مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کار آفرینی در فرانسه

کار آفرینی در فرانسه

فرانسه بزرگترین کشور اتحادیه‌ی اروپا و سومین کشور بزرگ قاره‌ی اروپاست که در قلب تاریخ اروپا بوده و یکی از بهترین مکان‌ها در اروپا برای شروع کسب و کار است. فرانسه به‌عنوان یك قدرت بزرگ اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی را كه علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کارشان در فرانسه هستند، از سراسر جهان به خود جذب می‌كند. پایتخت فرانسه، پاریس، یک مرکز فرهنگی و تجاری احیاءشده، آکنده از تاریخ و فرصت‌های مختلف تجاری برای کارآفرینان است. 

شرایط لازم برای شروع کسب و کار در فرانسه

بسته به نهاد تجاری انتخابی، شرایطی وجود دارد که باید هنگام شروع کسب و کار در فرانسه، آن‌ها را در نظر بگیرید. در این میان، مهمترین آن‌ها اسنادی است که باید تهیه کنید. در مورد مشاغل انحصاری یا تک‌مالکی، فهرست اسناد مورد نیاز چندان گسترده نیست. با این وجود، شهروندان خارجی برای راه‌اندازی این نوع ساختارها، باید اجازه‌ی اقامت داشته باشند. یکی دیگر از موارد ضروری هنگام افتتاح یک کسب و کار در فرانسه، ارائه‌ی اطلاعات و اثبات صلاحیت شخص است. تاجر انحصاری (Sole Trader)-کسی که مالک کسب و کار خودش است و شریک ندارد- معمولاً توسط متخصصان رشته‌های حسابداری، حقوق و پزشکی در فرانسه استخدام می‌شود. هنگام تصمیم‌گیری برای ایجاد کسب و کار مشارکتی در فرانسه نیز شرایط مشابهی اعمال می‌شود. هنگام باز کردن SARL یا SA در فرانسه، اوضاع تغییر می‌کند، چون فهرست اسنادی که باید به سازمان ثبت تجارت ارائه شود، گسترده‌تر است. اسناد زیر برای شروع کار در فرانسه باید ارائه شود:

  • اطلاعات شخصی سهامداران (نام، آدرس و محل اقامت آن‌ها الزامی است)
  • اطلاعات مدیران شرکت (حداقل یک مدیر باید منصوب شده باشد)
  • اساسنامه‌ی شرکت که باید به زبان فرانسه تهیه و توسط یک دفتر اسناد رسمی تائید شده باشد.
  • تائید آدرس حقوقی شرکت در فرانسه (بدون توجه به نوع ساختار تجاری انتخاب شده، یک الزام است).
  • کلیه‌ی اسنادی که توسط اشخاص یا شرکت‌های خارجی ارائه می‌شود، باید ترجمه و محضری شود.

هنگام گشایش شعبه یا شرکت تابعه‌ی یک شرکت خارجی، همین شرایط اعمال می‌شود. وکلای فرانسوی ما می‌توانند درباره‌ی اسنادی که برای تاسیس سریع و صحیح یک شرکت در فرانسه نیاز است، به سرمایه‌گذاران خارجی مشاوره دهند.

روش شروع کسب و کار در فرانسه

فرانسه از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی استقبال می‌کند و روش افتتاح یک شرکت در فرانسه، بدلیل وجود امکان ثبت آنلاین شرکت، بسیار ساده است. با استفاده از روش آنلاین، کارآفرینان از اُفتادن در دام نظام بوروکراتیک نهادهای عمومی (نهادهای مالیاتی، سازمان‌های تامین اجتماعی، دادگاه‌های تجاری و غیره) رهایی پیدا می‌کنند. بنابراین، کل مراحل شروع کسب و کار در فرانسه، بیش از هفت روز طول نمی‌کشد.

اسناد لازم برای شروع یک کسب و کار در فرانسه

برای شروع کسب و کار خود در فرانسه، باید اسناد زیر را تهیه نمایید:

  • فرم رزرو نام شرکت که در سازمان ثبت تجارت پُر شده است
  • هدف فعالیت شرکت که باید با توضیحات همراه شود
  • نام سهامداران، تائید آدرس و گذرنامه‌ی آن‌ها
  • نام مدیران و کپی گذرنامه یا سایر مدارک شناسایی آن‌ها
  • اطلاعات مربوط به تخصیص سهام در شرکت

انواع شرکت‌ها در فرانسه

بر اساس قانون تجارت در فرانسه، کسب و کارهای زیر را می‌توان در فرانسه ثبت کرد:

  • تجارت انحصاری که ساده‌ترین شکل تجاری موجود برای کارآفرینانی است که می‌خواهند شریک نداشته باشند و خود مالک کسب و کار خود باشند.
  • شرکت با مسئولیت محدود خصوصی که اشکال مختلفی دارد و یکی از شایع‌‌ترین آن‌ها شرکت با مسئولیت محدود ساده برای متخصصان خوداشتغالی است.
  • شرکت با مسئولیت محدود شخصی که فقط یک سهامدار دارد
  • شرکت سهامی که همچنین به شرکت با مسئولیت محدود عمومی نیز شناخته می‌شود
  • شرکت با مسئولیت محدود عمومی ساده که شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به بازار فرانسه آن را ترجیح می‌دهند
  • مشارکت که به‌معنای داشتن حداقل دو عضو به‌نام شریک است.

الزامات سرمایه‌ی مشترک برای شروع کسب و کار در فرانسه

سرمایه‌گذار خارجی که می‌خواهد در فرانسه کسب و کار خود را شروع کند، باید از الزامات زیر در مورد سرمایه‌ی سهام که توسط قانون وضع شده، پیروی کند:

  • تجارت انحصاری به حداقل سرمایه‌ی سهام نیاز ندارد.
  • مشارکت به حداقل سرمایه‌ی سهام نیاز ندارد؛
  • حداقل سرمایه‌ی سهام برای شرکت با مسئولیت محدود خصوصی وجود ندارد.
  • شرکت با مسئولیت محدود شخصی، به حداقل سرمایه‌ی سهام نیاز ندارد.
  • شرکت سهامی به حداقل سرمایه‌ی سهام 37000 یورویی نیاز دارد.




شماره‌های ثبت‌نام تجاری در فرانسه

وکلای ما در فرانسه می‌توانند به سرمایه‌گذاران خارجی که می‌خواهند هر یک از انواع شرکت‌های فوق‌الذکر را ثبت تجاری کنند، کمک کنند. شماره‌های SIRET و SIREN، دو شناسه‌ی اصلی یک شرکت در فرانسه هستند. شماره‌ی SIREN، هنگام ثبت مشاغل در سازمان ثبت تجارت صادر می‌شود و دارای 9 رقم است. شماره‌ی SIRET از شماره‌ی SIREN ساخته می‌شود که 5 رقم به آن اضافه می‌شود. 5 رقم آخر، نشان‌دهنده‌ی موقعیت جغرافیایی شرکت در فرانسه است. کد 5 رقمی دیگری که برای یک شرکت در فرانسه صادر می‌شود، APE است و هدف اصلی فعالیت تجاری شرکت را مشخص می‌سازد.

ثبت مالیات و تامین اجتماعی یک شرکت در فرانسه

شروع یک تجارت و کسب و کار در فرانسه، شامل چندین مرحله است و یکی از آخرین مراحل فرایند ثبت تجاری، اخذ شماره‌ی ثبت مالیات و تامین اجتماعی است. شرکت‌های فرانسوی باید برای مالیات بر ارزش افزوده نیز ثبت‌نام کنند. با این حال، این شرط از ابتدا اجباری نیست. دریافت شماره‌ی مالیات بر ارزش افزوده فقط برای شرکت‌های بازرگانی در فرانسه اجباری است. با این حال، برای شرکت‌هایی که درآمد سالانه‌ی 35000 یورو را ثبت کرده‌اند، نیز الزامی است. شرکت‌های فرانسوی که پرسنل استخدام می‌کنند، نیز باید برای اهداف تامین اجتماعی به‌عنوان کارفرما ثبت‌نام کنند. همچنین لازم به ذکر است که شرکت‌های فرانسوی که درگیر فعالیت‌های تجاری هستند، می‌توانند در اداره‌ی گمرک ثبت‌نام کرده و شماره‌ی EORI خود را بدست آورند. در صحبت از مالیات شرکت‌ها در فرانسه، باید ذکر شود که مالیاتی که شرکت‌ها مجبور به پرداخت آن هستند، 33٪ تعیین شده است. با این حال، شرکت‌های کوچک، مالیات کمتری پرداخت می‌کنند. همچنین، فرانسه معاهدات گوناگونی را براساس مالیات مضاعف امضاء کرده که تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی مختلفی را برای شرکت‌ها در نظر می‌گیرد.

صدور مجوز کسب و کار برای شرکت‌ها در فرانسه

آخرین مرحله‌ای که یک شرکت در فرانسه را قادر به انجام فعالیت‌های تجاری خود می‌کند، دریافت مجوزهای ویژه است. در حالیکه مجوزهای عمومی توسط شهرداری صادر می‌شود، سایر مجوزهای خاص توسط نهادهای خاص صادر می‌شود. سرمایه‌گذاران خارجی همچنین باید بدانند که بسته به نوع شرکتی که می‌خواهند افتتاح کنند، لازم است در نهادهای مختلف زیر ثبت‌نام کنند:

  • اگر شرکت دارای فعالیت‌های تجاری است، باید در اتاق بازرگانی و صنایع ثبت شود.
  • اگر شرکت دارای تجارت یا صنعت خاصی است، باید در اتاق صنعتگران ثبت شود.
  • در مورد تجارت انحصاری که دارای حرفه‌های آزاد هستند، ثبت‌ در URSSAF لازم است.
  • برای کسانی که در بخش کشاورزی کار می‌کنند، ثبت در اتاق کشاورزی نیاز است.
  • شرکت‌های مالی باید در بانک مرکزی و یا سازمان‌های نظارت بر امور مالی ثبت‌ شوند.

سایر فعالیت‌ها می‌توانند مجوزهای دیگری بگیرند یا تحت بازرسی‌های خاصی انجام شوند. 




استخدام پرسنل هنگام شروع کسب و کار در فرانسه

قانون کار فرانسه، بر روابط کارفرما و کارمند حاکم است. کارمندان دارای گزینه‌ی ثبت آنلاین در فرانسه هستند. روش کار ساده است و کارفرما باید اطمینان حاصل کند که کارمند اظهارنامه‌ی قبل از استخدام خود را دریافت می‌کند. کارمندان در فرانسه باید در سرویس‌های تامین اجتماعی ثبت‌نام کنند. کارفرما همچنین باید حداکثر سه ماه پس از تاسیس کسب و کار خود، در نهادهای مرتبط با بازرسی کار و صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی ثبت‌نام کند.

فرانسه به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی آموزش متعهد است. هزینه‌ی عمومی آن برای آموزش (درصد تولید ناخالص داخلی)، تقریباً 5.8٪ است که بزرگ‌تر از مقدار تقریبی 4.8٪ در بقیه‌ی کشورهای عضو گروه G20 است. فرانسه از نظر بهره‌وری نیز در رتبه‌ی بالایی قرار دارد: این کشور در مقایسه با میانگین اروپا، یکی از بهترین نرخ‌های بهره‌وری ساعتی را در اختیار دارد. سطح بالای آموزش و تحصیلات کارمندان فرانسوی نیز در این آمار منعکس شده است. درصد بالایی از جمعیت فرانسه دوزبانه هستند.

فرانسه همچنین بدلیل کیفیت بالای زندگی خود شهره است که این موضوع در معیارهایی از جمله: هزینه‌های زندگی، زیرساخت‌ها، اقتصاد، محیط زیست، امنیت، فرهنگ و فعالیت‌های مرتبط با اوقات فراغت و سایر موارد، منعکس شده است. دولت فرانسه از اهمیت کارآفرینی در این کشور آگاه است و در سال‌های اخیر، فرانسه انگیزه‌های نوآوری را افزایش داده است. اعتبار مالیات تحقیقاتی فرانسه شامل شرکت‌هایی می‌شود که هزینه‌های تحقیق و توسعه را متحمل می‌شوند. چنین شرکت‌هایی فارغ‌ از اندازه و بزرگی، بخش تجاری و ملیّت خود، واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی هستند. اعتبار مالیاتی 30٪ از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه را پوشش می‌دهد و تا 100 میلیون یورو و 5٪ بالاتر از این مبلغ است.

هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار در فرانسه

به طور متوسط، در مقایسه با سایر کشورهای عضو G20، از نظر هزینه و زمان، شروع کسب و کار در فرانسه، نسبتاً آسان است و هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه‌های کار
  • هزینه‌های امکانات و تسهیلات
  • حمل و نقل
  • هزینه‌های خدمات عمومی (برق، ارتباطات از راه دور و سایر موارد)
  • مالیات شرکت‌ها

سایر هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار در فرانسه می‌تواند شامل مالیات بر روندهای الزامی، هزینه‌ی دفاتر اسناد رسمی، حداقل سرمایه‌ی سهام و هزینه‌های کمکی باشد. به طور متوسط، زمان لازم برای شروع کسب و کار در فرانسه، 7 روز است که بسیار کمتر از میانگین کشورهای عضو گروه G20 است.

دلایل سرمایه‌گذاری در فرانسه

فرانسه با برخورداری از توان بزرگ فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی، یکی از تاثیرگذارترین کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و جهان است. این کشور میزبان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است و بسیاری از مشاغل معتبر از فرانسه می‌آیند یا تحت تاثیر فرهنگ فرانسه قرار دارند. فرانسه دارای اقتصاد ترکیبی از شرکت‌های خصوصی و دولتی است. دولت فرانسه بر بخش‌های مهم تجاری همچون: ارتباطات از راه دور، راه‌آهن، انرژی و هوا و فضا حاکم است. شرکای تجاری اصلی فرانسه برای واردات و صادرات عبارتند از: آلمان، انگلیس، ایالات متحده‌ی آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و هلند.

یک کارآفرین مایل به شروع کار در فرانسه، باید آگاه باشد که فرانسه با داشتن یک سیستم آموزشی کاملاً متمرکز و با سرمایه‌گذاری بر روی تربیت کارمندان آینده، به بخش آموزش نیز توجه ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، وقتی صحبت از برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان خارجی می‌شود، فرانسه چهارمین مقصد محبوب در جهان محسوب می‌شود.

یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌های تجاری در فرانسه، بخش کشاورزی است. این کشور تولیدکننده‌ی عمده‌ی محصولات کشاورزی در جهان است و بخش گردشگری در فرانسه، در میان مقاصد گردشگری برتر جهان قرار دارد. شهرها و مکان‌های محبوب برای بازدید گردشگران و سایر جاذبه‌های آن، گردشگری را به یک بخش تجاری بسیار سودآور در فرانسه تبدیل ساخته است. فرانسه بدلیل داشتن استانداردهای اقتصادی و ثبات و سایر ویژگی‌های جذاب، جزو 5 قطب برتر تجاری جهان قرار دارد. اقتصاد فرانسه نه‌تنها مورد تحسین قرار می‌گیرد، بلکه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های زیر است که توجه سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جذب کرده است:

  • فرانسه به‌عنوان یک قدرت بزرگ در اقتصاد جهان، با بیش از 67 میلیون مصرف‌کننده، دومین بازار بزرگ جهان را داراست.
  • بیش از 29 کسب و کار و تجارت پیشرو در فرانسه تاسیس شده‌اند و از موفقیت بالایی برخوردار هستند.
  • بانک، بیمه و بازار کالاهای لوکس در فرانسه قدرتمند می‌باشند.
  • حدود 2،762 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال جاری بوده است.
  • بیش از 28000 شرکت با سرمایه‌ی خارجی در فرانسه ثبت شده‌اند.
  • حدود 1،323 پروژه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی در سال 2018 در فرانسه پذیرفته شده‌اند
  • براساس گزارش رقابت جهانی 2018، فرانسه در بین 137 اقتصاد جهانی، در رتبه‌ی 8 قرار دارد.
  • زیرساخت‌های خوب توسعه‌یافته و موقعیت جغرافیایی استراتژیک این کشور، مسیر تجارت با سرمایه‌گذاران بین‌المللی را در فرانسه هموار ساخته است.
  • فرانسه شرکای اروپایی بی‌شماری دارد و این کشور از بنیانگذاران اتحادیه‌ی اروپاست.
  • پاریس، پایتخت فرانسه، با داشتن 4 بانک فرانسوی در میان 20 بانک قدرتمند جهان، یک مرکز مالی پیشرو در جهان است.

شرکت‌های هلدینگ فرانسوی

گزینه‌ی دیگر برای کسانی که علاقه‌مند به شروع کسب و کار خود در فرانسه هستند، شرکت‌های هلدینگ است که مزایای زیادی به‌ویژه از نظر مالی دارد. فرانسه به‌عنوان یک کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا، از مقررات بخشنامه‌ی مادر اتحادیه‌ی اروپا پیروی می‌کند. بنابراین، وقتی یک شرکت هلدینگ فرانسوی بیش از یک سال، بیش از 10٪ یک شرکت تابعه را کنترل کند، سودهای پرداختی توسط شرکت تابعه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، از پرداخت مالیات معاف است. با این حال، بر اساس معاهدات مالیات مضاعف متعددی که توسط فرانسه با سایر کشورها امضاء شده، برای جلوگیری از مالیات کسر شده از سود سهام، می‌توان از معافیت‌های مالیاتی استفاده کرد و همچنین این شرکت‌ها می‌توانند از پرداخت مالیات شرکت‌ها معاف شوند، حتی اگر آن شرکت تابعه عضو اتحادیه‌ی اروپا نباشد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: