشگاه‌های فرانسه به‌خاطر درصد دانشجویان خارجی دارد (یکی از 6 شاخص استفاده شده برای این فهرست) و تقریباً نیمی از 1500 دانشجوی آن، از خارج از فرانسه می‌آیند.

6- École des Ponts ParisTech

یکی از اعضای موسس گروه ParisTech، École des Ponts ParisTech الان 250 دانشگاه برتر جهان است که امسال 13 رتبه بالا آمده است. École des Ponts ParisTech که به‌ واسطه‌ی فرهنگ اختراع و نوآوری خود معروف است، دوره‌هایی را در رشته‌های مهندسی، مدیریت، اقتصاد، حمل و نقل، برنامه‌ریزی شهری و محیط زیست ارائه می‌دهد.

ساختمان اصلی این دانشگاه، از مرکز پاریس با قطار، 20 دقیقه فاصله دارد، اگرچه خیلی از دانشجویان دوست دارند در مرکز شهر زندگی کنند که به نواحی سرزنده‌ی شهر نزدیک‌تر است. این دانشگاه، مسکن دانشجویی را در منطقه‌ی Latin Quarter و سایر نواحی پاریس در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

کمتر از 2000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که جامعه‌ی دانشجویی پایینی را تشکیل می‌دهد و از این تعداد، یک چهارم آن‌ها خانوم هستند.

7- دانشگاه پاریس

نباید با موسسه‌ی تاریخی به همین نام اشتباه گرفته شود (که در سال 1970، به 13 دانشگاه جدا تقسیم شد)، دانشگاه پاریس جدید (Université de Paris)، در رتبه‌ی 253 مشترک بهترین دانشگاه‌های جهان در فهرست QS قرار دارد، از ادغام Université Paris Descartes Université Paris Diderot Paris 7  و Institut de Physique du Globe de Paris (موسسه‌ی فیزیک زمین پاریس) بوجود آمده است. دانشگاه پاریس، قبلاً دانشگاه بزرگی بوده است که میزبان حدود 61000 دانشجو و دارای ساختمان بزرگ و مکان‌هایی در سرتاسر شهر است.

8-Université Paris-Sud 11 

Université Paris-Sud 11 که در رتبه‌ی 262 مشترک برترین دانشگاه‌های جهان در QS قرار دارد، به داشتن طیف وسیعی از دوره‌های چند رشته‌ای افتخار می‌کند و 4 ساختمان در حومه‌ی جنوبی پاریس دارد. ساختمان علمی این دانشگاه در Orsay، دورترین ساختمان از شهر است که در 200 هکتار زمین واقع شده و دارای جنگل و یک باغ گیاه‌شناسی است.

در حالیکه ساختمان Orsay این دانشگاه، با ماشین 40 دقیقه از مرکز پاریس فاصله دارد، مدرسه‌ی پزشکی Université Paris-Sud 11 بسیار نزدیک‌تر است و در ناحیه‌ای به نام Le Kremlin-Bicêtre  واقع شده است.

9-Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne 

Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne که در حال حاضر در رتبه‌ی 305 مشترک برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد، جانشین مدرسه‌ی حقوق دانشگاه تاریخی پاریس شده و در رشته‌های هنر و علوم انسانی فعالیت می‌کند.

Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است که تقریباً 43000 دانشجو در بیش از 14 دپارتمان تحقیقاتی و آموزشی در آن، ثبت‌نام کرده‌اند که 9090 آن‌ها، از خارج از فرانسه هستند.

این دانشگاه که در منطقه‌ی  Latin Quarter واقع شده، چندین ساختمان تاریخی معروف دارد، از جمله بخشی از خود سوربون که آن را به مکان معتبر و با غنای تاریخی بالایی برای تحصیل در پاریس تبدیل کرده است.

10- ENS-Paris Saclay

این دانشگاه که قبلاً به ENS Cachan معروف بوده، رتبه‌ی 312 مشترک برترین دانشگاه‌های جهان را در فهرست QS کسب کرده و در حال حاضر در منطقه‌ی Cachan در حومه‌ی جنوبی پاریس واقع شده که با قطار، حدود 20 دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. با این حال، بعدها، این دانشگاه، ساختمان‌های خود را به  Gif-sur-Yvette منتقل کرد تا نزدیک مراکز تجاری و تحقیقاتی Paris-Saclay باشد، اما خوابگاه‌های دانشجویی و دفاتر اجرایی خود را در ساختمان اصلی حفظ کرد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
اولین قدم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های فرانسه
اولین قدم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های فرانسه

اگرچه ارائه‌ی درخواست به دانشگاهی در فرانسه، تقریباً مشابه کشورهای دیگر است، اما چند تفاوت وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: